GT Up! en de 1.0 TSI motor

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
upfan
Forum newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 23 jan 2013, 17:55

GT Up! en de 1.0 TSI motor

Bericht door upfan » wo 23 jan 2013, 18:09

Ik was benieuwd naar iets.

de GT Up zal dit jaar uitkomen. Onbekend is of dat al snel is of eind van het jaar.
Als ik de geruchten mag geloven dan is dat in de lente, maar wie weet komt ie pas eind van het jaar op de markt.

Toch heb ik een vraag over de motor.
Die 1.0 3 cilinder TSI met, voor zover bekend is, 110 pk, 175Nm
Hoe zal deze motor gaan concurreren met de 1.0 3 cilinder turbo van Ford die nu met 125pk (200Nm) in de Ford Fiesta en Focus zit.

Is de motor geknepen in de VW of juist niet?
Denken jullie dat er toch tuners gaan komen die het vermogen van Ford kunnen evenaren of zelfs overtreffen.
En dan doel ik op auto's zoals de Polo of een Golf

Het is namelijk erg uniek dat een auto in het A segment een turbo krijgt.
Beetje power en toch misschien zuinig en met dat lage gewicht moet dat erg leuk zijn.

En die Fiesta weegt volgens Autoweek 941kg, dus ik hoop dat ze die GT onder dit gewicht krijgen.
de Fiesta valt immers in het B segment.

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: GT Up! en de 1.0 TSI motor

Bericht door DonkUp » wo 23 jan 2013, 22:34

Een turbomotor is redelijk makkelijk te tunen, dus dat zal wel snel gebeuren. Denk aan Abt (VAG huis-tuner). Volkswagen zal expres de pk's wat lager houden om de levensduur van de motor te verlengen, of om later zelf nog met een sterkere versie te komen (GTI).
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: GT Up! en de 1.0 TSI motor

Bericht door Tom Westendorp » wo 23 jan 2013, 23:46

Erg uniek is het absoluut niet. In Japan doen ze niet anders. Nieuw is het dus allerminst. Ik had het eigenlijk veel gaver gevonden als VW er een een atmo in had gelepeld die moeiteloos 9.000 toeren draait. Maar dat zit er helaas niet in.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: GT Up! en de 1.0 TSI motor

Bericht door up! » wo 23 jan 2013, 23:48

upfan schreef:Is de motor geknepen in de VW of juist niet?
Geknepen is een groot woord, maar je kunt altijd de turbodruk opschroeven. Uit een 2 liter turbomotor van Volkswagen/Audi haal je zo 300pk dus uit een 1 liter moet je zonder problemen wel 150pk kunnen halen. Niet dat ik dat zou doen. Ik heb 1x een auto getuned (Audi S3 van 265pk naar 310pk), maar dat was eens maar nooit weer. Voor mij voortaan liever de originele specificaties :arrow: zo min mogelijk risico's
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

upfan
Forum newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 23 jan 2013, 17:55

Re: GT Up! en de 1.0 TSI motor

Bericht door upfan » do 24 jan 2013, 10:08

DonkUp schreef:Een turbomotor is redelijk makkelijk te tunen, dus dat zal wel snel gebeuren. Denk aan Abt (VAG huis-tuner). Volkswagen zal expres de pk's wat lager houden om de levensduur van de motor te verlengen, of om later zelf nog met een sterkere versie te komen (GTI).
Ja wellicht is dat het.


Petrolhead Tom schreef:Erg uniek is het absoluut niet. In Japan doen ze niet anders. Nieuw is het dus allerminst. Ik had het eigenlijk veel gaver gevonden als VW er een een atmo in had gelepeld die moeiteloos 9.000 toeren draait. Maar dat zit er helaas niet in.
Maar we leven in Nederland en de enige die ik me kan bedenken is een fiat 500 met twinair motor. 2 cilinder turbo.
Dus HIER is het zeker nog uniek wat VW heeft gedaan.
Ik ben erg benieuwd naar de eerste reviews straks.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: GT Up! en de 1.0 TSI motor

Bericht door Tom Westendorp » do 24 jan 2013, 10:15

Nee hoor upfan. Daihatsu heeft jaren geleden al een YRV met turbo motor geleverd en ook de Daihatsu copen heeft een turbomotor gehad. Vergeet ook de Smart niet en enfin je snapt mijn punt. Nieuw is het allerminst en een prestatie is het ook niet echt omdat een turbomotor ontwikkelen makkelijker is dan een hoogtoerige atmo.

