Waneer komen de winterbanden

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door GuidoUp » wo 10 dec 2014, 06:50

Voor mij is het geen flauwekul... Ik woon aan de Duitse grens en ik ga regelmatig Duitsland in... Als mij bijvoorbeeld iets zou gebeuren en ik heb geen winterbanden. Stelt de politie mij schuldig..


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door GuidoUp » wo 10 dec 2014, 06:51

JoVe schreef:
20141125_150327.jpg
Winterrubber zit er weer onder. Was het eigenlijk nog niet van plan maar vanwege tripje naar Valkenburg (kerstmarkt in de grotten) en mogelijk naar de kerstmarkt in Aken toch maar gemonteerd. Je weet het nooit.
Woon jij ook in Limburg?? Vanwege die Limburgse tripjes..??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

robbert-h
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: za 20 sep 2014, 13:49

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door robbert-h » wo 10 dec 2014, 07:29

Gert schreef:Zijn winterbanden niet gewoon grote flauwekul? Althans voor een normaal mens.
Definitie. Een normaal mens is iemand die:

1) Niet op wintersport gaat
2) De 1, 2 of 3 dagen dat er sneeuw of ijs/ijzel ligt in Nederland thuis blijft, te voet of met de fiets op pad gaat of het openbaar vervoer kiest of kan wachten tot er gestrooid is.

Is dat laatste trouwens niet altijd het geval in ons georganiseerde landje waarin de strooiploegen na het weerbericht van het 8 uur journaal meteen op pad gaan? De enkele keer dat ik met sneeuw/ijs op pad ben gegaan (omdat ik meende dat het moest, wat natuurlijk onzin was maar goed ik meende het nu eenmaal) was inderdaad in de avond spits en er stond meteen een file van Eindhoven (waar ik woon) tot Nijmegen. Omdat ik naar Arnhem moest ben ik na twee uur stapvoets rijden en nog niet verder gekomen dan Veghel weer omgedraaid. Na drie uur was ik veilg thuis zonder ook maar een moment winterbandjes gemist te hebben.

Ik geloof zelfs dat als ik een auto van de zaak had en het me geen cent zou kosten ik er niet aan mee zou doen. Alleen al vanwege het gedoe. Het is geloof ik namelijk helemaal niet zeker dat winterbanden bij ander weer dan sneeuw of ijs beter zijn. Er zijn ook geluiden dat in dat geval juist zomer (lees: all season) banden beter zijn.

Regelmatig denk ik "zijn zij gek of ben ik het?" maar dat kan ik meestal volgen met "maar zij zijn met meer". Daar twijfel ik in dit geval aan.
http://www.autowientjes.nl/zin-en-onzin ... terbanden/
Volkswagen Groove UP! Deep Black Metallic uit November 2013.

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door PR010 » wo 10 dec 2014, 08:35

Jonke_Gj schreef:Moest ook maar geloven aan winterbandjes ! ;) Afbeelding

Mooi! Hoeveel cm isdie verlaagd?
Mvg
Black on Black

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door JCC » wo 10 dec 2014, 08:42

Met die lage up hierboven kom ik dan aan met 4x4 uitstraling :mrgreen: :oops: :D

Afbeelding

Ja hier ook de winterbanden erop.
7,5x16 et35 zender velgen.
195/45r16 Pirelli snowcontrol banden.

En ik deel ook de mening dat zolang je niet met ijzel, gladheid of sneeuw de weg op rijd (of te wel geen langdurige ritten), dat winterbanden niet nodig zijn.

Ik heb ze omdat ik aan de Duitse grens woon. En de up is onze gezins auto dus die gaat altijd mee.

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door @@lgra » wo 10 dec 2014, 08:50

Meneer Auto Wientjes wil graag winterbanden verkopen. In zijn advertentie staan nogal wat dubieuze uitspraken.

De feiten:

Gemiddeld maken winterbanden MEER lawaai.
Bij regen kan een goede zomerband zelfs beduidend beter presteren dan een winterband.
Een winterband kan GEEN verplichte sneeuwkettingen vervangen.
Zomerbanden slijten onder dezelfde omstandigheden minder dan winterbanden.

