Hoe zuinig is een up! TSI echt? NEDC testverbruik haalbaar? Film p2

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Hoe zuinig is een up! TSI echt? NEDC testverbruik haalbaar? Film p2

Bericht door Tom Westendorp » za 21 jul 2018, 20:39

Wat ga je doen? Ik ga zuinig rijden.

Op het forum is al veel geschreven over zuinig rijden met onze Vaglings. Het schijnt zelfs dat de TSI bijzonder zuinig kan rijden ten opzichte van de gewone up! Om eerlijk te zijn heb ik er maar weinig ervaring mee. Meestal rijd ik stevig door en als ik al eens rustig aan moet doen omdat het bijvoorbeeld druk is wordt dat later tijdens een sportieve rit over achterafwegen weer teniet gedaan. Om eerlijk te zijn: hoewel ik al 23k kilometers in de blauwe TSI heb gereden heb ik geen flauw idee hoe zuinig ik er eventueel mee zou kunnen rijden.

Het plan!
Morgen ga ik twee keer dezelfde route rijden. De route die ik heb samengesteld is een goede mix tussen gewone snelwegen en de Duitse Autobaan alsmede een heel groot stuk waar ik maar 100 mag. Het plan is om te starten en te finishen bij de Shell aan de Ochtruper Straße in Gronau, Duitsland.

De eerste ronde zal ik zo rustig mogelijk rijden. Niet teveel toeren bij het optrekken zo min mogelijk afremmen. De maximum snelheid hanteren zou te makkelijk zijn dus ik ga doen wat de echte zuinigheidsfreaks ook graag doen: niet harder rijden dan 100 op de autobaan in Nederland en niet harder dan 120 in Duitsland. Op deze manier hoop ik een absoluut ongekend zuinigheidsrecord te gaan vestigen over de ongveer 90 kilometer lange route.

AfbeeldingRoute zuinigheidsrit by Tom westendorp, on Flickr

De tweede keer zal ik sportiever rijden zoals ik dat altijd doe, de motor laten zingen en in Nederland de maximumsnelheid van 130 rijden op de GPS, in Duitsland zal ik op de onbegrensde delen zo hard rijden als ik kan om zo een sportieve rit over achterafwegen te simuleren.

Na de eerste poging zal ik de auto aftanken en bij de tweede weer om op die manier het verschil te kunnen bekijken. Om weersinvloeden zoveel mogelijk uit te sluiten zal ik de ritten direct na elkaar uitvoeren om op die manier te voorkomen dat het, bijvoorbeeld, ineens veel koeler is ten opzichte van een eerdere poging.

Tevens zal ik de tijd over de verschillende ritten meten om op die manier vast te stellen of het werkelijk zo weinig uitmaakt als sommige mensen soms roepen ;).

Ik ben benieuwd en heb er zin in!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door Autheo » za 21 jul 2018, 22:33

Veel succes morgen! Die eerste rit zal je wel enorm veel moeite kosten, denk ik. Doe je best! En lekker dat je dan na 90 km 'afzien' er daarna lekker tegenaan kan. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten, zowel wat betreft verschil in verbruik als verschil in tijd. Een leuke dag toegewenst!

Emiel25
Vagling liefhebber
Berichten: 322
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 19:30

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door Emiel25 » zo 22 jul 2018, 09:25

Deze tsi kun je enorm onzuinig rijden en ook erg zuinig. 1 op 14 gaat maar 1 op 22 ook denk ik.
De volgorde die je kiest maakt nog uit trouwens. De tweede rit zou nog zuiniger kunnen zijn dan de 1e omdat ie dan lekker op temperatuur is.
Up! GTI / Red & Black

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door Tom Westendorp » zo 22 jul 2018, 09:44

Dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden omdat het al bijna 20 kilometer is naar het startpunt. Die variabele heb ik dus denk ik aardig getackeld. Ik ga nu weg. Ik houd jullie op de hoogte!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door Touchwood » zo 22 jul 2018, 12:17

Ha, succes! Ben benieuwd.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door Tom Westendorp » zo 22 jul 2018, 13:51

De eerste rit
Nadat ik de vloeistoffen had gecheckt en de bandenspanning had gecontroleerd ben ik naar het tankstation aan de Ochtruper Straße gereden in Gronau. Onderweg heb ik al geprobeerd om zo zuinig mogelijk te rijden om bij de serieuze poging niet direct een paar beginnersfouten te maken.

