Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Johannus » vr 21 nov 2014, 21:52

Voor de up! zijn er in Nederland tot nu toe alleen maar 'trek'haken voor fietsdragers beschikbaar: van Thüle, en van Bosal: dat zijn 'trek'haken waarmee je niet mag trekken, maar wel een fietsdrager opzetten.



Toen kwam ik dit tegen:

link:
http://www.misterdotcom.de/produkte/vw- ... vw-up?c=82

foto zonder bumper:
Afbeelding

foto met bumper:
Afbeelding

Nu moet ik toegeven: dit is niet de mooiste trekhaak..

maar, wat lees ik:
Produktinformationen "Anhängerkupplung VW up!"

Anhängerkupplung VW up!

TechnischeDaten:
Anhängelast: max.750 kg bis 8% Steigung und 500kg bis 12% Steigung gebremst
Anhängelast: 500kg ungebremst
zulässiger D-Wert: 4,85 kN; Stützlast max. 50 kg
Mit ABG vom KBA (Zulassung durch das Kraftfahrtbundesamt)
Material : Stahl 10mm feuerverzinkt !! Gewicht ca. 14 kg
Kugelkopf mit optimierter Befestigung aus Edelstahl und abnehmbar!
Geprüft nach der EG-Ratsrichtlinie 94/20/EG und mit E-Zulassung.
Das Fahrzeug muss nicht beim TÜV vorgeführt werden, Sie müssen nur beim Straßenverkehrsamt mit den mitgelieferten Papieren die Lasten eintragen lassen.
Dank der E-Zulassung in der ganzen EU zugelassen !!
Die Anhängerkupplung kann von jeder KFZ-Werkstatt montiert werden.
Auch der Selbsteinbau ist bei etwas handwerklichem Geschick ohne Probleme möglich.

Einbauanleitung

Lieferung erfolgt mit allen erforderlichen Befestigungsteilen.
Edelstahl-Kugelkopf,
Fahrzeugspezifischer 13-polige E-Satz voll CAN-Bus kompatibel !
Es müssen keinerlei Freischaltungen von VW vorgenommen werden.
Er staan, van deze 'Mister' ook twee filmpjes op youtube, waarbij de trekhaak op de testbank (pijnbank) aan serieuze martelingen wordt onderworpen (en op basis van deze test is dan ook goedkeuring verleend).

Heb je een zwak hart: niet kijken :-)
https://www.youtube.com/watch?v=bt-3cWWJFaQ
https://www.youtube.com/watch?v=QBF81_6IKiw

Nu dus de grote vraag; Zou je zo'n trekhaak ook op en nederlandse up! toegestaan/goedgekeurd kunnen krijgen?
750kg toegestaan (geremd), en 500 kg (ongeremd),. dat lijkt niet veel, maar is wel heel handig: elke aanhanger zonder 'eigen kenteken' kan je dan achter je up! hangen: vouwwagentje, bagagewagentje,.. etc etc,.. lang leve de europese unie, of toch lastiger?
(en daar bovenop: zou ie ook onder een eco-up passen: die heeft nog weer een net andere kofferbakbodem)
Laatst gewijzigd door Johannus op za 22 nov 2014, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Eco-up! kilometervretertje

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Johannus » vr 21 nov 2014, 22:06

excuses: http://www.seatmiiforum.nl/viewtopic.ph ... 6&start=25 topic nog niet gezien. Dáár komt deze trekhaak al eerder voorbij, maar bied géén uitsluitsel over het al dan niet laten omkeuren van een up van - (of 0) kg naar 750 kg trekgewicht.

Hoe zou het gaan bij de import van een Duitse Up! waar deze haak al onder zit?


En in verder nieuws:

Er is zelfs een (duitse) goedkeuring voor een afneembare trekhaak, tot 750 kg geremd:
http://www.kupplung.de/out/media/109625 ... les-v1.pdf

Van fabrikant MVG, verkrijgbaar bij Rameder ( http://www.kupplung.de/anhaengerkupplun ... 734-1.html )

En deze zou ook onder de eco-fuel passen.. Deze MVG haak heeft dan weer géén e-prufzeichen, en moet bij de TüV worden 'gekeurd' : elke auto afzonderlijk dus.

zelfde kilogrammen trekgewicht, zelfde omstandigheden,. maar krijg je het in Nederland ook op kenteken? dat is de vraag.
Laatst gewijzigd door Johannus op vr 21 nov 2014, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Eco-up! kilometervretertje

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door arnout84 » vr 21 nov 2014, 22:24

Al zou je het mogen met om keuren, zou je het willen met zo'n auto?

