Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Uppercut
Forum newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 25 aug 2013, 16:45

Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Uppercut » do 03 okt 2013, 20:42

De verkoop aantallen van de Up staan stijf bovenaan in de lijst:

http://www.autozine.nl/enquete_verkoop.html

Modedit: over dit onderwerp wordt ongeveer ieder kwartaal een topic geopend laten we het dus vanaf nu hier centraal houden. Zo kunnen nieuwe leden ook mooi terug lezen hoe het is verlopen met de verkoopaantallen. Ik maak dit topic daarom sticky.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Verkoop UP

Bericht door MauriceR. » do 03 okt 2013, 21:20

Bedankt voor 't plaatsen. Vraag me wel af waarom de Citigo en Mii zoveel lager staan! Merkbeleving?

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Verkoop UP

Bericht door up! » do 03 okt 2013, 21:28

MauriceR. schreef:Bedankt voor 't plaatsen. Vraag me wel af waarom de Citigo en Mii zoveel lager staan! Merkbeleving?
Styling van voor- en achterlichten? En achterklep?
Kleine detailpuntjes in het interieur? Bijv. vormgeving van dashboard?

Ik trek me niks aan van merkbeleving, maar op dit soort punten geef ik helemaal de voorkeur aan een up! boven de Mii en Citigo... Zou me niet verbazen als de styling voor veel mensen doorslaggevend is.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verkoop UP

Bericht door henri » do 03 okt 2013, 22:03

In januari 2012 was er nog geen Citigo of Mii in Nederland te bestellen. Voor mij was de keuze toen makkelijk. Als ik op dit moment voor één van de drie zou kunnen kiezen, dan ging ik hoogstwaarschijnlijk voor de Citigo.

Ik vrees toch dat velen voor de merkbeleving gaan en voor de mening van de buren. Ik kan geen andere reden bedenken waarom Volkswagen modellen heel veel beter verkopen dan een vergelijkbaar Seat of Skoda model. Dit gaat niet alleen op voor een Up, maar net zo voor een Polo of een Golf.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Verkoop UP

Bericht door up! » do 03 okt 2013, 22:20

henri schreef:Ik vrees toch dat velen voor de merkbeleving gaan en voor de mening van de buren. Ik kan geen andere reden bedenken waarom Volkswagen modellen heel veel beter verkopen dan een vergelijkbaar Seat of Skoda model. Dit gaat niet alleen op voor een Up, maar net zo voor een Polo of een Golf.
Styling? Kleine detailpuntjes in het interieur? Bijv. vormgeving van dashboard?

Ik vind Volkswagens over het algemeen nét wat sjieker dan Seat's of Skoda's, met nét wat mooiere details. Dat heeft wat mij betreft niets te maken met merkbeleving.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Verkoop UP

Bericht door Xanderv » do 03 okt 2013, 22:29

Dat is smaak... Ik vond de skoda mooiere looks hebben qua snuit en achterkant maar de mii een leuker interieur. De skoda kwam ik voordeliger tegen
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Verkoop UP

Bericht door Inge » vr 04 okt 2013, 06:01

Vind ik ook - een kwestie van smaak. Vind de achterkant van de UP! leuk - voorkant totaal niet. Mii vind de lampen leuk vorm gegeven. En bij De Citigo vind ik het overall plaatje het mooiste (en was ook nog eens het voordeligste). Qua verschil in niveau afwerking kan ik niet zeggen dat er daar eentje bovenuit steekt. Is meer van welk interieur vind je het mooiste qua kleurstelling.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Verkoop UP

Bericht door up! » vr 04 okt 2013, 10:47

Xanderv schreef:Dat is smaak...
Exact! Misschien valt het design van de Up, van binnen of van buiten, bij veel meer mensen in de smaak.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

BeammeUP!
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 08:02

Re: Verkoop UP

Bericht door BeammeUP! » vr 04 okt 2013, 12:03

Behalve smaak heeft het in de meeste gevallen (zowel bewust als onbewust) ook te maken met status, budget, de image en de ervaring van/met het merk.

Riogio
Forum newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 19:19

Re: Verkoop UP

Bericht door Riogio » za 12 okt 2013, 20:11

De keuze voor de Citigo was bij mij vooral gebaseerd op budget; de scherp geprijsde 5 deurs Artic uitvoering voldeed aan mijn "specs" en kon bij de dealer een goede inruilprijs krijgen voor mijn oude auto omdat onze Superb ook daar vandaan komt. Achteraf gezien vind ik het wel best dat er veel minder Citigo's zijn verkocht zodat het elke keer weer feest der herkenning is als ik er één zie rijden.
Citigo Arctic, 60pk, Candy White, 5-drs
Superb Combi, Amethyst Purple Metallic

Sjoerd
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 10:35

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Sjoerd » do 19 dec 2013, 22:08

De Citigo's zie inderdaad maar weinig.

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Inge » vr 20 dec 2013, 07:08

Yep, vind ik ook leuk als je een drieling ziet rijden is meestal een Up! en geen GO.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Fernando
Forum newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 20:18

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Fernando » za 21 dec 2013, 00:21

Toen ik m'n Up! begin december ophaalde vertelde de verkoper mij dat hij 100 Ups had gekregen in september waarvan hij er nog 9 had staan, terwijl aan de overkant van de straat Seat van de 25 Mii's er nog 15 overhad en Skoda nog 19 van de 25 bestelde Citigo's. :shock:

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Verkoop UP

Bericht door Autheo » za 21 dec 2013, 13:07

henri schreef:In januari 2012 was er nog geen Citigo of Mii in Nederland te bestellen. Voor mij was de keuze toen makkelijk. Als ik op dit moment voor één van de drie zou kunnen kiezen, dan ging ik hoogstwaarschijnlijk voor de Citigo.

