1200 euro kosten Grote beurt + waterpomp

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
erikauto
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 12:54

1200 euro kosten Grote beurt + waterpomp

Bericht door erikauto » ma 04 okt 2021, 13:58

Ik moet het toch even van me afschrijven.

Vorige jaar heb ik mijn Groove Up (2014) gekocht voor 6500 euro met 116.000km (origineel duits, de Groove was naar ik begreep van de garage niet geleverd in NL). Koppelingsplaten waren al eens vervangen (vond ik opvallend maar prima, nieuwe platen) en cruise control is later ingebouwd wel met orginele onderdelen voordat ik hem kocht. Het is een luxe versie met alle opties en ziet er erg goed uit.

Na ongeveer een half jaar heb ik een kleine beurt zelf uitgevoerd bij 125.000km. Ik heb de filters vervangen + olie en controle vloeistoffen. Allemaal vrij simpel en goed te doen. Ik had me wel voorgenomen om de grote beurt door de garage te laten doen in verband met apk, een stempel in het onderhoudsboekje en even iemand anders die ernaar kijkt.

Onlangs is de grote beurt laten uitvoeren bij 135.700 km. In het half jaar daarvoor heb ik langs de snelweg de koelvloeistof bij moeten vullen omdat deze ineens weg was. Uiteindelijk blijkt dit zeer langzaam verdampt op het blok door een lekkende waterpomp kon de garage mij vertellen, daarnaast zijn er nog een aantal onderdelen vervangen;

-Waterpomp 240
-Riem waterpomp 20
-Nieuwe accu (start stop werkte al een tijdje niet meer dus ik verwachtte al iets met de accu) 160
-2 nieuwe voorbanden 112
-Filters + olie + koelvloeistof 75
-Bougies 33
-Schoonmaken remtrommels achter (volgens garage liep deze al iets aan)
-Klein materiaal, uurloon, milleu bijdrage, etc.

De rekening komt uiteindelijk neer op een bedrag van 1200 euro waar ik toch behoorlijk van schrok. Garage was netjes, liet de keuze bij mij en zei ook verwacht voor alleen de waterpomp toch wel richting de 350 euro aan kosten. Ik ben naar dezelfde garage gegaan als waar ik de auto had gekocht en heb ook nog een redelijke korting gekregen. Het enige punt voor het volgende onderhoud was het vervangen van de remschoenen achter (ga ik zelf doen rond die tijd)

Hoe kijken jullie aan tegen deze hoge kosten voor het eerste grote onderhoud sinds aanschaf van de auto in okt-2020 en ook al is het al uitgevoerd en moet het betaald worden maar 1200 euro aan onderhoudskosten op een auto van 6500 euro uit 2014 was dat het economisch waard? Ik zie mezelf er nog wel een tijdje in rijden maar toch.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: 1200 euro kosten Grote beurt + waterpomp

Bericht door Gert » ma 04 okt 2021, 18:10

Het valt mij eerlijk gezegd nog wel mee. Natuurlijk die waterpomp is een (pech) tegenvaller en die is tamelijk duur. Voorzover ik het kan zien is de rest van de nota te verklaren door slijtage bij normaal gebruik. Die heb je bij een nieuwe auto uiteraard allemaal niet binnen een jaar zoals jij maar een nieuwe kost dan ook ca. 3 x meer dan jij betaald hebt.

Ik zou zeggen kop op. Als je nou nog weer een antal jaren alleen de normale kosten hebt valt het uiteindelijk toch wel mee denk ik. Vertrouw er maar op dat de waarheid over VW is dat dit merk zowel qua aanschafkosten als qua onderhoudskosten een heel hoge (gunstige) classering heeft. Daar kom je achter als je erop googelt en als je zoals ik heel lang Peugeot gereden hebt.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: 1200 euro kosten Grote beurt + waterpomp

Bericht door Caddykaatje » ma 04 okt 2021, 20:15

Waterpomp 240 euro is flink aan de prijs of dit moet inclusief uurloon zijn. Rest van de prijzen is volgens mij wel netjes.
Volkswagen UP GTI

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: 1200 euro kosten Grote beurt + waterpomp

Bericht door dennuus1 » wo 06 okt 2021, 14:12

Prijs valt mee.

steef
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 28 jun 2019, 12:21

Re: 1200 euro kosten Grote beurt + waterpomp

Bericht door steef » vr 08 okt 2021, 19:23

Prijs valt me inderdaad tegen (een monteur vindt dit natuurlijk een geweldig bedrag ;) ).
Even Googelen: bougie's voor 11,= per stuk? Banden? Ga voor de Toyo's!
160,= voor de accu? Is dat de duurste Odyssey lichtgewicht raceaccu? Enz.
Is dat bij een officiële dealer?