De tank van de up! was nog bijna vol. dus ik was snel klaar. om 11:19 was het dan zover, het zuinige deel van de rit. De dagteller stond op nul, de tank zat vol de auto was gecontroleerd, kortom: ik was zo klaar als ik ooit zou zijn. Door met zo min mogelijk gasgeven op te trekken en zo snel mogelijk naar een hoge versnelling op te schakelen probeerde ik de motor zo min mogelijk op “boost” te laten draaien. De TSI schijnt namelijk bijzonder zuinig te kunnen zijn bij weinig gas geven. Het invoegen op de B54 was wel weer leuk, zuinig rijden staat gelijk aan weinig remmen, dus is het zaak om met een zo hoog mogelijke snelheid door de bocht te gaan. Het was verder rustig op straat dus ik kon moeiteloos de snelheid van 100 kilometer per uur hanteren tot aan de grens met Duitsland meer dan 45 kilomter verderop. Wat opvallend was aan het langzame rijden was dat medeweggebruikers voorbij komen met een behoorlijk groot snelheidsverschil. Dat vond ik eigenlijk schokkender dan ik vooraf had gedacht en een paar keer vroeg ik me af of het achteropkomende verkeer mij wel had gezien. Al met al vond ik het behoorlijk inspannend rijden en zat ik niet op mijn gemakje te toeren.

Het 45 kilometer punt werd na ongeveer een half uur gepasseerd dus het kwam er op neer dat ik een gemiddelde snelheid haalde die iets lager was dan 100 kilometer per uur, met inachtneming van het stukje weg naar de snelweg toe, een stoplicht en een paar bochten leek me dat ongeveer juist

Aangekomen bij de grens heb ik het tempo verhoogd naar 120 kilometer per uur. Dit gaf direct meer rust, met deze snelheid kon ik écht met het verkeer meerijden. In verband met de vakanties was het eerste stuk op de E30 erg rustig maar was het bijzonder druk op de A31. Ondanks de drukte op de A31 had ik geen enkele moeite om 120 kilometer per uur te rijden en verliep de rit verder rustig. De afrit van de A31 naar de B54 was weer een leuke om te proberen zo min mogelijk snelheid af te schudden. De rit naar het tankstation verliep verder zonder incidenten of veel verkeer en na 59 minuten 58 seconden en 71 hondertste was ik over.

Maar toen het spannende deel! Wat heeft de auto nodig gehad voor deze rit van 94.7 kilometer? Slechts 3,72 liter tegen een prijs van € 6,58. Voor minder dan zeven euro heb ik bijna 100 kilometer afgelegd! Het verbruik kwam neer op een keurige 1 op 25,4 en om eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat het zó zuinig zou zijn.

AfbeeldingScreenshot_20180722-143221_Car Manager by Tom westendorp, on Flickr

De tweede rit
Tijdens de tweede rit heb ik veel meer mijn normale rijstijl gehanteerd. Voor mijn gevoel vloog ik werkelijk over het traject met 130 kilometer per uur en zaten er halverwege al vele minuten tussen de eerste en tweede rit. Een snelle blik op de stopwatch leerde dat er inderdaad al zo’n 2 á 3 minuten tussen zaten. Minder dan ik had verwacht maar toch meetbaar. Tevens kon ik deze tweede rit veel meer ontspannen omdat ik niet de hele tijd in mijn spiegel hoefde te checken of iemand mij wel had gezien. Ik kon lekker met het verkeer meerijden en genoot veel meer van deze rit dan van de vorige. Toen doemde het mooiste verkeersbord dat de mens ooit heeft bedacht voor mij op, maar dat niet alleen ook de hele autobaan was leeg. Het pedaal ging tegen het schutbord, gedachtes aan zuinig rijden het raam uit en op dit moment was het alleen nog maar een kwestie van genieten. Je kunt niet anders stellen dan dat er serieus gang zit in zo’n kleine auto. Op 150 zit je zo, 180 komt niet veel later voorbij en ook de 200 duurt minder lang dan je zou verwachten. Daarboven krijgt de up! het wel zwaar maar met een lang genoeg leeg stuk en genoeg toewijding blijft de naald gewoon verder kruipen. Voor mijn gevoel liep de autobaan heel lichtjes af maar echt te zien was het niet. Ik denk wel dat het heeft geholpen om een nieuwe topsnelheid neer te zetten in de up! ik heb maar liefst 218 kilometer per uur op de teller voorbij zien komen.

