gordel passagier

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

gordel passagier

Bericht door Gert » ma 12 jan 2015, 23:32

Ik heb een beetje verbaasd gemerkt dat als je passagier voorin de gordel niet aandoet, dat je dan ook een alarm piepje hoort en het gordel-niet-aan lampje in het display gaat branden als je gewoon wegrijdt.

Hoe weet de UP dat ik een passagier heb?

Ik heb altijd gedacht dat de signalering dat de bestuurder de gordel niet aan heeft gaat via de motor en de snelheid want als je stapvoets rijdt krijg je als bestuurder normaliter geen alarm?
Dat werkt uiteraard niet voor een passagier.

Mijn verbazing komt ook doordat mijn peugeot geen alarm gaf als mijn passagier de gordel niet aan had.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: gordel passagier

Bericht door PR010 » ma 12 jan 2015, 23:51

Zitten sensoren in de stoel!


Sent from my iPad using Tapatalk
Black on Black

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: gordel passagier

Bericht door MauriceR. » di 13 jan 2015, 00:19

Best wel fout van Peugeot! Zelfs mijn Saab 96 (Kijk hieronder maar naar de leeftijd...) heeft dat al!

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: gordel passagier

Bericht door Gert » di 13 jan 2015, 00:33

Nou ik vond het wel goed van peugeot want als ik zelf als bestuurder geen zin had om de gordel aan te doen stopte ik de steker van de passagiersgordel in de contra-stekker van de bestuurder :lol:

Neen, alle gekheid op een stokje heel erg vond ik dat ontbrekende passagier alarm niet want het is bij mijn weten de verantwoordelijkheid van de bestuurder dat zijn passagier de gordel gebruikt.

Wel moet ik zeggen dat ik VW toch erg clever vind met zijn sensoren in de stoelen en dat in de goedkoopste auto die ze hebben. Die zonder kofferbaklicht en hoedenplanktouwtje ;)

Toen ik nog peugeot reed, moest ik in de lunchpauze wel eens naar de nieuwe golf van collegas komen kijken. Die wezen me dan glunderend op alle vernuftigheid van VW (speciale gootjes die het regenwater afvoerden of weet ik veel). Ik knikte dan beleefd en zei "prachtig" terwijl ik dacht "ik wil nog niet dood gevonden worden in een VW". Nu vind ik mijn upje prachtig om te zien en ben vol lof over het vernuft van VW. Het kan verkeren.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
HeHo
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: di 09 jul 2013, 14:19

Re: gordel passagier

Bericht door HeHo » di 13 jan 2015, 09:37

Bij de dealer of via een handig iemand met een laptop (en bijbehorende software) is die piep gewoon uit te schakelen. Zelf heb ik het tijdens een beurt laten doen.
Ik heb vaak een zware tas bij mij en die ligt meestal op de passagiersstoel. Dan piept ie ook al.

pkfreak
Vagling liefhebber
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 18:45

Re: gordel passagier

Bericht door pkfreak » di 13 jan 2015, 10:07

Gert schreef:Nou ik vond het wel goed van peugeot want als ik zelf als bestuurder geen zin had om de gordel aan te doen stopte ik de steker van de passagiersgordel in de contra-stekker van de bestuurder :lol:

Neen, alle gekheid op een stokje heel erg vond ik dat ontbrekende passagier alarm niet want het is bij mijn weten de verantwoordelijkheid van de bestuurder dat zijn passagier de gordel gebruikt.

Wel moet ik zeggen dat ik VW toch erg clever vind met zijn sensoren in de stoelen en dat in de goedkoopste auto die ze hebben. Die zonder kofferbaklicht en hoedenplanktouwtje ;)

Toen ik nog peugeot reed, moest ik in de lunchpauze wel eens naar de nieuwe golf van collegas komen kijken. Die wezen me dan glunderend op alle vernuftigheid van VW (speciale gootjes die het regenwater afvoerden of weet ik veel). Ik knikte dan beleefd en zei "prachtig" terwijl ik dacht "ik wil nog niet dood gevonden worden in een VW". Nu vind ik mijn upje prachtig om te zien en ben vol lof over het vernuft van VW. Het kan verkeren.
Tja, alleen die speciale gootjes........ :(
Gr. Michel

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: gordel passagier

Bericht door Johannus » di 13 jan 2015, 10:32

Gert schreef:... want het is bij mijn weten de verantwoordelijkheid van de bestuurder dat zijn passagier de gordel gebruikt.....
Het is ook de verantwoordelijkheid van de bestuurder om de gordel te gebruiken. En toch zit er een alarmpje in de auto. Waarom? Euro-NCAP score! Telt mee in de beoordeling. Waarschijnlijk net als de bandenspanningscontrole, ABS, ESP en CEB.