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: 1200 euro kosten Grote beurt + waterpomp

Bericht door dennuus1 » za 09 okt 2021, 07:49

Wie heeft het hier over een geweldig bedrag?

En voor je prijsvergelijk; in de supermarkt betaal jij hetzelfde bedrag voor een doos van 20 frikandellen, waarvoor je er bij de cafetaria maar 1 hebt.

In de supermarkt heb je voor 10 euro een krat bier, op het terras heb je daar 3 glaasjes voor.


Ik bestel voor mij zelf vaak auto-onderdelen op internet, omdat dat zelfs nog goedkoper is dan via de onderdelenleverancier van m'n werk, incl 40% korting.

Internetprijzen kan geen enkel bedrijf aan mee doen, anders gaan ze allemaal failliet.

Het verschil zit in services en garanties. Maar daar kom je pas achter als je ergens ellende mee hebt ;)

steef
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 28 jun 2019, 12:21

Re: 1200 euro kosten Grote beurt + waterpomp

Bericht door steef » za 09 okt 2021, 09:41

'Service' is een uitstervend woord. Ik heb zat voorbeelden waarbij de dealer de klant oplicht, zoals de remklauwen van een FJ Cruiser: dealer was te lui om ze te reviseren. Gewoon voor 9 meier nieuwe op gezet (2 stuks). Dat is geen service, dat is oplichting. Een officiële grote Toyota dealer!
Genoeg andere voorbeelden, alleen hebben de meeste mensen geen technische kennis om dit in te zien.
En wie dit wel inzien, die jaag je dan vanzelf richting het internet!

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: 1200 euro kosten Grote beurt + waterpomp

Bericht door dennuus1 » zo 10 okt 2021, 10:27

Ja, grote boeven zijn het, allemaal....

steef
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 28 jun 2019, 12:21

Re: 1200 euro kosten Grote beurt + waterpomp

Bericht door steef » zo 10 okt 2021, 11:18

Daar had de ANWB al eens onderzoek naar gedaan, en het was niet fris wat daar uitkwam! ;)

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: 1200 euro kosten Grote beurt + waterpomp

Bericht door Blackciti » zo 21 nov 2021, 14:00

Caddykaatje schreef:
ma 04 okt 2021, 20:15
Waterpomp 240 euro is flink aan de prijs of dit moet inclusief uurloon zijn. Rest van de prijzen is volgens mij wel netjes.
Wat mij steeds opvalt, is dat dit soort onderdelen hier in vergelijking met het buitenland schreeuwend duur zijn. Als je de autoprogramma's op Discovery bekijkt en dan hoort wat daar de prijzen zijn kan ik het gevoel niet onderdrukken dat wij hier toch redelijk opgelicht worden.

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: 1200 euro kosten Grote beurt + waterpomp

Bericht door kees62 » zo 21 nov 2021, 23:33

Blackciti schreef:
zo 21 nov 2021, 14:00
Caddykaatje schreef:
ma 04 okt 2021, 20:15
Waterpomp 240 euro is flink aan de prijs of dit moet inclusief uurloon zijn. Rest van de prijzen is volgens mij wel netjes.
Wat mij steeds opvalt, is dat dit soort onderdelen hier in vergelijking met het buitenland schreeuwend duur zijn. Als je de autoprogramma's op Discovery bekijkt en dan hoort wat daar de prijzen zijn kan ik het gevoel niet onderdrukken dat wij hier toch redelijk opgelicht worden.
In die programma’s (die ik overigens wel leuk vind) doen ze ook een hele makeover van een auto van 25 jaar oud in 40/50 uur 🤔🤗

Gebruikersavatar
Miietje
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 15:45

