Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » di 09 aug 2016, 09:58

lupocor schreef:
arnout84 schreef:Ik begrijp totaal de discussie niet of je nou wel of niet (legaal) een aanhanger mag trekken?

Je gaat toch serieus geen aanhanger achter een auto van 850 kg met een 1.0 motor hangen?!
ik zou niet weten waarom niet.
vroeger had ik een opel A kadet 993 cc 40 pk met trekhaak.
hing daar rustig een tandemasser achter vol met 30x30 tegels,wel rustig rijden en toen nog geen rembekrachtiging en schijfremmen.
als je met belijd rijd is het geen probleem.
Ja alleen is het verboden, toen ook al
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door arnout84 » di 09 aug 2016, 11:06

lupocor schreef:
arnout84 schreef:Ik begrijp totaal de discussie niet of je nou wel of niet (legaal) een aanhanger mag trekken?

Je gaat toch serieus geen aanhanger achter een auto van 850 kg met een 1.0 motor hangen?!
ik zou niet weten waarom niet.
vroeger had ik een opel A kadet 993 cc 40 pk met trekhaak.
hing daar rustig een tandemasser achter vol met 30x30 tegels,wel rustig rijden en toen nog geen rembekrachtiging en schijfremmen.
als je met belijd rijd is het geen probleem.
Goed verhaal, volgens mij heeft *beleid (belijden doe je op zondag in de kerk) weinig te maken met natuurkunde.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door dennuus1 » di 09 aug 2016, 11:58

Het is niet voor niks dat beleid en debiel uit dezelfde letters bestaan ;)

Aanhanger achter een Upje, moet je niet willen.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Autheo » di 09 aug 2016, 17:40

dennuus1 schreef:Het is niet voor niks dat beleid en debiel uit dezelfde letters bestaan ;)

Aanhanger achter een Upje, moet je niet willen.
Leuk woordgrapje, die kende ik nog niet. Goed hanteerbaar voor in de politiek! Maar ik vind hem hier niet helemaal op z'n plaats, want als er in Duitsland ook al gebruik gemaakt wordt van de Vagling als trekauto voor lichte lasten, waarom zou het dan gek zijn om te kijken of dat in Nederland ook zou kunnen? OK, als iemand voor z'n Vagling met een schroefset op de laagste stand en 17 inch wielen met hele platte banden een aanhanger niet zou willen, is dat begrijpelijk. Maar niet iedereen heeft op dezelfde manier plezier van z'n Vagling. De één wil hem zo sportief mogelijk uitvoeren, de ander zoekt juist naar hoe die zo praktisch mogelijk gebruikt kan worden. 'Moet je niet willen' kan dan alleen maar betekenen: 'zou ik niet willen'.

Heel mooi dat op dit forum er verschillende topic's zijn, waarin ieder naar zijn smaak kan vinden wat hij interessant vindt. Laten we elkaar daarin respecteren, en er niet neerbuigend over doen als iets niet naar onze eigen smaak of keuze is. Dit topic is juist heel interessant om te ontdekken of de mogelijkheid van een trekhaak voor een aanhangertje ook praktisch haalbaar is. Niet voor iedereen een punt, maar voor sommigen juist wel. Ik heb zelf de mogelijkheid om van een andere auto met trekhaak gebruik te maken, maar als je dat niet hebt kan ik me voorstellen dat je toch wel zou willen weten wat haalbaar is. En een topic om hier te bespreken wat de voor- en nadelen zijn, en wat er allemaal voor nodig is, is dan best nuttig. Laten we ook hier met respect voor ieders keuze dat gesprek voeren, en daarbij ook niet schromen om inhoudelijk kritische zaken ter sprake te brengen. Dan 'trekken we goed met elkaar op' ;)

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door dennuus1 » di 09 aug 2016, 18:06

Wat ik eigenlijk bedoel, dat het behoorlijk gevaarlijke situaties kan opleveren..

Trekhaak op een Up is leuk, als je er een fietsendrager op gaat monteren..

