Paar vraagjes

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
MandySV
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 07:24
Locatie: Rotterdam

Paar vraagjes

Bericht door MandySV » do 05 apr 2018, 08:52

Hi lieve UP! rijders,

Ik heb bij mijn UP! last van een vibratie in mijn stuur, het is alsof je constant een trillende telefoon in je handen hebt. Je krijgt er een slapende hand / arm van tijdens het rijden. Eerst dacht ik dat het alleen tussen de 80 en 110 km/u was en dat dit dus aan de banden lag maar dit is dus niet het geval. Ik ben zelf een beetje gaan uitzoeken wanneer ik de trilling merk en nu ben ik erachter gekomen dat het toerental gerelateerd is. Wanneer ik bij stilstand met de koppeling los het gas in trap en bij 2500 toeren kom begint het stuur helemaal te vibreren, als ik 95 km/u in de 5e versnelling rij dan maakt de auto 2500 toeren en vibreert het stuur ook. Wanneer je minder of meer toeren hebt is het vibreren bijna weg. Nou heb ik een paar keer gehoord dat dit ligt aan het 3 cilinder motortje, dit is absoluut niet waar. Mijn vorige auto Seat Mii had dit totaal niet!

Ook vind ik dat de auto erg zoekerig gedrag vertoont op de snelweg, het voelt alsof de auto continue aan het zoeken is en dat er constant een harde wind staat ook als het wind stil is. Voor me gevoel zoekt de auto steeds van links naar rechts terwijl je je stuur recht houd. Wanneer ik mijn stuur recht hou en hem dan los laat begint die helemaal te zoeken en rijd die wel een stukje recht door maar begint daarna naar links of naar rechts te gaan. Mijn achterbanden moeten nog opnieuw gebalanceerd worden omdat dit niet goed is gedaan bij het monteren van me nieuwe banden maar het lijkt mij dat dit niet ligt aan het balanceren? Ook ben ik langs de KwikFit geweest om te kijken of me auto uitgelijnd moest worden maar volgens hun was dit niet nodig, toch heb ik hier mijn twijfels over.

Kent iemand bovenstaande problemen? Ben benieuwd of iemand hier ook last van heeft (gehad) met zijn UP!'je.
Hoor graag jullie ervaringen/oplossingen!

:pray:

Gebruikersavatar
Uppie1988
Forum newbie
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 07:50

Re: Paar vraagjes

Bericht door Uppie1988 » do 05 apr 2018, 16:17

Een constand tillend stuur tijdens het rijden ligt meestal toch aan slecht gebalanceerde wielen. Als het stuur trilt bij remmen ligt het aan de remschijven. Een trillend stuur bij stilstand heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord of meegemaakt. In het ergste geval kan dit een versleten motorsteun zijn wat me niet waarschijnlijk lijkt bij een relatief jonge auto. Je auto eens in de paar jaar uitlijnen kan sowieso geen kwaad en dit kan het naar 1 kant trekken wel oplossen. Ook als je grote wielen hebt bijvoorbeeld 17 inch of meer met lage banden dan kan er ook zoekerig weggedrag optreden.

MandySV
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 07:24
Locatie: Rotterdam

Re: Paar vraagjes

Bericht door MandySV » za 07 apr 2018, 12:47

Even een update:

Mijn banden zijn alle 4 opnieuw uitgebalanceerd en me auto is uitgelijnd. Het trillen in het stuur is nog steeds gigantisch bij 2500 toeren. Het ligt dus niet aan de banden. Is er echt niemand die weet waar dit aan kan liggen?

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Paar vraagjes

Bericht door kgroot.nl » za 07 apr 2018, 15:38

Ik gok probleem met een elektrische deel van de stuurbekrachtiging. Ik zou even langs de dealer rijden
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

MandySV
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 07:24
Locatie: Rotterdam

Re: Paar vraagjes

Bericht door MandySV » zo 08 apr 2018, 19:20

kgroot.nl schreef:Ik gok probleem met een elektrische deel van de stuurbekrachtiging. Ik zou even langs de dealer rijden
Bedankt! Wat zou hier aan mis kunnen zijn dan? Ik vermijd de dealers liever namelijk.. De dealer kan op lopen tot onnodig hoge kosten en uiteindelijk is het probleem er nog steeds!

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Paar vraagjes

Bericht door TwitNour » ma 09 apr 2018, 00:49

MandySV schreef:
kgroot.nl schreef:Ik gok probleem met een elektrische deel van de stuurbekrachtiging. Ik zou even langs de dealer rijden
Bedankt! Wat zou hier aan mis kunnen zijn dan? Ik vermijd de dealers liever namelijk.. De dealer kan op lopen tot onnodig hoge kosten en uiteindelijk is het probleem er nog steeds!
Ik denk dat dat iets genuanceerder ligt. Meteen het allerslechtste over de garage van de dealer vertellen is denk ik ook niet echt passend als je er zelf geen ervaring mee hebt (en ik ga hier ook vanuit anders had je dat wel gezegd.) Op het moment dat je nog in je garantieperiode zit zal je hier toch maar even langs moeten gaan, dan kost het waarschijnlijk niks. En als je ze toch niet vertrouwt, zoek je een universele garage op die verstand heeft van de VAGling.

MandySV
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 07:24
Locatie: Rotterdam

Re: Paar vraagjes

Bericht door MandySV » ma 09 apr 2018, 08:08

TwitNour schreef:
MandySV schreef:
kgroot.nl schreef:Ik gok probleem met een elektrische deel van de stuurbekrachtiging. Ik zou even langs de dealer rijden
Bedankt! Wat zou hier aan mis kunnen zijn dan? Ik vermijd de dealers liever namelijk.. De dealer kan op lopen tot onnodig hoge kosten en uiteindelijk is het probleem er nog steeds!
Ik denk dat dat iets genuanceerder ligt. Meteen het allerslechtste over de garage van de dealer vertellen is denk ik ook niet echt passend als je er zelf geen ervaring mee hebt (en ik ga hier ook vanuit anders had je dat wel gezegd.) Op het moment dat je nog in je garantieperiode zit zal je hier toch maar even langs moeten gaan, dan kost het waarschijnlijk niks. En als je ze toch niet vertrouwt, zoek je een universele garage op die verstand heeft van de VAGling.
Ik heb hier wel ervaring mee anders zeg ik dit niet. ;) Ik heb de auto overgenomen dus ik heb geen idee of hier nog garantie op heb. Als ik het goed heb zit er maar 2 jaar garantie op?

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Paar vraagjes

Bericht door TwitNour » ma 09 apr 2018, 09:36

In normale gevallen inderdaad 2 jaar. Zoals ik al zei, je hoeft niet perse naar een dealer te gaan.

Ronald3705
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 16 apr 2018, 18:50

Re: Paar vraagjes

Bericht door Ronald3705 » ma 16 apr 2018, 19:07

Lijkt op het stuurprobleem dat ik ook heb, schokkerig sturen.

MandySV
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 07:24
Locatie: Rotterdam

Re: Paar vraagjes

Bericht door MandySV » di 17 apr 2018, 08:33

Ronald3705 schreef:Lijkt op het stuurprobleem dat ik ook heb, schokkerig sturen.
Hi Ronald!

Bedankt voor het reageren. Mag ik vragen wat jij ervaart?

Plaats reactie