Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door JoVe » vr 06 jan 2017, 00:42

DaanRoor schreef:Wij hebben ook last van teveel vocht in de Citigo maar gebruiken tevens de recirculatie regelmatig om uitlaatgassen buiten te houden. In hoeverre is deze ducttapeoplossing dan bruikbaar?

Juist door de recirculatieklep open te zetten om geen uitlaatgassen binnen te krijgen kan maar voor korte tijd omdat je hierdoor alleen de lucht in de auto laat circuleren wat weer condens oplevert vanwege je adem en je ruiten dus weer beslaan bij vochtig weer. Had dit bij mijzelf ook een keer gehad doordat we in Duitsland in de bergen in een file reden en ik de klep had gezet op recirculeren en na verloop toen we weer uit de file waren de ramen opeens begonnen te beslaan, klep weer open met rijwind en ramen zo weer droog.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door DaanRoor » vr 06 jan 2017, 05:51

Daarom hebben we die recirculatie ook alleen aan als het nodig is, meestal zelfs minder dan een minuut per keer.....
Ik weet daarom niet of die ducttapeoplossing voor ons bruikbaar is.
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Tom Westendorp » vr 06 jan 2017, 07:53

De recirculatieklep werkt niet meer. Je plakt hem als het ware vast met de ductape oplossing. Ik neem het voor lief omdat ik niet vaak gebruik en als het een keer echt nodig is dan trek je het stuk tape er af en plak je het er later weer op. Mijn keuze is dus om het wegvallen van de klep op de koop toe te nemen. Ik rijd nu een week met de tape oplossing en alles gaat perfect. :D :dance:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door DaanRoor » vr 06 jan 2017, 11:06

Jij hoeft dan waarschijnlijk ook niet 2x per dag in de spits in een stad als Rotterdam te rijden.... Nee, deze oplossing is een leuk lapmiddel voor degenen die er iets aan hebben maar ik sla het toch over en wacht een duurzamere oplossing af... Die volgens mij nooit komt want ik heb dat vochtprobleem ook in m'n Ibiza en ik ken diverse andere mensen met modellen uit de VAG groep die het eveneens hebben. Auto van de VAG-groep starten ---> voorruit beslaat binnen de kortste keren. Auto van een ander merk starten ---> niks aan de hand.
Ik zet de regelknop van de ventilatie-uitstroom meestal op de voeten, dan pas starten, na een minuut of 2 pas op het raam zetten. Dat scheelt ook al een beetje.
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door JoVe » vr 06 jan 2017, 11:30

Met mijn Seat Ibiza FR heb ik ook nooit geen last gehad met beslagen ramen.
En mijn nieuwe auto, Hyundai iX20 heeft er ook geen last van.
Zou dit komen omdat deze auto's niet in de open lucht staan maar in een half verzonken parkeergarage met open ventilatie. maar ook met vochtig weer of regen als ze buiten staan heb ik geen last van beslagen ramen.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Paashaas25
Vagling liefhebber
Berichten: 170
Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 21:52

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Paashaas25 » vr 06 jan 2017, 20:06

Het blijft mij verbazen waarom mensen over de ducttape oplossing blijven discusseren.
Voor mij toont het aan dat het vocht probleem, voor mensen waar je kan zien dat de klep niet goed sluit (wat je dus kan zien), hierdoor veroorzaakt wordt.

Als je dit weet kun je ermee naar de dealer voor een echte fix zodat je de recirculatie ook kan gebruiken.
Mini Cooper--> 4 deuren-> VW-> UP-> Drive pakket-> Dynamic pakket-> 75 Pk-> High UP-> Black UP!

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Ron UP » ma 16 jan 2017, 11:56

Zojuist ook maar die spleet afgeplakt, kijken of het zal helpen!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
HeHo
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: di 09 jul 2013, 14:19

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door HeHo » di 17 jan 2017, 10:17

Bij mij lijkt het probleem qua vocht nu verholpen te zijn door de spleet dicht te plakken met Duck tape.
Het is een houtje touwtje of MacGyver oplossing, maar het werkt.

In de 3,5 jaar dat ik de VW Up! nu heb, heb ik het schuifje max. 2x gebruikt denk ik. Ik ga het niet missen.

Rick
Forum newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 21 mar 2016, 19:44

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Rick » di 17 jan 2017, 11:11

Ik heb de spleet vorige week ook afgeplakt en heb tot nu toe ook geen last meer van beslagen ramen.
Mijn up is van de eerste lichting van 2012.

Gek dat een beetje tape zoveel ergernis kan voorkomen...