Ik vrees toch dat velen voor de merkbeleving gaan en voor de mening van de buren. Ik kan geen andere reden bedenken waarom Volkswagen modellen heel veel beter verkopen dan een vergelijkbaar Seat of Skoda model. Dit gaat niet alleen op voor een Up, maar net zo voor een Polo of een Golf.
Hoeft niet alleen om merkbeleving te gaan, kan ook te maken hebben met de dealer. Heb in mijn woonplaats ervaring met de volkswagen dealer. Als particulier ben je daar maar een nummer, en als je voor onderhoud komt is de balie met weliswaar vriendelijke dames de grote scheiding met de werkplaats. Je kent niet het gezicht van degene die aan je auto sleutelt. Voor mij de reden om bij mijn keuze met een hele grote boog om volkswagen heen te lopen. Voor een Skoda dealer moest ik ver buiten mijn woonplaats zijn, en van de lokale Seat dealer hoorde ik in mijn omgeving alleen maar positieve geluiden. De kennismaking met die dealer overtrof mijn verwachtingen, dus toen was de keuze niet moeilijk meer. Hoewel ik best wel wat van auto's en techniek meen te weten, blijft een garage voor mij toch net zoiets als bij de tandarts. Als die zegt dat er iets moet gebeuren aan je kiezen, moet je daar ook op kunnen vertrouwen. Je kunt dat zelf moeilijk verifiëren. Een kleinere dealer waar je met de medewerkers contact kunt hebben, wekt bij mij meer vertrouwen dan zo'n grote club, waar ik weet niet wie allemaal rondloopt. En dat staat dus helemaal los van merkbeleving. Mijn keuze voor de Mii heeft dus niet met merkbeleving te maken. Had dus ook een Citigo kunnen zijn als er hier een goede dealer zou zitten, maar dus geen Up!

Sjoerd
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 10:35

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Sjoerd » di 21 jan 2014, 17:56

De Lupo en Arosa waren redelijk populaire auto's, je ziet nu nog genoeg rondrijden.
De Fox daarentegen zie je bijna niet, maar de Up!/Citigo/Mii zie je er wel weer genoeg van rondrijden.

Is er naast het uiterlijk van de Fox nog een reden te vinden in deze tijdelijke keldering van verkopen?

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door RobertJ » wo 22 jan 2014, 16:12

Sjoerd schreef:De Lupo en Arosa waren redelijk populaire auto's, je ziet nu nog genoeg rondrijden.
De Fox daarentegen zie je bijna niet, maar de Up!/Citigo/Mii zie je er wel weer genoeg van rondrijden.

Is er naast het uiterlijk van de Fox nog een reden te vinden in deze tijdelijke keldering van verkopen?
Hoog brandstofverbruik, matige rijeigenschappen, zwaar, kwalitatief ondermaats, kale uitrusting, geen 5deurs....
Autheo schreef:
Hoeft niet alleen om merkbeleving te gaan, kan ook te maken hebben met de dealer. *knip*
Zeker weten. Hoewel voor het uiterlijk mijn keuze op de up was gevallen, leek de aanbieding van de mii en de go mij scherper dus een rondje gaan shoppen. Bij de belachelijke skoda dealer hier in delft was ik in 2 seconden klaar: geen korting op een citigo, dan moet je maar wat duurders kopen..... Bij de VW hier was ik toch een stuk minder nummer, al moet ik toegeven dat ik algemeen precies het omgekeerde heb ervaren.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door JoVe » zo 06 apr 2014, 13:07

Ik zag op de topic met de filmpjes van de UP, Citigo en Mii een filmpje van een HIGH UP! from Brazil.
Deze zag er toch net effe anders uit dan de NL (europa) versie.
Net als de Mii en Citigo de achterruit niet helemaal tot op de bumper en van de 5 deurs uitvoering geen klapraampjes maar draairaampjes.
En gewoon een touwtje om de hoedenplank mee omhoog te brengen.

http://youtu.be/csObEGEBtdE
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Xanderv » zo 06 apr 2014, 15:54

Dit is al eens eerder besproken.
Deze up is ook groter.
Richtingaanwijzer in de spiegels.
Dubbele raambediening bestuurderskant
Misschien nog wel wat
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Riddick
Vagling liefhebber
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 20:53

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Riddick » do 19 jun 2014, 19:12

Ik vind de glazen achterklep en de knik in het achter zijruit (3-deur versie) absoluut niet mooi.
Daar vind ik de achterklep op de andere twee mooier, ook het niet aanwezig zijn van de achter zijruit knik (3-deur versies) vind ik mooier.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door JoVe » za 21 jun 2014, 16:02

Mijn buurman heeft een Seat Mii gekocht, althans is voornemens aan te schaffen in Duitsland. Zijn daar veel goedkoper en rijker uitgerust met opties.
$_27.jpg
$_27.jpg (30.8 KiB) 95819 keer bekeken
Is automaat met sunroofdak.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Plaats reactie