AfbeeldingIMG_20180722_155156_892 by Tom westendorp, on Flickr

Direct daarna werd het tijd om te remmen omdat een dame in een Opel Zafira zonder enige blik in de spiegels te werpen met 120 opzij ging. Gelukkig had ik meer dan genoeg ruimte om af te kunnen remmen dus spannend werd het nooit. Inmiddels was het toch al tijd om vaart te minderen en moest ik de A31 op.

Uiteraard hoop je tijdens het vlotte deel van de rit op wederom een lege autobahn maar het mocht niet zo zijn. Voor de representativiteit van het onderzoek was het wel prettig dat het niet helemaal leeg was. De verkeersintensiteit maakte dat de kruissnelheid rond de 150 kilometer per uur lag (toch al gauw 30 kilometer per uur harder dan bij de zuinige rit) en dat ik niet langdurig plankgas door kon rijden. Bij het wegrijden voor de tweede rit had ik minder gelet op het tijdstip waarop ik wegreed dus wist ik niet precies hoe veel sneller deze rit was. Bij het tankstation aangekomen bleek het toch wel flink sneller! Deze rit heb ik volbracht in 50 minuten 2 seconden en 93 hondertste. Bijna tien mintuten verschil op een afstand van 94 kilometer. Dat is toch wel aanzienlijk.

Het brandstofverbruik liet ook zien dat deze rit vele malen vlotter was. Slechts 1 op 15,6 wat neerkomt op 6,07 liter tegen een bedrag van € 10,77. Toch eeen hoop kilometers voor slechts iets meer dan € 17,- .

AfbeeldingScreenshot_20180722-143228_Car Manager by Tom westendorp, on Flickr

Conclusie:
Ik had tijdens de eerste rit al wel door dat dit niet mijn nieuwe manier van rijden zou gaan worden. Ik had al eens 1 op 20 gehaald met de up! maar zuiniger nog nooit, ik was dus bijzonder benieuwd hoe ver ik zou kunnen komen. Dat er een 1 op 25,4 in zou zitten had ik nooit verwacht. Aan de andere kant van het spectrum had ik ook niet verwacht om 218 kilometer per uur op de teller te zien verschijnen.

Het hele langzame rijden gaf mij geen voldoening en om eerlijk te zijn denk ik ook niet dat het bij de auto past. Waarom zou je een vlotte kleine auto kopen om vervolgens te proberen om het vermogen amper aan te spreken? Ik haal de lol er juist uit om bijvoorbeeld op de bumper van een SQ7 te blijven hangen en niet uit het zicht te raken als bij hem “de kraan echt vol open gaat”.

Het is wel handig om te weten dat wanneer het bijvoorbeeld druk op straat is het wel degelijk zinnig kan zijn om heel rustig te rijden en op die manier toch de nodige euro’s op zak te houden.

Zou het namelijk mogelijk zijn om onze zomervakantie met 1 op 25,4 te rijden dan zouden we slechts 275,59 liter brandstof nodig hebben gehad tegenover de 490 liter die we nu nodig hadden. Met een gemiddelde prijs van € 1,60 komt dat neer op 214,41 liter minder waarmee een bedrag is gemoeid van € 343,05 dat zijn toch stevige verschillen. Tevens zijn die verschillen ook weer minder relevant omdat je simpelweg niet op deze manier kunt rijden in het buitenland. Als je een berg op moet rijden zul je meer vermogen aan moeten spreken en zal het gemiddelde verbruik als een kaartenhuis in elkaar zakken. Uiteraard kun je bergaf een heleboel goedmaken maar het zal denk ik haast onmogelijk zijn om dit soort scores in, bijvoorbeeld Noord-Italië neer te zetten.

Verantwoording onderzoek.

Doel
Het doel van de rit is om te kijken wat het verschil in verbruik en tijd is bij twee keer hetzelfde rondje. Het eerste rondje zal in Nederland niet harder worden gereden dan 100 kilometer per uur op de teller en het tweede rondje zal niet harder worden gereden dan 130 op de teller. Er zou ook met GPS kunnen worden gerekend maar mijns inziens geven de teller snelheden toch een natuurgetrouwer beeld over het gebruik van de gemiddelde automobilist.

