Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door GuidoUp » do 17 apr 2014, 19:54

Afbeelding
Over samco slangen gesproken ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door MicroUp » di 22 apr 2014, 17:30

Inmiddels een eigen set up gemaakt. Tijdelijk, want ik wacht nog op een paar spullen die in backorder staan. Heb nu een slang vanaf het originele luchtfilter huis naar de voorbumper gemaakt. Naast een lekker geluidje, merk ik dat hij onderin, maar ook zeker bovenin veel lekkerder doortrekt.

Als alles klaar is, ga ik naar een bevriende tuner met een dynobank om het 1 en ander te meten. Origineel en met aanvoerslang naar de bumper. Want meten, is weten.
Een up! met wat extra's.

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Roelio » wo 23 apr 2014, 09:21

Klinkt goed! Ben benieuwd !
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Tom Westendorp » wo 23 apr 2014, 11:04

Ik ben ook benieuwd! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door MicroUp » wo 23 apr 2014, 18:26

Afspraak gemaakt, in juni op de bank.

Ik rij nu al 2 tankbeurten met deze setup. Normaal doe ik 550 km op een volle tank. Inmiddels rijd ik 580 km en heb er nog wat in zitten. Afstanden zijn hetzelfde, net als rijstijl, al trek ik nu wat vaker door voor het geluid. Koude lucht doet toch wonderen...
Een up! met wat extra's.

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door oppermii » wo 23 apr 2014, 18:36

Het weer is wel anders. Mijn laatste twee tanks zijn ook een stuk zuiniger.

Gebruikersavatar
Ome Rolph
Vagling liefhebber
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:56
Locatie: Zwaag

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Ome Rolph » wo 23 apr 2014, 19:13

oppermii schreef:Het weer is wel anders. Mijn laatste twee tanks zijn ook een stuk zuiniger.
+1
3-Deurs High Up!, Darksilver, Dynamic pakket, Executive pakket, Drive pakket, M&M en Eibach Pro verlagingsset.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Autheo » wo 23 apr 2014, 19:31

oppermii schreef:Het weer is wel anders. Mijn laatste twee tanks zijn ook een stuk zuiniger.
Dat is bij mij ook zo. Eerder heb ik daar de volgende vraag over gesteld, maar eigenlijk nog geen duidelijk antwoord op gekregen. Dit was mijn vraag:
Autheo schreef:Het viel me ook op dat het verschil in verbruik best wel groot is als je alleen naar de temperatuur verschillen van het weer kijkt. Toen het een poosje boven de 15 graden was, was het verbruik zeker zo’n 5% gunstiger dan bij temperaturen rond de 10 graden (allebei dus met zomerbanden). Daarbij heb ik een vraagje voor de techneuten onder ons: ik heb begrepen dat koude lucht meer zuurstof bevat, wat gunstiger zou zijn voor een goede verbranding om meer power uit de motor te halen. Is mijn conclusie juist als dat inhoudt dat meer zuurstofmolekulen ook vragen om meer brandstofmolekulen, dus automatisch een hoger verbruik? En mag je dan ook redeneren, dat op die manier in de winter je motor eigenlijk krachtiger is dan in de zomer? Of haal ik nu dingen door elkaar? Ben benieuwd wat deskundigen mij als leek hier over kunnen bijbrengen.
Ben benieuwd naar technische uitleg hierover.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door MauriceR. » wo 23 apr 2014, 19:44

Google is je vriend: http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/ ... aat.303135, inclusief aanvulling in de reacties.

M
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Autheo » wo 23 apr 2014, 20:00

MauriceR. schreef:Google is je vriend: http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/ ... aat.303135, inclusief aanvulling in de reacties.
Soms is Google een vriend, maar soms ook niet al te betrouwbaar. Bij de door jou aangehaalde info blijft voor mij wat deskundigheid betreft nog wel wat twijfel bestaan.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door MauriceR. » wo 23 apr 2014, 23:51

Autheo schreef:
MauriceR. schreef:Google is je vriend: http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/ ... aat.303135, inclusief aanvulling in de reacties.
Soms is Google een vriend, maar soms ook niet al te betrouwbaar. Bij de door jou aangehaalde info blijft voor mij wat deskundigheid betreft nog wel wat twijfel bestaan.
AMT dan maar? Wel met andere voorbeelden en suggesties. http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... MT027257W/

Uitgaande van het bovengenoemde principe dat koude lucht meer zuurstof bevat, zul je ook meer brandstof nodig hebben om de ideale mix tussen zuurstof / brandstof te bereiken. Uit mijn hoofd: 14,7:1. De zg stoichiometrische verhouding moet goed zijn. En de ECU in de Up! zorgt altijd voor een perfecte verhouding.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Tom Westendorp » do 24 apr 2014, 08:13

Uitgaande van jou uitleg Maurice kun je dus stellen dat als je de luchttoevoer verbeterd de up! daarop de brandstof toevoer verbeterd en er op die manier een betere verbranding ontstaat en er dus meer vermogen wordt geleverd.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door MauriceR. » do 24 apr 2014, 09:56

Petrolhead Tom schreef:Uitgaande van jou uitleg Maurice kun je dus stellen dat als je de luchttoevoer verbeterd de up! daarop de brandstof toevoer verbeterd en er op die manier een betere verbranding ontstaat en er dus meer vermogen wordt geleverd.
Nou, dat is wel bij een auto met een carburateur. In een moderne auto draait alles om de ECU en de parameters die de ingenieurs hebben ingevoerd. Wat wel zo is, is dat koude lucht en een warme motor een ideale combinatie is om meer PK's onder de motorkap te hebben. Trouwens, het principe van een intercooler is daarop gebaseerd!

