Mercedes L206D

Plaats hier een topic van je andere auto.
Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » zo 21 aug 2016, 13:53

De review van onze 'bus' staat ook op Autoweek. Daar kwam de vraag om ook wat foto's van het interieur te plaatsen. Voor de geïnteresseerden plaats ik ook hier twee foto's van het interieur van de originele Hebo camper-opbouw, met voorin een zithoek met wegdraaibare tafel, in het midden het keukenblok, de 'natte cel' en de kledingkast, en achterin een 'vast' bed (waar eventueel ook een treinzit beschikbaar is). Op het door mijzelf gemaakte 'uitneembare vaste bed' na is alles nog in de originele staat, zoals dat destijds in de 70-er jaren gebouwd is.
Interieur Hebo Voor.jpg
Interieur Hebo Achter.jpg
Bijlagen
Interieur Hebo Achter.jpg
Laatst gewijzigd door Autheo op wo 27 jun 2018, 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door TwitNour » zo 21 aug 2016, 16:35

Dit is geweldig om te zien!

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door damianw26 » ma 22 aug 2016, 12:29

Gaaf ding hoor! En het verbaast me eigenlijk hoeveel ruimte er aan de binnenkant is. Maar als je in de bergen zit, is het dan niet continu plankgas? :mrgreen:
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door TwitNour » ma 22 aug 2016, 14:11

Ik denk gewoon veel toeren maken!

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » ma 22 aug 2016, 17:27

damianw26 schreef:Gaaf ding hoor! En het verbaast me eigenlijk hoeveel ruimte er aan de binnenkant is. Maar als je in de bergen zit, is het dan niet continu plankgas? :mrgreen:
Het is officieel een 4 persoons camper, met voor en achter een treinzit, die alletwee als tweepersoonsbed kunnen dienen. Van de achterste treinzit heb ik een (uitneembaar) vast bed gemaakt, en met z'n tweeën hebben we riant de ruimte!
Wat betref het rijden in de bergen: het heeft geen enkele zin om te proberen met zo'n bus zo snel mogelijk op de top te komen. Als je wilt ralley rijden, kun je daar beter een ander soort auto voor uitkiezen. Veel beter is het om goed te letten op hoe de motor zo efficiënt mogelijk z'n werk kan doen. Dan gaat het inderdaad om de goede combinatie tussen welke versnelling je kiest, en hoeveel toeren je de motor laat draaien. Omdat de koeling ook mechanisch is, moet je er voor zorgen dat de koelvin goed de lucht door de radiateur trekt. Dat betekent dat je hoog in de toeren moet blijven. Soms heeft de motor in een hogere versnelling ook nog wel genoeg trekkracht, en kan die zelfs iets sneller, maar dan draait de koelvin te langzaam. Beter kun je dan toch naar die lagere versnelling terugschakelen, en met meer toeren (en soms dan ook iets langzamer) rustig blijven klimmen. De motor blijft op die manier keurig op temperatuur (ik heb 'm zelfs bij de steilste of langste klim nooit boven de 95 graden gezien). Het devies is dus: niet haasten, zorgen voor goed samenspel met versnelling en toeren, en rustig genieten van de prachtige klim. Duurt misschien iets langer, maar dat betekent dan ook dat je iets langer plezier hebt ;)
Overigens, ook bij het afdalen kun je met zo'n bus het beste wat lager in de versnelling blijven, zodat je zo veel mogelijk van de motorrem gebruik kunt maken. Dat is beter dan het gewicht van ruim twee ton alleen met trommelremmen te bedwingen.
Kortom, rijden in de bergen met zo'n bus is beslist heel anders dan het rijden in een Vagling. Ik geniet van het rijden in m'n Mii, maar als het om het genot van echt 'werken' achter het stuur in de bergen aankomt, verkies ik m'n klassieke bus! Een niet te vergelijken ervaring!

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door damianw26 » ma 22 aug 2016, 18:01

