Hulp gezocht met ratelend geluid 1 mnd na aankoop.

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Svemt_09
Forum newbie

Hulp gezocht met ratelend geluid 1 mnd na aankoop.

Bericht door Svemt_09 » wo 01 okt 2025, 12:48

We hebben 1 maand geleden een VW UP 1.0 (high up) aangeschaft. Km stand: 168.xxx.
Nu horen wij echter bij 2500 RPM een ratelend geluid uit de motorruimte komen, dit is echter alleen tijdens het rijden tussen de 2300-3000 RPM daarvoor en daarna is het er niet (elke versnelling).
Als hij in neutraal staat en gas geven horen we het niet, als je tijdens het rijden bij die 2500 RPM bent en de koppeling indrukt is het geluid weg.
Als je stil staat in neutraal en de koppeling bediend horen we ook niet echt een afwijkend geluid wat op de drukgroep of druklager kan duiden.

Ik heb verschillende mensen/garages het laten horen maar die zeggen allemaal wat anders.
1. Druklager/drukgroep
2. versnellingsbak
3. kantelende zuiger.

De verkoper van de auto is helaas niet BOVAG aangesloten en zegt doodleuk je hebt geen garantie bijgekocht dus ik kan niets voor je doen.
Feitelijk staat in het wetboek art 7:17 BW dat je mag verwachten dat de auto de eigenschappen bezit die nodig zijn voor normaal gebruik.
Binnen de eerste 12 maanden na levering geldt bovendien dat wordt vermoed dat een dergelijk gebrek al bij aflevering aanwezig was.

Hebben jullie enige ervaring met deze problemen gehad?
Wie weet wat het zou kunnen zijn?

Ook had ik gelezen dat het evt het hitteschild kon zijn, maar zou dat heel toevalling elke versnelling bij 2500 RPM zijn en zodra je de koppeling in trapt dat het weg is?

graag zie ik jullie kennis en reacties tegemoet.
Ik ben van plan om evt bij PON langs te gaan voor een diagnose zodat ik de verkoper er mee kan confronteren.

Autheo
Donateur member

Re: Hulp gezocht met ratelend geluid 1 mnd na aankoop.

Bericht door Autheo » do 02 okt 2025, 19:53

Dag Svemt,

Welkom op het VW-up forum! Helaas is het forum op dit moment niet zo heel erg actief, dus mogelijk zul je wat langer moeten wachten op reacties van degenen die jouw ervaring herkennen.

Je hebt het over een ratelend geluid. Wat bedoel je daar precies mee? Kan het ook een rammelend geluid zijn? Een vaker voorkomend probleem is namelijk een loszittend hitteschild, dat bij bepaalde vibraties dan hoorbaar is. Verder geef je niet aan of je ook iets merkt in prestaties o.i.d.

Jouw gedachte voor een diagnose bij een deskundige VAG garage lijkt mij voor nu de snelste methode om er achter te komen wat het is, of het kwaad kan en wat zo nodig de remedie is.

Je kunt ook de zoekactie van het forum gebruiken om uit te zoeken of dit probleem al eerder ter sprake is geweest. Succes!

Svemt_09
Forum newbie

Re: Hulp gezocht met ratelend geluid 1 mnd na aankoop.

Bericht door Svemt_09 » di 07 okt 2025, 19:58

Autheo schreef:
do 02 okt 2025, 19:53
Dag Svemt,

Welkom op het VW-up forum! Helaas is het forum op dit moment niet zo heel erg actief, dus mogelijk zul je wat langer moeten wachten op reacties van degenen die jouw ervaring herkennen.

Je hebt het over een ratelend geluid. Wat bedoel je daar precies mee? Kan het ook een rammelend geluid zijn? Een vaker voorkomend probleem is namelijk een loszittend hitteschild, dat bij bepaalde vibraties dan hoorbaar is. Verder geef je niet aan of je ook iets merkt in prestaties o.i.d.

Jouw gedachte voor een diagnose bij een deskundige VAG garage lijkt mij voor nu de snelste methode om er achter te komen wat het is, of het kwaad kan en wat zo nodig de remedie is.

Je kunt ook de zoekactie van het forum gebruiken om uit te zoeken of dit probleem al eerder ter sprake is geweest. Succes!
Hey Autheo, de auto levert idd geen prestatie verlies voor zover ik kan merken.

Ik heb even een video geüpload naar YouTube zodat jullie hier kunnen oordelen.

https://youtube.com/shorts/W8mKXaNCByw? ... XZgB-4rEAY

Plaats reactie