Ik heb in mijn Triumph TR3A wel eens geexperimenteerd met twee flexibele slangen die lucht vangen vanaf de grill en dat direct doorgeven naar de luchtfilters - soort McGyver cold air box, zeg maar. Dat scheelt stukken: de hoeveelheid zuurstof is groter, dus meer adem. Maar... dat betekent ook dat ik andere naalden (Engelse versie van sproeiers) nodig heb.

Je woont zelf in Enschede. De twee locaties bij je in de buurt om dat te laten testen zijn Bert Zomer in Holten en BCCP in Gramsbergen. Ze kunnen je ook -op basis van ervaring- adviseren of alleen een ander filter of een cold air box al nut heeft.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Autheo » do 24 apr 2014, 11:19

MauriceR. schreef:Uitgaande van het bovengenoemde principe dat koude lucht meer zuurstof bevat, zul je ook meer brandstof nodig hebben om de ideale mix tussen zuurstof / brandstof te bereiken. Uit mijn hoofd: 14,7:1. De zg stoichiometrische verhouding moet goed zijn. En de ECU in de Up! zorgt altijd voor een perfecte verhouding.
Maurice, dank je wel voor de moeite mij als leek duidelijkheid te geven. Alle factoren die er toe leiden dat je in de winter meer verbruikt dan in de zomer waren me wel duidelijk, maar juist de vraag (los van winter of zomer) of je door koude lucht meer power in je motor zou hebben, bleef nog open. Jouw opmerking over de ‘stoichiometrische verhouding’(leuk voor galgje) heeft me geholpen om via professor Google meer duidelijkheid te krijgen. Als ik alles op mijn ‘lekenmanier’ dan interpreteer, is het dus zo dat voor onze modernere motoren de ECU er voor zorgt dat er altijd een goede verhouding is tussen de zuurstofhoeveelheid en de brandstofhoeveelheid, ongeacht de temperatuur. Hoewel koude lucht dan wel om meer brandstof zal vragen voor de goede verhouding, zal de ECU dat regelen en zorgen dat de motor gewoon dezelfde prestatie levert. Mijn conclusie is dan dat je door de ECU met koude lucht niet meer power in je motor hebt.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door MauriceR. » do 24 apr 2014, 14:24

Mijn conclusie is dan dat je door de ECU met koude lucht niet meer power in je motor hebt.
Zo denk ik er ook over. Daarom zie ik persoonlijk ook niet zoveel heil in een open luchtfilter! Remapping van de ECU heeft meer effect en als je dán een open luchtfilter en dikke uitlaat meeneemt in de 'herberekening' van de waarden voor de ECU, ja dan... maakt het wel uit!

Ik geloof dat Fiat zoiets gedaan heeft met een 500 Abarth - ik zie er hier tenminste van tijd tot tijd eentje rondrijden met een dikke uitlaat en i.c.m. die 2-cilinder klinkt dat wel gaaf!

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door MicroUp » vr 25 apr 2014, 09:04

Interessante discussie weer :) Ik zal inhoudelijk niet ingaan of het wel of niet werkt... Meten is weten en ik zal in juni de resultaten delen. Ter info: De ECU is zelf-lerend, dit wil zeggen dat hij altijd de verhouding zal aanpassen naar rijomstandigheden (dus o.a. hoe jij als berijder een auto bestuurd), kwaliteit brandstof, kwaliteit lucht, hoeveelheid lucht etc etc etc etc etc etc etc.

Maar goed, in Juni weten we meer :)
Een up! met wat extra's.

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door RobertJ » vr 25 apr 2014, 09:39

MauriceR. schreef: Trouwens, het principe van een intercooler is daarop gebaseerd!
Maar die zit na een turbo of compressor, waar de temperatuur veel meer afkoelt. Imo is de winst op een NA erg marginaal. Ik denk dat de grootste winst zit in de flow.

Sent from my XT897

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door MicroUp » vr 25 apr 2014, 10:00

Ach, elke NM is meegenomen, het gaat me niet eens om de PK's, die doen me niks.
Een up! met wat extra's.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Tom Westendorp » vr 25 apr 2014, 10:45

Ik weet 100 procent zeker dat het luchtfilter op mijn Aygo helemaal niets doet qua prestaties. Maar ik zou het niet meer willen missen het geluid is simpelweg te gek! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Autheo » vr 25 apr 2014, 11:01

Petrolhead Tom schreef:Ik weet 100 procent zeker dat het luchtfilter op mijn Aygo helemaal niets doet qua prestaties. Maar ik zou het niet meer willen missen het geluid is simpelweg te gek! :D
Deels Off Topic: Bij een bezoek aan de Audi fabrieken in Ingolstad lieten ze zien hoe bij de A3 in sportuitvoering alleen wat minder isolatiemateriaal werd aangebracht, zodat er een sportiever geluid in het interieur klinkt... Tja, geluid hoort ook bij de beleving. ;)

Plaats reactie