Korte antenne ?

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Korte antenne ?

Bericht door Marantz » di 05 jun 2012, 19:19

Er zijn een paar prachtige korte (5 cm) antennes te koop voor de UP, maar hoe zal het met het ontvangst zijn ?
Heeft de PID contact via de antenne of is de antenne er alleen voor radio ontvangst ?

GuidoUppie
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 13:39

Re: Korte antenne ?

Bericht door GuidoUppie » di 05 jun 2012, 19:32

Werkt perfect.. De navi heeft een apparte

Gebruikersavatar
Blue's
Forum newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: do 17 mei 2012, 14:05
Locatie: Badhoevedorp

Re: Korte antenne ?

Bericht door Blue's » vr 08 jun 2012, 08:54

Zijn deze korte antennes origineel van volkswagen? Of ander merk....
Iemand al foto en ervaring?

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Korte antenne ?

Bericht door Marantz » vr 08 jun 2012, 10:30

Blue's schreef:Zijn deze korte antennes origineel van volkswagen? Of ander merk....
Iemand al foto en ervaring?
Ik heb die van mij in Duitsland gekocht via eBay en die is van aluminium en wordt op de voet van de originele geschroeft.
Zijn in de lengte 3, 5 en 9 cm verkrijgbaar waarbij wordt aangegeven dat er geen ontvangst garantie op de 3 cm wordt gegeven, 5 cm een ontvangst heeft van -10% en de 9 cm van -5% tov het origineel.
Ik heb voor 5 cm gekozen en even afwachten hoe dit werkelijk werkt.
15 euro incl verzending in 5 kleuren verkrijgbaar.

Foto toevoegen lukte weer eens niet, maar kijk hier:
http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI.dll ... OC:NL:3160

Gebruikersavatar
golfruud
Forum newbie
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 23:19

Re: Korte antenne ?

Bericht door golfruud » vr 08 jun 2012, 12:51

Heb zo'n korte ook op mijn Up gehad. Ontvangst ERG SLECHT voor zowel navigatie als radio. :x :x
Ik zou zeggen niet doen.

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Korte antenne ?

Bericht door Marantz » vr 08 jun 2012, 18:04

golfruud schreef:Heb zo'n korte ook op mijn Up gehad. Ontvangst ERG SLECHT voor zowel navigatie als radio. :x :x
Ik zou zeggen niet doen.
Ehhhhh, navigatie heeft zijn eigen antenne en heeft niets met de auto antenne te maken.

Ook zit er verschil qua ontvangst in korte antennes, zodra ik em binnen heb ga ik het testen en laat het weten, ik krijg de 5 cm en zou nog omhoog kunnen naar 9 maar vind 5 de mooiste lengte.
Gelukkig ben ik zelf ietjes groter geschapen maar dat doet niets voor de ontvangst van radio signalen..... :lol:
Laatst gewijzigd door Marantz op za 09 jun 2012, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martin33
Vagling liefhebber
Berichten: 388
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 17:26

Re: Korte antenne ?

Bericht door Martin33 » za 09 jun 2012, 20:45

CBdicX schreef:
golfruud schreef:Heb zo'n korte ook op mijn Up gehad. Ontvangst ERG SLECHT voor zowel navigatie als radio. :x :x
Ik zou zeggen niet doen.
Ehhhhh, navigatie heeft zijn eigen antenne en heeft niets met de auto antenne te maken.

Ook zit er verschil qua ontvangst in korte antennes, zodra ik em binnen heb ga ik het testen en laat het weten, ik krijg de 5 cm en zou nog omhoog kunnen naar 9 maar vind 5 de mooiste lengte.
Gelukkig ben ik zelf ietjes groter geschapen maar dat doet niet voor de ontvangst van radio signalen..... :lol:
die pikt andere signalen op ;)
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Korte antenne ?

Bericht door Marantz » di 12 jun 2012, 18:22

Vandaag de antenne ontvangen en het is toch de 9 cm uitvoering op aanraden van de verkoper.
Even in de rondte gereden en wat zenders uitgeprobeert en het ontvangst is uitstekend.
Wel varieerd de sterkte iets meer dan met de standaard lange antenne (40 cm), die geeft altijd 5 strepen aan wat 100% sterkte is, maar deze korte komt niet beneden de 4 strepen tijdens de rit, dus is prima.
De kortere 5 cm zou denk ik wel in het storings gevoelige gebied komen.
Bij de antenne worden 2 maten schroefdraad geleverd dus past op 99% van de antenne voeten.
Ik heb gekozen voor de alu uitvoering, wat gewoon gespoten is, het is eenvoudig om deze in wat voor kleur dan ook te spuiten dus prima passend bij de auto.......
Bijlagen
ant2.jpg
ant2.jpg (18.32 KiB) 19723 keer bekeken
ant.jpg
ant.jpg (15.2 KiB) 19724 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Korte antenne ?

Bericht door Ron UP » di 12 jun 2012, 19:17

Mooi!! Maar waaar zie je die 4 of 5 strepen radioontvangst dan?

En een foto van een twingo hier? Kom op zeg.......graag een foto van je Up natuurlijk ff plaatsen hiero :D
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Korte antenne ?

Bericht door Marantz » di 12 jun 2012, 20:37

Ron UP schreef:Mooi!! Maar waaar zie je die 4 of 5 strepen radioontvangst dan?