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Johannus » vr 21 nov 2014, 23:30

Met een extra aardgastank in de kofferbak hou ik erg weinig ruimte over om eens wat te vervoeren... De auto van de buren lenen om naar t grofvuil te gaan is niet zo prettig, terwijl het bagagewagentje géén probleem is. Ook is een kleine vouwwagen ineens wèl mogelijk. En dat maakt vakantievieren met een up! ineens mogelijk. Een trekhaak kost éénmalig dan (exclusief keuringskosten) veel minder dan 2 weken een full-size stationwagon huren voor de vakantie en je hebt er de rest van het jaar (en dat jaar erop, en dat jaar daarná) ook plezier van,... al was het maar voor die bejaardendrager, ehm ik bedoel fietsendrager
Laatst gewijzigd door Johannus op za 22 nov 2014, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Eco-up! kilometervretertje

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door RobertJ » za 22 nov 2014, 01:05

Johannus schreef:Met een extra aardgastank in de kofferbak hou ik erg weinig ruimte over om eens wat te vervoeren... De auto van de buren lenen om naar t grofvuil te gaan is niet zo prettig, terwijl het bagagewagentje géén probleem is. Ook is een kleine vouwwagen ineens wèl mogelijk. En dat maakt vakantievieren met een up! ineens mogelijk. Een trekhaak kost dan (exclusief keuringskosten) veel minder dan 2 weken een full-size stationwagon huren voor de vakantie en je hebt er de rest van het jaar ook plezier van,... al was het maar voor die bejaardendrager, ehm ik bedoel fietsendrager
Iemand met vouwwagen die niet subtiel hint naar de in zijn beleving zijnde doelgroep van een fietsendrager :roll:

Ik wil een trekhaak om er 2 mtb's op te gooien en lekker in de ardennen te raggen :)

Verder een interessant topic, maar echt een aanhanger trekken is toch niet mijn bedoeling :) een trekhaak komt er wel

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Johannus » za 22 nov 2014, 07:43

RobertJ schreef:
Johannus schreef:,... al was het maar voor die bejaardendrager, ehm ik bedoel fietsendrager
Iemand met vouwwagen die niet subtiel hint naar de in zijn beleving zijnde doelgroep van een fietsendrager :roll:
Hahaha. :doh: ! Vouwwagens zijn heel modern en geliefd bij de jongere generaties hoor: mijn kleinkinderen komen altijd graag bij mij op bezoek op de camping :-)
Eco-up! kilometervretertje

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door GuidoUp » za 22 nov 2014, 07:52

En weer zo'n hap uit je bumper ... Had liever een afneembare


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door RobertJ » za 22 nov 2014, 09:24

Johannus schreef:
RobertJ schreef:
Johannus schreef:,... al was het maar voor die bejaardendrager, ehm ik bedoel fietsendrager
Iemand met vouwwagen die niet subtiel hint naar de in zijn beleving zijnde doelgroep van een fietsendrager :roll:
Hahaha. :doh: ! Vouwwagens zijn heel modern en geliefd bij de jongere generaties hoor: mijn kleinkinderen komen altijd graag bij mij op bezoek op de camping :-)
Hahaha, dus vouwwagen eigenaren zijn grootouders! :D

Ik weet niet zo goed tot welke generatie ik met mijn 27 jaar hoor, maar ik ken slechts weinig leeftijdsgenoten die nog voor het kamperen gaan. Heb het wel altijd leuk gevonden, maar het is zo duur dat we net zo goed een vliegtuig naar curacao kunnen pakken, dues doen we dat maar. Maargoed we(ik) ga off topic :)

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door MauriceR. » za 22 nov 2014, 10:14

Zo lang onze vrinden van PON geen aanvraag doen voor een typegoedkeuring voor de trekhaak of de RDW die spontaan(...) verleent, zit je altijd fout met zo'n trekhaak. Ze gaan echt geen individuele goedkeuring geven! Er zijn namelijk meer modellen van diverse merken zonder trekhaak-goedkeuring in NL. Dat heeft vaak te maken met de emissiewaarde en / of ontoereikende koeling van de motor of de bak. Als iedereen langs zou gaan bij de RDW, krijgen ze het heel druk! Een geimporteerde auto mag dus geen trekhaak hebben...

