Ervaringen met de 1.4TSi? Polo GTI, Fabia RS, Ibiza Cupra?

Bespreek hier alles wat niet in de andere rubrieken past.
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ervaringen met de 1.4TSi? Polo GTI, Fabia RS, Ibiza Cupr

Bericht door Tom Westendorp » do 28 jan 2016, 15:19

Thanks ik kon het vanmorgen niet zo snel vinden.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Ervaringen met de 1.4TSi? Polo GTI, Fabia RS, Ibiza Cupr

Bericht door damianw26 » do 28 jan 2016, 17:10

Ik vond het zelf erg interessant, want ik had geen idee dat start stop ook zo slecht was voor atmosferische motoren. En ook een bewijs dat nadraaien geen onzin is :mrgreen:
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Ervaringen met de 1.4TSi? Polo GTI, Fabia RS, Ibiza Cupr

Bericht door lupocor » do 28 jan 2016, 23:48

dat is een topic over brandstof.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ervaringen met de 1.4TSi? Polo GTI, Fabia RS, Ibiza Cupr

Bericht door Tom Westendorp » vr 29 jan 2016, 07:35

Je hebt het niet gelezen Lupocor? De posts van Leen zijn zeer de moeite waard en duidelijk.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Ervaringen met de 1.4TSi? Polo GTI, Fabia RS, Ibiza Cupr

Bericht door damianw26 » vr 29 jan 2016, 12:52

Op de 2e pagina van dat topic gaat het over nadraaien startstop etc.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Ervaringen met de 1.4TSi? Polo GTI, Fabia RS, Ibiza Cupr

Bericht door Autheo » vr 29 jan 2016, 15:38

damianw26 schreef:Ik vond het zelf erg interessant, want ik had geen idee dat start stop ook zo slecht was voor atmosferische motoren. En ook een bewijs dat nadraaien geen onzin is :mrgreen:
Dat 'slechte' van start/stop, en ook het nadraaien, moet je dan wel goed in de context lezen van wat Leen daar over zegt. Hij heeft het dan met name over de situaties, waarin veel van de motor gevergd is. Bij 'rustig' gebruik van de motor, waarbij geen extreem hoge temperaturen ontstaan, relativeert hij dat wel.

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Ervaringen met de 1.4TSi? Polo GTI, Fabia RS, Ibiza Cupr

Bericht door lupocor » za 30 jan 2016, 00:17

oke.
heb het gelezen.
maar denk daar toch echt anders over.
en zeker als het mijn lupo3l aangaat.
daar heb ik een apart computertje inzitten (zelf aangeschaft) waarop ik veel kan aflezen.
ook de koelvloeistof temp bv.
deze komt zelden boven de 84 graden.
als ik de motor uitzet en een minuut later weer aan dan is deze temp gedaald.
de koelvin heb ik zelden(afgelopen jaar volgens mij maar een paar keer) horen aanslaan.
deze motor is moeilijk op temperatuur te krijgen en er zit dus ook een elekriche kachel extra in zodat je in de winter niet eerste 20 minuten in de kou zit.
wat betreft een benzinemotor zou het best wel mogelijk zijn dat de temp nog oploopt na het uitzetten maar of dat nu schadelijk is lijkt mij niet.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Ervaringen met de 1.4TSi? Polo GTI, Fabia RS, Ibiza Cupr

Bericht door damianw26 » za 30 jan 2016, 13:05

Autheo schreef:
damianw26 schreef:Ik vond het zelf erg interessant, want ik had geen idee dat start stop ook zo slecht was voor atmosferische motoren. En ook een bewijs dat nadraaien geen onzin is :mrgreen:
Dat 'slechte' van start/stop, en ook het nadraaien, moet je dan wel goed in de context lezen van wat Leen daar over zegt. Hij heeft het dan met name over de situaties, waarin veel van de motor gevergd is. Bij 'rustig' gebruik van de motor, waarbij geen extreem hoge temperaturen ontstaan, relativeert hij dat wel.
Klopt zeker dat het gerelativeerd moet worden, echter lijkt het mij sterk dat start stop bij een een opwarmende motor niet slecht kan zijn(als je m net start doet start stop t ook nog niet maar al wel vrij snel), aangezien de olie en koelwater etc. nog niet op temperatuur zijn en dit proces van opwarming dan wordt onderbroken, ook krijgt de accu het nogal voor zijn kiezen als je de airco radio etc aan hebt. Bovendien kom ik mijn traject hooguit 10 stoplichten tegen dus het levert voor mij toch bijna geen winst op om start stop te gebruiken :mrgreen: .
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Ervaringen met de 1.4TSi? Polo GTI, Fabia RS, Ibiza Cupr

