Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discussie

Bespreek hier alles wat niet in de andere rubrieken past.
Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discussie

Bericht door TwitNour » zo 15 jan 2017, 01:00

Voor sommigen klinkt het als muziek in de oren, anderen willen er niets van horen. Je hoort er steeds meer over in het nieuws en op internet: de zelfrijdende auto, ook wel autonome auto, is geen science-fiction meer. De huidige technieken maken het al mogelijk dat je als bestuurder steeds minder tot niets meer hoeft te doen. De cruise-control is hiervan natuurlijk een voorbeeld, maar wat denk je van het City Emergency Braking systeem op onze Up's, Mii's en Citigo's?

Dat het eraan komt is niet meer te ontkennen, maar op een gegeven moment zullen er volledig zelfrijdende auto's gaan rijden op onze wegen. Onze minister van Infrastructuur en Milieu Schultz is niet bang van een beetje autonoom rijden en zet dit in Nederland flink door. Mijn vraag is wat jullie, als autoliefhebbers en autorijd-fanaten, vinden van deze ontwikkeling.

Mijn mening blijft onveranderd. Je kunt veel maken met techniek, maar niet alles is te vervangen door computers, en zeker geen mens. Hoewel computersystemen soms beter zijn in het inschatten van situaties, denk ik dat het nog even zal duren voordat we 100% autonoom gaan rijden. Natuurlijk, systemen die de auto zelf laten remmen op het moment dat er gevaar dreigt zijn levensreddend, maar er zijn grenzen met wat we willen automatiseren. Voor de mensen die juist van rijden houden wordt het misschien wel 'saai'. Daarnaast speelt er ethisch ook nog wat mee: wie is verantwoordelijk bij een ongeluk? Wat gebeurt er als het systeem toch faalt? Wat gaat er gebeuren met verzekeringen? Zullen verzekeraars de premie voor mensen die zelf blijven rijden omhoog gooien of wellicht juist de autonoom rijdende auto's? Het zijn allemaal zaken waarover nagedacht moet worden. Ik ben erg benieuwd naar de meningen van jullie over dit onderwerp.

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door lupocor » zo 15 jan 2017, 10:06

zal inderdaad nog wel even duren.
maar ben er niet echt weg van om alle door een computer te laten doen.
zelf rijdende auto is best wel een goed idee maar lijkt mij niet prettig rijden zonder zelf het heft in handen te hebben.
ook is het niet leuk meer voor de bestuurder want sportief rijden is er niet meer bij.
of het ook veiliger is valt nog te bezien als alle auto,s zelfrijdend zijn, ze zullen met elkaar gaan cominuceren
en je moet maar afwachten of dat goed gaat.
denk dat het grootste probleem zal zijn dat je je leven in handen van een computer zal moet geven en dat zal vel mensen benauwen , je verliest de regie.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door Tom Westendorp » zo 15 jan 2017, 12:43

Ik vraag het me echt af of het zo lang gaat duren. De techniek ontwikkeld zich in razend tempo en de cijfers betreffende het aantal verkeersdoden liegen er niet om. Als ik om me heen kijk dan verscheurt het mij van binnen in twee gedachten: 1. laten we er morgen mee beginnen want als ik om me heen kijk lijkt het wel alsof we met zijn allen elk jaar slechter gaan rijden en 2. ik ben liefhebber van autorijden dus ik vrees ervoor dat we in de niet al te verre toekomst een punt gaan bereiken waarop je niet zomaar meer vrij bent om de auto te pakken en te gaan rijden.

Het klinkt misschien nog ver weg maar ik ben bang dat het sneller kan gaan dan we denken. Aan de andere kant is het wel iets dat neer zou komen op nóg meer overheisbemoeienis en dat is nou net iets waar zowel de politiek en de burgers een beetje vanaf lijken te willen dus dat stemt hoopvol.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door Autheo » zo 15 jan 2017, 13:46

Misschien gaat de veiligheid omhoog als er overal sprake zal zijn van volledig zelfrijdende auto's, die 100% met elkaar communiceren, en waarop eigenwijze beter wetende chauffeurs geen negatieve invloed kunnen hebben.