En een foto van een twingo hier? Kom op zeg.......graag een foto van je Up natuurlijk ff plaatsen hiero :D
Zoals je weet heb ik nog geen UP helaas, wachten, wachten, wachten......... :(
Twingo laat ik zien zodat de verhouding van de antenne wat beter te zien is tov de detail foto.
Die radio ontvangst zie ik op een Pioneer, zo kan ik goed zien hoe het ontvangst verschilt met de 4x langere Twingo antenne.
Zodra ik de UP heb plaats ik foto's, en dan zal de antenne absoluut wit zijn 8-)

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Korte antenne ?

Bericht door Ron UP » di 12 jun 2012, 20:48

Aha, duidelijk!! Ik was al aan t zoeken naar strepen in mn mapsmore :D
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Korte antenne ?

Bericht door Marantz » zo 15 jul 2012, 09:48

het blijkt nu dat Maps & More toch wel via de auto antenne werkt terwijl dit niet het geval leek te zijn.
Golfruud had al een slechte ervaring, zie boven.
Logies dat iedereen dacht dat ook dit systeem zou werken zoals Garmin, Tom Dom, ect. maar nee dus, M&M werkt wel met de auto anetenne schijnbaar voor verkeers updates (files, vertraging ect) zie:
http://www.upownersclub.co.uk/forum/ret ... page3.html
Ik hoop dat mijn korte antenne dan nog goed genoeg zal zijn.....

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Korte antenne ?

Bericht door Toine » zo 15 jul 2012, 11:49

Volgens mij kun je er een Audi A3 antenne opzetten die zijn ook kort en dan blijft je ontvangst goed....

Afbeelding
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Korte antenne ?

Bericht door Marantz » zo 15 jul 2012, 11:58

Ik zie nu wat berichten verschijnen dat de auto antenne alleen maar gebruikt word voor TMC, het ontvangst van FM is goed met deze korte antenne dus zal TMC ook wel lukken.....
Thx

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Korte antenne ?

Bericht door Toine » ma 16 jul 2012, 00:36

Maar je gaat er toch wel een originele VW/Audi antenne opzetten hè!!

Zo'n autosyle ding ziet er niet uit natuurlijk, al past ie wel beter bij je deurhandgrepen straks.... :roll: als grapje bedoeld...laat dat duidelijk zijn..... :mrgreen:
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Korte antenne ?

Bericht door Marantz » ma 16 jul 2012, 06:56

Toine schreef:Maar je gaat er toch wel een originele VW/Audi antenne opzetten hè!!

Zo'n autosyle ding ziet er niet uit natuurlijk, al past ie wel beter bij je deurhandgrepen straks.... :roll: als grapje bedoeld...laat dat duidelijk zijn..... :mrgreen:
Nee, zo'n haaievin, dat ziet er lekker uit, ja in de soep....... ;)

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Korte antenne ?

Bericht door Toine » ma 16 jul 2012, 09:14

:lol:

Sorry, ik ben meer van de originele Up!grades.... ;)

Maar ieder zijn smaak.... 8-)
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Korte antenne ?

Bericht door Marantz » ma 16 jul 2012, 09:45

Even oppassen als je een haaievin antenne koopt, er zijn schijnbaar verschillende modellen in omloop die net weer anders werken. Deze antenne info komt van een Golf forum:

1: Je hebt enkel een los 'sprietje' op je dak: Dit is voor de radio ontvangst. Je hebt dan fabrieksaf geen navigatie in je golf geleverd gekregen en er zit dus geen gps ontvanger in het voertuig.
2: Je hebt een 'sprietje' en een 'haaienvinnetje' bij elkaar op je dak: Je hebt dan radio ontvangst via je sprietje en fabrieksaf navigatie, welke zijn gps ontvanst via dat haaienvinnetje heeft
3: Je hebt helemaal niets op je dak: Je hebt dan radio ontvangst via een in de achterruit geïntegreerde antenne. Fabrieksaf heb je geen navigatie geleverd gekregen en er zit dus geen gps ontvanger in het voertuig.
4: Je hebt enkel de originele vw haaienvin op het dak: Je hebt dan radio ontvangst via een in de achterruit geïntegreerde antenne. Fabrieksaf heb je navigatie geleverd gekregen en de gps ontvangst gaat via de haaienvin op het dak.


Haaievin is puur voor GPS en niet voor FM, voor de UP heeft Maps & More heeft zijn eigen GPS antenne, FM loopt via de dakantenne.
Allen de haaievin met antenne spriet zou kunnen werken op de UP maar dan heeft het haaievin gedeelte geen nut.
Ik wilde eigenlijk de 5 cm spriet uitvoering maar werd door de verkoper afgeraden vanwege de mogelijkheid op slecht ontvangst en het is 9 cm geworden wat opzich prima FM ontvangst geeft.

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Korte antenne ?

Bericht door Ron UP » ma 16 jul 2012, 11:26

Eh.......even een vraagje, want ik lees dit topic nu al een poosje mee.....wat is er in godsnaam mis met de huidige antenne ??!!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Korte antenne ?

Bericht door Marantz » ma 16 jul 2012, 11:43

Helemaal niets, ik vind em alleen te lang, precies wat mijn vrouw ook riep 30 jaar geleden...... :lol:
Laatst gewijzigd door Marantz op ma 16 jul 2012, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie