Korte antenne ?

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Korte antenne ?

Bericht door Marantz » di 11 sep 2012, 08:56

Deze antenne ziet er ook mooi uit, leuk dat dunne gedeelte.
Die ultra korte antennes werken niet en dat heeft te maken met de golflengte van FM, die heeft nu eenmaal een minimale antenne lengte nodig waar de grens op ca 9 cm ligt (niet mijn woorden maar van een antenne leverancier)
Ga je korter dan begint storing / onstabiele ontvangst, en hoe korter hoe slechter het word.
Waarom die OEM antennes weer extreem lang zijn, zoals van de UP, weet ik niet want dat is opzich niet nodig.
Misschien dat het met AM te maken heeft, maar zover gaat mijn radio kennis niet :ugeek:

stUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 221
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 17:29

Re: Korte antenne ?

Bericht door stUp! » di 11 sep 2012, 21:34

Klopt maar het heeft volgens mij ook met het aantal wikkelingen te maken. kijk maar eens naar de oem antenne het draadje zit om de spriet. De oem antenne van de polo is dikker dus ik verwacht meer wikkelingen op/dichter bij elkaar en dus moet die iets dikker zijn. (denk ik)

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Korte antenne ?

Bericht door Marantz » di 11 sep 2012, 21:44

Als je een FM antenne bekijkt die geleverd word bij een HiFi installatie is het gewoon een zeer lange draad, niks geen wikkelingen om bijvoorbeeld de draad korter te maken.
Ik heb wel eens in een ver verleden zo'n FM draad in slagen opgerold maar het onvangst werd alleen maar slechter.
Die kleine stopies van 9 cm zijn puur aluminium en functioneren ook goed, dus ik weet ook niet hoe dit nu precies werkt.

Gebruikersavatar
Dentatus
Forum newbie
Berichten: 27
Lid geworden op: do 16 aug 2012, 20:36

Re: Korte antenne ?

Bericht door Dentatus » wo 12 sep 2012, 22:26

Ik heb de antenne van een Suzuki SX4 erop geschroefd, van het model voor de allernieuwste.
Maar hij ziet er exact hetzelfde uit als die van een Polo 6R en voor een tientje bij de Suzuki dealer gehaald (volgens mij zijn ze gewoon 8,50eu..).
Ohja en hij geeft perfecte ontvangst en heb met de up al in heel Nederland en de middle of nowhere gereden.

Suzuki part no: 39251-81JAO
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Korte antenne ?

Bericht door Marantz » do 13 sep 2012, 10:16

Ik zelf twijfel toch een beetje over die kortere polo antenne, soms als ik tussen de huizen rij zakt de kwaliteit een beetje in, wat te horen is omdat er dan iets minder hoog in het geluid zit, het word wat doffer.
Ik zet vandaag weer de lange originele UP antenne erop en kijken of dit beter is, maar wel minder fraai.....

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Korte antenne ?

Bericht door Roelio » do 13 sep 2012, 15:31

Ik hoop die van mij snel te kunnen testen. Moet eerst me auto weer eens terug zien te krijgen... De B1tches.....
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Korte antenne ?

Bericht door Marantz » do 13 sep 2012, 19:05

De originele UP antenne doet het toch het beste, geen zweverig geluid, gewoon 100% goed.
Ik hou het dus toch na al dat antenne gedoe op de UP antenne ondanks dat andere oplossingen mooier zijn, maar ik geef de voorkeur aan "spotless" ontvangst.....

Gebruikersavatar
Dentatus
Forum newbie
Berichten: 27
Lid geworden op: do 16 aug 2012, 20:36

Re: Korte antenne ?

Bericht door Dentatus » za 15 sep 2012, 12:10

Ik heb met de SX4 antenne totaal geen verlies, van midden op de afsluitdijk tot hartje Amsterdam met verschillende radio stations.

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Korte antenne ?

Bericht door Roelio » zo 16 sep 2012, 08:27

Nice ! Heb die van mij ook geplaatst maar toch heel licht signaal verlies. Voor mij wel okay aangezien ik toch altijd DS audio aan heb staan xD
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
boattail
Forum newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 12:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Korte antenne ?

Bericht door boattail » wo 21 nov 2012, 13:26

SX4 antenne erop gezet, ziet er een stuk beter uit en ontvangst verlies tot nu toe niets van gemerkt.(nu heb ik ook 3 jaar een sx4 gehad en daar deed de radio het ook prima, dus waarom zou dat bij de UP anders zijn).
High UP! 75PK met: Executive Pakket, Panorama kanteldak, Dynamic pakket 'triangle ', Maps and More.

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Korte antenne ?