De auto
De auto in kwestie is een gechipte Volkswagen up! TSI met ongeveer 135 pk. Tevens is er een Milltek sport uitlaat gemonteerd die voor iets minder tegendruk zorgt. Ik ben me ervan bewust dat dit geen standaard auto is maar het idee was ook om te kijken hoe groot het verschil is met ondergetekende als bestuurder.

Bandenspanning.
Voorafgaand aan de rit is de bandenspanning gecontroleerd en aangepast naar de opgegeven waarden door de fabriek. Ja, je zou nóg betere resultaten kunnen behalen door de bandenspanning verder te verhogen maar dat is niet de manier waarop ik met mijn auto om ga en het is niet de manier om een natuurgetrouw beeld te krijgen.

Airconditioning
De airconditioning zal bij beide ritten aanstaan. Wederom is bekend dat er veel betere resultaten kunnen worden geboekt zonder gebruik te maken van de airconditioning maar in mijn geval gebruik ik de airco altijd in de zomer en zal deze dus bij beide ritten aanstaan. Het verschil zou naar mijn mening ook onnodig groot worden als bij de ene rit de airco niet aan zou staan en bij de andere rit wel.

Vloeistoffen
Het oliepeil van de auto is van te voren gecontroleerd en goed bevonden. De ruitensproeiervloeistof is vol en de koelvloeistof gecontroleerd. De auto is afgetankt met V-Power 100 Racing omdat ik dat altijd tank en wordt voor beide ritten gebruikt.

De route
De route is in beide gevallen gelijk. Bij de zuinigheidsrit zal een ronde van 94 kilometer worden gereden met het doel zo zuinig mogelijk te rijden, dus niet harder dan 100 op de teller in Nederland, rustig optrekken en niet harder dan 120 in Duitsland. De tweede ronde zal er in Nederland de maximumsnelheid op de teller worden gereden en op de onbegrensde autobaan zo hard als het verkeer toelaat om een sportieve rit over achteraf wegen te simuleren.

Rijstijl
Bij de zuinigheidsrit zal ik zoveel mogelijk zelf de auto op snelheid brengen in plaats van simpelweg de cruise control aan te zetten. Bij het aanzetten van de cruise control geeft de auto volgas en dat is onwenselijk bij het optrekken naar kruissnelheden.

Resultaten
De verschillen in verbruik zullen in mijn Car Manager app worden ingevoerd en het verschil in tijd zal door middel van een stopwatch bij worden gehouden.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door oppermii » zo 22 jul 2018, 16:45

Mooie test! We kunnen in ieder geval concluderen dat het chiptunen geen negatieve invloed heeft.
Gaf de boordcomputer ook ongeveer 1 op 25 aan? Met aftanken is mijn ervaring dat het lastig is om heel erg exact te zijn.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door Autheo » zo 22 jul 2018, 18:03

Leuke test en leuk verslag! Dat zuinig rijden niet bij jou past, was natuurlijk vóór de test al bekend. Maar een verschil van bijna 10 km op een liter betekent op een tank toch meer dan zo'n 300 km verschil in actieradius op een tank! Interessant! De keuze is voor ieder nu in ieder geval duidelijk!

Overigens ben ik het met één van je zuinigheidstechnieken niet eens. Het idee om heel rustig je snelheid op te voeren is helemaal niet zuiniger dan gewoon vlot naar de gewenste kruissnelheid te gaan. De cruisecontrol geeft echt niet 'vol gas', maar die regelt juist de optimale acceleratie in combinatie met het zuinigste verbruik. Als je echt vol gas geeft, sprint je veel sneller naar de hogere snelheid, en dat vraagt inderdaad meer brandstof. Maar heel rustig de snelheid opvoeren betekent dat het veel langer duurt voordat je op de cruise-snelheid zit, en al die tijd verbruik je meer dan op de cruise-snelheid zelf. Wat vlotter daarnaar toe komen kost je in verhouding minder brandstof, omdat je in verhouding ook veel langer op de cruise-snelheid kunt rijden. Bovendien is vlotter optrekken (let op: ik bedoel dus niet sprinten) veel beter voor de doorstroming en veel minder hinderlijk dan heel langzaam je snelheid opvoeren.

