Het definitieve tuning en garantie topic

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door Tom Westendorp » ma 17 sep 2018, 09:21

Ik zie in veel verschillende topics vaak de vraag voorbij komen wat de relatie is tussen chiptunen van je Volkswagen en je garantie. Zoals velen van jullie weten ben ik werkzaam bij een dealer en heb ik navraag gedaan bij onze werkplaats om een definitief antwoord te kunnen geven op de relatie tussen het tunen van je motor en de garantie op je auto.

Tuning = garantie is weg.
Daar komt het in het kort op neer. Veel tuners geven aan dat wanneer je de originele software terug laat zetten de dealer niets zal zien en je bij eventuele problemen dus gewoon aanspraak kunt maken op je garantie. Dat is ten dele waar. Je dealer kan het mogelijk niet direct zien maar de software wordt ook geanalyseerd door de fabriek en daar zal de tuning alsnog aan het licht komen en dus vervalt je garantie.

Hoe dan?
Door het tunen van je auto wordt je motormanagement aangepast. Hierdoor haalt de auto waardes die met de originele software onmogelijk zouden zijn. De fabriek ziet dus bij het uitlezen van de computer waardes die niet mogelijk zouden zijn zonder tuning. Hierdoor vervalt je recht op motorgarantie en zul je zelf voor de eventuele reparatiekosten op moeten draaien.

Maar hoe gaat het als ik de originele software terug laat zetten en dan eerste een paar weken ga rijden met de originele software?
Je dealer ziet in sommige gevallen niet direct dat de auto getuned is geweest omdat die niet ver genoeg terug kan kijken in de geschiedenis van je ECU. De fabriek kan dat echter wel en ook hier gaat weer op dat zichtbaar zal worden dat de auto getuned is geweest.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
arend van duijn
Vagling liefhebber
Berichten: 586
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 17:04
Locatie: Katwijk

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door arend van duijn » ma 17 sep 2018, 10:17

Duidelijk !!!! :auto-layrubber: :auto-layrubber: :auto-layrubber: :auto-layrubber: :auto-layrubber:

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door kgroot.nl » ma 17 sep 2018, 10:34

De laatste zin is overigens niet waar. We kunnen gewoon zien dat er een wijziging in de ECU geweest is.
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door Tom Westendorp » ma 17 sep 2018, 11:29

Even aangepast naar wat ik er mee bedoelde te zeggen. Dank voor de feedback Kevin.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door damianw26 » ma 17 sep 2018, 20:59

Zijn er al zwakke punten bij een niet getunede 1.0 tsi bekend? Volgens mij nog niet
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door Tom Westendorp » di 18 sep 2018, 09:44

Ik heb ze na 38k nog niet kunnen ontdekken. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
PaRaN0iD
Forum newbie
Berichten: 51
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 12:29

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door PaRaN0iD » di 18 sep 2018, 12:07

Zelfde geld voor de zogenaamde fabrieksupdate ? Dit is natuurlijk een programma wat al in een zelfde type motor gebruikt wordt vanuit VAG zelf ?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door Tom Westendorp » di 18 sep 2018, 14:45

Is ook zichtbaar. De motor haalt namelijk de hogere waarden uit de fabrieksupdate die niet zijn toegeschreven aan de ECU in de lichtere versie.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door kgroot.nl » wo 19 sep 2018, 08:32

PaRaN0iD schreef:
di 18 sep 2018, 12:07
Zelfde geld voor de zogenaamde fabrieksupdate ? Dit is natuurlijk een programma wat al in een zelfde type motor gebruikt wordt vanuit VAG zelf ?
Fabrieksupgrade bestaat niet. Het is gewoon reguliere tuning. Met de term proberen ze de klant 'wijs' te maken dat het een update vanuit VW zelf is. Tuning is en blijft tuning en dus verval van garantie
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

hutch
Vagling liefhebber
Berichten: 366
Lid geworden op: do 09 jun 2016, 18:40

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door hutch » wo 19 sep 2018, 12:13

Wat doet de dealer met een jonge Up (inruil) waarop normaal nog garantie cq verlengde garantie zit,
maar die getuned is (of getuned is geweest) ?
1) Hij weet er van en geeft aan de volgende eigenaar geen garantie.
2) Hij wist het niet en geeft aan de volgende eigenaar wel garantie.
;-)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door Tom Westendorp » wo 19 sep 2018, 12:49

Je bent als eigenaar van de auto verplicht dit te melden. Mocht de dealer zien dat de auto getuned is of is geweest dan kunnen ze heel eenvoudig zien sinds wanneer dit het geval is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door kgroot.nl » wo 19 sep 2018, 13:22

Elke getunede auto geef ik aan dat de eigenaar ervoor moet zorgen dat de auto is zoals hij fabrieks af was.
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

hutch
Vagling liefhebber
Berichten: 366
Lid geworden op: do 09 jun 2016, 18:40

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door hutch » wo 19 sep 2018, 13:59

Maar dan ook, vervalt de garantie.

