Lakkwaliteit UP

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Pieter
Forum newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 mar 2012, 20:40

Lakkwaliteit UP

Bericht door Pieter » wo 14 mar 2012, 09:37

Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de lak die door VW wordt geleverd. Ik heb slechte ervaringen met de lak van mijn huidige C1. Bij steenslag vliegt meteen de verf eraf en kijk je zo op het kale staal. Dat is vragen om roest. Voordat ik de C1 kocht, reed ik een VW Polo (bj oktober 2000). De rode lak van de Polo was ook niet echt hard, maar daarónder zat een witte verflaag waar geen kiezelsteen doorheen kwam. Dus de steenslag was goed zichtbaar, maar zorgde niet voor roest. Nu heb ik een Up besteld en ik hoop dat VW dezelfde spuittechnieken heeft toegepast als destijds bij de Polo. Alleen geeft de magere 2 jaar lakgarantie die VW geeft op de Up me niet zoveel hoop...
Blij in m'n uppie!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Tom Westendorp » wo 14 mar 2012, 16:54

Mijn ervaring is dat alle lakken op alle nieuwe auto's door de natuur gerelateerde regels niet meer zo sterk zijn als vroeger. Dus verwacht ik niet dat het bij de up! anders is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Cees
Forum newbie
Berichten: 99
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 11:02
Locatie: Krommenie

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Cees » wo 14 mar 2012, 17:13

Dat verwacht ik ook, dus maar voor de zekerheid een waxoyl behandeling erbij gedaan. Ik weet niet of het echt helpt, voor mij is het de eerste keer dat ik bij de auto een waxoyl behandeling neem.

Gebruikersavatar
High-up!
Vagling liefhebber
Berichten: 546
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 14:44
Locatie: Groningen

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door High-up! » wo 14 mar 2012, 18:07

Cees schreef:Dat verwacht ik ook, dus maar voor de zekerheid een waxoyl behandeling erbij gedaan. Ik weet niet of het echt helpt, voor mij is het de eerste keer dat ik bij de auto een waxoyl behandeling neem.
Mag ik zo vrij zijn te vragen wat zoiets kost?
||High-up! | Candy White | Executive Pakket | Drive Pakket | Maps & More | 75PK ||

Gebruikersavatar
Pieter
Forum newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 mar 2012, 20:40

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Pieter » wo 14 mar 2012, 18:31

Over waxoyl gaan nogal wat verschillende verhalen, maar zelfs de voorstanders prijzen het alleen aan voor wat extra glans, niet voor bescherming tegen steenslag (zie: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3480664).

Ik zie ook wel eens een soort folie aangeboden worden die je bijv. op een motorkap kan plakken. Dat lijkt me nogal drastisch. Is er dan niets op de markt wat je auto tegen steenslag beschermt?
Blij in m'n uppie!

Gebruikersavatar
High-up!
Vagling liefhebber
Berichten: 546
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 14:44
Locatie: Groningen

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door High-up! » wo 14 mar 2012, 18:42

Pieter schreef:Over waxoyl gaan nogal wat verschillende verhalen, maar zelfs de voorstanders prijzen het alleen aan voor wat extra glans, niet voor bescherming tegen steenslag (zie: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3480664).

Ik zie ook wel eens een soort folie aangeboden worden die je bijv. op een motorkap kan plakken. Dat lijkt me nogal drastisch. Is er dan niets op de markt wat je auto tegen steenslag beschermt?
Ik heb t gelezen Pieter.. Inderdaad veel verschillende verhalen, waarin nogal wat scepsis geuit wordt. Er is iemand op t forum die een soort '....Guard' op z'n auto laat doen (waarbij de .... staan voor een woord dat ik niet meer weet).
||High-up! | Candy White | Executive Pakket | Drive Pakket | Maps & More | 75PK ||

belhamel
Vagling liefhebber
Berichten: 126
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 22:11

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door belhamel » wo 14 mar 2012, 21:21

ik heb ook waxoyl op de up laten doen , maar is echt alleen voor de glans en dat het vuil niet zo hecht .
je krijgt hem wat makkelijker schoon . dat is alles !

Gebruikersavatar
High-up!
Vagling liefhebber
Berichten: 546
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 14:44
Locatie: Groningen

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door High-up! » wo 14 mar 2012, 21:39

Ik lees goede verhalen over Protech.. http://www.protechmoergestel.nl/
||High-up! | Candy White | Executive Pakket | Drive Pakket | Maps & More | 75PK ||

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door up! » wo 14 mar 2012, 21:51

Ik hoor goede verhalen over C-Quartz, wordt onder andere gebruikt door Diventa Bella (ww.carclean.nl)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Pieter
Forum newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 mar 2012, 20:40

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Pieter » do 15 mar 2012, 09:01

Ziet er goed uit, vooral die c-quartz. Maar ook hier gaat het in het beste geval om bescherming tegen (wasstraat-)krasjes, UV-stralen en zure regen. En net als protech garandeert c-quartz toch vooral een mooie glans. Maar dat is nog geen bescherming tegen steenslag.

