Wasstraat of emmertje met sop

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Inge » zo 15 jun 2014, 07:17

@ Up dat vind ik dan toch knap met handje op de knetterharde lak - althans daar ga ik vanuit.

@ Tom dat vind ik nu zonde van de centen krassen veroorzaken in de krasstraat, hem daarna goed laten poetsen en wederom een ritje krasstraat. Wat is dan het nut van hem krasvrij willen houden?
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

angel66
Forum newbie
Berichten: 95
Lid geworden op: za 31 mei 2014, 12:29

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door angel66 » zo 15 jun 2014, 08:11

Ik ga hem echt niet door de wasstraat doen, ik ga wel even kijken bij dat forepark

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Upsilon » zo 15 jun 2014, 10:02

boeit me geen seconde. natuurlijk ben ik zuinig op mijn auto's en ik heb nog een duurdere en nieuwere auto naast m'n up maar beiden gaan gewoon door de wasstraat. Volgens mij zit er bij ons wel een goede (Loogmans) en ik ga echt niet met m'n snufferd de hele dag met een vergrootglas de lak inspecteren.

ik heb meer problemen met de slechte staat van de nederlandse snelwegen op veel plekken.
Laatst gewijzigd door Upsilon op zo 15 jun 2014, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door up! » zo 15 jun 2014, 10:39

Upsilon schreef:boeit me geen seconde. natuurlijk ben ik op mijn auto's en ik heb nog een duurdere en nieuwere auto naast m'n up maar beiden gaan gewoon door de wasstraat. Volgens mij zit er bij ons wel een goede (Loogmans) en ik ga echt niet met m'n snufferd de hele dag met een vergrootglas de lak inspecteren.

ik heb meer problemen met de slechte staat van de nederlandse snelwegen op veel plekken.
+1. Ik ben wellicht nog wat kritischer, gebruik geen vergrootglas of TL-lampen om de lak te inspecteren, maar ik zie op elke willekeurige auto die ik ergens zie staan wel degelijk alle swirls als de auto in de zon geparkeerd staat. Maar op mijn eigen auto's zitten echt nauwelijks swirls, en als je ze ziet moet je behoorlijk obsessief zijn... En de swirls die er zitten haal ik weg of camoufleer ik elk half jaar met de 3-stappen behandeling (paint cleaner, polish, wax + kleien).

Wel ga ik nooit direct naar de wasstraat als er een laag viezigheid op de auto zit. Dan was ik de ergste laag viezigheid er eerst handmatig af met de washandschoen, en daarna ga ik naar de wasstraat. Met name kijk ik dan naar de liggende delen van de auto, die worden viezer dan de staande delen en die behandel ik dus soms eerst wat voor voordat ik naar de wasstraat ga. Ik zei het al, ik ben ook heel kritisch, maar heb geen angst voor (goede) wasstraten :clap:

Mag ik trouwens een lans breken voor Meguiars NXT shampoo? Gisteren weer gekocht en direct gebruikt, perfect spul! :dance:
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Inge » zo 15 jun 2014, 10:48

Dan hoop ik voor alle krasstraat gebruikers dat je niet net voor je een heerlijk onder het zand of teer zittende auto hebt gehad.

Ik mag hierin dan misschien een "zeikerd" zijn maar dat is het mij niet waard. Trouwens het in de sneeuw zetten van de auto + wassen is ook een heerlijk stukje ontspanning. Gedachten op nul en de spieren wat laten doen. Heerlijk!
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Upsilon » zo 15 jun 2014, 10:51

Vind het zo'n kinderachtig woord zeg, dat 'krasstraat' Het maakt je betoog niet echt geloofwaardiger.

Laat iedereen lekker doen wat hij zelf wil en laat de wasstraat-gebruikers in hun waarde graag. Bedankt.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Tom Westendorp » zo 15 jun 2014, 11:06

Ik ga naar de Happy wash in Losser. Je auto wordt daar schoongemaakt voordat hij de wasstraat in gaat. Never nooit problemen mee. Ga je bij zo'n aftands ding van ik weet niet hoeveel jaar oud bij een tankstation tsja. Dan kan er wel eens een kras ontstaan. Maar een onkundige autowasser kan ook krassen maken.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door up! » zo 15 jun 2014, 11:54

Upsilon schreef:Vind het zo'n kinderachtig woord zeg, dat 'krasstraat' Het maakt je betoog niet echt geloofwaardiger.