Autheo schreef:
damianw26 schreef:Gaaf ding hoor! En het verbaast me eigenlijk hoeveel ruimte er aan de binnenkant is. Maar als je in de bergen zit, is het dan niet continu plankgas? :mrgreen:
Het is officieel een 4 persoons camper, met voor en achter een treinzit, die alletwee als tweepersoonsbed kunnen dienen. Van de achterste treinzit heb ik een (uitneembaar) vast bed gemaakt, en met z'n tweeën hebben we riant de ruimte!
Wat betref het rijden in de bergen: het heeft geen enkele zin om te proberen met zo'n bus zo snel mogelijk op de top te komen. Als je wilt ralley rijden, kun je daar beter een ander soort auto voor uitkiezen. Veel beter is het om goed te letten op hoe de motor zo efficiënt mogelijk z'n werk kan doen. Dan gaat het inderdaad om de goede combinatie tussen welke versnelling je kiest, en hoeveel toeren je de motor laat draaien. Omdat de koeling ook mechanisch is, moet je er voor zorgen dat de koelvin goed de lucht door de radiateur trekt. Dat betekent dat je hoog in de toeren moet blijven. Soms heeft de motor in een hogere versnelling ook nog wel genoeg trekkracht, en kan die zelfs iets sneller, maar dan draait de koelvin te langzaam. Beter kun je dan toch naar die lagere versnelling terugschakelen, en met meer toeren (en soms dan ook iets langzamer) rustig blijven klimmen. De motor blijft op die manier keurig op temperatuur (ik heb 'm zelfs bij de steilste of langste klim nooit boven de 95 graden gezien). Het devies is dus: niet haasten, zorgen voor goed samenspel met versnelling en toeren, en rustig genieten van de prachtige klim. Duurt misschien iets langer, maar dat betekent dan ook dat je iets langer plezier hebt ;)
Overigens, ook bij het afdalen kun je met zo'n bus het beste wat lager in de versnelling blijven, zodat je zo veel mogelijk van de motorrem gebruik kunt maken. Dat is beter dan het gewicht van ruim twee ton alleen met trommelremmen te bedwingen.
Kortom, rijden in de bergen met zo'n bus is beslist heel anders dan het rijden in een Vagling. Ik geniet van het rijden in m'n Mii, maar als het om het genot van echt 'werken' achter het stuur in de bergen aankomt, verkies ik m'n klassieke bus! Een niet te vergelijken ervaring!

Kijk aan een uitgebreid antwoord, leuk om te lezen en natuurlijk nog veel leuker om te ervaren zo'n bergrit! Zit er eigenlijk een turbo op die 40 jaar oude diesel of is het nog lekker ouderwets 'toeren' maken voor wat vermogen?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » ma 22 aug 2016, 18:22

damianw26 schreef:Kijk aan een uitgebreid antwoord, leuk om te lezen en natuurlijk nog veel leuker om te ervaren zo'n bergrit! Zit er eigenlijk een turbo op die 40 jaar oude diesel of is het nog lekker ouderwets 'toeren' maken voor wat vermogen?
Het is een volledig atmosferische motor, zonder turbo, het type OM 615. Du's een 2,2 liter diesel, met 60 pk. Maar met veel trekkracht, lijkt wel een 'traktor'. En die trekkracht heb je al heel laag in de toeren, dus het vermogen is over een groot gebied beschikbaar.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door Tom Westendorp » ma 29 aug 2016, 11:14

Ik ben gewoon verliefd op dit topic en deze bus. Wat een machtig ding! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » do 08 sep 2016, 09:42

Deze nazomer komen er weer een heel stel van deze mooie bussen bij elkaar. De Hanomag-Mercedesclub Nomade heeft van 16-18 september een treffen in Raalte bij minicamping de Zwerver (http://www.zwerver-raalte.nl/site/index.php) . Wie eens wat van deze klassieke bussen bij elkaar wil zien, kan gerust eens komen kijken! Meestal zijn er dan zo'n 40 tot 50 bussen.

Voor wie van een beetje knutselen houdt: er staat momenteel (september 2016) nog een leuk exemplaar te koop op het prikbord van de Nomade club: http://www.nomade.nl/

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door Tom Westendorp » do 08 sep 2016, 16:13

Ik zit even te lezen maar ik mag toch hopen dat het een geintje is dat de meeste mensen nog op de eerste set banden rijden?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Mercedes L206D

Bericht door JoVe » do 08 sep 2016, 16:41

Volgens mij moeten banden na 6 jaar toch wel vervangen worden.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » do 08 sep 2016, 17:21

Petrolhead Tom schreef:Ik zit even te lezen maar ik mag toch hopen dat het een geintje is dat de meeste mensen nog op de eerste set banden rijden?
Wat dacht je, ook de bussen moeten door de APK. Probleem voor sommigen is dat de oorspronkelijke bandenmaat hier in Nederland niet meer leverbaar is (die waren smal en hoog). De meeste banden zijn nu radiaalbanden, met een wat andere maatvoering, waardoor er afwijkingen kunnen ontstaan voor de snelheidsmeter en kilometerteller. Maar ook dat valt op te lossen.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Mercedes L206D

Bericht door JoVe » do 08 sep 2016, 18:18

Volgens mij maakt Vredestein nog banden voor oldtimers.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » do 08 sep 2016, 19:35

JoVe schreef:Volgens mij maakt Vredestein nog banden voor oldtimers.
Maar Vredestein maakt niet die ouderwetse maat 6.70-15 met voldoende draagvermogen. Gelukkig zijn er alternatieven, al kost dat wat moeite. Wat dat betreft is het met onze bussen heel leuk dat we een actieve club hebben, met zelfs een onderdelenmagazijn. Sommige onderdelen komen nog nieuw uit bijvoorbeeld India (zoals bijvoorbeeld koplampreflectoren). Destijds heeft Mercedes al zijn persen e.d. verkocht naar India, waar dit model Hanomag-Mercedes onder een andere naam nog geproduceerd is, maar niet meer onder de vlag van Mercedes.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » za 08 okt 2016, 18:04