Bericht door Autheo » za 30 jan 2016, 13:46

damianw26 schreef:
Autheo schreef:
damianw26 schreef:Ik vond het zelf erg interessant, want ik had geen idee dat start stop ook zo slecht was voor atmosferische motoren. En ook een bewijs dat nadraaien geen onzin is :mrgreen:
Dat 'slechte' van start/stop, en ook het nadraaien, moet je dan wel goed in de context lezen van wat Leen daar over zegt. Hij heeft het dan met name over de situaties, waarin veel van de motor gevergd is. Bij 'rustig' gebruik van de motor, waarbij geen extreem hoge temperaturen ontstaan, relativeert hij dat wel.
Klopt zeker dat het gerelativeerd moet worden, echter lijkt het mij sterk dat start stop bij een een opwarmende motor niet slecht kan zijn(als je m net start doet start stop t ook nog niet maar al wel vrij snel), aangezien de olie en koelwater etc. nog niet op temperatuur zijn en dit proces van opwarming dan wordt onderbroken, ook krijgt de accu het nogal voor zijn kiezen als je de airco radio etc aan hebt. Bovendien kom ik mijn traject hooguit 10 stoplichten tegen dus het levert voor mij toch bijna geen winst op om start stop te gebruiken :mrgreen: .
Zolang de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, komt er een wat rijker mengsel de cilinders in, en de verbranding is vaak niet optimaal met juist extra 'zuren' tot gevolg. Zolang de koude motor stationair draait (dus ook bij die stoplichten), heb je dus extra schadelijke stoffen die ook hun weg naar de olie zullen vinden, en door koude olie minder goede smering van de draaiende delen. Ik vind het juist mooi, dat het start/stop systeem ook werkt bij een motor die nog niet helemaal op bedrijfstemperatuur is, en juist die schadelijke gevolgen vermindert. Je motor warmt nauwelijks op met stationair draaien, dus die 'onderbreking' valt wel mee. De accu die het voor zijn kiezen krijgt, is daar op gebouwd. En de elektronica voorkomt start/stop als dat voor de accu op dat moment niet wenselijk is. Dus of start/stop zo schadelijk is, valt m.i. te bezien.

Gebruikersavatar
JuP !
Forum eindbaas
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 23:27
Locatie: Pixo Look 1.0

Re: Ervaringen met de 1.4TSi? Polo GTI, Fabia RS, Ibiza Cupr

Bericht door JuP ! » za 30 jan 2016, 17:06

Petrolhead Tom schreef:(...)

Misschien toch maar eens kijken naar iets met een 2.0 tfsi. Die zijn wat sterker toch?
Ook daar heb je wat slechtere bij. Alles voor 06-2010 hadden ze slechtere kettingen. Daarna zijn ze aangepast.

Zelf heb ik wel wat 'sneller' circuitrondjes gedaan met de GTi (type 5 en 6) en gewoon kwestie van tijdig onderhoud en oliewissel, en die van mij verbruikte iets van 1 liter olie op 10000-12000km. OK.......voorbanden maar 6000km.... :lol:
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia



zeg maar JP ! ;)

Gebruikersavatar
JuP !
Forum eindbaas
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 23:27
Locatie: Pixo Look 1.0

Re: Ervaringen met de 1.4TSi? Polo GTI, Fabia RS, Ibiza Cupr

Bericht door JuP ! » za 30 jan 2016, 17:09

jaappie schreef:Opzoek naar een andere auto dan?

Misschien is een polo 1.2 tsi 90/105pk wat, als je langs JD gaat chippen ze hem naar 140pk! Gaat ook erg lekker, moet zeggen de 90pk 1.2tsi is al een leuk blokje in de polo
Ik heb nu een Polo 1.2 90pk, maar die klinkt rauw/koud niet zo lekker. Schijnen weer riemen te hebben, maar de riemspanner schijnt ook al eens een terugroepactie voor zijn geweest. Je kan trouwens ook bij VAGtechniek de software laten inlezen van de 1.2 110pk versie.
Dan ga je van 90 naar 110pk voor iets van €150,-.
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia



zeg maar JP ! ;)

bassie
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 19:30
Locatie: Gelderland

Re: Ervaringen met de 1.4TSi? Polo GTI, Fabia RS, Ibiza Cupr

Bericht door bassie » di 02 feb 2016, 16:42

Hoi Tom,

Twee jaar geleden een Passat 1.4 TSI gekocht uit 2008. Nu ongeveer 135K km op de teller. In den beginne grootschalige ellende. Eerst met een kapotte waterpomp op de snelweg gestrand. Daarna nieuwe distributieketting en spanner omdat die los zat. Daarna gestrand met volgens de ANWB opnieuw een kapotte (losse) distributieketting. Ik hoorde een enorm luidruchtig geratel. Bleek later dat de klepstoters geen olie meer kregen. Het rode olielampje heeft niet gebrand. Vermoedelijk omdat de oliedruk nog net boven de norm was. Gelukkig heb ik niet gereden met dat geratel. Bleek de oliepomp ook defect en is vervangen. Ook opnieuw een nieuwe distributieketting. Drie weken bij volkswagen gestaan, ze hadden alleen al dagen nodig voor de diagnose. Volkswagen had dit nog niet eerder meegemaakt (van twee garages vernomen). De garage heeft geinspecteerd op motorschade, die er niet zou zijn. Daarna nog beide achterveren gebroken en vervangen (is bekend probleem). Op één veer na alles onder de gelukkige garantie van Autotrust. Anders was het een complete miskoop en financiele ravage geweest. Ik ervaar mijn ANWB lidmaatschap nu als best wel waardevol.

Het olieverbruik is tot mijn verbazing praktisch nul. Tussen de longlife beurten van 30K km hoef ik geen olie bij te vullen. Uiteraard is op een gegeven moment de olie niet meer tot het bovenste streepje van de peilstok gevuld. Sinds ik de auto heb, heb ik twee keer een halve liter bijgevuld. Een beetje olieverbruik schijnt normaal te zijn.

De motor heeft enorm veel trekkracht onderin, vind ik. Daar profiteer je vooral van bij het wegrijden uit stilstand. Echter, als je bijv. voor het stoplicht vol gas wegrijdt, heb je meestal wielslip. In een bocht volgas resulteert ook (bijna) altijd direct in wielslip bij het binnenste wiel. Op een nat wegdek kan je nauwelijks fatsoenlijk snel wegrijden zonder wielspin. Natuurlijk grijpt ESP in, maar wel iets te laat wat mij betreft. Maar eigenlijk heeft een auto met zo'n trekkracht een sperdifferentieel nodig (of beter afgestelde electronische antislip). Als ik aan een Up met TSI motor denk, denk ik: hoe krijg je al dat vermogen via de voorwielen op de weg? Zou eigenlijk een echt sperdifferentieel nodig moeten hebben. Allemaal veel te duur voor een Up, lijkt me. Op de snelweg boven 100-120 km/h beschik je niet meer over die versnelling als in de stad. De puf is er dan een beetje uit, maar daar heb ik nog nooit last van gehad.

De TSI kan ik behoorlijk zuinig rijden (ledig gewicht 1.400 kg t.o.v. 840 kg van de Up). In de winter rijd ik gemiddeld ongeveer 6,6 L/100km op de boordcomputer. Bij de laatste tankbeurt, in de winter dus, werkelijk 6,8L/100km (1 op 15). Op woon-werk trajecten met veel snelweg rijd ik tussen de 5,6-6,0 L. Dat hangt best wel af van je rijstijl. Zo zuinig lukt alleen met veel cruise control op 100km/h en zonder file.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Ervaringen met de 1.4TSi? Polo GTI, Fabia RS, Ibiza Cupr

Bericht door dennuus1 » di 02 feb 2016, 20:33

Wielspin bij volgas wegrijden krijg je bij zowat elke auto wel voor elkaar..
Sperdiff is totaal onnodig bij dit soort vermogens, ik krijg mijn 270 pk nog makkelijk op de weg zonder sperdiff, kwestie van met je rechtervoet om kunnen gaan :roll: :)

Wel balen dat je zoveel problemen hebt gehad met je auto, maar als ik het goed begrijp heb je bijna alles gewoon vergoed gekregen? Dan mag je wel erg van geluk spreken! 8-)

Ketting is en blijft een zwak punt bij de 1.4 tsi's, turbo's geven ook redelijk vaak de geest.. En verder moet je er net als bij elke andere auto, een beetje geluk mee hebben ;)

Plaats reactie