Upje, klein licht autotje, als je daar een aanhanger achter doet, en dan ook nog eens met belading, is wachten tot je een keer moet uitwijken/corrigeren...

Een aanhanger word op dat soort momenten al snel de baas over de auto, helemaal met een licht autotje.

Nu in de vakantietijd kom je ook vaak zat auto-caravan combinaties tegen die echt belachelijk zijn..

Golfje, Astra, Fiesta etc met een gigantische caravan erachter.. Volgens de regels zal het miss allemaal net mogen, maar of het dan ook verstandig is...

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door arnout84 » di 09 aug 2016, 18:15

Autheo schreef:
dennuus1 schreef:Het is niet voor niks dat beleid en debiel uit dezelfde letters bestaan ;)

Aanhanger achter een Upje, moet je niet willen.
Leuk woordgrapje, die kende ik nog niet. Goed hanteerbaar voor in de politiek! Maar ik vind hem hier niet helemaal op z'n plaats, want als er in Duitsland ook al gebruik gemaakt wordt van de Vagling als trekauto voor lichte lasten, waarom zou het dan gek zijn om te kijken of dat in Nederland ook zou kunnen? OK, als iemand voor z'n Vagling met een schroefset op de laagste stand en 17 inch wielen met hele platte banden een aanhanger niet zou willen, is dat begrijpelijk. Maar niet iedereen heeft op dezelfde manier plezier van z'n Vagling. De één wil hem zo sportief mogelijk uitvoeren, de ander zoekt juist naar hoe die zo praktisch mogelijk gebruikt kan worden. 'Moet je niet willen' kan dan alleen maar betekenen: 'zou ik niet willen'.

Heel mooi dat op dit forum er verschillende topic's zijn, waarin ieder naar zijn smaak kan vinden wat hij interessant vindt. Laten we elkaar daarin respecteren, en er niet neerbuigend over doen als iets niet naar onze eigen smaak of keuze is. Dit topic is juist heel interessant om te ontdekken of de mogelijkheid van een trekhaak voor een aanhangertje ook praktisch haalbaar is. Niet voor iedereen een punt, maar voor sommigen juist wel. Ik heb zelf de mogelijkheid om van een andere auto met trekhaak gebruik te maken, maar als je dat niet hebt kan ik me voorstellen dat je toch wel zou willen weten wat haalbaar is. En een topic om hier te bespreken wat de voor- en nadelen zijn, en wat er allemaal voor nodig is, is dan best nuttig. Laten we ook hier met respect voor ieders keuze dat gesprek voeren, en daarbij ook niet schromen om inhoudelijk kritische zaken ter sprake te brengen. Dan 'trekken we goed met elkaar op' ;)
Zal allemaal wel maar je bent nou eenmaal niet alleen op de weg. Vind de openbare weg een slecht terrein om dingen te "proberen" zoals nutteloze aanhangertjes achter een auto die er toch nooit geschikt voor zal worden.

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door DaanRoor » di 09 aug 2016, 18:50

Welnu, er is natuurlijk ook een verschil tussen op vakantie gaan met een topzware aanhanger/caravan of even naar de lokale milieustraat met een aanhangertje snoeiafval.

Dat je geen 1000 kg trekgewicht kan verlangen is helder maar 0 kg is dan weer overdreven behoudend naar mijn mening.
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door TwitNour » di 09 aug 2016, 19:51

DaanRoor schreef:Welnu, er is natuurlijk ook een verschil tussen op vakantie gaan met een topzware aanhanger/caravan of even naar de lokale milieustraat met een aanhangertje snoeiafval.

Dat je geen 1000 kg trekgewicht kan verlangen is helder maar 0 kg is dan weer overdreven behoudend naar mijn mening.

Ik sluit mij hier totaal bij aan, eveneens bij Theo zijn verhaal.