Neemt niet weg dat je, als je tenminste GOEDE winterbanden koopt, in net voordeel bent bij echt lage temperaturen icm slechte weersomstandigheden. Echter: Als je daardoor ook weer sneller gaat rijden hef je de voordel mbt grip en stopafstand weer op.
Ik heb slechts op 1 auto winterbanden en ik zal nooit beweren dat ze zaligmakend zijn. Het kan gewoon iets veiliger en wij gaan ook nog wel eens over de grens. Schaf gewoon een echt goede A-merk zomerband aan als je twijfelt. Kun je bijna altijd gewoon doorrijden, dat is misschien wel beter dan een goedkope winterband.
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door JoVe » wo 10 dec 2014, 09:19

GuidoUp schreef:
JoVe schreef:
20141125_150327.jpg
Winterrubber zit er weer onder. Was het eigenlijk nog niet van plan maar vanwege tripje naar Valkenburg (kerstmarkt in de grotten) en mogelijk naar de kerstmarkt in Aken toch maar gemonteerd. Je weet het nooit.
Woon jij ook in Limburg?? Vanwege die Limburgse tripjes..??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Nee hoor aan de kust. Beverwijk. En vanaf 1 januari 2015 gratis toegang tot de Bazaar (voorheen de zwarte markt)
En wij gaan elk jaar wel naar een kerstmarkt in het zuiden of bij de oosterburen.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Gert » wo 10 dec 2014, 10:57

@@lgra voegt twee goede punten toe

1) Dat de garages/handel belang heeft bij verkoop van banden. Misschien niet perse de verkoop an sich (je rijdt tenslotte geen twee soorten banden tegelijk) maar de hele verwissel en opslag winkel.
2) Het psychologische effect dat als je je veiliger waant door winterbanden je dat makkelijk teniet doet door harder/onveilger te rijden. Ik denk hetzelfde mbt airbags en gordels. Veilig blijven rijden is nummer 1 en dat kan goed zonder als een oud wijf te gaan rijden.

Wat me persoonlijk ook een beetje zorgen baart is dat steeds maar verwisselen van wielen. Kunnen daarbij geen beschadigingen ontstaan, bvb aan schroefdraad of anderszins? Omdat me de wielen de belangrijkste onderdelen van een auto lijken zou ik daar het liefste vanaf blijven op het moment dat ze goed zijn.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Tom Westendorp » wo 10 dec 2014, 15:02

Jonke_Gj schreef:Moest ook maar geloven aan winterbandjes ! ;) Afbeelding
Welkom! Gave auto zeg! Meer details?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door @@lgra » wo 10 dec 2014, 23:17

JCC schreef:Met die lage up hierboven kom ik dan aan met 4x4 uitstraling :mrgreen: :oops: :D

Afbeelding

Ja hier ook de winterbanden erop.
7,5x16 et35 zender velgen.
195/45r16 Pirelli snowcontrol banden.

En ik deel ook de mening dat zolang je niet met ijzel, gladheid of sneeuw de weg op rijd (of te wel geen langdurige ritten), dat winterbanden niet nodig zijn.

Ik heb ze omdat ik aan de Duitse grens woon. En de up is onze gezins auto dus die gaat altijd mee.
Mooie Up hoor. Lekker fris kleurtje, geen poespas met donkere ruiten en erg fraaie wielen. Top :clap:
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Autheo » za 02 dec 2017, 15:54

Even een oud topic afstoffen:
Vandaag maar weer de winterbanden gemonteerd. Temperaturen zullen dan wel weer omhoog gaan ;)

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Bertjuh » za 02 dec 2017, 18:07

Heb ze ook nog niet gemonteerd.. Laat staan dat ik een setje heb.. haha..

Maar elk jaar ben ik wel één van de laatsten (denk ik) die ze monteert..
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Xanderv » za 02 dec 2017, 21:17

Ik heb ze deze week onder de luxe wagen gegooid maar dat is puur omdat ik ze heb voor Duitsland. Naar mijn mening is het in Nederland weinig van meerwaarde, misschien in totaal 20 dagen....

