Het algemene Maps and More problemen topic.

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door Caddykaatje » di 22 jun 2021, 15:02

RodeUp12 schreef:
di 22 jun 2021, 14:44
Hoi allemaal, nieuw hier (en net al even voorgesteld elders :-) ) en meteen al een probleem waar ik hulp voor wil vragen.

Afgelopen weekend is ons navigatiescherm (inclusief bevestigingsbeugel en bewaarhoesje) uit onze UP gestolen.
We hebben gisteren de garage gebeld en die gaf aan dat een nieuwe meer dan 650,- euro kost en dat daarop software uit 2012/2013 staat omdat de samenwerking tussen VW en de navi-maker daarna gestopt is en er dus geen ondersteuning meer op geboden wordt.

Dat vinden we toch wel èrg veel geld voor een 'nieuw' product.

Verder is ons bij aanschaf verteld dat een ander scherm (zelfde type) het in de auto niet zomaar zou doen. Dat dit alleen de eerste 8u zou werken en dan zou blokkeren, om diefstal tegen te gaan. Aangezien de auto al uit 2012 is, gok ik dat dit inmiddels achterhaald is?

Verder zien we nog dat er UP-uitvoeringen zijn met Garmin-navigatie en andere met Navigon. Zijn deze systemen uitwisselbaar? Of moet je goed weten welke je had, omdat de andere uitvoering niet zal werken in je UP?

We zouden graag weer een console/scherm in onze auto hebben, maar zijn benieuwd of er mogelijk goedkopere oplossingen zijn dat de optie via de merkdealer. We gebruikten het ook veel (dmv geheugenkaartje erin) om (m.n. voor de kinderen) allerlei audioboeken te luisteren, wat fijn werkte. Een nieuwere navigatie-versie waren we ondertussen wel aan toe, maar was er t.n.t. nooit van gekomen :-D

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties en/of meedenken!
Een nieuw systeem zou ik persoonlijk niet kopen. Het klopt dat er dan verouderde software opzit. Dat het systeem niet in een ander voertuig werkt is deels waar maar dat het na 8 uur blokkeert is een broodje aap verhaal. Wat wel zou kunnen zijn is dat je een verkeerd opstart scherm krijgt. Als deze in een Volkswagen heeft gezeten en jij wordt in een Skoda geplaats blijft hij met het Volkswagen logo opstarten. Nog een probleem zou kunnen zijn is dat de boordcomputer niet het gemiddelde gebruik etc. op de navi aangeeft. NAVIGON is de voorloper van de Garmin deze is iets langzamer en heeft een klein beetje minder intern geheugen. Een gebruikte navigatie is goed werkend te krijgen in een ander voertuig maar moet je wel weten wat je moet doen. Pas op met een systeem te kopen van Marktplaats want meer dan 75% van de aanbieders zijn oplichters, dit weet ik uit ervaring. Nieuwe kaarten zijn ook gewoon nog te installeren op de navi. Verwacht wel dat er nu geen updates meer komen daarvoor.
Volkswagen UP GTI

RodeUp12
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 22 jun 2021, 14:19

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door RodeUp12 » di 22 jun 2021, 15:24

Dank voor je snelle reactie Caddykaatje.

Als ik je goed begrijp zou een Garmin-scherm het in onze UP dus wel behoren te doen?
We gebruikten het scherm vnml voor luisterboeken (dmv extern geheugenkaartje, en fijn hoofdstukken te bedienen via display), navigatie en autotelefoon.

Marktplaats leek ons al geen goed idee voor een vervangend scherm, dat bevestig jij nu. Wellicht wordt ons eigen scherm daar nu ook verkocht...

Weet jij toevallig hoe/waar we wèl aan een goed vervangend scherm (+steun/beugel) kunnen komen, op een betrouwbare manier?

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door Caddykaatje » di 22 jun 2021, 15:58

Misschien heeft iemand er op het forum een te koop.
Volkswagen UP GTI

RodeUp12
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 22 jun 2021, 14:19

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door RodeUp12 » wo 23 jun 2021, 15:07

Caddykaatje schreef:
di 22 jun 2021, 15:58
Misschien heeft iemand er op het forum een te koop.
Het meest recente verkooptopic voor navigatie dat ik zo 1-2-3 terug kon vinden was van dec vorig jaar van jou.
Ik neem aan dat jij die set inmiddels niet meer hebt? :)

Dus dan ga ik eens kijken hoe ik zelf een oproepje kan plaatsen bij 'gevraagd'. (Ik kon daar zo snel geen button vinden om een nieuw topic aan te maken :think: )

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door Caddykaatje » wo 23 jun 2021, 18:27

Klopt die is weg 😉
Volkswagen UP GTI

RodeUp12
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 22 jun 2021, 14:19

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door RodeUp12 » wo 23 jun 2021, 21:43

Caddykaatje schreef:
wo 23 jun 2021, 18:27
Klopt die is weg 😉
Jammer, want daar waren we nu wel blij mee geweest. Maar fijn voor jou hoor, anders had je er wel lang mee gezeten ;)

Smokinred82
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 21:35

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door Smokinred82 » do 24 jun 2021, 21:43

Geen idee of ik hier goed zit, maar ik ben sinds vandaag de eigenaar van een Up! uit 2013. Hier zit een Navigon systeem in met Maps & More. Zo te ziet staat hier West Europa op en het werkt prima, helaas is deze alleen verouderd.
Wat zijn mijn opties om dit recent te krijgen? Let wel: ik ben niet bepaald technisch als ik softwarematig dingen moet gaan aanpassen.

Is deze nog te updaten of ben ik genoodzaakt een nieuw systeem aan te schaffen (Kan dat uberhaubt zomaar?)

Bedankt alvast

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door Caddykaatje » do 24 jun 2021, 23:01

Mocht je in de buurt van Eindhoven wonen kan ik je hiermee wel helpen.
Volkswagen UP GTI

Smokinred82
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 21:35

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door Smokinred82 » vr 25 jun 2021, 11:41

Caddykaatje schreef:
do 24 jun 2021, 23:01
Mocht je in de buurt van Eindhoven wonen kan ik je hiermee wel helpen.
Bedankt voor je reactie!
Ik woon in Hengelo (ov). Wat is dan een evt oplossing?

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door Caddykaatje » vr 25 jun 2021, 11:47

Smokinred82 schreef:
vr 25 jun 2021, 11:41
Caddykaatje schreef:
do 24 jun 2021, 23:01
Mocht je in de buurt van Eindhoven wonen kan ik je hiermee wel helpen.
Bedankt voor je reactie!
Ik woon in Hengelo (ov). Wat is dan een evt oplossing?
Opsturen ?
Volkswagen UP GTI

UppieNL1
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 sep 2021, 14:27

Maps & More (type 4NSF) gaat niet aan

Bericht door UppieNL1 » do 09 sep 2021, 14:54

Beste forumleden, ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen met jullie ervaringen. Ik heb een VW Up! uit 2013 met het Garmin Maps & More (type 4NSF) systeem. Het apparaat heeft al tijden kuren welke lijken op een versleten batterij, waaronder:

- Niet altijd aangaan wanneer de auto gestart wordt
- Vroegtijdig uitgaan wanneer de auto uitgezet wordt (haalt de 30 seconden aftellen niet meer)
- Soms helemaal niet aan te krijgen (je hoort het speakertje "ploffen" als je de powerknop ingedrukt houdt, maar geen beeld.)
- Gaat soms aan door heeeel lang de powerknop in te houden.

Ik heb een vervangende batterij besteld en deze ingebouwd. Het apparaat staat gewoon op en werkt, echter lijkt deze batterij helemaal niet op te laden, icoontje rechtsbovenin het scherm was ook afwijkend. Ik weet niet meer precies hoe het eruit zag, want het apparaat gaat nu al een tijdje helemaal niet meer aan (dit zelfde euvel had ik met de originele batterij ook wel eens).

Ik heb de oude originele batterij weer terug geplaatst maar helaas het zelfde resultaat. De kuren van het apparaat zijn met de oude en nieuwe batterij hetzelfde gebleven. SOMS, maar dan ook echt SOMS als ik het apparaat aan de 5v oplader in huis leg gaat hij spontaan aan. Een nacht doorladen heeft ook geen nut.

Het enige dat ik op dit moment nog aan reactie van het apparaat krijg is het "plofje" uit de speaker wanneer ik de powerknop ingedrukt houdt. Buiten het feit dat dit apparaat enorm flut is, zou ik het graag gebruiken om spotify af te spelen in de auto via bluetooth. Ik gebruik de navi verder niet.

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen om e.e.a. weer werkend te krijgen??

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Maps & More (type 4NSF) gaat niet aan

Bericht door Caddykaatje » do 09 sep 2021, 16:55

UppieNL1 schreef:
do 09 sep 2021, 14:54
Beste forumleden, ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen met jullie ervaringen. Ik heb een VW Up! uit 2013 met het Garmin Maps & More (type 4NSF) systeem. Het apparaat heeft al tijden kuren welke lijken op een versleten batterij, waaronder:

- Niet altijd aangaan wanneer de auto gestart wordt
- Vroegtijdig uitgaan wanneer de auto uitgezet wordt (haalt de 30 seconden aftellen niet meer)
- Soms helemaal niet aan te krijgen (je hoort het speakertje "ploffen" als je de powerknop ingedrukt houdt, maar geen beeld.)
- Gaat soms aan door heeeel lang de powerknop in te houden.

Ik heb een vervangende batterij besteld en deze ingebouwd. Het apparaat staat gewoon op en werkt, echter lijkt deze batterij helemaal niet op te laden, icoontje rechtsbovenin het scherm was ook afwijkend. Ik weet niet meer precies hoe het eruit zag, want het apparaat gaat nu al een tijdje helemaal niet meer aan (dit zelfde euvel had ik met de originele batterij ook wel eens).

Ik heb de oude originele batterij weer terug geplaatst maar helaas het zelfde resultaat. De kuren van het apparaat zijn met de oude en nieuwe batterij hetzelfde gebleven. SOMS, maar dan ook echt SOMS als ik het apparaat aan de 5v oplader in huis leg gaat hij spontaan aan. Een nacht doorladen heeft ook geen nut.

Het enige dat ik op dit moment nog aan reactie van het apparaat krijg is het "plofje" uit de speaker wanneer ik de powerknop ingedrukt houdt. Buiten het feit dat dit apparaat enorm flut is, zou ik het graag gebruiken om spotify af te spelen in de auto via bluetooth. Ik gebruik de navi verder niet.

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen om e.e.a. weer werkend te krijgen??
Maak de contacten eerst eens goed schoon op je dashboard met contactspray en een wattenstaafje. Dit is een veel voorkomend probleem.
Volkswagen UP GTI

UppieNL1
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 sep 2021, 14:27

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door UppieNL1 » vr 10 sep 2021, 08:21

Dank voor je reactie. Ik had de contacten inderdaad al schoongemaakt, maar niet i.c.m. contactspray. Dit kan ik nog proberen. Ik heb er echter een hard hoofd in aangezien ik de navi al continu tijden aan een 5v oplader in huis heb liggen. Zelfs dan is er geen leven te bekennen.

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door Caddykaatje » vr 10 sep 2021, 15:23

UppieNL1 schreef:
vr 10 sep 2021, 08:21
Dank voor je reactie. Ik had de contacten inderdaad al schoongemaakt, maar niet i.c.m. contactspray. Dit kan ik nog proberen. Ik heb er echter een hard hoofd in aangezien ik de navi al continu tijden aan een 5v oplader in huis heb liggen. Zelfs dan is er geen leven te bekennen.
Mijn ervaring is dat een lege Garmin met geen mogelijkheid thuis op te laden is. Heb in het verleden van alles geprobeerd maar helaas zonder resultaat.
Volkswagen UP GTI

UppieNL1
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 sep 2021, 14:27

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door UppieNL1 » ma 13 sep 2021, 08:27

Daar lijkt het inderdaad op! Ik ga z.s.m. contactspray halen en laat het resultaat hier even weten. Fingers crossed dan maar.

UppieNL1
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 sep 2021, 14:27

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door UppieNL1 » vr 17 sep 2021, 13:18

Helaas, ook na grondig reinigen van de contacten en gebruik van contactspray doet de navi niks. Auto een tijdje aan laten staan, helaas... Andere tips zijn welkom!

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door Caddykaatje » vr 17 sep 2021, 18:46

UppieNL1 schreef:
vr 17 sep 2021, 13:18
Helaas, ook na grondig reinigen van de contacten en gebruik van contactspray doet de navi niks. Auto een tijdje aan laten staan, helaas... Andere tips zijn welkom!
Kom je toevallig uit de buurt van Eindhoven? Zo ja wil ik wel een keertje kijken voor je.
Volkswagen UP GTI

UppieNL1
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 sep 2021, 14:27

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door UppieNL1 » zo 19 sep 2021, 20:47

Caddykaatje schreef:
vr 17 sep 2021, 18:46
Kom je toevallig uit de buurt van Eindhoven? Zo ja wil ik wel een keertje kijken voor je.
Nee helaas, ik zit ergens rondom Zwolle. Niet echt in de buurt :D
Heb je misschien tips waar ik iets mee kan? Een nieuwe batterij heeft het probleem dus niet verholpen. Het apparaat is uiteindelijk dus helemaal niet meer aan te zetten zo lijkt..

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door Caddykaatje » zo 19 sep 2021, 21:24

Is je voetje nog wel goed ?
Volkswagen UP GTI

UppieNL1
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 sep 2021, 14:27

Re: Het algemene Maps and More problemen topic.

Bericht door UppieNL1 » ma 20 sep 2021, 08:59

Ja het ziet er allemaal nog als nieuw uit... Ik verdenk echt de navi zelf aangezien ik hem echt achteruit heb zien gaan.

Plaats reactie