Aankoop advies

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
wjay
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 dec 2022, 13:53

Aankoop advies

Bericht door wjay » di 27 dec 2022, 15:14

Hallo allemaal,

Zojuist heb ik mij zelf voorgesteld in het voorstel gedeelte.

Ik ga een High Up bekijken uit 2015 automaat met pano. Automaat omdat wij dit al jaren gewend zijn. Ik heb gelezen over het schakelrobot verhaal en dat het wennen is als je vanuit een echte automaat komt. We willen het een kans geven (beoordeling na testrijden).

Na het doorspitten van deze forum ga ik sws de volgende dingen checken:
Automaatcheck (geen gebonk bij het schakelen- Ratelende geluiden uit motorkap (ketting)- trillen bij het remmen (remschrijf) - water onder automatten.

Mijn vraag is: zijn er nog zaken waar ik extra op moet letten bij het checken van de auto.

Alvast bedankt jullie hulp!
Op zoek naar een Up!

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Aankoop advies

Bericht door Ozzy » wo 04 jan 2023, 01:35

Werking van de pano dakraam
Water bij reservewiel
Geluiden bij volledige stuurslagen enz.

Zoveel mogelijk alles proberen te testen zou ik zeggen.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Aankoop advies

Bericht door Blackciti » do 05 jan 2023, 16:47

wjay schreef:
di 27 dec 2022, 15:14
Hallo allemaal,

Zojuist heb ik mij zelf voorgesteld in het voorstel gedeelte.

Ik ga een High Up bekijken uit 2015 automaat met pano. Automaat omdat wij dit al jaren gewend zijn. Ik heb gelezen over het schakelrobot verhaal en dat het wennen is als je vanuit een echte automaat komt. We willen het een kans geven (beoordeling na testrijden).

Na het doorspitten van deze forum ga ik sws de volgende dingen checken:
Automaatcheck (geen gebonk bij het schakelen- Ratelende geluiden uit motorkap (ketting)- trillen bij het remmen (remschrijf) - water onder automatten.

Mijn vraag is: zijn er nog zaken waar ik extra op moet letten bij het checken van de auto.

Alvast bedankt jullie hulp!
Bij een robotautomaat loop je grote kans dat je jezelf gaat dood ergeren aan de traagheid van die robot en dat hij ook vaak onder bepaalde omstandigheden niet direct de juiste versnelling weet te vinden. Bedenk waar je aan begint.

RJB
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 01 nov 2022, 19:20
Locatie: Leusden

Re: Aankoop advies

Bericht door RJB » do 05 jan 2023, 20:25

Mee eens! Zo'n halve automaat is echt net niks.
2013 Škoda Citigo 1.0 MPI -> facelift upgrades
1990 Volkswagen Golf 3.2

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Aankoop advies

Bericht door Blackciti » wo 11 jan 2023, 13:35

@ wjay : En, heb je al een besluit genomen?

Gebruikersavatar
Rosinfield
Vagling liefhebber
Berichten: 187
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 20:57
Locatie: ZO Friesland

Re: Aankoop advies

Bericht door Rosinfield » wo 11 jan 2023, 16:01

Wij hebben een Up met zo'n automaat gehad. Terwijl ik ook nog een Polo GTI had met DSG, vond ik die robot automaat niet dramatisch, best te doen. Even wennen in het begin, truc is een beetje helpen met schakelen door je rechtervoet even wat te liften.
Up! GTI Vag Techniek Stage 1; KW v1 schroefset; Milltek Road +; OZ Formula HLT
Wheels Afbeelding

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Aankoop advies

Bericht door Blackciti » di 24 jan 2023, 20:28

Rosinfield schreef:
wo 11 jan 2023, 16:01
Wij hebben een Up met zo'n automaat gehad. Terwijl ik ook nog een Polo GTI had met DSG, vond ik die robot automaat niet dramatisch, best te doen. Even wennen in het begin, truc is een beetje helpen met schakelen door je rechtervoet even wat te liften.
Ja, maar dat is nu net niet de bedoeling van een automaat. Bij een (goede) automaat moet je bij iedere snelheid en ieder toerental gewoon gas kunnen geven en of het gaspedaal los kunnen laten en dan moet de automaat exact weten wat hem te doen staat. De moderne techniek is zo ver gevorderd dat iedere zichzelf respecterende fabrikant zoiets in zijn modellen schroeft of kan schroeven.

Maar het is jammer dat VW bij hun drieling zo'n beetje in alles het budget idee hanteert en dat is, ondanks dat ze behoorlijk goed rijden, best te merken. De motoren zijn goed en presteren navenant, zelfs beter dan menigeen verwacht. Maar de (stationaire) loopcultuur is belabberd, zeker als je dat vergelijkt met de driecilinders van Opel en Ford, want die bewijzen dat hobbelen en schudden bij de stationaire loop beslist niet hoeft.

Gebruikersavatar
Rosinfield
Vagling liefhebber
Berichten: 187
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 20:57
Locatie: ZO Friesland

Re: Aankoop advies

Bericht door Rosinfield » wo 25 jan 2023, 11:50

@Blackciti al geprobeerd inmiddels. Het is natuurlijk totaal niet te vergelijken met een DSG. Het ligt natuurlijk ook wel wat anders als het je enige auto is. In ons geval was het een tweede auto, vnl voor de boodschappen e.d. En dan vond ik het alleszins acceptabel, hoewel verre van ideaal.
Je hebt het ook wel over 2015 he, die van ons was van 2016. Niet lang daarna is de automaat optie voor de Up dacht ik ook vervallen.
Up! GTI Vag Techniek Stage 1; KW v1 schroefset; Milltek Road +; OZ Formula HLT
Wheels Afbeelding

Plaats reactie