knak in de koppeling Oplossing P9

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Grooveup2013
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 00:36

Re: knak in de koppeling

Bericht door Grooveup2013 » di 28 mar 2017, 23:42

Plaatwerk achter het pedaal verstevigen, dat is est ze doen... beste mensen, k heb dit heel lang geanalyseerd en het komtterug... de dealer vervangt alles en dan komt het weer terug... maar goed k wilde dit even met jullie delen...

Grooveup2013
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 00:36

Re: knak in de koppeling

Bericht door Grooveup2013 » di 28 mar 2017, 23:46

Juul: natuurlijk doen ze moeilijk! Het geluid ontstaat door je pedaal en als je audi pedaal eronder hebt zitten gaan ze nstuurlijk zeggen ja hier ligt het eaarschijnlijk aan

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: knak in de koppeling

Bericht door TwitNour » wo 29 mar 2017, 00:23

Grooveup2013 schreef:Juul: natuurlijk doen ze moeilijk! Het geluid ontstaat door je pedaal en als je audi pedaal eronder hebt zitten gaan ze nstuurlijk zeggen ja hier ligt het eaarschijnlijk aan
Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Dat het hier aan ligt kun je niet zomaar zeggen. Waarschijnlijk gaat het hier alleen over de plaatjes op de pedalen zelf. Dit kan het geluid met geen mogelijkheid veroorzaken. Het geluid dat je hoort wordt echt binnenin het koppeling-systeem veroorzaakt.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: knak in de koppeling

Bericht door TwitNour » wo 29 mar 2017, 00:25

JuuL schreef:Dan laat ik ze zitten en zal ik het melden als ze iets vervangen, gelukkig heb ik nog garantie.
Zeker mer garantie zou ik er naar laten kijken. Waarschijnlijk herkennen ze het probleem wel inmiddels, omdat het toch best vaak is voorgekomen nu.

Grooveup2013
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 00:36

Re: knak in de koppeling

Bericht door Grooveup2013 » do 30 mar 2017, 22:58

Prima, wilde alleen mijn ervaring delen... succes

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: knak in de koppeling

Bericht door TwitNour » do 30 mar 2017, 23:50

Grooveup2013 schreef:Prima, wilde alleen mijn ervaring delen... succes
Ervaring delen, daar is dit forum voor. Bedankt!

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: knak in de koppeling

Bericht door lupocor » vr 31 mar 2017, 04:19

TwitNour schreef:
Grooveup2013 schreef:Juul: natuurlijk doen ze moeilijk! Het geluid ontstaat door je pedaal en als je audi pedaal eronder hebt zitten gaan ze nstuurlijk zeggen ja hier ligt het eaarschijnlijk aan
Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Dat het hier aan ligt kun je niet zomaar zeggen. Waarschijnlijk gaat het hier alleen over de plaatjes op de pedalen zelf. Dit kan het geluid met geen mogelijkheid veroorzaken. Het geluid dat je hoort wordt echt binnenin het koppeling-systeem veroorzaakt.
oorzaak en gevolg.

JuuL
Vagling liefhebber
Berichten: 163
Lid geworden op: vr 08 mei 2015, 14:43

Re: knak in de koppeling

Bericht door JuuL » vr 31 mar 2017, 06:29

TwitNour schreef:
Grooveup2013 schreef:Juul: natuurlijk doen ze moeilijk! Het geluid ontstaat door je pedaal en als je audi pedaal eronder hebt zitten gaan ze nstuurlijk zeggen ja hier ligt het eaarschijnlijk aan
Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Dat het hier aan ligt kun je niet zomaar zeggen. Waarschijnlijk gaat het hier alleen over de plaatjes op de pedalen zelf. Dit kan het geluid met geen mogelijkheid veroorzaken. Het geluid dat je hoort wordt echt binnenin het koppeling-systeem veroorzaakt.
Het zijn idd alleen maar de plaatjes die erop zitten.
Grooveup2013 schreef:Plaatwerk achter het pedaal verstevigen, dat is est ze doen... beste mensen, k heb dit heel lang geanalyseerd en het komtterug... de dealer vervangt alles en dan komt het weer terug... maar goed k wilde dit even met jullie delen...
Plaatwerk achter het pedaal verstevigen, is dat 'de' oplossing? Als de dealer er niks mee wil doen, dan ga ik daar eens informeren.
Black UP 60 -> 75pk / xenon retrofit / 17'' /

Grooveup2013
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 00:36

Re: knak in de koppeling

Bericht door Grooveup2013 » ma 03 apr 2017, 22:37

@juul:

Inderdaat alleen dat. Nu 2 welen verder en het voelt nog steeds goed... hoe ben jij tot de conclusie gekomen dat het plaatwerk is?

Grooveup2013
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 00:36

Re: knak in de koppeling

Bericht door Grooveup2013 » ma 03 apr 2017, 22:40

Je koppelingpedaal zit vadt aan zo'n metalen plaat... dat ding bestaat weer uit 2 delen wat aan elkaar gelast is... dat moet verstevigd worden... oo het moment als jij je pedaal schuin intrapt dan buigt dat plaat mee waardoor die rare knak geluiden maakt

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: knak in de koppeling

Bericht door damianw26 » di 04 apr 2017, 10:23

Waarom zou je de koppeling in godsnaam scheef intrappen/ hoe krijg je dat voor elkaar! Geen wonder dat het pedaal dan stuk gaat en gaat knakken
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

