Slot achterklep

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
NickvdSangen
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:51
Locatie: Landgraaf

Slot achterklep

Bericht door NickvdSangen » ma 05 feb 2018, 07:50

Goedemorgen.

Sinds een paar dagen ervaar ik problemen met het slotmechanisme in de achterklep van mijn Up. Zoals jullie weten gaat deze open door op het elektrische knopje te duwen. Dit gaat de laatste dagen moeizaam en vanochtend zelfs helemaal niet.

Ik vermoed dat dit door de kou komt, want als ik de verwarming in de auto aan heb gehad en een stuk heb gereden dan doet hij het wel weer. Zou niet moeten kunnen naar mijn mening.

Ervaren meer mensen problemen hiermee? En wat zou een mogelijke oplossing kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
jaappie
Forum eindbaas
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 19:12

Re: Slot achterklep

Bericht door jaappie » ma 05 feb 2018, 08:15

Je zou ook het knopje oo je sleutel kunnen gebruiken als die bevroren is.

Voor de rest is er weinig aan te doen volgens mij

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Slot achterklep

Bericht door TwitNour » ma 05 feb 2018, 08:47

Volgens mij is de binnenkant ingevet. Bij kou gaat dat dus wat moeizamer, zeker bij temperaturen rond de nul. Misschien opnieuw in laten vetten?

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: Slot achterklep

Bericht door enie-up » ma 05 feb 2018, 09:18

Hij is gewoon sjaggie van de kou :mrgreen:
En wil gewoon een garage om in te overnachten ;)

Gebruikersavatar
NickvdSangen
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:51
Locatie: Landgraaf

Re: Slot achterklep

Bericht door NickvdSangen » ma 05 feb 2018, 09:27

TwitNour schreef:Volgens mij is de binnenkant ingevet. Bij kou gaat dat dus wat moeizamer, zeker bij temperaturen rond de nul. Misschien opnieuw in laten vetten?
Daar dacht ik ook al aan. Daar zal ik deze week eens naar kijken inderdaad..

Dave_M
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 12:31
Locatie: Gouda

Re: Slot achterklep

Bericht door Dave_M » wo 07 feb 2018, 00:14

Je zou het misschien kunnen overwegen om antivries spul speciaal voor sleutelgaten in het mechanisme te spuiten, geen idee of het gaat werken het houdt in ieder geval sleutelgaten voor langere tijd vries-vrij.
VW Move Up! bluemotion 2012 44kW

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Slot achterklep

Bericht door Blackciti » do 08 feb 2018, 13:05

jaappie schreef:Je zou ook het knopje oo je sleutel kunnen gebruiken als die bevroren is.

Voor de rest is er weinig aan te doen volgens mij
Wat zou je denken van een los contact? Want materialen zetten nu eenmaal uit bij warmte en krimpen bij kou.

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Slot achterklep

Bericht door Bertjuh » do 08 feb 2018, 14:36

Blackciti schreef:Wat zou je denken van een los contact? Want materialen zetten nu eenmaal uit bij warmte en krimpen bij kou.
Klopt.. echter zit er 1 maar aan jouw beredenering.. de krimp of uitzetting bij contactjes is echt minimaal..

Om als voorbeeld te geven:

We gaan er vanuit dat het materiaal van het contact van staal is..

Staal heeft een uitzettingscoëfficiënt van α 12,0 µm (0,012mm) per 1 graad Celsius

Als leuk voorbeeldje: er vind bij een stalen balk van 10m een temperatuurstijging van 100 graden plaats..

Dat betekent dat de balk uitzet:

0,012mm x 10 x 100 = 12mm


Koper heeft een uitzettingscoëfficiënt van 16,8 (0,0168mm) per 1 graad Celsius..

Dat is bij een staaf van 1 meter, maar 1mm bij een verhoging van 59.53 graden Celsius..
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Slot achterklep

Bericht door Blackciti » wo 14 feb 2018, 14:30

Bertjuh schreef:
Blackciti schreef:Wat zou je denken van een los contact? Want materialen zetten nu eenmaal uit bij warmte en krimpen bij kou.
Klopt.. echter zit er 1 maar aan jouw beredenering.. de krimp of uitzetting bij contactjes is echt minimaal..

Om als voorbeeld te geven:

We gaan er vanuit dat het materiaal van het contact van staal is..

Staal heeft een uitzettingscoëfficiënt van α 12,0 µm (0,012mm) per 1 graad Celsius

Als leuk voorbeeldje: er vind bij een stalen balk van 10m een temperatuurstijging van 100 graden plaats..

Dat betekent dat de balk uitzet:

0,012mm x 10 x 100 = 12mm


Koper heeft een uitzettingscoëfficiënt van 16,8 (0,0168mm) per 1 graad Celsius..

Dat is bij een staaf van 1 meter, maar 1mm bij een verhoging van 59.53 graden Celsius..
Prachtige voorbeelden.
Ik heb ook een voorbeeld, maar weet niet wat het uitzettingscoëfficiënt van bepaalde kunststoffen is: een zeer irritante rammel in het dashboard van mijn Citigo trad alleen op bij een bepaalde (lage) temperatuur, wanneer de temperatuur ook maar een beetje steeg was het over. Het bleek namelijk dat het materiaal van het dashboard rechts tegen de voorste deurstijl kwam en daar resoneerde. Uiterst irritant! Uiteindelijk na een lange speurtocht gevonden en opgelost met een stukje vilt.

Ik zou er overigens niet zomaar van uitgaan dat de constructie van het elektrisch gedeelte van het contactslot van staal is. Het kan namelijk heel goed koper in kunststof zijn.

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Slot achterklep

Bericht door Bertjuh » wo 14 feb 2018, 15:30

Vandaar ook het voorbeeld van de koperen staaf er onder.. van PVC is het trouwens 0,08mm per graad celcius.. echter weet ik niet of het dashboard hiervan gemaakt is.. maar nog steeds erg weinig dus.
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Slot achterklep

Bericht door Blackciti » vr 16 feb 2018, 16:45

Bertjuh schreef:Vandaar ook het voorbeeld van de koperen staaf er onder.. van PVC is het trouwens 0,08mm per graad celcius.. echter weet ik niet of het dashboard hiervan gemaakt is.. maar nog steeds erg weinig dus.
Ja... maar ook erg weinig en zelfs heel erg weinig kan het verschil maken tussen wel en geen contact. ;)

Plaats reactie