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Johannus » za 22 nov 2014, 11:30

MauriceR. schreef:Zo lang onze vrinden van PON geen aanvraag doen voor een typegoedkeuring voor de trekhaak of de RDW die spontaan(...) verleent, zit je altijd fout met zo'n trekhaak. Ze gaan echt geen individuele goedkeuring geven! Er zijn namelijk meer modellen van diverse merken zonder trekhaak-goedkeuring in NL. Dat heeft vaak te maken met de emissiewaarde en / of ontoereikende koeling van de motor of de bak. Als iedereen langs zou gaan bij de RDW, krijgen ze het heel druk! Een geimporteerde auto mag dus geen trekhaak hebben...

M.
Quatsch zouden ze in Duitsland zeggen. Als de auto uit een EU land wordt geimporteerd, dan is ie in z'n geheel toegestaan,... tenzij de trekhaak in Duitsland óók niet toegelaten is. Het is niet voor niets dat 'kit-cars' vaak via Engeland op kenteken worden gezet: dáár (ook EU) doen ze wèl aan individuele goedkeuringen voor auto's, en als ie eenmaal in de EU op kenteken staat, moet ie in alle andere landen zonder problemen worden toegelaten...

Dat PON en de RDW behoorlijk tegen kunnen werken, of beter gezegt: niet mee zullen werken, doet daar niets aan af.
In Duitsland kan je zelfs auto's laten omkeuren naar een hogere toegestane treklast, gewoon bij de TüV om de hoek. Dat dat in Nederland niet bestaat, wil nog niet zeggen dat 't niet kan.

Afbeelding


BTW:afneembare trekhaak is er ook, én voor de ECO-UP!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lees hier maar eens doorheen:
http://www.motor-talk.de/forum/anhaenge ... tml?page=1

Let op: in dat draadje komen behoorlijk wat problemen voorbij, qua montage, goedkeuring, en commentaar of het nou wel of niet kan,...
Uiteindelijk komt de optimist tot de conclusie dat 't gewoon kan, werkt en zelfs de Park Distance Control er mee overweg kan: Aanhanger erachter en de PDC schakelt uit, Aanhanger erachterweg, en de PDC doet 't weer.

De pessimist klaagt over 'dat Volkswagen niet eens een sleepoog heeft voorzien, en omdat ze het zelf niet aanbieden noch een treklast hebben vrijgegeven, dat 't dus niet moet kunnen/mogen.
Één argument is niet steekhoudend hierin: Dat een auto met trekhaak 'af-fabriek' wordt voorzien van een sterkere of dubbele koelventilator bijvoorbeeld 'en andere voorzieningen', zoals af fabriek een rechterbuitenspiegel ( uit de tijd dat die nog niet standaard was ) en zijknipperlichten ( uit de tijd dat dat ook nog niet standaard was ). Echter: in Nederland werden (en worden) trekhaken al sinds halverwege het vorige millenium 'door de dealer' gemonteerd, omdat ze dan niet binnen het BPM bedrag vallen. Extra koeling, zijknipperlichten, rechterbuitenspiegel: allemaal zaken die de dealer dan eventueel achteraf in- of opbouwde.. waarbij de extra koeling vaak 'voor het gemak' vergeten werd. Ook binnen de tweedehands markt (dus als de auto 3 a 6 jaar oud is) worden trekhaken in Nederland gewoon gemonteerd.

