Sub voor de kleine UP

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door GunSpeed » vr 24 aug 2012, 11:47

Bij mijn testrit in een Black Up! een paar maanden geleden was ik niet zo onder de indruk van de sound (6 speaker systeem toch?). Hier op het forum heb ik nochthans al meerdere keren gelezen dat het wel goed klinkt. Misschien was er iets mis met het demo-model en dus ga ik toch even wachten tot mijn Up geleverd is voor ik verder nog iets doe.

Dit draadje ga ik zeker volgen voor het geval het toch zou tegenvallen in mijn Up want hier zijn al een paar toffe spulletjes voorbijgekomen. :D
up! Black BMT 75pk 3d

Brains
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Brains » vr 24 aug 2012, 14:52

Btw. Ik heb hier nog zo'n pioneer subwoofer voor onder de voorstoel liggen. Ik vind geluid van Up prima dus woofer is over.

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Roelio » di 28 aug 2012, 08:14

@Brains Welk type is dit? Vertel er eens wat meer over?

Gisteren nog een bericht terug gehad van customfit-audio:

We zijn op dit moment druk bezig met het syteem voor de Volkswagen Up. het systeem welke u op youtube heeft gezien is van Volkswagen zelf en wordt onder licentie gemaakt. Wij zijn druk bezig om een vergelijkbaar systeem te maken. het is op dit moment wel mogelijk om met ons IW15/16 of PP7S subwoofer systeem uw Up te voorzien van een sound upgrade.
Dit is ook met een Amplier zoals in het filmpje, dus plug&play en subwoofer systeem in de kofferbak.


Helaas krijg ik van PON hier geen duidelijke feedback op het onderdeel wat door VW zelf uitgebracht zal worden......

Wel is MultiCarParts zelf ook bezig zie hieronder:

Wij zijn op het moment bezig om de set-up en software te ontwikkelen voor de VW Up. De subwoofer, versterker en kabelboom zijn inmiddels gereed.
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door GunSpeed » di 28 aug 2012, 13:22

Klinkt interessant ;)
up! Black BMT 75pk 3d

Brains
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Brains » wo 29 aug 2012, 18:32

Mijn woofer is de Pioneer TS-WX11a.
Afm; 21x13cm
150 Watt
Met afstandsbediening(via kabel)

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Marantz » wo 29 aug 2012, 19:30

Brains schreef:Mijn woofer is de Pioneer TS-WX11a.
Afm; 21x13cm
150 Watt
Met afstandsbediening(via kabel)
Heb ik ook in mijn nog huidige Twingo (nog 2 dagen denk ik), geen subwoofer maar een lekkere bas, en trilt lekker volgens mijn vrouw :mrgreen:

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Roelio » do 30 aug 2012, 08:14

Zou de TS-WX11a wat toevoegen aan het geluid van de UP! ?
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Marantz » do 30 aug 2012, 08:27

Weet je alleen maar als je het probeert, het gaat bij het serieus gebruik van subs om lagere bas en meer geluids druk, dat ga je met dit soort "subs" niet bereiken, deze veredelde woofers zorgen ervoor dat je het dB nivo van de bassen los van de andere speakers kunt regelen, wat opzich wel prettig is.
Bij een installatie zonder een losse sub kan je uiteraard de bassen naar + en - zetten, bij + krijgen de woofers wat meer laag toegestuurd, wat vaak resulteerd in vervorming.
Dit soort Pioneer subs kunnen iets meer hebben en zijn los van de andere speakers af te regelen, vandaar dat ze bestaansrecht hebben....

Brains
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Brains » do 30 aug 2012, 22:23

Ik ben geen audiofreak, maar garandeer dat zo'n kleine pioneer woofer absoluut meer vibraties en luchtverplaatsing veroorzaakt. Hij is met die afstandsbediening super in te stellen voor zowel de frequentie als ook het " volume". Je kan er zelf de bas mee " omdraaien" met knopje op afstandsbediening.
Ik heb er altijd erg veel plezier van gehad. Probleem is nu alleen de inbouwtijd en uitzoekwerk. Die constante+ van accu naar binnen trekken en achter de radio zoeken naar de kabeltjes vd achterspeaker om sub mee aan te sluiten.

