lane assist

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

lane assist

Bericht door Gert » wo 25 mar 2020, 14:13

Mijn nieuwe e-up heeft lane assist. Ook gewone nieuwe ups hebben dat dus een draadje erover lijkt me zinvol. Na mijn rijexamen (heeeel lang geleden) heeft nooit meer iemand onder het rijden aan mijn stuur getrokken. Tijdens mijn eerste 500 km met de e-up is dat al talloze keren gebeurd. Het zint me totaal niet en wel hierom. Ben ervan overtuigd dat er daardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan bij de hogere snelheden waarbij het systeem in werking treedt. Op de tweede plaats kom ik met pijn in mijn armen en totaal verkrampt thuis omdat het me panisch maakt.

Er is een knop om lane assist uit te zetten maar dat werkt maar voor een rit. Na elke stop/start staat hij weer paraat.

Zijn er al anderen die ervaring met de lane assist hebben en zo ja wat zijn die?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: lane assist tegenmaatregelen

Bericht door Gert » wo 25 mar 2020, 14:30

Heb me afgevraagd wat te doen aan deze lane assist die me totaal niet zint. Ik zie de volgende mogelijkheden:

1) Rechtszaak tegen dealer/pon/VW met de eis om het systeem (in VCDS) uit te zetten, subsidiair om de e-up terug te nemen onder volledige terugbetaling van de koopsom. Denk dat ik die eisen met diverse goede (al zeg ik het zelf) argumenten kan onderbouwen.
2) Naar VAG in Nuenen om te vragen of zij het in de VCDS tegen betaling willen uitzetten.
3) De camera in de voorruit waar lane assist gebruik van maakt blinderen.

O.a. vanwege corona wil ik 1 en 2 nog even uitstellen. Heb al wel een proef gedaan met dat blinderen. Dat werkt!! Op mijn linker klok brandt tijdens starten een fractie van een seconde een geel lane assist symbooltje. Weet niet eens zeker of dat niet ook brandt zonder blindering. Geen piepje en dus geen probleem. Over de hele kerstboom aan lampjes tijdens het starten kijk ik trouwens vrij gemakkelijk heen. Ook tijdens het rijden geen enkele piepje of lampje. Hehe.

Enige bezwaar lijkt me dat de ruitenwissers over de blindering moeten gaan maar dat werkt bij mijn provisorische blindering al prima. Ik heb van de action zwart plastic kastfolie met lijmlaag (soort boeklon) waar ik een definitiever ooglapje (gelijkzijdig driehoekje, zijde ca 6m) van wil gaan maken.

Als dit i.d.d. zo goed werkt als ik denk dan lijkt me optie 3 de goedkoopste en makkelijkste oplossing.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: lane assist

Bericht door kgroot.nl » wo 25 mar 2020, 15:40

1. Geen nmogelijkheid het is een verplichting op elke auto via europese wetgeving. Een rechtzaak hierin ga je altijd verliezen
2. Het mag wettelijk gezien niet uit dus wij als dealer zijn verplicht het weer aan te zetten
3. Zou ik niet doen. Werkt storingen op en meerdere systemen werken niet

Leer ermee rijden. Ik was er eerst ook op tegen maar rij nu altijd met lane assist aan
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: lane assist

Bericht door Gert » wo 25 mar 2020, 17:12

@kgroot
ad 1: als ik goed gegoogeld heb en als wat ik googel waar is, geldt de wettelijk verplichting pas in 2022 of 2024
ad 2: een geluk dat je met een e-up niet zo heel vaak naar de dealer hoeft ;)
ad 3: daar hoor ik graag meer van. Welke storingen roept het op en welke systemen werken (mogelijk) niet (goed) meer?

Ik geloof niet dat ik ermee kan en wil leren rijden. E.e.a. kan samenhangen met de situatie hier (in Eindhoven).
Wat ik mogelijk nog wel (door de dealer) wil laten onderzoeken is of mijn lane assist systeem wel goed afgeregeld is. Verder heb ik al googelend begrepen dat er in VCDS drie sterkte standen zijn voor "de ruk aan het stuur". Ik zou in elk geval per se de laagste stand willen hebben.