Laat iedereen lekker doen wat hij zelf wil en laat de wasstraat-gebruikers in hun waarde graag. Bedankt.
Ik vind het een beetje generaliserend, dat woord krasstraat. Ik ga af en toe naar de wasstraat en heb eigenlijk nooit swirls of krassen op de auto... En ik ben zeker kritisch, gisteren weer voor 180 euro aan poetsspullen gekocht. De nieuwe Meguiars Ultimate Wax (vloeibaar) is wel erg prijzig (48 euro) in vergelijking met de NXT wax die ik altijd gebruikte (20 euro). Maar het zal wel beter zijn :?
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door N!jntje » zo 15 jun 2014, 12:15

up! schreef:
Upsilon schreef:Vind het zo'n kinderachtig woord zeg, dat 'krasstraat' Het maakt je betoog niet echt geloofwaardiger.

Laat iedereen lekker doen wat hij zelf wil en laat de wasstraat-gebruikers in hun waarde graag. Bedankt.
Ik vind het een beetje generaliserend, dat woord krasstraat. Ik ga af en toe naar de wasstraat en heb eigenlijk nooit swirls of krassen op de auto... En ik ben zeker kritisch, gisteren weer voor 180 euro aan poetsspullen gekocht. De nieuwe Meguiars Ultimate Wax (vloeibaar) is wel erg prijzig (48 euro) in vergelijking met de NXT wax die ik altijd gebruikte (20 euro). Maar het zal wel beter zijn :?
Het mooie is dat genoeg mensen zeggen dat ze geen krassen van de wasstraat krijgen. Zoals bovenaan deze pagina genoemd: Ik wil best een x je auto met IPA behandelen. Dan kom je er wel achter. Moet je me wel ff een nieuwe 5 liter can daarna teruggeven :lol:

Het klopt. Er zijn tegenwoordig "betere" wasstraten. Men praat dan over eigen gefilterd water en osmose water en al die mooie namen. En het klopt ook zoals Tom zegt: een onkundige autowasser kan ook krassen maken.
Let wel op dat je nooit weet wat voor auto er voor jou in is gegaan. Laat staan waar de borstels van de wasstraat van gemaakt zijn. Laat staan hoevaak de droogdoeken die langs je auto op gaan vervangen/gewassen worden. Laat staan .... Ok ik hou al op :lol:
De enige manier om geen krassen/swirls/marring op je auto te krijgen is door er niet mee te reizen en hem verder niet aan te raken :lol: Maarja daar koopt men geen auto voor.
Daarbij vergeet men vaak dat een zogenaamde "polish" bij een wasstraat tov een echte polijstbeurt natuurlijk totaal niet te vergelijken is. We praten eerder over fillers en glansmiddelen dan over polijsten. En ja dat betekent dus automatisch dat je auto (nagenoeg) krasvrij uit de wasstraat komt. Omdat krassen/swirls/marring word gemaskeerd met fillers (lees make-up).

Het verhaal meguiars is al eerder in dit topic naar voren gekomen. Ik blijf me nog steeds verbazen dat mensen erin trappen. 48 euro voor de ultimate wax en dan nog vloeibaar ook waardoor je uiteindelijk minder in de pot/fles hebt zitten. Als ik alles zou geloven wat op alle potjes staat die in mn kasten staan, dan zou ik toch bijna denken dat er een goudmijn in mn kasten staat :lol: (is stiekem ook eigenlijk wel zo :lol: )

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Upsilon » zo 15 jun 2014, 12:19

Ik geloof best dat goed handmatig je auto wassen beter is dan een wasstraat. maar het boeit me gewoon niet.

mensen die je op veelal obsessieve wijze daarvan willen overtuigen heb ik zo m'n vraagtekens bij. het is maar een auto hoor. En in het geval van dit forum gaat het om een klein gebakje. laten we het wel even in het juiste perspectief zien graag.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door N!jntje » zo 15 jun 2014, 12:38

Mijn interesseert het vrij weinig wat andere mensen doen met hun auto. Daar reageerde ik dus ook niet op.
Voor mij is het uiteindelijk ook maar een auto. Maar wel 1 die er zo mooi mogelijk bij moet staan op het moment dat dat kan en mede daarom gewoonweg niet door de wasstraat heengaat.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Autheo » zo 15 jun 2014, 12:39

