Ontvangst radio is sterk verminderd

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
CanisLupus
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 16:11

Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door CanisLupus » di 16 dec 2014, 20:57

De ontvangst van de ingebouwde radio is sinds een maand zeer slecht geworden. Bij mijn dealer in Alkmaar werd verteld dat het aan de zender lag. Helaas blijft het nog steeds zeer slecht (niet tijdelijk dus), het lijkt net of RDS/AF niet meer werkt, of geen alternatieve zender kan lokaliseren. Van arre moede maar eens op wat knoppen gaan drukken, en ziedaar, indien men wat langer op de menu button drukt komt er op eens een soort test scherm tevoorschijn met allemaal gegevens ( 6 verschillende parameters) over de zender die men op dat moment ontvangt. Radio 1 Q (Quality) = Poor, nou dat merkte ik. Ook RDS ziet men verspringen, ook was er een optie die op AUS stond, maar hoe ik dat kan veranderen... verder is het grappig om de signaalsterkte te zien verspringen tijdens het rijden!
Zijn er mensen in de omgeving van Alkmaar die hier ook last van hebben (slecht ontvangst, voorheen goed), alhoewel mijn andere auto het goed doet...

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door PR010 » di 16 dec 2014, 21:16

Ik heb dit ook wel is !
Black on Black

CanisLupus
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 16:11

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door CanisLupus » di 16 dec 2014, 21:23

Maar het blijft nu wel erg lang slecht, en als ik op scan druk vindt hij alleen radio 528 of BNR, zeker zeer sterke zenders...

Loudmouse
Vagling liefhebber
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 18:11
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door Loudmouse » wo 17 dec 2014, 06:57

Vaag probleem.
Heb je in het begin wel altijd goede ontvangst gehad?
Je zal er ongetwijfeld al op gelet hebben maar zit de antenne nog op zn plek?
Anders gok ik erop dat de kabel achterop het toestel misschien niet lekker zit.
http://www.caraudioforbeginners.nl
Afbeelding
Bringing Car Audio to a Higher Level

Rens.999
Forum newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 15:30

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door Rens.999 » wo 17 dec 2014, 10:24

Op de ring richting Heerhugowaard van KPN (overdie) tot Ranzijn is altijd sucky.

Gebruikersavatar
Menaz
Vagling liefhebber
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 19 feb 2014, 16:09

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door Menaz » wo 17 dec 2014, 11:41

In de 'tunnel' in de A2 bij Utrecht hebben ze sinds kort eindelijk iets aan het bereik gedaan. Daar was het ook altijd een paar minuten ruis, maar nu kun je gewoon blijven luisteren.

Ik vind de ontvangst over het algemeen ook niet super. Stem af en toe opnieuw af om te kijken of er geen sterkere zenders zijn, maar dat haalt niks uit.
Ex: SEAT Mii Sport Dynamic - 5-drs - Diepzwart metallic - Drive pakket - SEAT Portable System - 2014

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door Gert » wo 17 dec 2014, 13:26

Ik zit ook vaker te dubben in de auto of ik de radio nu een 10 of een 0 moet geven als rapportcijfer ;)
Heb ook de ervaring dat de kwaliteit medeafhangt van waar je rijdt.

Advies: erger je niet aan (een beetje)ruis dan is ermee te leven. Ik erger me persoonlijk meer aan het vele geouwhoer dat er is op de sterkste/beste zenders.

De buitenkant van de radio (ook de kwaliteit daarvan) en het bedieningsgemak geef ik trouwens een 9 net als de geluidskwaliteit bij gebruik van CD/SD. Ik heb dan wel het fender systeem.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door PR010 » wo 17 dec 2014, 13:32

Gewoon geen radio luisteren haha sd kaart inje m&m of aux[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
Black on Black

CanisLupus
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 16:11

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door CanisLupus » wo 17 dec 2014, 18:20

Bedankt voor alle tips, elders op dit forum las ik ook al het eea.
Bijv.:
1) Zonder antenne proberen, blijft het even slecht dan ligt het aan de antenne. Ga ik van het weekend eens proberen.
2) In de voet van de antenne zit een antenneversterker, misschien defect...
3) Zoals hierboven ook genoemd, de antenne aansluiting op radio.
4) Regionale problemen met zenders, mijn wijk in Bergen is bijv. extreem slecht, maar nu is het zelfs in Ymuiden bij Tata Steel slecht.
5) ...

En wat zo jammer is, ik vond hem zo goed, heel goed ontvangst, zou wel een 8 geven, maar nu een 3.
En zelf wat muziek op CD of M&M zetten is ook een goed idee, want nu zet ik hem vaak uit.

CanisLupus
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 16:11

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door CanisLupus » wo 17 dec 2014, 20:31

Nu nog even scherm opgezocht wat via <MENU> button getoond wordt (circa 10 sec. indrukken).
HF: Signaal sterkte
ANT1: Of er een antenne is aangesloten, EIN (aan) of AUS (uit), nou de mijne is AUS :cry: :cry: , of zou dit de antenne versterker zijn... Hoe is dit bij iemand anders?
Q: Kwaliteit=> POOR, MONO of STEREO
MP: Weet ik niet!
NK: Weet ik niet!
RDS: Actuele RDS zender? Wisselt tijdens het rijden.
Er zijn vast wel mensen die meer weten over dit scherm...

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door RobertJ » zo 21 dec 2014, 10:12

Had hetzzelfde probleem, dealer heeft nieuwe antennevoet geplaatst onder garantie

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door arnout84 » zo 21 dec 2014, 10:33

Voordat ik een citigo had las ik al veel verhalen over de Funky. Nu hem ik zelf gebruik ruim een half jaar kan ik zeggen dat het echt een wanproduct is. Ik rij dagelijks van Arnhem naar Venray en dan is wel te merken hoe slecht de ontvangst is. Als je hem op een zender houdt kan ie het redelijk bij benen maar als je wisselt van zender is het alleen maar ruis en daar blijft het bij dan want de AF functie werkt dan niet? (Kan daar ook niet wijs uit worden) Ik zit hard aan te denken om PON te bellen en dit voor te leggen want er schijnt dus een verbeterde funky te zijn die al een stuk beter werkt. Uiteraard heb ik aan alternatieven gedacht :

- Funky kopen met DAB optie.
- Pioneer kopen met alle opties (DAB, bluetooth, usb etc) en een normale navigon kopen die past op de M+M houder

CanisLupus
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 16:11

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door CanisLupus » zo 21 dec 2014, 12:54

RobertJ schreef:Had hetzzelfde probleem, dealer heeft nieuwe antennevoet geplaatst onder garantie
Robert, staat antenne bij jou op EIN? Of bij een ander die goede ontvangst heeft.
Ik ben heel benieuwd.
Aan die voet (met versterker) denk ik namelijk ook wel.

CanisLupus
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 16:11

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door CanisLupus » ma 22 dec 2014, 15:46

Ik heb de antenne er maar eens afgehaald, en wat blijkt, het maakt niets uit! Nu kan ik net zo goed zonder antenne gaan rijden. Omdat ik nog ontvangst heb denk dat het aan de versterker in de voet zal liggen. Ik ga toch maar even met de dealer een afspraak maken.
nb.: Ook een andere antenne bracht geen uitkomst.

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door DonkUp » ma 22 dec 2014, 21:15

CanisLupus schreef:Nu nog even scherm opgezocht wat via <MENU> button getoond wordt (circa 10 sec. indrukken).
HF: Signaal sterkte
ANT1: Of er een antenne is aangesloten, EIN (aan) of AUS (uit), nou de mijne is AUS :cry: :cry: , of zou dit de antenne versterker zijn... Hoe is dit bij iemand anders?
Q: Kwaliteit=> POOR, MONO of STEREO
MP: Weet ik niet!
NK: Weet ik niet!
RDS: Actuele RDS zender? Wisselt tijdens het rijden.
Er zijn vast wel mensen die meer weten over dit scherm...
Ik heb net even naar mijn instellingen gekeken, hier staat [ANT1] op [ON]. Ik heb een Polo 6R antenne en eigenlijk nooit last van slechte ontvangst.
Ik heb nog gekeken of ik instellingen kon veranderen met de knoppen van de radio, maar dat wilde niet lukken. Ik denk dat je de instellingen alleen via VAGCOM kan veranderen.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

CanisLupus
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 16:11

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door CanisLupus » ma 22 dec 2014, 22:24

Bedankt DonkUp, ik ben blij te horen dat zoiets ook op ON of EIN kan staan, lijkt me best een belangrijke setting. Het lukt me ook niet om dit te wijzigen, jammer.
De meeste items zijn weergave van de huidige status, maar ja die versterker kan misschien AAN of UIT, de antenne heeft immers geen enkel effect. De ontvangst hangt dan volledig af een een stuk afgeschermde coax kabel van 75 ohm. En die pikt natuurlijk heel weinig signaal op (mag immers ook niet).

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door JoVe » di 23 dec 2014, 11:21

Menaz schreef:In de 'tunnel' in de A2 bij Utrecht hebben ze sinds kort eindelijk iets aan het bereik gedaan. Daar was het ook altijd een paar minuten ruis, maar nu kun je gewoon blijven luisteren.

Ik vind de ontvangst over het algemeen ook niet super. Stem af en toe opnieuw af om te kijken of er geen sterkere zenders zijn, maar dat haalt niks uit.

Toen de leidserijntunnel werd geopend goede ontvangst van Sky radio, Na een tijdje was het alleen maar ruis.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door JoVe » di 23 dec 2014, 11:25

Heb geen problemen met de ontvangst op Sky radio. Alleen als ik naar het zuiden (Limburg) ga
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Jos Bosch
Vagling liefhebber
Berichten: 772
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 21:05

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door Jos Bosch » di 23 dec 2014, 19:55

JoVe schreef:Heb geen problemen met de ontvangst op Sky radio. Alleen als ik naar het zuiden (Limburg) ga
Ja wat radio ontvangst betreft in Limburg is dit soms zeer dramatisch :oops: Ligt aan niet aan je radio.
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Ontvangst radio is sterk verminderd

Bericht door JoVe » di 23 dec 2014, 19:58

Jos Bosch schreef:
JoVe schreef:Heb geen problemen met de ontvangst op Sky radio. Alleen als ik naar het zuiden (Limburg) ga
Ja wat radio ontvangst betreft in Limburg is dit soms zeer dramatisch :oops: Ligt aan niet aan je radio.
Ja, zo heb je wel goed ontvangst en even later is het ruis. Komt denk ik door de vele heuvels en dalen.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Plaats reactie