PS Een vd argumenten in een eventuele rechtszaak is verder dat VW wel modellen autos levert met lane assist en met een op te roepen menuutje waarin je o.a. lane assist kunt aankruisen als "UIT". Het blijft dan uit totdat je het weer aanzet. De e up heeft dat niet. Rechtsongelijkheid heet dat.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: lane assist

Bericht door Gert » wo 25 mar 2020, 17:42

PS2 Ik geloof trouwens wel in lane assist maar alleen op autowegen. Heb zelf geloof ik een lichte vorm van narcolepsie en ben daardoor wel eens op het einde van een dag autoweg (300 km heen en veel later 300 km terug) gevaarlijk uit de rechterbaan gegaan. Auto naast me week gelukkig uit en lachte naar me. Vraag me niet waarom. Nodig heb ik lane assist toch niet. De door mij gekozen oplossing voor dit probleem is: geen (lange) autoweg ritten meer. Daar past de e up ook prima bij ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: lane assist

Bericht door damianw26 » wo 25 mar 2020, 19:17

Gert schreef:
wo 25 mar 2020, 17:12

Ik geloof niet dat ik ermee kan en wil leren rijden.
Hier zit het probleem dan ook direct.

Contacteer (bijvoorbeeld via marktplaats) iemand met vagcom! En laat het systeem permanent uitschakelen als je er niet aan kan wennen om het iedere rit het uit te zetten. Scheelt een hoop gezeur en is de goedkoopste optie voor je.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: lane assist

Bericht door Gert » wo 25 mar 2020, 20:19

Helemaal mee eens. Nou ja, het folietje is goedkoper. Maar uitzetten is het beste.
Heb dat ook als optie 2 genoemd. Uiteraard had ik de rechtszaak helemaal onderaan de lijst moeten zetten.
Zonder corona was ik al van Eindhoven naar Nuenen gereden waar VAGcom zit.

Even nog horen wat kgroot over het folie zegt.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: lane assist

Bericht door kgroot.nl » do 26 mar 2020, 10:48

Folie zeker niet doen. Er zitten meerdere sensoren in de camera die een aantal systemen ondersteunen ivm de veiligheid.
Afplakken kan resulteren in een serieuze discussie bij een aanrijding etc
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: lane assist

Bericht door Gert » do 26 mar 2020, 17:18

Bedankt voor de snelle terugkoppeling kgroot maar kun je niet iets concreter zijn. Welke sensoren en welke systemen?

Zelf zie ik alleen de regensensor en de daglichtsensor maar die zitten alle twee buiten het "cameravenster".

In het manual staat ook gewoon dat als het cameravenster bvb te vuil is dat het systeem zich dan uitschakelt. In zo een geval kan het toch ook niet zo zijn dat er nog andere (belangrijke) systemen te lijden hebben of zelfs niet werken? Toch?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: lane assist

Bericht door Gert » do 26 mar 2020, 17:24

Ik vond trouwens nog een andere methode op internet om lane assist uit te zetten.

4: druk de "uitzetknop" in en blokkeer/fixeer die knop door er een stukje plastic langs te drukken/klemmen.

Dat werkte ook prima volgens de uitvinder. Er was wel een maar. Na een paar dagen was de auto zo dood als een pier, dwz de accu was leeg. Niet die waar de auto op rijdt maar de gewone accu die een e-up ook heeft. Kennelijk loopt er bij ingedrukte toestand een stroompje ook als de auto uitstaat. Even indrukken kan dan geen kwaad, permanent indrukken dus wel. Niet doen dus.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: lane assist

Bericht door Autheo » do 26 mar 2020, 23:39

Gert schreef:
wo 25 mar 2020, 14:13

Er is een knop om lane assist uit te zetten maar dat werkt maar voor een rit. Na elke stop/start staat hij weer paraat.
Dat het voor een rit werkt, houdt dat in dat het werkt vanaf het moment dat je de contactsleutel er in steekt tot het moment dat je de contactsleutel er weer uit haalt? Of bedoel je dat na elke stop/start tijdens de rit (dus voor een stoplicht of zo), de lane asist weer paraat staat zonder dat je de sleutel er uit haalt? Als het dat laatste is, kan ik me voorstellen dat het erg irritant kan zijn als je hem uitgeschakeld wilt hebben. Als het het eerste is, lijkt het me toch niet zo moeilijk om er een gewoonte van te maken om na het insteken van de contactsleutel even op die knop te drukken. Dat kost volgens mij minder energie dan je er druk om te blijven maken.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: lane assist