JuuL
Vagling liefhebber
Berichten: 163
Lid geworden op: vr 08 mei 2015, 14:43

Re: knak in de koppeling

Bericht door JuuL » di 04 apr 2017, 12:01

Grooveup2013 schreef:Je koppelingpedaal zit vadt aan zo'n metalen plaat... dat ding bestaat weer uit 2 delen wat aan elkaar gelast is... dat moet verstevigd worden... oo het moment als jij je pedaal schuin intrapt dan buigt dat plaat mee waardoor die rare knak geluiden maakt
Ik weet niet wat het veroorzaakt maar schuin intrappen van de koppeling hoe dan?
Black UP 60 -> 75pk / xenon retrofit / 17'' /

Grooveup2013
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 00:36

Re: knak in de koppeling

Bericht door Grooveup2013 » do 06 apr 2017, 00:19

Luuk:

Je trapt toch niet sltijd recht in? Je zit toch niet sltijd 90 graden met je knieen... igr wasr het om gaat is dat de kraht tijdens het intrappen aan de linker kant van het pedaal zit... dat is wst ik bedoel met schuin en meer niet... het is heel simpel ik heb dit 3 jasr onderzocht en van alles geprobeerd en met de laatste oplossing werkt het dus... kijk maar wat je doet... mijn mening blijft nog dteeds dst vervangen bij de dealer geen zij heeft... het is gewoon een fabrieksfout anders hadden niet zoveel mensen last van

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: knak in de koppeling

Bericht door damianw26 » do 06 apr 2017, 12:02

Ik probeer nog steeds te begrijpen hoe je de koppeling scheef intrapt, zit je te dicht op het pedaal soms waardoor je hem niet altijd 90 graden intrapt. Gezien het pedaal diep zit trap je hem altijd automatisch recht in, ik wel tenminste :?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: knak in de koppeling

Bericht door TwitNour » do 06 apr 2017, 17:39

Wat Damian zegt, als je te dicht op je stuur zit, dan moet je je been wat naar de zijkant buigen, en dat trap je hem dus inderdaad scheef in. Dat komt bij veel mensen voor. Lijkt me dat de auto dit aan zou moeten kunnen, maar blijkbaar niet. Toch blijk ik huiverig of dat echt de oorzaak is.

Grooveup2013
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 00:36

Re: knak in de koppeling

Bericht door Grooveup2013 » vr 07 apr 2017, 00:06

@Teitnour: mooi uitgelegd, dat is wat ik bedoel met schuin... maar dat is ook niet de oorzaak... maar 1 van de oorzaken waardoor het achterplaat meebuigt.... maar lmag verhaal kort: hoofdoorzaak is gewoon dat plaatwerk ruk is... het is gewoon vanuit de fabriek al niet goed anders zouden toch niet zoveel mensen last van hebben... ander is het wel heel toevallig... maar goed,nogmaals ik spreek voor mezelf en deel mn persoonlijke ervaring... het is nu opgelost!! En daar ben ik enorm blij mee... ik ga niet verder uren discussieren over hoe en wat schuin intrappen etc... pedaal van de up is gewoon ruk! Verder ben ik wel benieuwd naar jullie oplossingen en uitvindingen

Quiickhiits
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 21 jul 2017, 10:45

Re: knak in de koppeling

Bericht door Quiickhiits » vr 21 jul 2017, 10:49

Beste mensen,

Twee weken geleden een tweedehands UP! uit 2012 aangeschaft. Stond 52.000 kilometer op de teller. Rijd er nu dus twee weken in en hoor sinds deze week ook de bekende knak. Echter hoor ik het alleen als ik de koppeling loslaat. Ik zie dat veel mensen juist last hebben van de knak tijdens het indrukken? Ik wil niet voor joker staan als ik de dealer bel, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Alexander
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 15 aug 2017, 08:08

Re: knak in de koppeling

Bericht door Alexander » di 15 aug 2017, 08:36

Ook ik heb een knak ervaren in een Mii :ugeek:

Overigen viel mij met het testrijden het hoge rolgeluid van de banden op. Helaas heb ik niet gekeken welk merk/type banden erop zitten het zijn iig 185/55 r15. Ik ging er een beetje vanuit dat het hoge rolgeluid een producteigenschap is van dit type auto's maar weet niet of dit ook zo is. Ik lees nu verschillende reacties dat de up, citigo of Mii van andere mensen stil is. Nu is dit natuurlijk puur wat je gewend bent maar feit is dat ik het rolgeluid niet kon overstemmen met het seat soundsystem zonder al te doof te worden. (achteraf had ik wellicht ook even in een andere Mii moeten testen om te kijken of het rolgeluid ook fors was. :roll: )
Laatst gewijzigd door Alexander op di 15 aug 2017, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: knak in de koppeling

Bericht door dennuus1 » di 15 aug 2017, 10:47

2e hands auto, 2e hands banden.. zou best kunnen dat de banden beginnen te cuppen. Maar een paar nieuwe bandjes in die maat kost de kop ook niet.

bassie
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 19:30
Locatie: Gelderland

Re: knak in de koppeling

Bericht door bassie » vr 06 apr 2018, 12:31

Beste mensen,

Onze "hoge" Up is nu ruim twee jaar oud. Nieuw gekocht en binnen enkele maanden al de bekende "knak" in de koppeling. Daar hebben we zo'n anderhalf jaar mee rondgereden. We hebben het eerder als comfort- / kwaliteitsbelevingsprobleem dan als technisch probleem ervaren. Bij de tweede onderhoudsbeurt hebben we het terloops gemeld bij de volkswagen garage. Mede met in het achterhoofd dat we nu nog garantie hebben.

Begin februari is het koppelingspedaal onder garantie vervangen. Er was verder geen enkele discussie met de garage. Probleem opgelost. De reparatie heeft wel twee werkdagen in beslag genomen, maar met een leenup was dat geen probleem natuurlijk. We zijn er in ieder geval blij mee. Het nieuwe koppelingpedaal kostte 52,48 euro exclusief BTW. Rest arbeid. We hoefden niets te betalen dus.

Plaats reactie