Lakkwaliteit UP

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Witte Reus
Vagling liefhebber
Berichten: 200
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Witte Reus » vr 01 jun 2012, 16:03

Voor degenen die dit interessant vinden zal ik even t verhaal watergedragen lakken toelichten. Dat die, zeker in het begin, erg problematisch waren had een oorzaak. Overigens was dit niet alleen bij autolakken het geval maar bijv. ook bij vloerlakken. Onderstaande verklaring komt van een lakfabrikant.

Lak in vloeibare vorm bestaat uit lak-deeltjes die zweven in een oplosmiddel. Zowel vanwege milieu-technische aspecten als vanwege OPS (schildersziekte: aantasting van de hersenen door de vrijkomende oplosmiddelen) is besloten dat het oplosmiddel water moest worden. Om de verfdeeltjes in water zwevend te houden moesten deze in het begin aanzienlijk groter zijn dan bij de "oude" lakken. Na droging resulteerde dat in een lakstructuur die veel meer open was dan voorheen.
Een beetje het idee van zand t.o.v. grind. Bij grind zijn de open ruimtes veel groter.
Door de meer open structuur was de lak veel gevoeliger voor inwerking van allerlei stoffen. Inmiddels is de techniek zover gevorderd dat de nieuwe lakken nagenoeg gelijk zijn aan de "oude" lakken. Ze zijn nog steeds iets gevoeliger maar niet in die mate die men graag wil doen laten geloven.

De watergedragen lakken worden vanaf omstreeks 1995 op grote schaal toegepast. Heb zelf een donkerblauwe Polo uit 1996 gehad en de lak daarvan was idd behoorlijk gevoelig (vogelpoep). Daarop zaten na 2 jaar dan ook een aantal aangevreten plekken. Een volgende auto, een zwarte Golf uit 2001 kende dit probleem al niet meer.



In principe is het met enige regelmaat inpoetsen van de lak met een was van goede kwaliteit een prima manier om de lak extra bescherming te geven. Was is overigens meer dan alleen een glad laagje op de lak, door het stevig inwrijven worden ook de lak-porien meer afgesloten. Vloeibare was is op zich niet slechter dan vaste was maar bestaat voor een veel groter deel uit oplosmiddel. Daardoor blijft er na droging veel minder vaste stof achter op de auto. Door het minder krachtig hoeven poetsen is het waslaagje dunnen er oppervlakkiger en verdwijnt dan ook eerder. Het werkt dus makkelijker maar moet voor hetzelfde resultaat vaker worden aangebracht dan vaste was.

De huidige klachten over de watergedragen lakken hangen naar mijn mening voor een deel samen met het lak onderhoud. Heel veel mensen poetsen hun auto niet meer, denken dat een beetje hotwax uit de wasstraat hetzelfde is als zelf poetsen. En als de niet goed beschermde lak dan wordt aangetast dan ligt dat natuurlijk niet aan t onderhoud maar aan de lak. Dat de klachten in de tijd van "zaterdag-auto-poets-dag" en "elke 3 maanden in de was" niet voorkwamen was echt niet alleen omdat de lak toen alles kon hebben. In die tijd was iedereen nog zuinig op z'n auto. En op die van een ander, want ook auto's vol met parkeerdeuken in de portieren zag je toen niet of nauwelijks.

Tot zover mijn idee over de lak. Ga maandag m'n Up s lekker in de vaste was wrijven. Dan is ie over een paar jaar nog steeds mooi ;)
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK

Gebruikersavatar
Piedro
Vagling liefhebber
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 23:15

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Piedro » vr 01 jun 2012, 19:57

Goed verhaal, vwholic!
Škoda Citigo Tour | 1.0 Greentech 60 pk | Brilliant Silver | 3-deurs | Travelpakket | LM velgen 'Apus' | Sunset
-------------

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Ron UP » vr 01 jun 2012, 20:04

Idd !! Ben zojuist wezen waxen :D en glimmen nu joh....als een drol in de maneschijn :mrgreen: :mrgreen:
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

TOP UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 190
Lid geworden op: do 29 mar 2012, 19:21

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door TOP UP! » za 02 jun 2012, 19:07

Ik kan uit ervaring melden dat de lak van mijn Up behoorlijk gevoelig is voor vogelstront! Ik was een paar dagen weggeweest en bij terugkomst lag er wat vogelpoep op de motorkap. Ik had het gelijk afgepoetst maar de plek was nog steeds zichtbaar. Ik heb daarna met autoglym wax de plek behandeld, maar als de zon erop staat zie ik de plek nog steeds....

Normaal spuit ik de auto minstens 1 keer per week af en was ik de auto eens in de 2 weken, als er vogelpoep of insecten op zitten dan zo snel mogelijk afspuiten...