Upsilon schreef:Ik geloof best dat goed handmatig je auto wassen beter is dan een wasstraat. maar het boeit me gewoon niet.

mensen die je op veelal obsessieve wijze daarvan willen overtuigen heb ik zo m'n vraagtekens bij. het is maar een auto hoor. En in het geval van dit forum gaat het om een klein gebakje. laten we het wel even in het juiste perspectief zien graag.
Volgens mij zijn er sommigen heel 'enthousiast', dat is wat anders dan 'obsessief'. En wat is het juiste perspectief? Vanaf welke waarde van een auto zou dan mogen gelden dat iemand hem met met heel veel zorg mag onderhouden? Ik kan er van genieten als anderen hun auto tot in de puntjes verzorgen en daar veel plezier aan beleven. Zelf gun ik me daar de tijd en inspanning niet zo voor, al probeer ik m'n auto wel netjes te houden. Maar petje af voor die glimmende auto's. Op de up! meeting kon je bijvoorbeeld bij die van Nijntje beslist het resultaat goed zien!

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Upsilon » zo 15 jun 2014, 12:46

Overigens is de tijd van borstels in de wasstraat al enige tijd voorbij, of men gaat naar de verkeerde wasstraat. Of ze weten het wel maar kiezen er voor om het niet te noemen in een discussie omdat dat hen beter uitkomt in hun kruistocht tegen de wasstraat.

Het komt een beetje op mij over (niet alleen hier hoor, maar ook op andere fora) dat de handwassers lijken op iemand die je zijn religie door de strot wil douwen en dat andere methodes per definitie onjuist zijn. Dat is gewoon irritant.

Prima als mensen uren willen poetsen. Ik wil dat niet, respecteer de mening en werkwijze van de ander dan ook. Maar nee, de 'krasstraat' wordt lekker afgekraakt op welke manier maar mogelijk is.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Autheo » zo 15 jun 2014, 13:02

Upsilon schreef:Overigens is de tijd van borstels in de wasstraat al enige tijd voorbij, of men gaat naar de verkeerde wasstraat. Of ze weten het wel maar kiezen er voor om het niet te noemen in een discussie omdat dat hen beter uitkomt in hun kruistocht tegen de wasstraat.

Het komt een beetje op mij over (niet alleen hier hoor, maar ook op andere fora) dat de handwassers lijken op iemand die je zijn religie door de strot wil douwen en dat andere methodes per definitie onjuist zijn. Dat is gewoon irritant.

Prima als mensen uren willen poetsen. Ik wil dat niet, respecteer de mening en werkwijze van de ander dan ook. Maar nee, de 'krasstraat' wordt lekker afgekraakt op welke manier maar mogelijk is.
Nou zeg, als jij respect wil krijgen, zul je het zelf ook een beetje moeten laten zien. Dat blijkt nou niet bepaald uit jouw reacties. Als jij het zo irritant vindt dat iemand enthousiast is, kun je deze onderwerpen toch gewoon naast je laten liggen, zonder iemand te beschuldigen? Laten we het hier gewoon gezellig en positief houden. Jij met plezier in je wasstraat, en de ander met plezier met z'n emmertje. ;)

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Upsilon » zo 15 jun 2014, 13:12

Dan lees je niet goed wat ik schrijf. Ik zeg meermalen dat ik het prima vind dat mensen uren willen poetsen? Aan de andere kant wordt er wel heel veel kinderachtig gedaan over de krasstraat, en dus indirect ook de autobezitters die daar gebruik van maken.

Dus nee, het gaat in mijn ogen niet twee kanten op.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Autheo » zo 15 jun 2014, 14:37

Upsilon schreef:Dan lees je niet goed wat ik schrijf. Ik zeg meermalen dat ik het prima vind dat mensen uren willen poetsen? Aan de andere kant wordt er wel heel veel kinderachtig gedaan over de krasstraat, en dus indirect ook de autobezitters die daar gebruik van maken.