Hoe zit dat met die lakken van tegenwoordig? Krijgen auto's niet meer die keiharde onderlaag opgespoten die mijn oude Polo nog had (van oktober 2000)? Daar kwam geen steen doorheen. Ik begrijp wel dat lak op waterbasis beter is voor het milieu en de spuiters zelf. Maar VW neemt toch geen genoegen met rotzooi dat er bij het eerste de beste kiezeltje weer afspringt en het blanke staal tevoorschijn tovert? Dat Citroen dat doet, dat snap ik nog. Maar VW stelt toch andere kwaliteitseisen, hoop ik.

Nou ja, anders zit er niks anders op dan de lakstiftjes paraat te houden en direct in te grijpen (zie:http://www.z3forum.nl/index.php?/topic/ ... wegwerken/).
Blij in m'n uppie!

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Ron UP » do 15 mar 2012, 10:42

Eh...........ff vraagie......is de UP eigenlijk helemaal verzinkt?
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Pieter
Forum newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 mar 2012, 20:40

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Pieter » do 15 mar 2012, 14:41

Goeie vraag. Dan zou ik niet in de stress hoeven te schieten als er wat lak afvliegt. Geruststellend idee - als het zo zou zijn. Maar waarom zou VW dan niet gewoon 3 jaar lakgarantie geven?
Blij in m'n uppie!

High Uppie
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: za 14 apr 2012, 10:50
Locatie: Friesland

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door High Uppie » vr 27 apr 2012, 15:31

Misschien wat een overbodige vraag, ik heb een High Up deep black pearl als je heel voorzichtig met de vinger over de lak strijkt onstaan er direkt kleine krasjes op de toplaag.
Dit is mijn eerste zwarte auto heeft iemand hier ervaring mee?

Bryan
Vagling liefhebber
Berichten: 429
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 17:55

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Bryan » vr 27 apr 2012, 17:18

Hi,

Het kan vet zijn van je vinger die je vooral in de zon ziet. Of er ligt lichte bevuiling die je met de veegbeweging micro krajes veroorzaken. Dit is bij elke lak zo hoor alleen zie je het bij zwart heel goed omdat dee net als eemn spiegel werkt ;)

Bryan

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Up-Jury » vr 27 apr 2012, 18:03

Fabrieksgarantie
De fabrieksgarantie geldt 2 jaar en kent geen kilometerbeperking. Dezelfde garantieperiode geldt overigens ook voor betaalde reparaties door de Volkswagen-dealer.

Carrosseriegarantie
Volkswagen geeft u liefst 12 jaar garantie tegen doorroesten van binnenuit. Zoveel vertrouwen hebben we in onze carrosserieën. Ze zijn immers op veel plaatsen verzinkt of gemaakt uit hoogwaardige staalsoorten.

Lakgarantie
Omdat Volkswagen-lak in meerdere lagen is aangebracht, wordt 3 jaar lakgarantie gegeven op elke nieuwe Volkswagen.

Tip
Zo houdt u de lak van uw Volkswagen in topconditie:
Laat stof, vuil en pekel niet lang op de laklaag inwerken. Regelmatig wassen met water en Volkswagen Wax shampoo in combinatie met schone spons en zeem doet wonderen.
Verwijder vogelpoep zo snel mogelijk. Zuren in de uitwerpselen tasten de lak namelijk aan.
Zet uw auto, inclusief de velgen, minimaal 2 keer per jaar in de was. De lak blijft glanzend en beter beschermd.
Werk kleine lakbeschadigingen snel weg met een Volkswagen-lakstift. Het voorkomt erger. Volkswagen Slim Schadeherstel biedt ook uitkomst.

Gebruikersavatar
Ben
Vagling liefhebber
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 07:37
Locatie: apeldoorn

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Ben » za 28 apr 2012, 07:47

Jury
Klopt wat je schrijft
De lakken van tegenwoordig zijn op een water basis
Het wordt watergedragen verf genoemt dit is verplicht i.v.m. Milieu
Daarom heeft vogelpoep een slechte invloed op de lak er zitten veel zuren in die de lak aantasten
Een waxol behandeling maakt de lak harder maar je moet het elk jaar herhalen
Bij een goed poetsbedrijf krijg je ook garantie op de behandeling met een certificaat
move-up dark silver drivers pakket en winter pakket getinte ramen carbon op bumper en spiegels

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Up-Jury » za 28 apr 2012, 08:46

Ok Ben, dat waterbasis en milieu wist ik nog niet maar kan ik me wel voorstellen en ja dat zal de lak wel dunner en zachter maken.
Ik zou in ieder geval mijn auto op tijd wassenen zeker dan een Waxol elk jaar geven.

Zal de gemeente even vragen om alle bomen te kappen in mijn straat :P

thanks

Gebruikersavatar
RonaldNL
Vagling liefhebber
Berichten: 480
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 20:49

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door RonaldNL » di 01 mei 2012, 22:12

Ik kan helaas nu uit eigen ervaring zeggen dat er ook op de Up een keiharde witte onderlaag zit zijn we toch nog wat wijzer :) jammer dat me halve auto overgespoten moet worden maarok dat ter zijde...grr ;-)
The Only Way is UP!

Gebruikersavatar
Pieter
Forum newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 mar 2012, 20:40

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door Pieter » wo 09 mei 2012, 20:17

Watskeburt?
Blij in m'n uppie!

Gebruikersavatar
RonaldNL
Vagling liefhebber
Berichten: 480
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 20:49

Re: Lakkwaliteit UP

Bericht door RonaldNL » wo 09 mei 2012, 21:58

The Only Way is UP!

Plaats reactie