Rammelend geluid achter klokkenpaneel

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Philipetti
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 mei 2016, 17:30

Rammelend geluid achter klokkenpaneel

Bericht door Philipetti » vr 10 nov 2017, 23:01

Ik heb onlangs een andere Up! gekocht waarbij ik een rammelend geluid achter het klokkenpaneel hoor als ik tussen de 60 - 90 km/h rijd. Heeft iemand dit al eens meegemaakt en zo ja, waar dit aan kan liggen?

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Rammelend geluid achter klokkenpaneel

Bericht door Blackciti » za 11 nov 2017, 16:55

Philipetti schreef:Ik heb onlangs een andere Up! gekocht waarbij ik een rammelend geluid achter het klokkenpaneel hoor als ik tussen de 60 - 90 km/h rijd. Heeft iemand dit al eens meegemaakt en zo ja, waar dit aan kan liggen?
Frappant: ik had tijden een rammel rechts in het dashboard, wat ik maar niet kon vinden. De rammel trad op wanneer het koud werd en verdween wanneer de temperatuur aangename waarden kreeg. Dat kan ik verklaren, omdat de materialen met koude krimpen en met warmte uitzetten.

Maar, wat was nu precies de oorzaak? Nou, het bleek dat het dashboard aan de onderkant tegen het materiaal dat om de deurstijl zit, daar waar de deur scharniert, net niet strak tegenaan zat. Daarom kon het rammelen. Ik heb er, toen ik er na lang zoeken eindelijk achter kwam, een stukje vilt tussen gedrukt en de rammel is over.
Overigens heb ik dit net een halfuur geleden opgelost. :lol:


De rammel die jij hebt treed op bij een bepaalde snelheid. Dat kan te maken hebben met een bepaalde trillingsfrequentie die optreed bij een loopcultuur die bij die snelheid hoort.

Ik dacht in eerste instantie ook, en daar was ik van overtuigd, dat het rechts achter in het dashboard zat, maar het bleek juist dat het aan de buitenkat zat.

Rammels zijn uiterst lastig te lokaliseren, daarom moet je met twee personen gaan rijden en dan proberen de rammel te achterhalen. Ik hoop dat je het op die manier op kunt lossen.

Philipetti
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 mei 2016, 17:30

Re: Rammelend geluid achter klokkenpaneel

Bericht door Philipetti » di 14 nov 2017, 11:58

Hoi,

bedankt voor je antwoord! Ik ben er inmiddels achter dat het geluid niet uit het klokkenpaneel komt maar onder de afdekplaat waar ook de navigatiebeugel op bevestigd is. Weet jij hoe je deze afdekplaat los kunt krijgen zodat ik wellicht tot de oorzaak kan komen?
Hoor graag van je!

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Rammelend geluid achter klokkenpaneel

Bericht door Blackciti » di 14 nov 2017, 13:45

Philipetti schreef:Hoi,

bedankt voor je antwoord! Ik ben er inmiddels achter dat het geluid niet uit het klokkenpaneel komt maar onder de afdekplaat waar ook de navigatiebeugel op bevestigd is. Weet jij hoe je deze afdekplaat los kunt krijgen zodat ik wellicht tot de oorzaak kan komen?
Hoor graag van je!
Als je inderdaad het kleine afdekplaatje bedoelt, is dat een fluitje van een cent. Er zit namelijk een kleine uitsparing in dat plaatje, daar zet je even iets onder en hij komt omhoog.
Maar is het niet het afdekplaatje zelf dat rammelt? Zou ook heel goed kunnen, omdat dat niet echt strak in de passing zit.

Philipetti
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 mei 2016, 17:30

Re: Rammelend geluid achter klokkenpaneel

Bericht door Philipetti » di 14 nov 2017, 16:19

Ik ga proberen of ik dit los krijg. Wat echter vreemd is dat ik het geluid alleen hoor tussen de 55 en 80km/h en dit toerenonafhankelijk is.... Zou het aan de kabel voor de snelheidsmeter kunnen liggen?

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Rammelend geluid achter klokkenpaneel

Bericht door Blackciti » do 16 nov 2017, 16:04

Philipetti schreef:Ik ga proberen of ik dit los krijg. Wat echter vreemd is dat ik het geluid alleen hoor tussen de 55 en 80km/h en dit toerenonafhankelijk is.... Zou het aan de kabel voor de snelheidsmeter kunnen liggen?
Toerenafhankelijk of trilling bij een bepaalde loopcultuur, het maakt niet uit want het is ergerlijk.
Dat afdekplaatje eruit halen is werkelijk een fluitje van een cent. Aan de achterkant zit een kleine uitsparing waar je zo je vingernagel achter kunt zetten en je wipt het er zo uit. Maar of het dat plaatje is betwijfel ik, omdat de kans dat dit hoorbaar rammelt eigenlijk nihil is. Ik denk dat je verder moet zoeken en dan met iemand naast je die echt gericht gaat zoeken onder het rijden.

Niets is zo moeilijk dan een rammel in je auto te lokaliseren. Het klinkt gek, maar veel rammels verdwijnen vaak als sneeuw voor de zon wanneer de eigenaar de auto volledig ontdoet van allerlei rommel en troep en andere losliggende spullen. Als je dan weer gaat rijden is de rammel vaak verdwenen.
Maar als er echt iets loszit wat rammelt dan moet je echt met twee man gericht gaan zoeken.

Philipetti
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 mei 2016, 17:30

Re: Rammelend geluid achter klokkenpaneel

Bericht door Philipetti » za 30 dec 2017, 10:52

Ik heb de radio en bediening voor de verwarming/ventilate uitgebouwd en de kabels wat gefatsoeneerd en hierna was het gerammel gelukkig verdwenen. Wellicht een luchtstroming die dit veroorzaakte!!

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Rammelend geluid achter klokkenpaneel

Bericht door Bertjuh » za 30 dec 2017, 11:07

Fijn dat het probleem verholpen is..!!
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Rammelend geluid achter klokkenpaneel

Bericht door Blackciti » do 04 jan 2018, 16:45

Fijn dat je even hebt terug gekoppeld.

Maar luchtstroming is in dit geval m.i. niet de oorzaak van de rammel. Wel dat kabels (kunnen) resoneren tegen een ander object.
Je zei het zelf al: "de kabels wat gefatsoeneerd en hierna was het gerammel gelukkig verdwenen''.

Plaats reactie