Verbruik met nieuwe velgen?

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
TheIronShadow
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za 11 sep 2021, 17:55

Verbruik met nieuwe velgen?

Bericht door TheIronShadow » za 25 mar 2023, 10:53

Aanstaande maandag wil ik voor mijn Uptigo (Is een Skoda Citigo met wat aanpassingen :lol: )nieuwe velgen bestellen. Op dit moment zitten er standaard 14 of 15 inch Citigo velgen onder. Deze wil ik gaan vervangen met 17 inch GMP Matisse Black Polished velgen.

Nu ben ik er alleen nog niet uit of ik 195/40R17 of 205/40R17 banden onder laat zetten. Heeft iemand ervaring met het verbruik, hoe het staat onder 17 inch en het rijgedrag. Heb wel al heel wat op dit en het Engelse forum zitten neuzen maar nog niet zeker wat het beste is.

Nu rijd ik net 2 weken deze Citigo en heb ik net getankt. Heb berekent dat ik ongeveer 1/18.4-7 heb gereden dus vraag me af wat de 17 inch met de 195 of 205 zullen doen. Wil natuurlijk zo zuinig mogelijk rijden met de prijzen van vandaag.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Verbruik met nieuwe velgen?

Bericht door Autheo » za 25 mar 2023, 16:50

In het verleden heb ik dat voor mijn Mii berekend over zo'n 20.000 km (zie topic 'benzineverbruik in de praktijk)

Daar meldde ik het volgende:
Bij de Mii Style met 14 inch 175/65 banden had ik een verbruik van 4,59 l/100km (1 op 21,8), en bij de Mii Sport Connect met 15 inch 185/55 banden een verbruik van 4,74 l/100km (1 op 21,1). Hier is het verschil 3,3 %, dus wel duidelijk iets meer. Hier durf ik de conclusie te trekken dat het verschil in banden de belangrijkste factor is. Als ik het voorzichtig stel betekent het 1 cm bredere loopvlak van de 15 inch banden dus een hoger verbruik van minstens 2,5 %.

Op jaarbasis voor mijn kilometrage (ongeveer 20.000 km/jaar op zomerbanden) kosten de 15 inch banden mij dan per jaar zo’n 23 liter benzine meer dan de iets smallere 14 inch.


Hoe dan ook zal het verbruik bij een bredere band (in jouw geval 205 t.o.v. 195 dus ook 1 cm breder) hoger zijn dan bij de smallere uitvoering, alleen al doordat er van meer contactoppervlak en wrijving sprake zal zijn. Volgens mij kun je bij een lichte auto als een up! beter iets smallere banden hebben, niet alleen voor iets zuiniger verbruik, maar vooral ook voor iets meer grip bij minder goede wegomstandigheden (nat wegdek e.d.), doordat je dan meer druk per cm2 hebt.

TheIronShadow
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za 11 sep 2021, 17:55

Re: Verbruik met nieuwe velgen?

Bericht door TheIronShadow » za 25 mar 2023, 19:41

Autheo schreef:
za 25 mar 2023, 16:50
In het verleden heb ik dat voor mijn Mii berekend over zo'n 20.000 km (zie topic 'benzineverbruik in de praktijk)

Daar meldde ik het volgende:
Bij de Mii Style met 14 inch 175/65 banden had ik een verbruik van 4,59 l/100km (1 op 21,8), en bij de Mii Sport Connect met 15 inch 185/55 banden een verbruik van 4,74 l/100km (1 op 21,1). Hier is het verschil 3,3 %, dus wel duidelijk iets meer. Hier durf ik de conclusie te trekken dat het verschil in banden de belangrijkste factor is. Als ik het voorzichtig stel betekent het 1 cm bredere loopvlak van de 15 inch banden dus een hoger verbruik van minstens 2,5 %.

Op jaarbasis voor mijn kilometrage (ongeveer 20.000 km/jaar op zomerbanden) kosten de 15 inch banden mij dan per jaar zo’n 23 liter benzine meer dan de iets smallere 14 inch.


Hoe dan ook zal het verbruik bij een bredere band (in jouw geval 205 t.o.v. 195 dus ook 1 cm breder) hoger zijn dan bij de smallere uitvoering, alleen al doordat er van meer contactoppervlak en wrijving sprake zal zijn. Volgens mij kun je bij een lichte auto als een up! beter iets smallere banden hebben, niet alleen voor iets zuiniger verbruik, maar vooral ook voor iets meer grip bij minder goede wegomstandigheden (nat wegdek e.d.), doordat je dan meer druk per cm2 hebt.