Gebruikersavatar
capravacca
Vagling liefhebber
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 23 jan 2013, 22:50

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door capravacca » wo 01 mei 2013, 21:24

Vandaag auto gepoetst en ondanks dat ik alle vogelpoep snel verwijder zelfde dag of de dag erop heeft het al ingewerkt in de lak en is niet weg te krijgen zelfs niet met klei, nog nooit meegemaakt.
75 pk BMT High Up, Deep Black Pearl, Drive Pakket, Climatic, Maps&More, Beige grijs bruin int.

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door aut5MIIsport60 » wo 01 mei 2013, 21:51

Een zgan spons volgezogen met heet water op de vogelkakplek leggen en na 20 sec. veeg je het er zo af.
Vogels schijnen een bepaalde voorkeur voor kleuren te hebben. Witte vinden ze minder aanlokkelijk :-)
MII style Sport 60pk semi-aut5

Gebruikersavatar
capravacca
Vagling liefhebber
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 23 jan 2013, 22:50

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door capravacca » wo 01 mei 2013, 22:00

Thx oke nou dat wordt een witte volgende keer :lol: bedankt voor de tip ga ik morgen proberen.
75 pk BMT High Up, Deep Black Pearl, Drive Pakket, Climatic, Maps&More, Beige grijs bruin int.

Miisport1
Vagling liefhebber
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 15 mar 2013, 21:23

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Miisport1 » do 02 mei 2013, 00:35

Metalic auto worden watergedragen gespoten net als sommige uni kleur auto's.
Maar worden ter aller tijden afgesloten met een 2 k blanke lak.
Dus de beschermende laag is net als vroeger 2 komponent.
maar de kleur wordt aangebracht met verf met als verdunning ,transportmiddel water ipv thinner,of een vluchtige verdunner.
Wat er voor hechtprimer wordt gebruikt weet ik niet verschilt per fabrikant.
En autos worden door een robot gespoten dus minder schadelijk voor de spuiter valt dus wel mee.
De auto wordt in de fabriek gespoten door een autoband lak.en in schadeherstel met een reparatielak.
Of een reparatie lak minder goed is dan een autoband lak verschillen de meningen maar er zijn wel goede en slechte producten ook is de ene lak makelijker te verwerken an de andere en verschilt ook in prijs.

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Inge » do 02 mei 2013, 06:58

Gisteren geleerd via het carclean forum dat de zwarte metallic lak van de Citigo boterzacht is. Dit gehoord van iemand die voor Skoda werkt. Hoopd at het zachte alleen op de zwarte lak van toepassing is en niet op mijn groene.

Vogels vinden wit inderdaad minder interessant omdat ze het als blauw = lucht ervaren.

Heeft je auto in de zon gestaan? Google even bij carclean volgens mij staat er daar ergens een topic over.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door dubbel-UP! » do 02 mei 2013, 18:18

Zachte lak heeft ook voordelen, denk maar eens aan steenslag. Te harde lak en de stukken vliegen ervan af. Is een bekend verschijnseltje bij de oudere mercedes c klasse. Dus de hardheid van de lak is een keuze van de fabrikant. Echter de lak is pas na ca. 6 weken uitgehard, maar dat is al vaak voordat je de auto geleverd krijgt.
Dus wat is goed of slecht?
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
Piedro
Vagling liefhebber
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 23:15

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Piedro » vr 03 mei 2013, 09:06

Inge schreef:Gisteren geleerd via het carclean forum dat de zwarte metallic lak van de Citigo boterzacht is. Dit gehoord van iemand die voor Skoda werkt. Hoopd at het zachte alleen op de zwarte lak van toepassing is en niet op mijn groene.
Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar heb de indruk dat dit ook voor zilvergrijs geldt. Waar ik bij mijn vorige auto zonder problemen de deur kon laten rusten tegen de vensterbank (uiterst voorzichtig uiteraard; ja, we hebben een smalle oprit), is dat met m'n huidige eens-maar-nooit-weer. De vensterbank heeft namelijk onuitwisbare indruk achtergelaten en ook al is het op het eerste gezicht niet zichtbaar, nauwgezette bestudering laat toch een minimale vervorming van de lak zien. Het ziet eruit alsof het een fractie van een millimeter ingedrukt is. Precies in de deurnaad, dus gelukkig niet opvallend, maar voor mij des te meer reden om voorzichtig aan te doen.
Škoda Citigo Tour | 1.0 Greentech 60 pk | Brilliant Silver | 3-deurs | Travelpakket | LM velgen 'Apus' | Sunset
-------------

Afbeelding

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Inge » vr 03 mei 2013, 09:46

Dat is jammer om te horen - maar misschien zijn alle lakken dan zacht :(
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Savaan76
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: do 11 okt 2012, 19:58

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Savaan76 » vr 03 mei 2013, 19:21

Het was me ook al opgevallen dat mijn zwarte Mii een stuk krasgevoeliger is dan mijn vorige auto. Ik vind het eigenlijk niet zo mooi maar ik heb toch maar wat folie besteld via ebay om her en der te gaan plakken. Ik durf hem ook niet zo goed te wassen en spuit hem nu 2 keer per week af in een wasbox. Leuk zo'n nieuwe auto ;)

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Inge » vr 03 mei 2013, 19:49

Wassen met een goede wasmitt en het 2em systeem gaat prima - daarna drogen met een goed droogdoek bijvoorbeeld van Monello. Wel eerst foamen voor je gaat wassen om het vuil alvast los te weken.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
capravacca
Vagling liefhebber
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 23 jan 2013, 22:50

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door capravacca » za 04 mei 2013, 11:59

De spons met echt heet water geprobeerd en idd het geeft een stuk verbetering, als je goed kijkt is het nog wel zichtbaar maar daar kan ik vrede mee hebben, bedankt voor de goede simpele tip :D
De les is, volgende keer onmiddellijk weg halen, ik blijf het wel waardeloos vinden maar het is niet anders, als je de auto bij Schiphol parking neer zet voor 2 weken strand vakantie ben je de bok. :evil:
75 pk BMT High Up, Deep Black Pearl, Drive Pakket, Climatic, Maps&More, Beige grijs bruin int.

MiiZii
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 11:57

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door MiiZii » do 10 dec 2015, 20:34

Ik kan ook mijn eerste ervaring t.a.v. de lak van de VAGling melden: een (denk ik) steenslag die dwars door het fraaie candy white tot op het plaatstaal is gegaan :shock:
Tenzij men bij VW donkere primer gebruikt en ik niet goed heb gekeken..
Mii.

Gebruikersavatar
AlexVDL
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: za 09 aug 2014, 00:07

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door AlexVDL » vr 11 dec 2015, 00:10

Lakkwaliteit is barslecht. Dun laagje wit op de zwarte plastic bumper is er zo af met steenslag. Dun laagje op de deuren komt er ook bijna af met je nagel... tot aan het metaal!
2014 High UP! White BMT, 4-deurs, 75 PK, Climatic, wit/rood interieur, rood dashboard, e-UP LED DRL, 17" Brock RC28 7.5J ET35 rood, rood gewrapte dak, rode striping, rode spiegelkappen, carbon diffuser.

MiiZii
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 11:57

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door MiiZii » vr 11 dec 2015, 13:26

Mijn steenslag zit dus op de motorkap. Ik heb me ook wel verbaasd over het filmlaagje lak wat hier maar op zit..
Mii.

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door lupocor » za 12 dec 2015, 08:56

wat volgens mij het grootste probleem is /was is de blanke lak die eroverheen zit.
deze laat bij een aantal auto,s los en dan komt er vocht onder, resultaat is dat de blanke lak gaat bladderen.
heb wel eens een peugeot 106 gehad waarvan de blanke lak op de deuren losliet,je krabde het er zo af.
heb toen de blanke lak van de deuren gehaald met een scherp houten blokje en de deuren weer voorzien van 2k blanke lak.
resultaat was prima,geen doffe lelijke deuren meer.
de blanke laklaag van mijn lupo 3l is zeer dik en hard (lupo uit 2003 kleur geel).
denk dat zeker in het begin van het watergedragen verf/lak tijdperk er veel problemen waren met de laklaag van auto,s.
vermoed dat het komt omdat de dichtheid van de verf/lak niet groot is waardoor de kans bestaat dat er vocht tussen de lagen kan komen.
eens in de zoveel tijd zet ik de auto in de was.
ik begin met wassen en dan drogen natuurlijk.
daarna gebruik ik een middel wat de lak goed schoon maakt daarna een middel wat de poriën opvult en en als laatste een harde was.

Gebruikersavatar
AlexVDL
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: za 09 aug 2014, 00:07

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door AlexVDL » ma 14 dec 2015, 19:56

Mijn auto was 2 weken oud toen ik een swart stipje van 1 bij 1 mm ontdekte op mijn bumper. Na 3 maanden als krassen tot op het metaal op de tussenstijl achter mijn voorportier. De lak is echt flinterdun. Volgens mij is er niet eens blanke lak gebruikt. De lak op mijn gitaren is nog dikker!
2014 High UP! White BMT, 4-deurs, 75 PK, Climatic, wit/rood interieur, rood dashboard, e-UP LED DRL, 17" Brock RC28 7.5J ET35 rood, rood gewrapte dak, rode striping, rode spiegelkappen, carbon diffuser.

Plaats reactie