Bericht door Gert » vr 27 mar 2020, 08:43

@autheo
Het is (idd) niet mijn sterkste kant om goed om te gaan met dingen die mij door mijn strot geduwd worden. Maar ik moet al zoveel als ik wil wegrijden. Ook de temperatuur opnieuw instellen die naar default is gesprongen. Daarover zul je me niet meer horen mekkeren. Dat is een luxe probleem. Bij de lane assist ligt het iets anders omdat ik vooralsnog de overtuiging heb dat het - as it is - een gevaarlijk systeem is. Je zult het uitzetten maar een keer vergeten!. Toch zal ik ook daarover ophouden. Niet omdat ik van mening veranderd ben maar omdat ik me heel goed kan voorstellen en ook wel begrijp dat hier - naar BWV 99/100 Was Gott tut dass ist wohlgetan - voor de meeste lezers geldt "Was VW tut das ist wohlgetan".
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: lane assist

Bericht door Autheo » vr 27 mar 2020, 10:47

Gert schreef:
vr 27 mar 2020, 08:43
Maar ik moet al zoveel als ik wil wegrijden.
Slot ontgrendelen - deur openen - instappen - deur sluiten - gordel omdoen - sleutel in contact steken - voet op de rem - contactsleutel omdraaien - temperatuur weer van default halen - lane asist uitschakelen - handrem los - in de spiegels kijken - richtingaanwijzer aanzetten- wegrijden - en tussendoor ook nog adem blijven halen.... Pfff, je bent inderdaad al bekaf voor je weg wilt rijden, zeker als je dan ook nog de radio aan wilt hebben (die gaat immers ook na elke rit weer uit). Gelukkig hoef je onderweg niet meer te schakelen, kun je weer een beetje op adem komen tijdens de rit ;)

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: lane assist

Bericht door kgroot.nl » vr 27 mar 2020, 13:18

Ik zie inderdaad het probleem ook niet echt.
Gewoon een knopje indrukken en klaar.
Is nou niet echt een enorme uitdaging.
Maar je moet er vooral mee doen wat je zelf wil.
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: lane assist

Bericht door Gert » vr 27 mar 2020, 15:36

@auteo en kgroot

Het punt is dat wat doorgaat voor een veiligheidsvoorziening nl. lane assist door mij gezien wordt als een gevaarzetting. Zo bezien is het absurd dat je hem elke rit moet uitzetten.

Jullie zeggen het niet en daarom zal ik het maar zeggen. Jullie denken dat iemand die denkt dat lane assist ipv een veiligheidsvoorziening een gevaarzetting is, gek is. Daar kun je gelijk in hebben - jullie zijn met meer - maar ik ben daar niet zeker van.

@auteo
als ik de e up start speelt de radio, althans de SD kaart die ik altijd beluister, vrolijk verder vanaf waar die in de vorige rit gebleven was. Daar zal door VW ook wel over nagedacht zijn en dit geval goed. Een niet te hard spelende radio verbuikt in de orde van 10 Watt, een verwarming of airco verbruik ligt in de orde van 1000 Watt of (veel) meer. De radio zal dus je actieradius nauwelijks beinvloeden.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: lane assist

Bericht door kgroot.nl » vr 27 mar 2020, 16:55

Het word een verplichting op elke auto. Simpel antwoord is wen eraan. Ik kon er eerst ook niet aan wennen maar heb het nu altijd aan staan.
En een gevaarzetting is echt complete onzin je kan er altijd doorheen sturen en de auto doet geen dingen die een bestuurder zelf niet kan annuleren.
En anders de E-Up inruilen op een auto zonder lane assist. Ben je er vanaf. Het heeft niets met door je strot duwen te maken. Je hebt zelf de bewuste keuze gemaakt de auto te kopen. Je had er ook niet voor kunnen kiezen
het laatste argument over de radio is complete onzin. De radio zit op een aparte 12v accu en niet op de hoogvolt accu. heeft dus niets te maken met de airco die wel via het hoogvolt accu pakket gaat.
De 12v accu word alleen opgeladen doormiddel de verloren energie bij het remmen of gas los laten.
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: lane assist

Bericht door Gert » vr 27 mar 2020, 17:29

@kgroot
Het doet er niet toe of de radio draait op de accu en dat die opgeladen wordt door remenergie. Immers, als de accu vol is wordt de remenergie gebruikt om het motor accupakket op te laden. De radio heeft dus net als de verwarming en de airco invloed op je actieradius, alleen - zoals duidelijk is op grond van het Watt verbruik van deze accessoires - is de invloed van de radio heel klein.