Anyhoe: Voor een bagagewagentje, een motortrailer, een kleine boottrailer, een hondenkar, een vouwwagentje: Ik zie het probleem niet, dat de 68 pk niet voldoende zou zijn. Bij een Golf 2 met 1.3i en 50 PK mocht er ook gewoon een karretje achter, terwijl een Golf 2 echt wel veel zwaarder is, en minder vermogen ( wellicht wel meer koppel? ) heeft.
Eco-up! kilometervretertje

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Johannus » zo 23 nov 2014, 21:26

*stoute schoenen*

Contact opgenomen met de RDW: of met de duitse kraftfahrt bundersambt goedkeuring ( ABG ) ook het Nederlandse kentekenbewijs aangepast zou kunnen worden...
Eco-up! kilometervretertje

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » zo 23 nov 2014, 22:14

Ik wil een trekhaak om 2 E-bikes mee te kunnen vervoeren. Helaas kan dat niet omdat de kogeldruk maar 50 kg is en ik minimaal 65 kg nodig heb. Dan zou ik de UP! dus moeten inruilen voor een Polo die wel 73 kg kogeldruk heeft.
Een Citroen C1 heeft zelfs meer als 50 kg kogeldruk.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door RobertJ » zo 23 nov 2014, 22:19

Mwah, ik zou me er niet zo druk om maken, en zeker niet mijn fijne auto ervoor inruilen. Heb je de 63kg nodig incl accu?

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » zo 23 nov 2014, 22:24

RobertJ schreef:Mwah, ik zou me er niet zo druk om maken, en zeker niet mijn fijne auto ervoor inruilen. Heb je de 63kg nodig incl accu?
Sparta ION 2 x 24.5 kg zonder accu en min 15 kg voor de fietsendrager die E-bikes kan dragen.

Voor wat het allemaal kost kun je er veel huren. Alleen kun je dan niet naar elke willekeurige plek op de Veluwe gaan.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Johannus » ma 24 nov 2014, 10:55

Let op: de kogeldruk is niet helemaal te vergelijken met de 'draagkracht' van de trekhaak.
De kogeldruk is het gewicht dat op de kop leunt, in stilstand.

Zodra je gaat rijden, krijgt de trekhaak veel grotere lasten te verwerken: Ga een drempeltje over en d'r komen unheimisch veel grotere krachten vrij.

Fietsdragers (in mijn optiek ondingen) 'hangen' aan de trekhaak: Achter de kogel (dus niet bovenop) hangt de drager aan de haak. Dit zorgt er voor dat er 'gedraaide' krachten op de knop komen te staan. Niet alleen is er sprake van 'vertikale kogeldruk', maar ook van 'verdraaiingsdrang': Afhangen naar achteren.

Als ik ( jawel , ik heb er ook één ) mijn fietsdrager gebruik, dan zorg ik er allereerst voor dat het gewicht van de fietsen zo laag mogelijk is. Geen zadeltasje, geen fietstast, geen bidon: helemaal kaal die fiets. Niet alleen handig met het op de auto tillen, maar ook wel zo veilig op de weg. Jasbeschermers ( jawel ) hangen óók in de wind, en als 't even kan, gaan die er dus ook best af.

Vervolgens maak ik een verbinding vanaf de zadelpen naar de achterklep. Bij mijn vorige auto's ging er 'gewoon' een spanbandje achter de kofferklep langs. Nu heeft mijn Eco-Up! (nog) geen trekhaak, maar ik weet ook niet of ik dat (met de glazen achterklep) wel zou durven. Maar toch: Door deze spanband 'op hoogte' te gebruiken, verdwijnt de mogelijkheid van de fietsendrager om te hangen/dansen achterop de kogel.

Ik vergelijk een fietsendrager altijd met een bezem die je, op z'n kop, op één vinger balanceert: Dat kost veel kracht/moeite, terwijl, als je de bezem op één vinger zet, en met je andere hand iets hoger óók vasthoudt, dan kost 't totaal geen moeite meer en is het ineens in balans.

Ik denk, als je begrijpt wat ik bedoel, dat je zonder problemen 63 kilo kunt plaatsen, vermits je de fietsen tijdens het rijden met een spanband richting de auto vastzet.
Eco-up! kilometervretertje

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » ma 24 nov 2014, 11:25

Johannus schreef:Let op: de kogeldruk is niet helemaal te vergelijken met de 'draagkracht' van de trekhaak.
De kogeldruk is het gewicht dat op de kop leunt, in stilstand.

Zodra je gaat rijden, krijgt de trekhaak veel grotere lasten te verwerken: Ga een drempeltje over en d'r komen unheimisch veel grotere krachten vrij.