De nu tussenliggende periode, waarbij veel auto's al diverse automatisch functies hebben, vind ik eigenlijk veel minder veilig. Het grote probleem in het hele verhaal blijft de menselijke factor. Voor velen gaat helaas op, dat zodra men achter het stuur zit, de ander maar moet wijken. Mensen gaan al op die automatisering 'vertrouwen', en zijn daarmee eigenlijk een gevaar op de weg. Het valt me bijvoorbeeld op dat op de snelweg, waar sprake is van drie of meerbaans, er verdacht veel auto's op de middelste baan blijven rijden, terwijl de rechterstrook dan voldoende ruimte biedt. Maar met de automatische techniek van 'tussen de lijntjes rijden' en een adaptieve cruisecontrol die precies op 100 km/u is gezet, kan men dan rustig zitten appen of andere niets met het verkeer makende dingen doen. En rekening houden met de andere weggebruikers is er dan helemaal niet meer bij. Het devies lijkt dan: 'Mijn auto past zich vanzelf aan de verkeerssituatie aan, dus ik hoef niets meer te doen. En de andere weggebruikers zoeken het dan maar zelf uit'. Kortom, de automobilisten die geen automatische functies in hun auto hebben, moeten zich dan dus maar aanpassen aan degenen die te lui zijn om zelf op te letten. En volgens mij komt dat de veiligheid nu juist helemaal niet ten goede.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door TwitNour » zo 15 jan 2017, 19:05

lupocor schreef:zal inderdaad nog wel even duren.
maar ben er niet echt weg van om alle door een computer te laten doen.
zelf rijdende auto is best wel een goed idee maar lijkt mij niet prettig rijden zonder zelf het heft in handen te hebben.
ook is het niet leuk meer voor de bestuurder want sportief rijden is er niet meer bij.
of het ook veiliger is valt nog te bezien als alle auto,s zelfrijdend zijn, ze zullen met elkaar gaan cominuceren
en je moet maar afwachten of dat goed gaat.
denk dat het grootste probleem zal zijn dat je je leven in handen van een computer zal moet geven en dat zal vel mensen benauwen , je verliest de regie.
Hoewel ik het hier wel mee eens ben, kan ik hier op voorhand ook al een tegenargument geven. Vliegtuigen kunnen met de huidige techniek helemaal op vooringestelde route vliegen zonder dat de piloot er iets voor hoeft te doen (bij wijze van spreken). Zelfs de hele landing kan geautomatiseerd uitgevoerd worden, dat erg goed kan zijn voor landingen met slecht zicht. Als we met een vliegtuig naar onze vakantiebestemming gaan hebben we hier in princiep dan weer geen probleem mee. Wat is het precies dat we het bij auto's graag niet willen hebben?

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door Autheo » zo 15 jan 2017, 19:53

TwitNour schreef:Hoewel ik het hier wel mee eens ben, kan ik hier op voorhand ook al een tegenargument geven. Vliegtuigen kunnen met de huidige techniek helemaal op vooringestelde route vliegen zonder dat de piloot er iets voor hoeft te doen (bij wijze van spreken). Zelfs de hele landing kan geautomatiseerd uitgevoerd worden, dat erg goed kan zijn voor landingen met slecht zicht. Als we met een vliegtuig naar onze vakantiebestemming gaan hebben we hier in princiep dan weer geen probleem mee. Wat is het precies dat we het bij auto's graag niet willen hebben?
Als dat echt al zo goed functioneert, waarom zit er dan nog zowel een piloot als co-piloot in het vliegtuig?

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door TwitNour » zo 15 jan 2017, 19:57

Met zwaar weer werkt zo'n systeem niet of niet betrouwbaar genoeg. Ook daar is blijkbaar de menselijke factor nog té belangrijk. Wat doe je als er iets onderweg gebeurt? Een vrouw moet bevallen of iemand wordt onwel? Er kan ook brand ontstaan. Daar kan een automatische piloot niet op inspelen.