Dat het een leuk karretje wordt staat buiten kijf. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: GT Up! en de 1.0 TSI motor

Bericht door NoTVR » do 24 jan 2013, 19:03

Ik ben wel erg benieuwd ja. Ford heeft zijn onderstellen beter voor elkaar dan VW (niet dat VW dat niet zou kunnen, maar het is blijkbaar een keuze).
In deze tijden is 110pk in een up meer dan voldoende in dit land. Het tunen van motoren lijkt wel altijd mogelijk te zijn, maar het gaat wel steeds langer duren voor het beschikbaar is.

130pk/l moet op zich wel mogelijk zijn als de turbo het toelaat. Punt is alleen dat je er niet veel sneller mee gaat worden, want wat heb je er aan als je een seconde sneller op de 100 zit. Investeren in een nog beter onderstel geeft meer voldoening denk ik.

We zullen pas gaan zien wat er in een up zit als er getunede versies op de markt komen van de gt, want aan de atmosferische motor is geen eer te behalen.
Wat heb je aan een sportonderstel met 60/75 pk? Weinig...

Gebruikersavatar
RoyVisser
Vagling liefhebber
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 18:18

Re: GT Up! en de 1.0 TSI motor

Bericht door RoyVisser » do 24 jan 2013, 20:16

NoTVR schreef: Wat heb je aan een sportonderstel met 60/75 pk? Weinig...
Ben ik het heel erg mee oneens, je hebt heel erg weinig aan een sport onderstel als je alleen maar rechtuit rijd, maar zo'n beetje in alle andere situaties haal je er voordeel uit.

Met de korte wielbasis, brede banden en lichte gewicht ga ik in het droge behoorlijk door de bochten heen. Iets hardere demping, een wat lager zwaartepunt en wat beter afgestemde voortrein (om van het onderstuur af te komen) en het wagentje is onhoudbaar. Uit de bochten vandaan trekken en op het gas sturen is uiteraard een no go, maar ik kan echt wel een aantal dingen verzinnen om het wagentje in de bochten leuker te krijgen, ook al heb ik maar 60pk. Voor snel uit de bocht trekken en pure snelheid heb ik andere dingen ;)

ik heb overigens een tijdje Charade Gtti gereden. Briljante motor en ben daarom ook wel erg benieuwd naar het gevoel van de GT :)
Pearl Black High Up 60pk BlueMotion met 16" Classic Velgen, Pearl Black Inleg, Titaanzwart Interieur, Geen Typeaanduiding, Plaatsvervangend Reservewiel, Drive Pakket en Executive Pakket

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: GT Up! en de 1.0 TSI motor

Bericht door NoTVR » vr 25 jan 2013, 17:10

Ik wijzig dat dan in: je hebt er meer nadeel van dan voordelen. Een goede Bilstein schroefset onder een 'gewone' up zetten haalt je comfort voor een redelijk deel weg (up is behoorlijk op comfort afgesteld, maar wat moet je met zo'n korte wielbasis). Dan wordt zo'n set niet veel goedkoper dan een set die je onder een Audi A6 kunt zetten, dus haal je het goekoop-concept van de up helemaal onderuit (gelijkwaardige pakketten kosten voor een Golf of Audi een veelvoud, terwijlje er hetzelfde voor krijgt).

En dan nog: komt die 270 graden doordraaier, komt er nog even een Mitsubishi Charisma voorbij, en zit je er in de bocht achter. Met een up gt kun je zo'n ellendige situatie nog wel voorkomen, maar met 60pk...

Plaats reactie