Onderhoud bij weinig kilometers

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Johanna
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 12 okt 2016, 11:53

Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door Johanna » wo 12 okt 2016, 12:06

Ik rijd sinds 2012 in een Up. Omdat ik eerst veel kilometers reed liet ik altijd de standaard beurten doen. Sinds de 60.000 beurt rijd ik veel minder. Vorig jaar nog wel bij 69.000 kilometer een kleine beurt laten doen en toen is de remolie ook ververst. Dit jaar heb ik maar 2000 kilometer gereden en het lijkt mij overdreven om nu weer een beurt te doen. Of als het wel nodig is kan ik toch volstaan met een kleine beurt? De garage adviseerde namelijk het ene jaar een kleine beurt en het volgende jaar een grote beurt. Dat is toch wel erg kostbaar voor zo weinig kilometers. Weet iemand wat ik het beste kan doen? Ik kan niet zelf olie verversen e.d.

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door kgroot.nl » wo 12 okt 2016, 12:23

Je zit ook met de pechhulp. Die geld alleen als je je aan het onderhouds voorschrift houd.
Sterker nog een auto slijt harder van veel stilstaan en korte stukjes als dat je er elke dag een lang stuk mee rijd
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door Tom Westendorp » wo 12 okt 2016, 12:34

Bij olie houd ik altijd een jaar of 15k kilometers aan. Wat Kgroot ook zegt kleine afstanden zorgen voor grotere slijtage.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Johanna
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 12 okt 2016, 11:53

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door Johanna » wo 12 okt 2016, 13:02

Pechhulp heb ik ook bij mijn autoverzekering dus dat is het probleem niet.
Als het vooral om de olie gaat zou jaarlijks een kleine beurt toch ook wel kunnen volstaan? Bij een grote beurt worden ook bougies e.d. vervangen. Is dat zo vaak nodig?

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door Touchwood » wo 12 okt 2016, 16:17

Als je maar 2000 km per jaar rijdt is de eerste 7 jaar alleen olie verversen elk jaar meer dan voldoende. Die bougies hoef je pas weer te vervangen over 30 jaar.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door lupocor » zo 16 okt 2016, 09:39

de olie verversen interval volgens het boekje is natuurlijk onzin naar mijn mening.
de olie van tegenwoordig is veel beter dan vroeger.
om de 10/15.000 vervangen vind ik wel erg snel, het kan er best wel 20.000 km in blijven zitten.
volgens mij is het gewoon zo dat de garage/dealer baat heeft bij de korte intervallen zodat ze een goed inkomen hebben, dus tja wat is wijsheid in dit geval.
bij zeer veel korte stukken zou ik natuurlijk wel overgaan op eerder olie vervangen omdat er dan tocht wel veel condenswater in de olie terecht komt wat natuurlijk niet goed is voor de smering.
bougies ga ikzelf altijd eerst bekijken voordat ik ze vervang, zien ze er nog zeer goed uit en zijn ze niet versleten dan gaan er nog geen nieuwe in.
het is onderhand een wegwerp maatschappij aan het worden en men vervangt dingen die nog echt niet nodig zijn om te vervangen.

Gebruikersavatar
Guy
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 15:38

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door Guy » zo 16 okt 2016, 12:48

het is onderhand een wegwerp maatschappij aan het worden en men vervangt dingen die nog echt niet nodig zijn om te vervangen.
acht wat kosten die 3 bougies of paar liter olie nou?

Gebruikersavatar
AlexVDL
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: za 09 aug 2014, 00:07

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door AlexVDL » zo 16 okt 2016, 23:32

Als je het zelf koopt niet zoveel nee, maar bij een dealer ben je zo 150 euro kwijt. VW werkplaats kost 100 euro per uur :doh:
Guy schreef:
het is onderhand een wegwerp maatschappij aan het worden en men vervangt dingen die nog echt niet nodig zijn om te vervangen.
acht wat kosten die 3 bougies of paar liter olie nou?
2014 High UP! White BMT, 4-deurs, 75 PK, Climatic, wit/rood interieur, rood dashboard, e-UP LED DRL, 17" Brock RC28 7.5J ET35 rood, rood gewrapte dak, rode striping, rode spiegelkappen, carbon diffuser.

Gebruikersavatar
Guy
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 15:38

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door Guy » ma 17 okt 2016, 09:12

AlexVDL schreef:Als je het zelf koopt niet zoveel nee, maar bij een dealer ben je zo 150 euro kwijt. VW werkplaats kost 100 euro per uur :doh:
Guy schreef:
het is onderhand een wegwerp maatschappij aan het worden en men vervangt dingen die nog echt niet nodig zijn om te vervangen.
acht wat kosten die 3 bougies of paar liter olie nou?
geen geld toch voor een jaartje autorijden?

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door kgroot.nl » ma 17 okt 2016, 12:54

Het is wel het behoud van de auto. een fabrikant geeft dit niet zo maar aan. Als je op 150 euro per jaar moet bespraken zou ik gaan fietsen :lol:
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door dennuus1 » ma 17 okt 2016, 18:44

kgroot.nl schreef:Als je op 150 euro per jaar moet bespraken zou ik gaan fietsen :lol:
Precies dit.

De Up! is 1 van de goedkoopste auto's om te rijden, zelfs als je de onderhoudsintervallen aanhoud. Als je hier nog op wilt besparen, ben je wat mij betreft het autorijden niet waard :doh:

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door lupocor » wo 19 okt 2016, 08:29

het gaat mij niet om het besparen ,het gaat mij om weggooien van dingen (onderdelen enz) die nog langer mee kunnen gaan en eigenlijk dus nog niet aan vervanging toe zijn.
er word helemaal niet gekeken (bij de meeste garages) of de onderdelen nog goed zijn maar men vervangt ze gewoon omdat het voorgeschreven staat.
we nemen met z,n allen klakkeloos aan dat als de fabrikant iets voorschrijft dat het dan ook moet en dat het klopt.
ook is het vreemd dat bijvoorbeeld in Duitsland de bij sommige auto,s de oliewissel niet zoals hier in Nederland om de bv 10.000 moet plaatsvinden en daar om de 20.000.
ik ben dan ook van mening dat je de intervallen soms met een korreltje zout moet nemen.
gebruik je gezonde verstand .

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door Touchwood » wo 19 okt 2016, 08:50

lupocor schreef:het gaat mij niet om het besparen ,het gaat mij om weggooien van dingen (onderdelen enz) die nog langer mee kunnen gaan en eigenlijk dus nog niet aan vervanging toe zijn.
er word helemaal niet gekeken (bij de meeste garages) of de onderdelen nog goed zijn maar men vervangt ze gewoon omdat het voorgeschreven staat.
we nemen met z,n allen klakkeloos aan dat als de fabrikant iets voorschrijft dat het dan ook moet en dat het klopt.
ook is het vreemd dat bijvoorbeeld in Duitsland de bij sommige auto,s de oliewissel niet zoals hier in Nederland om de bv 10.000 moet plaatsvinden en daar om de 20.000.
ik ben dan ook van mening dat je de intervallen soms met een korreltje zout moet nemen.
gebruik je gezonde verstand .
:clap:
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door dennuus1 » wo 19 okt 2016, 10:09

lupocor schreef:het gaat mij niet om het besparen ,het gaat mij om weggooien van dingen (onderdelen enz) die nog langer mee kunnen gaan en eigenlijk dus nog niet aan vervanging toe zijn.
er word helemaal niet gekeken (bij de meeste garages) of de onderdelen nog goed zijn maar men vervangt ze gewoon omdat het voorgeschreven staat.
we nemen met z,n allen klakkeloos aan dat als de fabrikant iets voorschrijft dat het dan ook moet en dat het klopt.
ook is het vreemd dat bijvoorbeeld in Duitsland de bij sommige auto,s de oliewissel niet zoals hier in Nederland om de bv 10.000 moet plaatsvinden en daar om de 20.000.
ik ben dan ook van mening dat je de intervallen soms met een korreltje zout moet nemen.
gebruik je gezonde verstand .
Daarom is onderhoud preventief
Je vervangt iets voordat het 'kapot' gaat.

Jij kan aan een bougie niet zien of hij nog 10.000 of 100.000 km mee gaat. Jij kan aan olie niet zien of deze na 20.000 km nog goed smeert, je kan dit wel laten testen, echter is dit duurder dan het verversen van de olie.

Kijk bijv eens naar de 1.6D PSA motoren, olie interval van 20.000 km, en zelfs bij mensen die dit keurig aanhouden lopen de turbo's nog kapot omdat de oliezeef dicht slipt door black sludge. Algemeen bekend probleem.

Wat iedereen met z'n eigen auto doet moet hij lekker zelf weten, ik ververs de olie van mijn GTI elke 10.000 km, met de beste kwaliteit olie. Die olie zal na 10.000 km vast nog wel goed zijn, maar ik weet dat de motor zwaar belast word, dus ik neem het zekere voor het onzekere.

Remblokken vervangen terwijl deze nog maar voor 20% versleten zijn, of banden vervangen terwijl er nog 6mm profiel op zit, is een heel ander verhaal. Die kun je visueel controleren, en daaruit je conclusie trekken. Iets wat bij olie, bougies en filters niet kan.

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door lupocor » wo 19 okt 2016, 11:08

Jij kan aan een bougie niet zien of hij nog 10.000 of 100.000 km mee gaat. Jij kan aan olie niet zien of deze na 20.000 km nog goed smeert, je kan dit wel laten testen, echter is dit duurder dan het verversen van de olie.

Kijk bijv eens naar de 1.6D PSA motoren, olie interval van 20.000 km, en zelfs bij mensen die dit keurig aanhouden lopen de turbo's nog kapot omdat de oliezeef dicht slipt door black sludge. Algemeen bekend probleem.

Wat iedereen met z'n eigen auto doet moet hij lekker zelf weten, ik ververs de olie van mijn GTI elke 10.000 km, met de beste kwaliteit olie. Die olie zal na 10.000 km vast nog wel goed zijn, maar ik weet dat de motor zwaar belast word, dus ik neem het zekere voor het onzekere.

Remblokken vervangen terwijl deze nog maar voor 20% versleten zijn, of banden vervangen terwijl er nog 6mm profiel op zit, is een heel ander verhaal. Die kun je visueel controleren, en daaruit je conclusie trekken. Iets wat bij olie, bougies en filters niet kan.[/quote]

inderdaad kan ik niet zien hoe lang ze nog mee gaan (de bougies) wel kan ik de werking controleren en zien hoe ze eruitzien.
ook de garage kan niet zien hoe lang ze nog meegaan maar dat kun je bij nieuwe bougies ook niet.
ik zou als ik jou was jouw auto maar preventief gaan vervangen want misschien gaat ie eerdaags wel stuk (onzin natuurlijk maar kan wel).
preventief onderdelen vervangen is vaak weggegooid geld en niet goed voor het milieu.
tuurlijk blijft het het moeilijk om te bepalen of het onderdeel of iets anders nog lang mee zal gaan maar om dan maar te gaan vervangen om voor je gevoel zeker te zijn dat je weer lang vooruit kunt is natuurlijk niet waar.
ook nieuwe dingen kunnen binnen no time kapot gaan.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door dennuus1 » wo 19 okt 2016, 12:57

Als je over het milieu gaat beginnen stop ik met deze discussie. Ik heb liever mijn auto goed onderhouden dan dat ik me druk moet maken over het milieu.

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door kgroot.nl » wo 19 okt 2016, 16:08

dennuus1 schreef:Als je over het milieu gaat beginnen stop ik met deze discussie. Ik heb liever mijn auto goed onderhouden dan dat ik me druk moet maken over het milieu.
Inderdaad. Ik rij 3000KM per jaar met de ibiza en doe elk jaar olie etc
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door Touchwood » wo 19 okt 2016, 17:16

Jongens, jongens, de vraag van de OP was of elke 4000 km de bougies vernieuwd moeten worden.

Lijkt me niet.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door dennuus1 » wo 19 okt 2016, 19:00

Antwoord daarop is heel kort en duidelijk: 60.000 km of 4 jaar, wat zich het eerst voor doet.

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Onderhoud bij weinig kilometers

Bericht door lupocor » do 20 okt 2016, 07:50

laat het woord milieu dan maar weg want ook ik wil daar niet over discuteren.(helaas komen we daar met ons allen toch niet uit).
mijn excuses als ik iemand hiermee beledigt heb.
waar het mij om gaat is dat we met z,n allen maar klakkeloos aannemen dat wat voorgeschreven staat daadwerkelijk klopt.
en dus word er gewoon naar mijn idee geld uit onze zakken geklopt om wat voor reden dan ook.

Plaats reactie