Dus nee, het gaat in mijn ogen niet twee kanten op.
'Er wordt heel kinderachtig gedaan over de krasstraat'. Jij vindt het kinderachtig als iemand een wasstraat als krasstraat betitelt. Maar wat is kinderachtig? Iemand die zijn mening in een duidelijke term weergeeft, of zou het ook kunnen opgaan voor iemand die zich daar heel erg over opwind? Het lijkt erop alsof jij je beschuldigd voelt als je van de wasstraat gebruik maakt, maar voor mij lijkt het of je juist anderen beschuldigt door hun standpunt te betitelen als 'kinderachtig'. Maar wat mij betreft nu genoeg hierover, anders wordt het zo'n welles nietus gedoe, en dat zou pas echt kinderachtig zijn.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door up! » zo 15 jun 2014, 15:09

N!jntje schreef:
up! schreef:
Upsilon schreef:Vind het zo'n kinderachtig woord zeg, dat 'krasstraat' Het maakt je betoog niet echt geloofwaardiger.

Laat iedereen lekker doen wat hij zelf wil en laat de wasstraat-gebruikers in hun waarde graag. Bedankt.
Ik vind het een beetje generaliserend, dat woord krasstraat. Ik ga af en toe naar de wasstraat en heb eigenlijk nooit swirls of krassen op de auto... En ik ben zeker kritisch, gisteren weer voor 180 euro aan poetsspullen gekocht. De nieuwe Meguiars Ultimate Wax (vloeibaar) is wel erg prijzig (48 euro) in vergelijking met de NXT wax die ik altijd gebruikte (20 euro). Maar het zal wel beter zijn :?
Het mooie is dat genoeg mensen zeggen dat ze geen krassen van de wasstraat krijgen. Zoals bovenaan deze pagina genoemd: Ik wil best een x je auto met IPA behandelen. Dan kom je er wel achter. Moet je me wel ff een nieuwe 5 liter can daarna teruggeven :lol:
IPA ken ik niet. Ik was al mijn auto's, klei ze daarna, was ze nog een keer, dan iron-X en teerverwijderaar erop, en daarna het hele stappenplan. Er zullen vast enkele imperfecties zichtbaar worden met IPA, maar dan nog, mijn auto ziet er qua lak beter uit dan 99 van de 100 auto's. Inclusief af en toe een bezoek aan de wasstraat.

Krasstraat is inderdaad helemaal geen kinderachtige term. Als iemand dat zo vindt, prima. Maar ik vind het niet :D

O ja, het grootste deel van de mensen die zeggen dat ze geen krassen van de wasstraat krijgen, zijn mensen die totaal niet in detailing zijn geïnteresseerd. Logisch, want dan zie je ook geen swirls op je auto. Ken mensen wiens auto ónder de swirls / krassen zit. Maar ik weet vrij zeker dat ze het totaal niet zien, en dat ze denken dat hun auto qua lak nog in zeer mooie staat is :lol: Het zijn dezelfde mensen die ook geen kwaliteitsverschil zien tussen een Audi en een Toyota.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door up! » zo 15 jun 2014, 16:43

N!jntje schreef:Het verhaal meguiars is al eerder in dit topic naar voren gekomen. Ik blijf me nog steeds verbazen dat mensen erin trappen. 48 euro voor de ultimate wax en dan nog vloeibaar ook waardoor je uiteindelijk minder in de pot/fles hebt zitten
Welke merken en producten raad jij aan? Ik heb ervaring met aardig wat merken wax: Wolfgang, Poorboys World, Chemical Guys, Mothers, Turtle Wax, 3M, Swissvax (Concorso), en Meguiars dus. Ik ben altijd het meest tevreden over Meguiars, qua glans, gebruiksgemak, prijs... Ik gebruik al 10 jaar Meguiars, altijd super tevreden over. Hoewel die nieuwe Ultimate wax een beetje duur lijkt, kost 2x zoveel als de NXT wax. Maar dan nog, de Swissvax Concorso kostte me 180 euro voor een potje, en daar ben ik ook niet echt van onder de indruk.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door N!jntje » zo 15 jun 2014, 22:11

Een voorbeeldje: Kleurgerelateerde wax van Dodo Juice of bijvoorbeeld de Fuzion wax
en zo zijn er nog meerdere te noemen.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door up! » zo 15 jun 2014, 23:12

N!jntje schreef:Een voorbeeldje: Kleurgerelateerde wax van Dodo Juice of bijvoorbeeld de Fuzion wax
Ik ga ze een keer proberen!
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Plaats reactie