Tuning = garantie is weg.
Daar komt het in het kort op neer. Veel tuners geven aan dat wanneer je de originele software terug laat zetten de dealer niets zal zien en je bij eventuele problemen dus gewoon aanspraak kunt maken op je garantie. Dat is ten dele waar. Je dealer kan het mogelijk niet direct zien maar de software wordt ook geanalyseerd door de fabriek en daar zal de tuning alsnog aan het licht komen en dus vervalt je garantie.

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door kgroot.nl » wo 19 sep 2018, 14:31

Je fabrieks garantie sowieso inderdaad
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Utah
Vagling liefhebber
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 21:30
Locatie: Vlaamse Ardennen

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door Utah » wo 19 sep 2018, 20:07

Ook je verzekering zal je niet uitbetalen bij incidenten. De wagen die is verzekerd is niet dezelfde waarde als de originele. Dus je verzekering dekt dit niet.
2018 VW Up! GTI
2018 MINi Cooper S cabrio
2005 Suzuki SV1000s
2023 Hyundai Santa Fe PHEV
2022 BMW 530e

Niek14
Vagling liefhebber
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 23:10

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door Niek14 » wo 19 sep 2018, 20:29

Ik heb nog nooit gehoord dat de fabriek reeds verkochte auto’s uitleest, dus terug haalt om auto’s uit te lezen.
Dat zelfde geld voor verzekeraars die niet uitkeren bij (normaal) getunde auto’s. Dat zal waarschijnlijk anders zijn bij een overdreven uitgebouwd tuners hok, maar bij de gewone personen auto’s en normale schade, nog nooit iemand over gehoord.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door dennuus1 » wo 19 sep 2018, 21:06

Komt in de praktijk ook zelden voor..

Sws niet aan de balie benoemen dat hij gechipt is, en als je een klacht hebt waardoor een monteur moet proefrijden met de auto, kun je overwegen om de standaard software terug te laten zetten, zodat het extra vermogen met de proefrit niet opvalt.

Als er geen aannames zijn dat hij gechipt is (geweest) gaan ze echt niet de moeite nemen dit te onderzoeken.

Maar onder aan de streep is het heel simpel zoals hierboven al beschreven word; officieel mag het niet, doe je het wel, eigen risico, er is altijd een kans dat het narigheid oplevert.

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door kgroot.nl » do 20 sep 2018, 09:43

Tuning merkt een goede monteur direct. Sterker nog ik merk dat ook direct gezien we dagelijks met de auto's rijden. Niet benoemen is ook niet hand met bijvoorbeeld software updates. Kan nog wel is problemen opleveren.
Verzekeraars die niet uitkeren is een broodje aap. Net als het gezegde als je in Duitsland harder dan 130 rijd en je crashed er niets uitgekeerd word
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
PaRaN0iD
Forum newbie
Berichten: 51
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 12:29

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door PaRaN0iD » do 20 sep 2018, 13:21

kgroot.nl schreef:
wo 19 sep 2018, 08:32
PaRaN0iD schreef:
di 18 sep 2018, 12:07
Zelfde geld voor de zogenaamde fabrieksupdate ? Dit is natuurlijk een programma wat al in een zelfde type motor gebruikt wordt vanuit VAG zelf ?
Fabrieksupgrade bestaat niet. Het is gewoon reguliere tuning. Met de term proberen ze de klant 'wijs' te maken dat het een update vanuit VW zelf is. Tuning is en blijft tuning en dus verval van garantie
Niemand zal zeggen dat dit een originele tuning van VW is lijkt me. Maar toch dezelfde motor met dezelfde eigenschappen. Hooguit dat een bakverhouding anders zou zijn (hoeft ook niet eens) en dan vervalt de garantie, slaat eigenlijk nergens op.

Maar de dealers en importeurs willen sowieso graag ergens een garantie vanaf halen als ze de kans krijgen. Dat is geen geheim.

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Het definitieve tuning en garantie topic

Bericht door kgroot.nl » do 20 sep 2018, 15:59

Een motor en bak is voor elkaar ontwikkeld. Er is een reden dat de 75PK een andere bak heeft.
De motoren en alle andere onderdelen zijn langdurig getest onder zware belasting en komen op dit vermogen zonder problemen.
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Plaats reactie