Re: 1200 euro kosten Grote beurt + waterpomp

Bericht door Miietje » ma 22 nov 2021, 09:29

Wellicht toch eens een prijsopgave laten maken bij een andere garage. Er kan best verschil in zitten. Dat kan liggen aan de berekende uurtarieven, soort onderdelen etc.
Als je er geen goed gevoel bij hebt is dat de beste bevestiging of je gevoel klopt of niet.
Zaken die eenvoudig zelf kunt doen scheelt natuurlijk altijd, banden online kopen en laten monteren bij de bandenboer bv.
Mii sport connect april 2015

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: 1200 euro kosten Grote beurt + waterpomp

Bericht door Blackciti » do 02 dec 2021, 11:26

kees62 schreef:
zo 21 nov 2021, 23:33
Blackciti schreef:
zo 21 nov 2021, 14:00
Caddykaatje schreef:
ma 04 okt 2021, 20:15
Waterpomp 240 euro is flink aan de prijs of dit moet inclusief uurloon zijn. Rest van de prijzen is volgens mij wel netjes.
Wat mij steeds opvalt, is dat dit soort onderdelen hier in vergelijking met het buitenland schreeuwend duur zijn. Als je de autoprogramma's op Discovery bekijkt en dan hoort wat daar de prijzen zijn kan ik het gevoel niet onderdrukken dat wij hier toch redelijk opgelicht worden.
In die programma’s (die ik overigens wel leuk vind) doen ze ook een hele make over van een auto van 25 jaar oud in 40/50 uur 🤔🤗
Doen voor komen alsof je een auto van 25 jaar in 50 a 50 uur compleet restaureert is natuurlijk onzin! Maar afhankelijk van de staat van een dergelijke auto kan dat, afhankelijk van je mogelijkheden, zelfs jaren duren. De restauraties die je kunt zien bij Wheeler Dealer zijn binnen een uur voor elkaar. Maar in werkelijkheid duren ook die minimaal enkele maanden. Wat die mensen daar vóór hebben, is een enorm netwerk waarvan ze gebruik kunnen maken, plus een budget, waar de meesten alleen van kunnen dromen.
Het is dan ook dat je in dit soort programma's ziet wat vervangende onderdelen moeten kosten. Dan denk ik dat er hier in ons landje de winst op vervangende onderdelen meer dan behoorlijk is.

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: 1200 euro kosten Grote beurt + waterpomp

Bericht door Up!grade TSI » vr 03 dec 2021, 00:19

Blackciti schreef:
do 02 dec 2021, 11:26
kees62 schreef:
zo 21 nov 2021, 23:33
Blackciti schreef:
zo 21 nov 2021, 14:00


Wat mij steeds opvalt, is dat dit soort onderdelen hier in vergelijking met het buitenland schreeuwend duur zijn. Als je de autoprogramma's op Discovery bekijkt en dan hoort wat daar de prijzen zijn kan ik het gevoel niet onderdrukken dat wij hier toch redelijk opgelicht worden.
In die programma’s (die ik overigens wel leuk vind) doen ze ook een hele make over van een auto van 25 jaar oud in 40/50 uur 🤔🤗
Doen voor komen alsof je een auto van 25 jaar in 50 a 50 uur compleet restaureert is natuurlijk onzin! Maar afhankelijk van de staat van een dergelijke auto kan dat, afhankelijk van je mogelijkheden, zelfs jaren duren. De restauraties die je kunt zien bij Wheeler Dealer zijn binnen een uur voor elkaar. Maar in werkelijkheid duren ook die minimaal enkele maanden. Wat die mensen daar vóór hebben, is een enorm netwerk waarvan ze gebruik kunnen maken, plus een budget, waar de meesten alleen van kunnen dromen.
Het is dan ook dat je in dit soort programma's ziet wat vervangende onderdelen moeten kosten. Dan denk ik dat er hier in ons landje de winst op vervangende onderdelen meer dan behoorlijk is.
Dat is een feit, neem als voorbeeld een interieurfilter. Doe je het zelf ben je voor een tientje klaar in letterlijk 2 minuten.
Laat je het tijdens een beurt door de dealer doen komt er zomaar €60,- bij op de eindafrekening :doh:
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Plaats reactie