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door DaanRoor » di 17 jan 2017, 11:26

Is er al iemand die het bewuste klepje wat steviger heeft weten te maken waardoor deze toch goed afsluit en de recirculatie gewoon gangbaar blijft?
En/of: ik begreep ergens in dit topic ook dat er mogelijk ergens een plens water ophoopt wat via die opening die jullie afplakken z'n weg naar buiten vindt. Iemand enig idee waar die ophoping plaatsvindt en of dat verholpen kan worden (bijvb door een afvoergaatje te boren of te verhinderen dat dat water überhaupt zo makkelijk naar binnen kan)?
Ik hoor het graag....
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door JoVe » di 17 jan 2017, 13:46

Lijk me duidelijk dat dit gedoe een constructiefout betreft en PON hiervoor een oplossing dient te vinden c.q. te verhelpen zodat alles normaal functioneert zonder Duck Tape, want daar is het systeem niet voor bedoeld.
Je hebt iets gekregen wat niet voldoet aan gestelde eisen lijkt mij.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door DaanRoor » di 17 jan 2017, 15:13

Is die oplossing van PON al in zicht?
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door TwitNour » di 17 jan 2017, 15:23

DaanRoor schreef:Is die oplossing van PON al in zicht?
Als forum, met zo veel gebruikers en zo veel mensen met dit probleem, kun je beter de handen ineenslaan en dan naar PON toe.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door damianw26 » di 17 jan 2017, 16:12

PON en klachten oplossen... lol! Het zal wel op een producteigenschap uitdraaien. Is er eigenlijk een modificatie voor die klep geweest of treft het alle up's mii's citigo's? Die van mij is MY2015 en het is vochtig, maar niet continu beslagen etc, alleen bij regen en veel personen in de auto.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

tjerkveen
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 13 apr 2014, 06:53

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door tjerkveen » di 17 jan 2017, 16:51

Ik hoor net wat de oorzaak bij vele ups zal zijn.

het water en vuil onder de ruitenwissers loopt weg hier naar beneden. En hieronder blijken de verdere gaten erg klein waardoor hier water kan komen staan. Hierdoor zuigt de airco vocht aan die in de airco komt. Dus als je dan dus hierna de airco aan zet spuit hij water en lucht je auto in. Dus dit hieronder schoonmaken en verwijderen lijkt de oplossing...... en verder lees ik hier de schuif naar links dus....

Dit zelfdoen kwam ik net niet uit want krijg de ruitenwissers er niet af en dan dus niet de plastic band. Kan een handige up rijder hier iets mee?

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door TwitNour » di 17 jan 2017, 17:08

damianw26 schreef:PON en klachten oplossen... lol! Het zal wel op een producteigenschap uitdraaien. Is er eigenlijk een modificatie voor die klep geweest of treft het alle up's mii's citigo's? Die van mij is MY2015 en het is vochtig, maar niet continu beslagen etc, alleen bij regen en veel personen in de auto.
Dat laatste wat je noemt heb ik ook, maar ik denk dat dat niet anders dan normaal is. Ook in andere auto's waar ik in heb gereden heb ik dit gehad.

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door lupocor » wo 18 jan 2017, 09:23

ook zonder gebruik van airco hebben veel mensen last van veel vocht in de auto.
zou het niet te maken kunnen hebben met het feit dat je veel onafgedekt gespoten staal in de auto hebt/ziet.
op koude gladde oppervlakken condenseert het vocht in de lucht heel snel.

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door DaanRoor » wo 18 jan 2017, 12:50

TwitNour schreef:
DaanRoor schreef:Is die oplossing van PON al in zicht?
Als forum, met zo veel gebruikers en zo veel mensen met dit probleem, kun je beter de handen ineenslaan en dan naar PON toe.
Ik ben voor.
Al vermoed ik dat we niet genoeg medestanders gaan krijgen aangezien de ducttapeoplossing door de grote meerderheid als zaligmakend wordt beschouwd, dan daarbij nog de verwachting dat PON geen thuis gaat geven (zoals in het topic over remschijf-problemen te zien is).
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door DaanRoor » wo 18 jan 2017, 12:54

tjerkveen schreef:Ik hoor net wat de oorzaak bij vele ups zal zijn.

het water en vuil onder de ruitenwissers loopt weg hier naar beneden. En hieronder blijken de verdere gaten erg klein waardoor hier water kan komen staan. Hierdoor zuigt de airco vocht aan die in de airco komt. Dus als je dan dus hierna de airco aan zet spuit hij water en lucht je auto in. Dus dit hieronder schoonmaken en verwijderen lijkt de oplossing...... en verder lees ik hier de schuif naar links dus....

Dit zelfdoen kwam ik net niet uit want krijg de ruitenwissers er niet af en dan dus niet de plastic band. Kan een handige up rijder hier iets mee?
Een keer schoonmaken lijkt me geen oplossing. Bij de eerstvolgende regenbui of smeltwater van sneeuw/ijs kan het allemaal nog zo schoon zijn, maar het probleem blijft zich dan toch weer voor doen.
De "verdere gaten" waar u over spreekt groter maken zal misschien een duurzamer effect geven. Heeft u enig idee waar deze verdere gaten gevonden kunnen worden?
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
HeHo
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: di 09 jul 2013, 14:19

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door HeHo » wo 18 jan 2017, 19:10

Een klacht indienen bij Pon of bij VW heeft totaal geen zin. Ga je nooit winnen. Ze nemen de klachten/brieven/enz... ter kennisneming aan.
En vergeet niet dat je in "maar" een Up! rijdt. (ik zeg dit hoe zij er naar kijken hè! Voor het geval dat) Er zit weinig marge op en tevens is de Up! het goedkoopste modelletje wat VW heeft, dus serieus nemen doen ze je toch niet.

Ben je klaar met je Up! of überhaupt een VW en wil je in de toekomst een andere kleine auto. De C1, 107, Aygo hebben nog veel ernstigere vochtproblemen.

Ik ben tevreden met mijn duck-tape oplossing. :mrgreen:

Plaats reactie