Gebruikersavatar
TimUp
Forum newbie
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 24 jun 2012, 09:34
Locatie: Sittard

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door TimUp » vr 31 aug 2012, 12:16

Ik kan Brians verhaal volledig beamen.. Heb in mijn Clio de TS-WX77a gehad en dat is echt een uitkomst als je geen losse versterker en zo'n lelijke woofer in je kofferbak wilt hebben..

Geluid is écht goed, niet zoals CBdicX zegt..
High Up! | 75pk BMT | Dynamic Pakket | Executive Pakket | Dark Grey | 5-drs

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Marantz » vr 31 aug 2012, 13:25

Of geluid wel of niet goed is kan alleen de persoon zelf bepalen, net zoiets als, is rood wel of niet mooi.
Ik vind rood prachtig, behalve op een tomaat ;)
Geluid is puur persoonlijk en dient geprobeerd te worden, dat heb ik ook gezegd, en of het wel of niet klinkt ligt aan allerlij omstandigheden, plaats, ruimte ect. ect.
Er kunnen aardige resultaten behaalt worden met Pioneer of soort gelijke woofers, maar die gaan geen dB wedstrijden winnen.
Het is maar net wat je wilt, als je sub frequenties wilt is dit niet de weg, wil iets harder laag dan zou het kunnen werken.

Zo'n platte pannekoek kan nooit van z'n leven voldoende lucht verplaatsen om serieus genomen te worden.
Om sub frequenties te voelen dient er conus uitslag te zijn want er moet lucht verplaatst worden, dat doen deze woofers niet, en hoe platter, hoe slechter.
Maar nogmaals, sluit dat ding aan en voldoet ie aan je verwachting, prima, maar dit zijn geen sub woofers, het zijn gewoon woofers die zich de krampen moeten werken om de specificaties te halen, en die 25 Hz gaat deze niet "hoorbaar" halen......
Woofers hebben R U I M T E nodig, hoe moet een woofers in dit kastje zijn werk doen, vandaar dat er woofers ingebouwd worden waarbij de kofferbak als kast dient, dan een mono +1000 watt versterker er achter, dan gaan we praten over een sub woofer.
Laatst gewijzigd door Marantz op vr 31 aug 2012, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michel.oa
Vagling liefhebber
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 19:36

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Michel.oa » vr 31 aug 2012, 13:40

Helemaal mee eens
Eigenaar van een Black Up bmt 5 deurs

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Roelio » vr 31 aug 2012, 13:59

En om dan gelijk maar aan te haken op CBdicX zijn verhaal wil je dus echt lekker knallen en diepe bassen produceren zullen we naar een Losse Sub met versterker moeten. De pest alleen is dat de radio in de up's geen line out hebben en zover ik kan zien zullen we dus een L.O.C. moeten plaatsen met of zonder filter systeem....

Onderstaand plaatje laat volgens mij goed zien wat de bedoeling is van zo'n "Line Out Converter" systeem.... Iemand ervaring hiermee ?

Afbeelding

Dus ik ben alvast opzoek naar een kleine mooie mono versterker en een sub die toch nog wat ruimte overlaat. En misschien kan ik deze wel in de onderste laadplek douwen :P

Zit dan nog wel met het remote signaal systeem....
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Roelio » vr 31 aug 2012, 15:10

Ondertussen er al achter dat ze hier een veel mooiere oplossing voor hebben.... Jammer dat ik wat te laat ben anders had ik jullie morgen weg gebeukt haha :P
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Marantz » vr 31 aug 2012, 18:47