Computers werken goed voor routine, maar daar is in de lucht of op de weg niet over te spreken. Er zijn zo vee variabelen waarover nagedacht moet worden. Of een 100% autonome wereld wat betreft auto's ooit gerealiseerd zal worden is nog de vraag.

Als je gaat kijken naar treinen, die met zowat duizenden variabelen minder te maken heeft, daar kun je juist een autonoom systeem ontwikkelen. Sterker nog, in het buitenland wordt al gebruik gemaakt van autonome metrotreinen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door Tom Westendorp » zo 15 jan 2017, 22:15

Ik ben erg benieuwd hoe de techniek zich blijft ontwikkelen. Ik denk dat het sneller gaat dan wij denken.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door edwin blank » ma 16 jan 2017, 08:09

Los van de technische ontwikkeling, is maar de vraag of automobilisten dit willen. Bovendien is de wetgeving nog lang niet zo ver en is met name de aansprakelijkheid bij een ongeval nog helemaal niet (internationaal) geregeld. Die aansprakelijkheid zou nog wel eens vervelende gevolgen voor de fabrikant kunnen hebben. Wanneer ik bovendien in een treintje wil zitten, kan ik ook de trein nemen. Ik blijf persoonlijk liever zelf "in controle".
Audi A8 D3 en andere auto's

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door damianw26 » ma 16 jan 2017, 13:04

Als je helemaal niets met auto's en al helemaal niet met het rijden erin hebt (en dat heeft helaas het overgrote deel van Nederland) dan lijkt zo'n systeem mij veiliger. Een vriend van mij vind het super cool dat de lease superb van paps ACC heeft, en vraagt zich echt af wat er dan nog zo leuk aan rijden is 'Je hebt het al zo vaak gedaan wat is er dan nog leuk aan??', dat moet genoeg zeggen lijkt me, een volledig zelfstandig rijdende auto is dan nog 'fijner' voor hen. Ikzelf ben geen voorstander van dit systeem, zeker gezien het feit wat Autheo aanhaalde dat men ipv rijden andere dingen achter het stuur gaat doen en dus blindelings op het systeem vertrouwt. En dat de gewone bestuurder maar heeft op te letten op de automatisch rijdende auto's. Overigens als ik de gebruikersreviews (op autoweek) van verschillende auto's met ACC lees blijkt dat het systeem in de praktijk niet goed werkt bij drukte, de auto remt te veel en sluit niet mooi aan etc.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door lupocor » di 17 jan 2017, 11:34

als ik voorgaande zo lees dan zal het zeker nog 30/40 jaar duren voordat we met z,n allen in een robot rijden.
het zal tegen die tijd waarschijnlijk ook wel verplicht worden om er een te kopen want andere zullen niet meer te koop zijn.
oftewel iedereen moet er aan geloven of je nu wilt of niet.
de wegen zullen erop aangepast worden enz.
de vooruitgang hou je niet tegen en dat is denk ik maar goed ook, we moeten met z,n allen toch energiebewuster en duurzamer worden.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door Tom Westendorp » do 19 jan 2017, 09:47

Dat gaat echt geen 40 jaar duren.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Oteeling
Vagling liefhebber
Berichten: 448
Lid geworden op: do 24 apr 2014, 11:18

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door Oteeling » do 19 jan 2017, 11:35

Dat gaat idd zeker niet lang meer duren, sterker nog meerdere merken zijn er al actief mee bezig

https://www.media.volvocars.com/global/ ... omous-cars

https://www.media.volvocars.com/global/ ... iving-cars

Ik volg dit onderwerp met grote interesse gezien mijn scriptie betrekking heeft op dit onderwerp :D :geek:
"van hoog naar laag is een natuurlijke beweging"

VW UP! 1.0i 3drs - Deep Black Pearl - BBS RC323 - AP schroefset - K&N - Bi Xenon -

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door TwitNour » do 19 jan 2017, 20:19

Super toevallig: Een van de kanalen waar ik een abonnement op heb op YouTube, genaamd Veritasium, heeft over het hele idee achter zelfrijdende auto's een video gepubliceerd. Waarschijnlijk wel waard om even een kijkje te nemen
https://www.youtube.com/watch?v=WBjY3QGNdAw" onclick="window.open(this.href);return false;

Er worden ook een aantal aspecten besproken die hier ook al besproken zijn.

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door lupocor » vr 20 jan 2017, 08:31

toch blijf ik van mening dat het nog zeer lang duurt voordat men zover is.
niet dat het zo lang gaat duren voordat ze deze auto,s ontwikkeld hebben maar meer omdat de hele infrastructuur erop aangepast moet worden.
ook zit je nog met het probleem dat alle landen in Europa mee moeten doen want anders word het een zooitje.
ook zullen ze de brandstofmotor willen laten verdwijnen zodat iedereen elektrisch rijd.
het zal dan ook veel voeten in de aarde hebben om alles wat erbij komt kijken te realiseren.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door TwitNour » do 26 jan 2017, 15:42

Dat er veel aangepast moet worden, dat is zeker waar. Ook de wet moet op bepaalde plaatsen aangepast of aangevuld worden. Voor zoiets er weer doorheen is ben je ook weer lange tijd verder. Mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn v.w.b. dit onderwerp, dan lijkt het mij geschikt om die te delen middels dit topic. Dan kunnen we alle ontwikkelingen op in een overzicht vinden.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door Touchwood » za 28 jan 2017, 13:29

Ik geloof er helemaal niks van, dat zelfrijdende auto's binnenkort werkelijkheid worden. Veel te ingewikkeld voor een computer. Duurt nog wel even.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door TwitNour » za 28 jan 2017, 20:00

Touchwood schreef:Ik geloof er helemaal niks van, dat zelfrijdende auto's binnenkort werkelijkheid worden. Veel te ingewikkeld voor een computer. Duurt nog wel even.
"Veel te ingewikkeld voor een computer" gaat dit op als de automatische piloot een vliegtuig kan landen? Lijkt me toch wel een stukje moeilijker dan een auto besturen

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door Autheo » za 28 jan 2017, 20:14

TwitNour schreef:
Touchwood schreef:Ik geloof er helemaal niks van, dat zelfrijdende auto's binnenkort werkelijkheid worden. Veel te ingewikkeld voor een computer. Duurt nog wel even.
"Veel te ingewikkeld voor een computer" gaat dit op als de automatische piloot een vliegtuig kan landen? Lijkt me toch wel een stukje moeilijker dan een auto besturen
Voor het landen van een vliegtuig lijken me minder variabelen een rol te spelen dan voor het dagelijks verkeer, met veel andere deelnemers, zoals auto's, fietsers, voetgangers, kortom, allemaal met een menselijke factor die voor een computer moeilijk is te berekenen. Niet voor niets, dat landingsbanen streng verboden toegang zijn voor alles behalve dat éne vliegtuig dat van de verkeerstoren toestemming heeft gekregen om daar te landen.

Maar ik ben het eens met wat jij zelf eerder in deze discussie aangaf, toen ik vroeg waarom er dan nog een piloot nodig zou zijn:
TwitNour schreef: Computers werken goed voor routine, maar daar is in de lucht of op de weg niet over te spreken. Er zijn zo vee variabelen waarover nagedacht moet worden. Of een 100% autonome wereld wat betreft auto's ooit gerealiseerd zal worden is nog de vraag.
.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Toekomstbeeld wordt realisatie: zelfrijdende autos discu

Bericht door Touchwood » za 28 jan 2017, 20:16

Een vliegtuig landen is makkelijker. Vaste landingsbaan op zelfde plek geen plotseling overstekende objecten of personen, geen tegenliggers, geen macho medeweggebruikers, etc, etc.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Plaats reactie