De citigo rij ik meestal maar ritjes van 8 km per keer, dan wordt het rustig rijden maar geen winterbanden.

Ze raden meestal aan om in oktober de winterbanden erom te gooien maar dan had je dit jaar een slecht jaar aangezien ze pas bij 7 graden meerwaarde hebben en heel oktober was ongeveer 10 graden was. Het enige wat daardoor bereikt is, was mindr grip bij nat weer en meer slijtage van de banden...
Laatst gewijzigd door Xanderv op zo 03 dec 2017, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Bertjuh » za 02 dec 2017, 21:27

Ik heb de winterbanden ook puur, omdat ik vlak bij de ooster grens woon.. En nog wel eens Duitsland in ga..
Laatst gewijzigd door Bertjuh op zo 03 dec 2017, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

Trea
Vagling liefhebber
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 02 apr 2017, 18:29
Locatie: Hengelo

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Trea » zo 03 dec 2017, 18:56

Heb ze er al een paar week onder zitten, mede omdat wij regelmatig in Duitsland zitten
Seat Ibiza 6j ST 1.2 TSI
VW Rabbit MK5 R25 2009
Ex:
VW UP! White edition 75PK 2012

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door TwitNour » zo 03 dec 2017, 19:05

Wist je dat het in Duitsland alleem verplicht is om winterbanden te hebben als de weersomstandigheden daarom vragen? Het is namelijk niet seizoensgebonden. Hoe vaak kom je effectief in Duitsland? Als je bijvoorbeeld regelmatig op wintersport gaat, dan is het inderdaad wel handig om te hebben, maar anders?

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Bertjuh » zo 03 dec 2017, 19:21

TwitNour schreef:Wist je dat het in Duitsland alleem verplicht is om winterbanden te hebben als de weersomstandigheden daarom vragen? Het is namelijk niet seizoensgebonden. Hoe vaak kom je effectief in Duitsland? Als je bijvoorbeeld regelmatig op wintersport gaat, dan is het inderdaad wel handig om te hebben, maar anders?
Aangezien ik elke week wel in Duitsland kom is het voor mij wel praktisch.. Het wordt voor mij pas erg onpraktisch als ik er pas winterbanden onder doe, wanneer het gesneeuwd heeft en ik zoals elke week boodschappen wil doen in Duitsland of naar een collega wil..

En sneeuw in de lente of herfst.. Er kan eens een uitzondering tussen zitten..

En in de zomer.. tja niet echt een kans op sneeuw hè?..
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door TwitNour » zo 03 dec 2017, 19:32

Is ook zo. Het is per persoon verschillend. Ik kom ook wel eens in Duitsland, maar als dat 3 keer per jaar is, dan is dat veel. En als het sneeuwt heb ik daar waarschijnlijk ook al niks te zoeken. Het is een ander verhaal als je er wekelijks komt... Woon je aan de grens?

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Bertjuh » zo 03 dec 2017, 19:36

TwitNour schreef:Is ook zo. Het is per persoon verschillend. Ik kom ook wel eens in Duitsland, maar als dat 3 keer per jaar is, dan is dat veel. En als het sneeuwt heb ik daar waarschijnlijk ook al niks te zoeken. Het is een ander verhaal als je er wekelijks komt... Woon je aan de grens?
Ben binnen 20 minuten in Duitsland.. Redelijk dichtbij de grens jah..
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door dennuus1 » zo 03 dec 2017, 20:24

Ik heb op de Up! een winterset omdat ik met de zomervelgen niet in de pekel wil rijden (gepolijste randen)

En als ik dan toch andere velgen heb in de winter, dan maar gelijk winterbanden erom. Heb je er veel aan in Nederland? Nee, 90% van de tijd dat ze eronder zitten niet.

De andere kant van het verhaal is, als je winterbanden eronder zitten, slijten je zomerbanden niet. Ik zit gelukkig in de situatie dat ik mijn eigen banden kan vervangen, dus ik heb er verder geen kosten aan.

Plaats reactie