Fietsdragers (in mijn optiek ondingen) 'hangen' aan de trekhaak: Achter de kogel (dus niet bovenop) hangt de drager aan de haak. Dit zorgt er voor dat er 'gedraaide' krachten op de knop komen te staan. Niet alleen is er sprake van 'vertikale kogeldruk', maar ook van 'verdraaiingsdrang': Afhangen naar achteren.

Als ik ( jawel , ik heb er ook één ) mijn fietsdrager gebruik, dan zorg ik er allereerst voor dat het gewicht van de fietsen zo laag mogelijk is. Geen zadeltasje, geen fietstast, geen bidon: helemaal kaal die fiets. Niet alleen handig met het op de auto tillen, maar ook wel zo veilig op de weg. Jasbeschermers ( jawel ) hangen óók in de wind, en als 't even kan, gaan die er dus ook best af.

Vervolgens maak ik een verbinding vanaf de zadelpen naar de achterklep. Bij mijn vorige auto's ging er 'gewoon' een spanbandje achter de kofferklep langs. Nu heeft mijn Eco-Up! (nog) geen trekhaak, maar ik weet ook niet of ik dat (met de glazen achterklep) wel zou durven. Maar toch: Door deze spanband 'op hoogte' te gebruiken, verdwijnt de mogelijkheid van de fietsendrager om te hangen/dansen achterop de kogel.

Ik vergelijk een fietsendrager altijd met een bezem die je, op z'n kop, op één vinger balanceert: Dat kost veel kracht/moeite, terwijl, als je de bezem op één vinger zet, en met je andere hand iets hoger óók vasthoudt, dan kost 't totaal geen moeite meer en is het ineens in balans.

Ik denk, als je begrijpt wat ik bedoel, dat je zonder problemen 63 kilo kunt plaatsen, vermits je de fietsen tijdens het rijden met een spanband richting de auto vastzet.
De wet zegt helaas iets anders.
Ik heb ze diverse malen op de Duitse Autobahn zien liggen die eraf gedonderd waren. Je zal er maar achter rijden.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Johannus » ma 24 nov 2014, 14:30

Als 't van de wet ook niet mag: Niet doehoen!

Overigens: Zoals ik al zei: ben er zelf ook geen fan van.. Vooral niet omdat jan-en-z'n-moeder het 'te veel werk' vinden om fietstassen, zadel-zakjes, accu-pakketen of anderzins 'gewicht-dan-wel-luchtweerstand' te verminderen.

die eeuwige geruite fietstas, of dat mandje voorop: Beiden op de hoek van de auto, vol in de wind :doh:

Afbeelding
Eco-up! kilometervretertje

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door MauriceR. » ma 24 nov 2014, 19:11

Na wat zoekwerk op Google lijkt het er op dat het soms 'goed' gaat bij de RDW als je een auto importeert. Maar andere keurmeesters houden zich aan de NLse voorschriften. De verzekeringsmaatschappijen houden zich altijd aan de NLse typekeuring! Dus als er iets misgaat met je auto/trekhaak/aanhanger/fietsenrek, zullen ze er alles aan doen om niet te hoeven uitbetalen...

Bezint eer ge begint. En ja, ik zou ook graag een trekhaak achter mijn Up! willen om een bootje te trekken en wel hierom....

Afbeelding

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 nov 2014, 21:04

Wat een vette foto! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Johannus » di 25 nov 2014, 00:13

MauriceR. schreef:Na wat zoekwerk op Google lijkt het er op dat het soms 'goed' gaat bij de RDW als je een auto importeert.
M.
Doe eens zo'n google resultaten delen dan?

Qua verzekering: Deze heeft zich te houden aan wat de RDW zegt dat goed is: Als de RDW dus bij import van een up! met trekhaak de waarden over neemt van de duitse papieren ( en dus bijvoorbeeld 750 kg geremd onder O.1 noteert ) dan is er voor de verzekering niets te klagen/halen.

In mijn automotieve geschiedenis heb ik ook wel eens een auto geimporteerd via de RDW en ook wel eens een auto laten omkeuren (brandstofwijziging): dat leverde nooit problemen op bij de verzekering, máár ik heb ze wel altijd vooraf geinformeerd (de verzekering): Dat er een wijziging plaats had gevonden en dat deze wijziging door de RDW was goedgekeurd. Dát laatste was wel van cruciaal belang.
Eco-up! kilometervretertje

Plaats reactie