Ik zou als ik jou was iets zuiniger zijn met het woord onzin. Het woord is vaak niet nodig en het versterkt je eigen argumentatie ook niet per se.

Verder heb ik niet bewust gekozen voor de lane assist. Na mijn proefrit (in de e citigo) heb ik gevraagd wie of wat er aan mijn stuur trok onder het rijden. De garage zei "dat is de lane assist" en "die kun je uitzetten". Van mij vragen dat ik door had moeten vragen of dat elke rit moet vind ik wat ver gaan.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: lane assist

Bericht door Autheo » vr 27 mar 2020, 18:49

Gert schreef:
vr 27 mar 2020, 15:36
@auteo en kgroot

Het punt is dat wat doorgaat voor een veiligheidsvoorziening nl. lane assist door mij gezien wordt als een gevaarzetting. Zo bezien is het absurd dat je hem elke rit moet uitzetten.

Jullie zeggen het niet en daarom zal ik het maar zeggen. Jullie denken dat iemand die denkt dat lane assist ipv een veiligheidsvoorziening een gevaarzetting is, gek is. Daar kun je gelijk in hebben - jullie zijn met meer - maar ik ben daar niet zeker van.
Gert, jij hebt mij nooit horen zeggen dat je gek zou zijn omdat je lane assist gevaarlijk vindt. Als jij denkt te weten wat ik denk, vergis je je dus. Ik kan me goed voorstellen dat als je iets niet prettig vindt, je een oplossing zoekt om het permanent uit te schakelen. Die vraag van jou is m.i. dus heel legitiem, maar het blijkt dat er nog geen pasklare goede oplossing voor is, behalve dus elke keer even dat knopje indrukken. Wat ik bedoeld heb met m'n opmerkingen over wat je allemaal niet moet doen om weg te rijden, is vooral om e.e.a. iets te relativeren. Ik zou je willen adviseren dat eens te proberen. En natuurlijk, elke auto heeft wel iets wat je anders zou willen hebben. Als ik de mogelijkheid had om een e-Vagling te rijden, zou ik er enorm van genieten. En de voordelen vooral laten opwegen tegen de nadelen. Dus ik zou zeggen: geniet, en neem dat minpuntje voor lief.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: lane assist

Bericht door Gert » vr 27 mar 2020, 20:18

@autheo
Met ik zeg wat jullie denken bedoelde ik zeg wat ik denk dat jullie denken.

Maak je over dat genieten geen zorgen. Tot het huisarrest van corona voorbij is en totdat kgroot met concrete problemen aankomt blijf ik lekker rijden met geblindeerde camera. Ik ga nog wel regelmatig naar twee dichtbij gelegen supermarkten die aan de Eindhovense rondweg liggen. De een van mij uitgezien een km naar links en de ander een km naar rechts. Voor beiden pak ik steeds de hele rondweg van ik schat 15 km, dus voor die links rij ik rechtsom en voor de rechter rij ik linksom.

Uit dat vele onnodige rijden blijkt dat de e up ondanks de 250 kg extra toch heel veel op de up lijkt. De automaat bevalt uitstekend en het winnen van een stoplicht sprintjes van een porsche is geinig. Voor de goede orde: de porsche zal uiteindelijk wel winnen maar voordat dat gebeurt staan we weer voor het volgende stoplicht. Echt een aparte sensatie om over je schouder in de spiegel te kijken en te zien dat iedereen heel in de verte nog bij het groene stoplicht staat.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: lane assist

Bericht door Autheo » vr 27 mar 2020, 21:21

Mag ik je even plagen met je volgende zin? Ik snap wat je bedoelt, maar je zegt het een beetje grappig in deze context:
Gert schreef:
vr 27 mar 2020, 20:18
Echt een aparte sensatie om over je schouder in de spiegel te kijken en te zien dat iedereen heel in de verte nog bij het groene stoplicht staat.
Als je namelijk over je schouder in de spiegel gaat kijken zit je wel een beetje vreemd achter het stuur. Dan snap ik ook waarom die lane-assist zo heftig kan ingrijpen ;)
Maar goed, zo zul je het niet bedoelen. Lijkt me inderdaad een leuke sensatie om zo heerlijk snel bij het stoplicht weg te kunnen zijn. En als je niet ver hoeft te gaan, maakt dat natuurlijk niet uit dat de actieradius daarmee wel wat minder wordt. Leuk te horen dat je er goed van geniet!

Plaats reactie