Misschien is dit wat voor je, toch een kast met redelijk volume (ca 40 liter) en een dijk van een woofer met dubbele magneten die tot 1400 watt kan hebben.
Kast kan geplaatst worden in de kofferbak en heeft een schuine achterkant om tegen de achterkant van de bank te zetten.
Zo blijft er toch nog genoeg ruimte over voor koffers of bootschappen tassen.
Zet er een krachtige mono versterker achter, die High Level speaker aansluitingen gebruikt, hoef je ook geen Line Out converter te gebruiken, en knallen maar.
Ik heb dit setje thuis gebruikt als subwoofer voor mijn 9.2 versterker en was een van de beste subs !
(en een fractie van de prijs voor een "originele" HiFi subwoofer)
Heb alleen de kast gebruikt, standaard woofer eruit en de krachtige W308D4 erin op 2 Ohm, later heb ik zelf een kast gebouwd met meer volume.
Mijn versterker pompte er tot 8 Hz uit en ik kon dit signaal aansturen tot 800 watt.
.
Pioneer 1.jpg
Pioneer 1.jpg (40.32 KiB) 4979 keer bekeken
.
PIONEER-TS-W308D4-1400W.jpg
PIONEER-TS-W308D4-1400W.jpg (33.1 KiB) 4979 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Marantz op za 01 sep 2012, 06:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Roelio » vr 31 aug 2012, 21:08

Ziet er goed uit ik heb toevallig vanmiddag een setje voor nog geen 300 euro gevonden. En maak zelf de kast. Zal snel even wat informatie plaatsen. Wil graag een dichte box hebben voor snellere klappen :)
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Marantz » za 01 sep 2012, 06:42

Ben benieuwd, met een dichte kast in ieder geval geen lastige berekeningen voor de poort :D
Probeer de kast zo groot mogelijk te maken en vergeet geen dempings matten van binnen, dat scheelt qua bas gevoel ernorm, met of zonder.
Ook is het belangrijk dat de kast geheel luchtdicht is, dus gebruik houtlijm en siliconenkit binnen in de kast zodat alle naden geheel dicht zijn !
Ik heb zelf diverse sub woofers gebouwd, wel is waar voor HiFi maar die princiepes blijven het zelfde.
Van multi driver subs met 6 kleine drivers en 1 grote, dubbele drivers, tot de standaard subs met enkele divers, maar qua specificatie en design geheel naar eigen smaak.
Loop je tegen een probleem aan laat het weten, misschien kan ik dan helpen.......

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Roelio » ma 03 sep 2012, 09:42

Bedankt CBdicX ! Het ziet er naar uit dat ik 80x40x18 cm aan ruimte heb. (dat is de 2de laadbak zeg maar onder de plank) Ik wil de volgende subwoofer plaatsen http://www.audiosystem-europe.com/daten ... Black.html En wil hiervoor het liefst 22 mm MDF voor gebruiken met de omvang van 22 liter...

Nu nog even iets vinden waar ik de het mee kan berekenend zodat ik weet welke planken ik moet laten zagen.

ps. als versterker komt er de AUDIO SYSTEM CO 80.2

Dit is trouwens waar ze bij Team Multi Car Parts mee aan komen zetten. Heb om meer info gevraagd zoals spec's etz.

AfbeeldingAfbeelding
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Marantz » ma 03 sep 2012, 10:16

Prima High Level versterker voor de woofer.
Met een beschikbare ruimte van 22 liter, wat opzich weinig is voor een subwoofer, heeft het geen enkele zin om meer uit te geven aan zwaardere versterker of krachtigere woofers, dus dit zal voor deze ruimte best werken.
22mm MDF is prima, lekker stevig zeker voor deze combo, blijft de kast lekker vrij van trillingen, en vergeet geen dempings matten binnen de kast, Gamma verkoopt prima speaker dempings matten voor een zeer aantrekkelijke prijs, en het werkt gewoon.
Ben benieuw hoe je het vind klinken......

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Sub voor de kleine UP

Bericht door Marantz » ma 03 sep 2012, 10:23

helix_PP7S.jpg
helix_PP7S.jpg (40.82 KiB) 4924 keer bekeken
.
Kijk dit is nou slim, rij je lek dan kan je de subwoofer kast als reservewiel gebruiken :lol:

Plaats reactie