Ik vind het redelijk stupide dat zo'n lampje/alarm mee telt, want ik vind het enorm stom als je je gordel niet altijd als standaard om doet. Als je het altijd doet, is het een automatisme en vergeet je het niet. Ik doe mijn gordel nog om als ik de auto een meter of 3 verplaats op de oprit.
Het kan verkeren.
Inderdaad. En vergeten is menselijk :) dus ansich vind ik het niet verkeerd dat er z'n alarmpje in zit: Kan je leven redden, dus hoor je mij niet klagen.
Eco-up! kilometervretertje

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: gordel passagier

Bericht door PR010 » di 13 jan 2015, 11:02

Henkjan schreef:Bij de dealer of via een handig iemand met een laptop (en bijbehorende software) is die piep gewoon uit te schakelen. Zelf heb ik het tijdens een beurt laten doen.
Ik heb vaak een zware tas bij mij en die ligt meestal op de passagiersstoel. Dan piept ie ook al.
Ik heb het ook uitgezet, stuk beter


Sent from my iPad using Tapatalk
Black on Black

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: gordel passagier

Bericht door Gert » di 13 jan 2015, 11:27

Ik doe de gordel ook altijd aan, al was het maar voor de verzekering/aansprakelijkheid.
Het bestuurders riedeltje van de up klinkt trouwens veel mooier en sympathieker dan dat van mijn 206. Zowiezo, als je toch de gordel aandoet - wat toch echt veiliger is - heb je natuurlijk ook geen last van het gordel-alarm. Het passagiers alarm - dat anders klinkt - kan alleen maar bijdragen aan je opvoeding want het is denk ik niet chique om al weg te rijden terwijl je passagier nog bezig is zijn/haar gordel aan te doen. En dat was wat ik deed.

Veiligheid is inderdaad wel veel belangrijker dan een hoedenplank touwtje of kofferbak lampje.
In dat verband - al is het niet on topic - heb ik het altijd raar gevonden dat je de passagiers-airbag kunt uitschakelen. Het is valse zuinigheid want ook al rijd je meestal alleen en kun je op die manier een dure bag besparen bij een aanrijding, je zult hem maar vergeten aan te zetten net als je een passagier hebt en uitgerekend een aanrijding krijgt.

Het zal toch niet zo zijn dat VW daar ook aan gedacht heeft en de sensor in de stoel gebruikt om te protesteren als de passagiers-airbag uitstaat terwijl er een passagier is?

In elk geval had peugeot dat vernuft volgens mij niet en wel die valse zuinigheid, ook al waren bij peugeot alle onderdelen peperduur :twisted:
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: gordel passagier

Bericht door PR010 » di 13 jan 2015, 11:59

Ik weet niet of dit ook bij de UP is maar denk ht wel. Alsje de stoel helemaal naar achterste stand zet moet de airbag groter worden als dat de stoel in de voorste stand staat. En de airbag moet uit alsje kinderzitje voorin hebt. En het deuntje is irritant alsje een zware krat of iets naast je hebt.. Aangezien de kofferbakruimte word ingenomen door een Sub moet die daar wel staan haha


Sent from my iPad using Tapatalk
Black on Black

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: gordel passagier

Bericht door Gert » di 13 jan 2015, 12:16

Ja, het is inderdaad toch wel goed dat hij uitgezet kan worden denk ik nu.
In elk geval bij een 3-deurs up ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: gordel passagier

Bericht door enie-up » di 13 jan 2015, 12:35

Maar als er niets zwaars op de bijrijdersstoel ligt, piept de gordel verklikker niet, maar doet de stoelverwarming het wel ;)
Handig als je handschoenen en sjaal erop liggen, zijn ze lekker warm bij het uitstappen :lol:

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: gordel passagier

Bericht door TwitNour » di 13 jan 2015, 13:03

Johannus schreef: Ik vind het redelijk stupide dat zo'n lampje/alarm mee telt, want ik vind het enorm stom als je je gordel niet altijd als standaard om doet. Als je het altijd doet, is het een automatisme en vergeet je het niet. Ik doe mijn gordel nog om als ik de auto een meter of 3 verplaats op de oprit.
+1 mee eens. Iedere meter meter die je in je auto vooruit komt kan er wat gebeuren.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: gordel passagier

Bericht door Gert » di 13 jan 2015, 13:17

Precies. Zelfs als het alleen maar een dikke bult is die je er mee voorkomt is het mij "de aantasting van de persoonlijke integriteit" wel waard.

Ik geloof dat ze ooit in Amerika een rechtszaak hebben aangespannen tegen de gordel plicht op basis van dit argument. Ze wonnen nog ook, destijds althans. Maar ja, in Amerika heb je wel je revolver bij je om met iemand die je aanrijdt af te rekenen ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: gordel passagier

Bericht door Johannus » di 13 jan 2015, 14:51

Een gordel doe je om voor je eigen veiligheid. Als je daar anders over denkt, ben je (imho) niet goed bij je hoofd en verdien je een Darwin award :-) ( stupide dus ook dat er zoiets bestaat als een bekeuring voor het niet dragen van de gordel :-) )

Airbags uitzetten om een dure plofzak te besparen als er niemand zit en ie toch ploft bij een aanrijding? Ben je wel helemaal goed bij je hoofd? Als je een klappertje maakt waarbij de airbags klappen, schrijf je het best gelijk de hele auto af. één of 2 plofzakken defect maakt dan niet meer uit. Komt in de buurt van 'Als ik mijn gordels niet om doe, slijten ze ook niet'.

Nee, de airbag kan vooral uit voor het 'in-tegen-de-rij-richting-in' geplaatste kinderstoeltjes. Het komt voor (als je kinderen hebt, en die heb ik :-) dat de achterbank met andere spullen vol ligt ( neergeklapte achterbank, weet ik veel: kerstboom ofzo? ) en dat je toch veilig je Maxi-cosi mee wilt nemen. Dán kan ie uit, inclusief een waarschuwingslampje op je dash. In m'n Golf kon ie niet uit, en dat is gebleken soms vrij onhandig ( want soms geen Maxi-Cosi mee te nemen dus).

Overigens: zware spullen op de stoel naast je zetten, die zwaar genoeg zijn om het gordellampje te laten branden? Denk er eens over na om dat soort dingen niet naast je op te bergen, maar bijvoorbeeld achterin. Of zet ze met de gordel enigzins vast. Voor iedereen die niet begrijpt wat ik bedoel en het onzin vinden: Maak maar eens een klapper of een koprol met je auto. Werkelijk alles komt voorbij zetten.
Eco-up! kilometervretertje

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: gordel passagier

Bericht door Gert » di 13 jan 2015, 15:06

Ja, je hebt natuurlijk gelijk. Als de airbag uitzetten alleen bij uitzondering gebeurt is de kans dat je hem vergeet terug te zetten ook kleiner denk ik. Bovendien begrijp ik dat je daar dan toch een alarm of signalering van krijgt. Dan kan het eigenlijk niet misgaan.

Wel vind ik het niet gek dat er een verbaal staat op niet dragen van de gordel. Immers als jij je zonder gordel dood of invalide rijdt komen de kosten daarvan toch grotendeels op rekening van anderen.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: gordel passagier

Bericht door Johannus » di 13 jan 2015, 21:18

True. Net zoals de anti-rook campagnes: 't is je eigen gezondheid, maar de kosten van een eventuele ziekte (of letsel) wentel je wel af op de medemens.

Overigens: Kwam er vandaag achter dat een take-up! dus géén airbag uitschakeling heeft. (ik was op zoek naar 't lampje 'airbag passenger off'). Ik ken het lampje wel uit de proef-rit up! ( move-up ), maar zit in de take-eco-up dus niet.
Niet erg: geen maxi-cosi kids meer.
Eco-up! kilometervretertje

Hennepp
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 19:19

Re: gordel passagier

Bericht door Hennepp » zo 01 feb 2015, 20:55

Krijg zelfs een melding als de passagiers achterin hunbgordel niet om hebben .. wel handig met kleine kinderen die hem weleens stiekem afdoen(zoals die vannmij)

Brenda_L
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 12:08

Re: gordel passagier

Bericht door Brenda_L » ma 02 feb 2015, 19:44

Johannus schreef: Overigens: Kwam er vandaag achter dat een take-up! dus géén airbag uitschakeling heeft. (ik was op zoek naar 't lampje 'airbag passenger off'). Ik ken het lampje wel uit de proef-rit up! ( move-up ), maar zit in de take-eco-up dus niet.
Niet erg: geen maxi-cosi kids meer.
Je kan het altijd bij de dealer aan/uit laten zetten!

Gebruikersavatar
Diver
Forum newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: za 14 sep 2019, 16:30

Re: gordel passagier

Bericht door Diver » za 11 jul 2020, 10:17

HeHo schreef:
di 13 jan 2015, 09:37
Bij de dealer of via een handig iemand met een laptop (en bijbehorende software) is die piep gewoon uit te schakelen. Zelf heb ik het tijdens een beurt laten doen.
Ik heb vaak een zware tas bij mij en die ligt meestal op de passagiersstoel. Dan piept ie ook al.
waar staat het aan zetten van de piep, heb VCDS maar heb het nog niet gezien.

Plaats reactie