Voorlopig gaan we er even niet met de bus op uit, dus is die schoon gewassen onder de winterhoes gestald. We moeten weer even geduld hebben voor we weer van die mooie vakantie-tochten kunnen maken. :(
Bijlagen
IMG-20161008-Bus onder hoes2.png
Laatst gewijzigd door Autheo op wo 27 jun 2018, 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » za 14 jan 2017, 22:00

Petrolhead Tom schreef:Airco is echt het enige dat ik absoluut nooit meer wil missen op een auto. Echt never nooit meer.
Tom, ik las jouw bovenstaande bewering in een ander topic. Dat zal ik je niet nazeggen! In ons rijdend vakantieverblijf zit geen airco, en ook in de zomers in Zuid-Frankrijk doen we het dus zonder. Gaat prima hoor! OK, de driehoekige klapraampjes kunnen wel als windvanger zo gesteld worden dat de volle rijwind heerlijk langs je heen glijd, dus dat is een heel goed alternatief voor de airco. Maar je hebt een punt, want die mogelijkheid heb je bij de meeste huidige auto's niet meer. ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door Tom Westendorp » za 14 jan 2017, 22:41

Oke, laat me dat even aanvullen: ik zou nooit op een moderne auto geen airco willen. Veel klassiekers zijn dusdanig ingesteld dat je goed kunt rijden met open ramen. Moderne auto's zijn zo ongelooflijk geïsoleerd dat het bij wijze van spreken een rijdend tuinhuis is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » za 14 jan 2017, 22:58

Petrolhead Tom schreef:Oke, laat me dat even aanvullen: ik zou nooit op een moderne auto geen airco willen. Veel klassiekers zijn dusdanig ingesteld dat je goed kunt rijden met open ramen. Moderne auto's zijn zo ongelooflijk geïsoleerd dat het bij wijze van spreken een rijdend tuinhuis is.
Mee eens! En dan zijn moderne auto's lang niet zo mooi en praktisch als ons rijdende klassieke 'tuinhuis' (Overigens, wij noemen het vaker ons 'kasteel in Frankrijk' ) ;)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » zo 30 jul 2017, 15:25

Deze zomer stond Frankrijk weer op ons vakantiemenu. Een heerlijk land, om met ons ‘sterrenhotel’ door te trekken. Maar voordat we konden gaan moest de accu vervangen worden. Na bijna zeven jaar trouwe dienst, had die door de ontberingen van de vorige vakantie (met de dynamo-perikelen) het loodje gelegd (op zich wel een passend einde voor een accu).
De rit naar Frankrijk voerde eerst door de prachtige Ardennen.
P1000370.JPG
Bij een mooie tussenstop bij de stuwdam van Jalhay merkte ik dat de achterremmen wel wat warm aanvoelden. Toch maar even in de gaten houden dus. Ook de dag daarna bleef dat zo, en toen we in de Franse Elzas aankwamen heb ik samen met een vriend die daar woont eens verder gezocht naar het euvel. Het bleek dat na stevig remmen de remschoenen in de achtertrommels wat bleven aanlopen. Pas na een poosje waren ze weer vrij. Na wat zoeken bleek de oorzaak te liggen in de lastafhankelijke remkrachtverdeler: die blokkeerde het retour stromen van de remvloeistof. Bij een losgekoppelde lastveer was er geen blokkade, maar zodra er iets kracht op de veer kwam bleven de remmen aanlopen. Het was niet raadzaam om met dat probleem verder te trekken, de alpen in zoals de bedoeling was. Ter plaatse was niet aan een vervangende remkrachtverdeler te komen, dus besloten we om voorzichtig met losgekoppelde lastveer weer huiswaarts te keren.
P1000375.JPG
We zijn op ons gemakje in een paar dagen terug gereden, via o.a. het mooie Duitse Münsterland. Terug in Nederland bleek ook hier het onderdeel niet makkelijk verkrijgbaar, maar via de Hanomag-Mercedes Nomade club toch nog een adresje gevonden waar de remkrachtverdeler nog nieuw verkrijgbaar was. Voor de zekerheid ook maar gelijk een stel nieuwe remslangen aangeschaft, om het systeem te verfrissen. Na 40 jaar mag dat wel. Maar helaas moet de reparatie nog een paar weken op zich laten wachten, vanwege vakantie van de expert. Dus deze zomer verder geen vakantie met de bus. We zien alvast uit naar het najaar, voor nieuwe kansen!
Bijlagen
P1000375.JPG
Laatst gewijzigd door Autheo op wo 27 jun 2018, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door TwitNour » di 01 aug 2017, 14:49

Jammer dat de vakantie zo is gelopen. Aan de andere kant wel fijn dat alles verder veilig heeft kunnen verlopen. Als alles straks is gerepareerd kun je in ieder geval weer uitkijken naar een nieuw avontuur volgend jaar.

Plaats reactie