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door lupocor » wo 10 aug 2016, 09:46

+1

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door lupocor » wo 10 aug 2016, 10:24

dennuus1 schreef:Het is niet voor niks dat beleid en debiel uit dezelfde letters bestaan ;)

Aanhanger achter een Upje, moet je niet willen.
blijft toch vreemd dat in de jaren 80 veel auto,s minder cc en minder pk hadden en toch een aanhanger mochten trekken.
de remmen zijn in de jaren verbetert en ook de gewicht verdeling van de auto.
het heeft naar mijn mening dan ook niks te maken met het motor vermogen.
dat het niet mag volgens de wet komt alleen maar doordat het veel geld kost voor de fabrikant om er goedkeur voor te krijgen en zij het dus niet nodig vinden voor deze type auto,s.
een auto die wel gemaakt is en wel in andere landen verkrijgbaar is maar hier niet geleverd word komt door het feit
dat men hier in Nederland (de fabrikant en de importeur) er geen heil inzien om deze voor het desbetreffende land (in dit geval Nederland) te laten keuren.
een lupo met 1.0 motor mag ook een aanhanger trekken dus zou niet weten waarom het niet mag en kan bij een up.
zie dit;
https://www.finnik.nl/download/autorapport/xhfg22" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » wo 10 aug 2016, 10:38

Ik heb vroeger een Fiat 600 en 850 en 127 gehad en daar zaten ook een trekhaak onder en kon je aanhangers trekken.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door DaanRoor » wo 10 aug 2016, 10:50

Het zou kunnen dat het chassis niet berekend is op bepaalde krachten/gewichten (dat werd me ooit bij een dealer vertelt). Wel vreemd dat hetzelfde chassis het in Duitsland wel aan kan...
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door lupocor » wo 10 aug 2016, 11:17

DaanRoor schreef:Het zou kunnen dat het chassis niet berekend is op bepaalde krachten/gewichten (dat werd me ooit bij een dealer vertelt). Wel vreemd dat hetzelfde chassis het in Duitsland wel aan kan...
dat denk ik niet omdat de lupo3l hetzelfde chassis heeft als een lupo1.0 en de 3l ook o kg trekgewicht op kenteken heeft.

Loudmouse
Vagling liefhebber
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 18:11
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Loudmouse » wo 10 aug 2016, 16:54

In Duitsland met strenge wetgeving en keuringen geen probleem om met een aanhanger achter een citigo te rijden.
Maar hier in Nederland moet je dit niet willen.
Misschien wil jij dat niet maar ik wel haha.
En zoals gezegd geen kar of caravan van 1000+kg
Maar bagagekarretje van 400kg zou perfect zijn.
http://www.caraudioforbeginners.nl
Afbeelding
Bringing Car Audio to a Higher Level

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door dennuus1 » wo 10 aug 2016, 17:30

Of het nou kan en of het nou mag is een ander verhaal, je moet het gewoon niet willen.

Als je een aanhanger wilt trekken moet je er ook een fatsoenlijke auto voor zetten.

Een Upje is geen auto om voor een aanhanger te zetten, een Upje is ook geen auto om offroad mee te rijden, en een Upje is ook geen auto om mee te driften.
Het kan allemaal wel, maar het is gewoon kansloos.. ;)

Loudmouse
Vagling liefhebber
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 18:11
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Loudmouse » wo 10 aug 2016, 19:25

dennuus1 schreef:Of het nou kan en of het nou mag is een ander verhaal, je moet het gewoon niet willen.

Als je een aanhanger wilt trekken moet je er ook een fatsoenlijke auto voor zetten.

Een Upje is geen auto om voor een aanhanger te zetten, een Upje is ook geen auto om offroad mee te rijden, en een Upje is ook geen auto om mee te driften.
Het kan allemaal wel, maar het is gewoon kansloos.. ;)
Correctie, jij wil het niet. Ik en vele anderen wel.
En aangezien het in Duitsland gewoon toegestaan is is het dus ook technisch mogelijk.