Nogmaals: leuk om je test te lezen, en duidelijk beschreven!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door Tom Westendorp » zo 22 jul 2018, 18:05

Ik heb de torque app er bij gehouden en met rustig optrekken kon ik op 33 procent gas rijden en de cruisecontrol slaat door naar 92 procent. Dat lijkt me dus niet zuiniger.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door Autheo » zo 22 jul 2018, 18:14

Petrolhead Tom schreef:
zo 22 jul 2018, 18:05
Ik heb de torque app er bij gehouden en met rustig optrekken kon ik op 33 procent gas rijden en de cruisecontrol slaat door naar 92 procent. Dat lijkt me dus niet zuiniger.
Hoe was dan het percentage gas op cruise-snelheid? Want je moet niet alleen kijken naar de gasstroom, zonder mee te rekenen hoe lang die dan moet aanhouden. Een langere tijd 33 procent t.o.v. een kortere tijd 92 procent en dan een nog langere tijd een nog lager percentage op cruise-snelheid kan dus voordeliger uitpakken.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door Tom Westendorp » zo 22 jul 2018, 19:06

Om snelheid te houden heeft de cruise control tussen de 15 en 35% gas nodig. De sleutel tot zuinig rijden bij een turbomotor ligt juist in het feit dat je de turbo zo min mogelijk aanspreekt dus zo min mogelijk gas geeft, en wat gebeurt er als je plankgas geeft? Juist. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door oppermii » zo 22 jul 2018, 19:08

Mijn ervaring is ook dat rustig optrekken eigenlijk altijd loont qua verbruik.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door Autheo » zo 22 jul 2018, 19:34

Petrolhead Tom schreef:
zo 22 jul 2018, 19:06
Om snelheid te houden heeft de cruise control tussen de 15 en 35% gas nodig. De sleutel tot zuinig rijden bij een turbomotor ligt juist in het feit dat je de turbo zo min mogelijk aanspreekt dus zo min mogelijk gas geeft, en wat gebeurt er als je plankgas geeft? Juist. ;)
Misschien is dat dan een verschil tussen een atmosferische en een turbo-motor? Ik vindt 92 procent bij de cruise control trouwens ook vrij hoog, heb de indruk dat dat bij mijn atmosferische 60+15 pk ongechipte motor beslist minder is. Als ik vol gas optrek gaat dat veel sneller dan met de cruise-control in de 3e of 4e versnelling. En dat lijkt me niet van 8 procent verschil kunnen komen. Ik denk dat als ik zelf vlot optrek ik zeker niet aan die 92 procent kom, maar mogelijk wel boven die 33 procent. En als je dan tussen de 15 en 35 procent kunt cruisen win je dat wel terug.
Maar ik geef toe: meten is weten, dus als jouw torq app laat zien dat rustig gas geven meer oplevert, zal dat in jouw geval dan zeker zo zijn. Ben trouwens wel benieuwd of dat chippen mogelijk ook invloed heeft op het optrekken d.m.v. de cruise-control. Zoals ik al zei, heb ik niet de indruk dat mijn standaard cruise-control die 92 procent gas geeft.

Emiel25
Vagling liefhebber
Berichten: 322
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 19:30

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door Emiel25 » zo 22 jul 2018, 19:45

Interessant. 1 op 15 vind ik nog niet slecht met zulke snelheden.
Ik heb nu 3000km gereden met de gti waarvan de 1e 1.500km rustig inrijden.
Ik kom nu op een gemiddeld verbruik van 1 op 21. Dat lijkt een foutieve uitkomst; ik denk toch dat ik ergens een rekenfout heb gemaakt, ook omdat ik met jerrycans werk en dat is iets minder precies. Ik probeer het beter te gaan bijhouden.

Van de andere kant; misschien is de motor wel zuiniger dan ik dacht...?
Up! GTI / Red & Black

Emiel25
Vagling liefhebber
Berichten: 322
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 19:30

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door Emiel25 » zo 22 jul 2018, 19:53

Trouwens: het maakt ook uit welke brandstof je tankt. Met octaangehalte 100 of e10 maakt wel wat uit.
Up! GTI / Red & Black

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door damianw26 » zo 22 jul 2018, 20:23

