AP Schroefset monteren

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Okhuizen
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 04 jul 2016, 17:27

AP Schroefset monteren

Bericht door Okhuizen » do 13 okt 2016, 15:45

Wie heeft er ervaring met een schroefset installeren? Zo ja, is het goed te doen om een AP schroefset zelf te monteren onder een Up?

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: AP Schroefset monteren

Bericht door kgroot.nl » do 13 okt 2016, 16:03

Als je de beschikking hebt over een brug en goed gereedschap is het zelf prima te doen. Als je geen technische kennis heb zou ik het wel overlaten aan een expert
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: AP Schroefset monteren

Bericht door dennuus1 » do 13 okt 2016, 17:55

Achterkant is opzich goed te doen zonder veel auto kennis en een brug, voorzijde is toch wel iets lastiger..
Op een krikje zou ik er persoonlijk niet aan beginnen, en als je zelf geen ervaring hebt met sleutelen aan auto's al helemaal niet.

Als je aan de voorzijde de toplagers wilt overzetten heb je bijv al een veerspanner nodig (en kennis van auto's, want het is wel een gevaarlijk als je het niet goed doet.)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: AP Schroefset monteren

Bericht door Tom Westendorp » do 13 okt 2016, 21:42

Als je niet weet hoe je met veerspanners overweg moet is het inderdaad goed gevaarlijk.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: AP Schroefset monteren

Bericht door henri » vr 14 okt 2016, 23:10

Veerspanners heb je bij demontage van de voorveren van de Up niet nodig. Er zit erg weinig voorspanning op de veren. Kunstje heb ik van Martin van VAG Techniek afgekeken. Een paar extra handen is op zich wel handig.

Zelf heb ik nu drie keer de boel los gehad onder mijn Up.

Enige speciale gereedschap wat je nodig hebt, is een speciale dop voor de onderste bout van de veerpoten vóór; volgens mij multitorx.

Daarnaast is een veerpootspreider erg handig. Dan gaat de schokdemper zonder veel moeite los uit de fusee. Zie plaatje hieronder:

Afbeelding

Bij andere auto's is het vaak levensgevaarlijk om niet met een veerspanner te werken. De Up is de eerste uitzondering, die ik tot nog toe tegen gekomen ben 8-)

Plaats reactie