Bericht door Marantz » wo 21 nov 2012, 14:37

boattail schreef:SX4 antenne erop gezet, ziet er een stuk beter uit en ontvangst verlies tot nu toe niets van gemerkt.(nu heb ik ook 3 jaar een sx4 gehad en daar deed de radio het ook prima, dus waarom zou dat bij de UP anders zijn).
Gevoeligheid van de radio opzich kan hoger of lager zijn, dan scheelt het wel......

Gebruikersavatar
blackup
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: di 23 okt 2012, 21:12
Locatie: Amsterdam

Re: Korte antenne ?

Bericht door blackup » wo 21 nov 2012, 22:23

Dentatus schreef:Ik heb de antenne van een Suzuki SX4 erop geschroefd, van het model voor de allernieuwste.
Maar hij ziet er exact hetzelfde uit als die van een Polo 6R en voor een tientje bij de Suzuki dealer gehaald (volgens mij zijn ze gewoon 8,50eu..).
Ohja en hij geeft perfecte ontvangst en heb met de up al in heel Nederland en de middle of nowhere gereden.

Suzuki part no: 39251-81JAO
Afbeelding
Lijkt mij leuk om dit alternatief te proberen en aan een tientje val je geen buil en het ziet er wat mij betreft prima uit.
Dank voor de tip, "Dentatus".

Met vriendelijke groet,
Bart

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Korte antenne ?

Bericht door Tom Westendorp » do 22 nov 2012, 10:15

Mooie antenne!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
blackup
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: di 23 okt 2012, 21:12
Locatie: Amsterdam

Re: Korte antenne ?

Bericht door blackup » za 01 dec 2012, 21:57

Rij nu alweer een paar dagen met deze antenne en ik ben er zeer tevreden over.
Ontvangst is prima en het ziet er gelikt uit 8-)
Kostte mij overigens €14,- bij de Suzuki dealer in Amstelveen :|

Met vriendelijke groet,
Bart

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Korte antenne ?

Bericht door Roelio » ma 17 dec 2012, 13:07

Die van mij begin al weer te roesten.. Denk dat ik ook voor die van de heren hierboven ga :P
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
THID
Vagling liefhebber
Berichten: 125
Lid geworden op: di 26 jun 2012, 10:32

Re: Korte antenne ?

Bericht door THID » wo 02 jan 2013, 18:45

heb inmiddels ook de Polo 6R antenne geplaatst. Heb geen verlies van signaal en het staat wel een stuk beter. Prijs was €20,03 bij de werkplaats van mijn dealer.
High up! BlueMotion Technologies 3drs 60pk Black Pearl | Dynamic | Executive | Drive | Panoramisch Dak
---
Afbeelding

f.devoigt
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 13:34

Re: Korte antenne ?

Bericht door f.devoigt » ma 17 feb 2014, 08:16

Ik heb de standaard antenne van mijn up vervangen door een van de volkswagen polo van 42 cm. De ontvangst van de originele antenne was zeer slecht met name in het buiten gebied en rondom hoogbouw. Nu is de ontvangst 100%. Ik hoor zo links en rechts best wel veel klachten over de antenne die VW zelf aanbrengt. Als je dan ook leest in dit forum dat de ontvangst in procenten zakt als je een kortere antenne plaatst. Gebruik je alleen je cd speler of je mps , en wil je puur voor de uitstraling gaan , koop dan een leuk kort stompje. Wil je wel gebruik maken van de radio ga dan voor een langere versie. Laat niet aan je hemel of radio sleutelen. Daar wordt het over het algemeen niet veel beter van . :dance:

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Korte antenne ?

Bericht door Xanderv » ma 17 feb 2014, 08:49

Hey top leuk om te lezen, maar 42 cm is een redelijke joekel zeg. Fotootje?
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: Korte antenne ?

Bericht door DonkUp » ma 17 feb 2014, 20:47

Vreemd, ik heb de korte 6R antenne geplaatst en geen last van slechte ontvangst. Zelfs in parkeergarages kan ik nog radio luisteren.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Gebruikersavatar
Emiel
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 05 dec 2012, 06:44
Locatie: Borne (Ov)

Re: Korte antenne ?

Bericht door Emiel » vr 21 feb 2014, 12:42

Aloha,

ook wij hebben nu een paar weken de korte VW antenne op onze Up, het staat veel beter (vinden wij) en de ontvangst lijkt zelfs beter dan met de langere spriet.
Ook valt het mij op dat de nieuwere Up`s, Mii`s en Citigo`s in Duitsland allemaal al de korte antenne als standaard hebben
Carpe Diem!

Plaats reactie