Nergens ter wereld wordt er offroad mee gereden trouwens. Of mee gedrift. Kansloze opmerking dus :clap:
http://www.caraudioforbeginners.nl
Afbeelding
Bringing Car Audio to a Higher Level

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door dennuus1 » wo 10 aug 2016, 19:27

Ik haak af hier, meld me wel weer als de eerste Up op z'n kant ligt met een aanhanger erachter :lol:

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door DaanRoor » wo 10 aug 2016, 20:20

Als dat gebeurt zal dat nog eerder liggen aan gebrek aan gezond verstand en/of ervaring van de bestuurder in kwestie dan aan de redenen die u opvoert.

Met motorfietsen gebeuren de ergste horror-ongevallen, zelfs de beste motorrijder kan op z'n minst een keer onderuit gaan. Moeten we dan zeggen dat je het niet moet willen om op de motor te stappen? Nee, denk ik niet. Er zijn altijd figuren die ergens niet mee om kunnen gaan. Ikzelf kan en wil het niet dus ik stap simpelweg niet op een motor. Dat anderen dat wel doen (ook al hebben ze een rijbewijs en is het dus legaal) en ook weleens een ongeval krijgen, tja, het zij zo.
Sommigen hebben een rijbewijs maar ontbreekt het aan inzicht en/of ervaring, die gaan dan misschien een keer een extra onderuit tegenover een meer ervaren motorrijder... Daar wordt minder krampachtig (misschien zelfs een beetje betuttelend) over gedaan dan wat ik hier lees over een licht aanhangertje achter een Up.

Dat is mijn mening, waarvan akte.
Ben intussen nog steeds benieuwd of iemand hier de gang naar de RDW daadwerkelijk gemaakt heeft om een trekgewicht op het kentekenbewijs te krijgen en hoe dat gegaan is....?
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » do 11 aug 2016, 08:57

Dit wordt een eindeloze discussie die nergens toe gaat lijden. Punt is het staat in de papieren dat het niet mag/kan volgens RDW m.u.v. een fietsendrager. Doe je het toch en je wordt gesnapt (kans is groot) dan moet je ook de consequenties aanvaarden. Politie is ook niet van gisteren, duh klein autootje met aanhanger kannie
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Autheo » do 11 aug 2016, 09:53

JoVe schreef:Dit wordt een eindeloze discussie die nergens toe gaat lijden. Punt is het staat in de papieren dat het niet mag/kan volgens RDW m.u.v. een fietsendrager. Doe je het toch en je wordt gesnapt (kans is groot) dan moet je ook de consequenties aanvaarden. Politie is ook niet van gisteren, duh klein autootje met aanhanger kannie
Ben het niet met je eens dat dit een eindeloze discussie hoeft te zijn die nergens toe leidt. Als je in dit topic de berichten leest van Johannes (zie 27-11-2014 om 7:05 en 21:52) blijkt dat de RDW wel degelijk de mogelijkheid biedt om de trekhaak te laten keuren en de papieren te laten aanpassen op individuele basis. Als je de bijlagen van de MVG-trekhaak leest met de Tüv testverslagen, zie je dat de trekmogelijkheden concreet zijn onderzocht. Met die papierwinkel (plus daaraan gerelateerde kosten) zou een individuele goedkeuring dus mogelijk kunnen zijn. Zonder die goedkeuring is een aanhanger achter een Vagling inderdaad illegaal. Ik blijf benieuwd of iemand het de kosten en moeite voor legalisering toch waard vindt.

Overigens lijkt me het gebruik als trekhaak voor een fietsenaanhanger veel minder belastend en gevaarlijk voor de Vagling (en het verkeer!), dan het gebruik als trekhaak voor alleen een fietsendrager. De verticale krachten die bij het rijden met een fiestendrager op de trekhaak uitgeoefend worden, zijn m.i. vele malen groter dan bij het gebruik maken van een fietsenaanhanger. Goedkeuring voor een trekhaak voor alleen het gebruik van een fietsendrager, zonder dat er een fietsenaanhangertje getrokken mag worden, lijkt mij dus eigenlijk nog dubieuzer en eigenlijk tegenstrijdig.

Plaats reactie