Bedankt voor je reactie. Ik heb eens zitten kijken en ik wil all-seasons eronder hebben omdat ik gewoon niet de opslagruimte voor de banden heb. De velgen die ik ga bestellen staan op GivaWheels: https://www.givawheels.nl/nl/skoda-velg ... e_decibel=

Ik zie dat ze helaas geen 195/40R17 hebben van een premium merk. Ze hebben er wel een maar het merk Maxxis ken ik persoonlijk niet. Als ik het zo bereken met jouw 1/21.8 zou ik rond de 1/20 zitten. Mijn 1/18.7 weet ik ook niet zeker of dat helemaal klopt. Heb de ritten teller daarbij niet aangehad dus heb het met een rekenmachine en Google moeten berekenen.

Deze middag zag ik dat de auto gemiddeld op 5.2L/100 KM stond wat1/19.2 is. Lijkt mij dat ik er toch wel meer uit kan halen?

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Verbruik met nieuwe velgen?

Bericht door Autheo » zo 26 mar 2023, 13:46

Als je het verbruik goed wilt berekenen, zul je dat over een langere periode moeten doen. Het is heel afhankelijk van je rijstijl, het weer, de gemiddelde ritafstand, het soort banden (zomer, winter of 4s en het merk) en ga zo maar door. Berekenen doe je dan aan de hand van de getankte liters en de gereden afstand. Ga nooit van de boordcomputer uit, die geeft een veel te optimistisch beeld, wat je in de praktijk nooit zult halen.

Of je zuiniger kunt rijden, zal dus van veel afhangen. Eén ding is zeker: hoe breder je banden, hoe minder zuinig je zult rijden, in welke omstandigheid dan ook. Al kan een brede band van het ene merk zuiniger zijn dan een smalle band van een ander merk.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Verbruik met nieuwe velgen?

Bericht door dennuus1 » ma 27 mar 2023, 17:51

Ik rijd met m'n 60 pk Up! Op 17 inch (195/40/17) gemiddeld 1:21 volgens de boordcomputer. Hoofdzakelijk binnendoor, ook wel wat snelweg.

Ik zou sws de 195 band pakken, 205/40 oogt wat mij betreft te lomp onder deze auto's.

Gebruikersavatar
Rosinfield
Vagling liefhebber
Berichten: 187
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 20:57
Locatie: ZO Friesland

Re: Verbruik met nieuwe velgen?

Bericht door Rosinfield » di 28 mar 2023, 15:37

De keus in 195 is idd uiterst beperkt. Zeker als je een sportieve band zoekt. Daarom gaan velen, onder wie ik, dan voor een maatje breder (205)
Up! GTI Vag Techniek Stage 1; KW v1 schroefset; Milltek Road +; OZ Formula HLT
Wheels Afbeelding

TheIronShadow
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za 11 sep 2021, 17:55

Re: Verbruik met nieuwe velgen?

Bericht door TheIronShadow » di 28 mar 2023, 20:03

Gisteren en vandaag heb ik het verbruik van de boordcomputer gevonden. Wist heel niet dat het via de ruitenwisser knopjes werkte.

Maandag 3 ritten gedaan. 5.0L/100KM, 4.6L/100KM en 4.7L/100KM
Vandaag gemiddeld 4.9L/100KM. Was veel file naar werk en terug net als de Maandag ochtend. Is dus zeker mogelijk om 1/21-22 te rijden waar ik zeer tevreden mee ben.

Maandag ook de velgen met banden besteld. Wel de 205 all-seasons aangezien 195 niet in all-seasons te krijgen wat van GivaWheels. Dan maar ietsje meer verbruik maar hierna zal ik waarschijnlijk naar 195 banden gaan.

Toevallig ook iemand ervaring met gepolijste velgen in de winter? Zag in de kleine letterjes dat je niet met gepolijste velgen in de winter mag rijden. Zal een keramische coating hiervoor misschien helpen of iets anders?

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Verbruik met nieuwe velgen?

Bericht door dennuus1 » wo 29 mar 2023, 18:22

Gepolijste velgen in de winter is niet aan te raden, zeker niet met aftermarket velgen die vaak van matige kwaliteit zijn.

Je kunt waxen of coaten wat je wilt, 1 steenslagje icm pekel en er komt oxidatie onder en de velgen rotten langzaam weg.

Thunderbird
Forum newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: za 14 jan 2023, 18:46

Re: Verbruik met nieuwe velgen?

Bericht door Thunderbird » wo 29 mar 2023, 20:51

Je zou de velgen ook met een dun laagje blanke tectyl ( spuitbus) kunnen behandelen gedurende de wintermaanden. In het voorjaar kun je dit dan met een weinig wasbenzine eraf halen.
Ofschoon ik bij de specificatie van de gekozen velgen wel lees, dat deze wintergeschikt zijn......
Dus dat geeft ook te denken.

Plaats reactie