Leuke test Tom! Ik onderstreep je ervaringen voor een groot gedeelte na ook zowel een mpi en nu een gechipte tsi. De cruisecontrol op de tsi is belachelijk, die geeft inderdaad bijna plankgas gas bij, deed de mpi niet al had die ook niet zoveel koppel. Nu ik enkel plezierritten maak in de zomermaanden kom ik meestal ook niet verder dan 1 op 16, auto rijdt veel te leuk ervoor om rustig te rijden als je de ruimte hebt. Terwijl bij druk dagelijks verkeer ik het liefst wat rustiger aan doe op de rechterbaan. opschieten kan gewoon niet na 16:30 op de a12, en paniekerig bumperkleven en continu gas rem gas rem Gas rem op links helpt ieders verbruik om zeep en schiet voor geen meter op. Meestal doe ik gemiddelid 1 op 20 met alsnog een aantal keer planken bij dagelijks gebruik.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door damianw26 » zo 22 jul 2018, 20:26

De chip heeft het verbruik niet verslechtert overigens, bij rustig rijden is iedere normale gechipte auto zuiniger. Bij plankgas juist niet ;)
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door Tom Westendorp » ma 23 jul 2018, 10:43

Autheo schreef:
zo 22 jul 2018, 19:34
Petrolhead Tom schreef:
zo 22 jul 2018, 19:06
Om snelheid te houden heeft de cruise control tussen de 15 en 35% gas nodig. De sleutel tot zuinig rijden bij een turbomotor ligt juist in het feit dat je de turbo zo min mogelijk aanspreekt dus zo min mogelijk gas geeft, en wat gebeurt er als je plankgas geeft? Juist. ;)
Misschien is dat dan een verschil tussen een atmosferische en een turbo-motor? Ik vindt 92 procent bij de cruise control trouwens ook vrij hoog, heb de indruk dat dat bij mijn atmosferische 60+15 pk ongechipte motor beslist minder is. Als ik vol gas optrek gaat dat veel sneller dan met de cruise-control in de 3e of 4e versnelling. En dat lijkt me niet van 8 procent verschil kunnen komen. Ik denk dat als ik zelf vlot optrek ik zeker niet aan die 92 procent kom, maar mogelijk wel boven die 33 procent. En als je dan tussen de 15 en 35 procent kunt cruisen win je dat wel terug.
Maar ik geef toe: meten is weten, dus als jouw torq app laat zien dat rustig gas geven meer oplevert, zal dat in jouw geval dan zeker zo zijn. Ben trouwens wel benieuwd of dat chippen mogelijk ook invloed heeft op het optrekken d.m.v. de cruise-control. Zoals ik al zei, heb ik niet de indruk dat mijn standaard cruise-control die 92 procent gas geeft.
Zie ook de reactie van Damian, de TSI geeft echt lomp veel gas bij het aanzetten van de cruise control. Heel anders dan de MPI.
Emiel25 schreef:
zo 22 jul 2018, 19:45
Interessant. 1 op 15 vind ik nog niet slecht met zulke snelheden.
Ik heb nu 3000km gereden met de gti waarvan de 1e 1.500km rustig inrijden.
Ik kom nu op een gemiddeld verbruik van 1 op 21. Dat lijkt een foutieve uitkomst; ik denk toch dat ik ergens een rekenfout heb gemaakt, ook omdat ik met jerrycans werk en dat is iets minder precies. Ik probeer het beter te gaan bijhouden.

Van de andere kant; misschien is de motor wel zuiniger dan ik dacht...?
Wat is de reden dat je met jerrycans werkt? Op zich maakt het voor het berekenen van de waardes geen zak uit als je het aantal liters in totaal door het totale aantal kilometers deelt.
damianw26 schreef:
zo 22 jul 2018, 20:26
De chip heeft het verbruik niet verslechtert overigens, bij rustig rijden is iedere normale gechipte auto zuiniger. Bij plankgas juist niet ;)
Ik heb dan niet met een TSI gereden zonder chip maar qua verbruik ben ik eigenlijk vanaf dag één aangenaam verrast.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door Touchwood » ma 23 jul 2018, 12:45

Het verslag is van welhaast wetenschappelijk niveau. Met dank.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's eerste zuinig-rijden-rit

Bericht door Tom Westendorp » ma 23 jul 2018, 13:38

Graag gedaan, komt al die opgedane kennis tijdens mijn studententijd toch nog eens van pas. ;)

Als je het doet moet je het goed doen. Ik ga dit onderzoek nog een keer uitvoeren als het kouder is. Kijken hoeveel verschil dat maakt. Het zijn twee los van elkaar staande onderzoeken maar ik ben wel heel erg benieuwd.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie