LED-verlichting, yes we can !!

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door Drive » ma 21 aug 2017, 08:35

20170819_131059.jpg
Zo ziet de lamp eruit.
Xanderv schreef:Wat is je lichtbeeld op een muur Drive, want dat is het punt waar veel mensen hier over vallen:)
Laten testen met behulp van een lichtbeeldkast.
De test is uitstekend.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door Xanderv » ma 21 aug 2017, 19:43

Ok, sjah dan zal het wel zo zijn....
Ik zelf geloof er niet veel van dat er een lamp bestaat die aan de eis voldoet van een halogeen pit in de normale spiegel.

En ik zie iedereen roepen dat er niemand seint maar dat doen ze sowieso al niet meer tegenwoordig :) als je ene lamp kapot is seinen ze ook al niet meer.

Iedereen moet het voor zich weten maar ik ben er nogal een pietje precies in en zal daarom ook redelijk kritisch blijven antwoorden en dat is niet gericht naar de persoon zelf.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

MichelMD
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 06 sep 2016, 16:38

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door MichelMD » vr 22 sep 2017, 03:28

Xanderv schreef:Ok, sjah dan zal het wel zo zijn....
Ik zelf geloof er niet veel van dat er een lamp bestaat die aan de eis voldoet van een halogeen pit in de normale spiegel.

En ik zie iedereen roepen dat er niemand seint maar dat doen ze sowieso al niet meer tegenwoordig :) als je ene lamp kapot is seinen ze ook al niet meer.

Iedereen moet het voor zich weten maar ik ben er nogal een pietje precies in en zal daarom ook redelijk kritisch blijven antwoorden en dat is niet gericht naar de persoon zelf.
Ik ben zelf ook heel erg kritisch als het gaat om eventuele overlast aan anderen, en zeker met verlichting. Want met een lichte nachtblindheid weet ik maar al te goed hoe vreselijk irritant slechte verlichting van tegenliggers kan zijn.

Vandaar dat we na installatie de lampen dan ook heel goed getest hebben.
Een lange rechte provinciale weg ( N59, stuk tussen afrit A29 en kruispunt Den Bommel ), zijn we elkaar 's avonds in donker tegemoet gereden, mijn vrouw in haar Mii, ik in eigen auto. Het kwam nog eens heel goed uit dat ze midden in een treintje van andere auto's zat, dus was het goed vergelijken. Totaal geen verblinding, sterker nog, had zelfs minder last dan de overige auto's op haar rijbaan.
Zodoende kan ik je verzekeren, mits met de goede lampen, ze absoluut niet verblinden, maar wel een berg meer licht geven.

Bij twijfel mag je altijd even langs komen (IJsselmonde) om zelf even te komen kijken, het word weer steeds vroeger donker ;)

graafie
Vagling liefhebber
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 12 feb 2016, 23:29

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door graafie » vr 22 sep 2017, 09:12

Ik heb bij de Up van mijn vrouw ook de Led's geplaatst nadat één Philips white vision lamp kapot was gegaan binnen een jaar (de zoveelste) besteld bij xenonlamp.nl. Na de montage even voor de zekerheid naar de garage geweest om de koplampen af te laten stellen wat wel even nodig was. Nu totaal geen last van strooilicht en een witte zee van licht. 100% tevreden.

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door arnout84 » vr 22 sep 2017, 12:00

Ik hoor "afgesteld op een testkast" maar zie geen foto van het resultaat dus ik blijf bij mijn mening (en ervaring na twee setjes)

Er bestaat nog geen betaalbaar LED alternatief die APK proof is.

graafie
Vagling liefhebber
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 12 feb 2016, 23:29

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door graafie » zo 24 sep 2017, 16:14

Hmmm, sinds afgelopen week toch problemen ondervonden met de Led verlichting. De lampen knipperen elk kwartier heel even en mijn start/stop systeem had er geen zin meer in. Ik kreeg een melding in mijn teller (rood rondje met een doorgestreepte A) die al een paar dagen gewoon bleef branden. Via de knop op het dashboard het systeem maar uitgezet. De lampen weer vervangen door normale halogeen en het start/stop systeem werkt weer normaal. :o

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door Blackciti » di 14 nov 2017, 14:22

@Autheo en andere forumleden:
Led verlichting is op zich prima, beter dan halogeen. Echter, in de standaardkoplampen is dat niet zondermeer goed. En waarom niet,(?) omdat een after-market ledlamp geplaatst in een reflector die daar niet voor is ontwikkeld niet het juiste lichtbeeld oplevert. Met andere woorden: lamp en reflector zijn niet op elkaar afgestemd en er zal dus een vereerd/foutief lichtbeeld ontstaan.

Éen en ander is voor een tijd terug ook al eens voorbijgekomen op het Skoda Citigo forum, waar iemand hetzelfde had gedaan bij zijn Citigo.
Dat gaf nogal discussie.

Ooit een video gezien van iemand die zijn koplampen liet ombouwen van halogeen naar Led. Dat kon op zich prima, maar was zeer ingrijpend.
De koplampen moesten bijna compleet worden verbouwd en aangepast op de nieuwe ledlamp. Maar toen het karwij was geklaard had die persoon dan ook het juiste lichtbeeld. En een juist lichtbeeld met een standaardkoplamp kan nu eenmaal niet zonder ingrijpende aanpassing!
Beter is het, als het mogelijk is, om bij de importeur te informeren of er originele led koplampen in de aanbieding zijn voor je UP, Citigo of Mii.
Die kosten wel een paar centen, maar dan heb je alles UP TO DATE.

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door Blackciti » di 14 nov 2017, 14:26

arnout84 schreef:Ik hoor "afgesteld op een testkast" maar zie geen foto van het resultaat dus ik blijf bij mijn mening (en ervaring na twee setjes)

Er bestaat nog geen betaalbaar LED alternatief die APK proof is.
Ik ben het helaas met je eens.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door Autheo » di 14 nov 2017, 18:42

Blackciti schreef:@Autheo en andere forumleden:
Led verlichting is op zich prima, beter dan halogeen. Echter, in de standaardkoplampen is dat niet zondermeer goed. En waarom niet,(?) omdat een after-market ledlamp geplaatst in een reflector die daar niet voor is ontwikkeld niet het juiste lichtbeeld oplevert. Met andere woorden: lamp en reflector zijn niet op elkaar afgestemd en er zal dus een vereerd/foutief lichtbeeld ontstaan.
Om die reden ben ik dan ook van mening dat ieder die desondanks toch led-verlichting in de daar niet voor bedoelde reflectoren plaatst, terecht APK afkeur krijgt. Jammer dat die keuring dan pas na de eerste 4 jaar plaats vindt, want helaas rijden er veel te veel oogverblindende led rijders rond. Vanavond nog iemand achter me, leek wel of die groot licht voerde (gelukkig heeft m'n binnenspiegel een dimfunctie). Van mij mogen ze flinke boetes uitdelen aan dergelijke wegmisbruikers, maar ja, de pakkans is veel te gering.
Vraag me trouwens af, waarom mensen van mening zijn dat de standaard verlichting niet zou voldoen. De smoes dat led er mooier uitziet betekent dan dus dat anderen dan maar last moeten hebben van wat de led rijder mooi noemt? Mooi egoïstisch dus.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door damianw26 » di 14 nov 2017, 18:42

Bekend verhaal al. Ik heb zelf deze set van xenonlamp erin zitten, kost 119 euro maar dan heb je ook wat, word ook gepretendeerd dat het apk proof is, al kan dat nooit met led in een H fitting. Had hiervoor 'redelijke' cree led's voor een schijntje maar die zijn te snel kapot gegaan, deze set geeft mooier een veel meer gebundeld licht. Zonder meer is halogeen wat minder verblindend, want minder opbrengst. Volvo en andere merken hebben ook xenon koplampen afgeleverd zonder projector in de lamp, dus mits goed afgesteld kan het wel, al is het zeldzaam en zit er een prijskaartje aan...


AfbeeldingUntitled by Damian Willemsen, on Flickr
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door damianw26 » di 14 nov 2017, 18:48

Overigens is een verkeerd afgestelde koplamp hetgeen ik het vaakst zie, en verblindend is. Of vrachtwagens waarbij de automatische koplamphoogte versteller stuk is, al zie ik die niet zo heel veel.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door Xanderv » wo 15 nov 2017, 05:09

Autheo de lampen van de drieling geven echt weinig licht vergeleken met andere auto’s die ik rij/heb gereden. Een setje nightbreakers geeft al een hoop meer licht! Ik vind persoonlijk de witte uitstraling ook mooier van xenon/led. Als je eenmaal met xenon (niet aftermarket) hebt gereden wil je naar mijn mening nooit weer terug! Erg rustig voor je ogen omdat je het beter ziet.

Ik heb alleen het idee dat led puur voor het idee is want volgens mij is xenon beter aangezien die rondom schijnen en led niet volledig. Eindeloze discussie ben ik ook bang haha
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door Autheo » vr 17 nov 2017, 13:16

Xanderv schreef:Autheo de lampen van de drieling geven echt weinig licht vergeleken met andere auto’s die ik rij/heb gereden. Een setje nightbreakers geeft al een hoop meer licht! Ik vind persoonlijk de witte uitstraling ook mooier van xenon/led. Als je eenmaal met xenon (niet aftermarket) hebt gereden wil je naar mijn mening nooit weer terug! Erg rustig voor je ogen omdat je het beter ziet.

Ik heb alleen het idee dat led puur voor het idee is want volgens mij is xenon beter aangezien die rondom schijnen en led niet volledig. Eindeloze discussie ben ik ook bang haha
Zelf vind ik de standaardverlichting voldoende licht geven. Mijn ervaring voor beter zicht in het donker is vooral het gebruik van een nachtbril. Dat geeft veel beter contrast in het donker, waardoor je meer van je verlichting profiteert. Ook levert dat veel minder hinder van tegenliggers op. En zeker bij regen een veel rustiger beeld. Heb ik geen dure led of xenon voor nodig.
Vandaag (na 63.000 km*) mijn beide dagrijlampjes vervangen (rechts was stuk gegaan), gewoon met de standaard W21/5W. Kosten: € 6,45. Voldoet prima!
(* Bij mijn vorige Mii heb ik in de 90.000 gereden km's nooit een defect lampje gehad...)

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door Bertjuh » wo 06 dec 2017, 13:06

Heeft het nog voordelen om de achteruitrijdverlichting in led uit te voeren? Zoals betere lichtopbrengst?

Vind zelf de verlichting bij het achteruit rijden nogal weinig.. of ben ik gewoon kippig aan het worden?
Laatst gewijzigd door Bertjuh op wo 06 dec 2017, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door damianw26 » wo 06 dec 2017, 13:10

De lampjes geven geen gebundelde lichtstraal, wellicht dat je iets meer ziet maar al te veel ervan verwachten zou ik niet doen, tenzij je led mooi vind natuurlijk!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door kgroot.nl » wo 06 dec 2017, 13:59

@damian en waar baseer je dat precies op?
Het heeft 100% een voordeel. Savonds in het donker zie je namelijk veel meer dan met de normale lampjes
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door damianw26 » wo 06 dec 2017, 14:01

De lampen bundelen het licht niet en zitten veel te hoog om echt daadwerkelijk de grond aanzienlijk beter te verlichten. Je zal een hoog voorwerp recht achter je misschien wat beter zien, maar dat zie je standaard ook al
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door Xanderv » wo 06 dec 2017, 17:05

Ik hb led erin zitten en veeeel meer licht! Ik ergerde mij er ook aan en nu zie ik wat achter me. Nee het is niet gebundeld maar de lampjes die zitten geven echt heel weinig licht.

Ik heb ze via ali besteld, ik zal de link even opzoeken!

http://s.aliexpress.com/eieuIzia" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
D88DCCEE-AEA0-40FD-9C60-F7BE447D4CEE.jpeg
Links led, rechts gloei.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door damianw26 » wo 06 dec 2017, 22:02

Duidelijk, had ik niet gedacht. In de audi zitten namelijk felle achteruitrijlampen onderin de bumper notabene, en je ziet alsnog niks ondanks dat. Even voet licht op de rem zetten licht de boel wel voldoende op in zowel de audi als de up.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: LED-verlichting, yes we can !!

Bericht door Bertjuh » wo 06 dec 2017, 22:35

Heb ze maar ff besteld.. eens kijken hoe het lichtopbrengst is..
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie