Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door Tom Westendorp » vr 11 jan 2013, 21:47

Ik wil namens het forum wel eens contact zoeken met Pon. Indien dat wenselijk is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » vr 11 jan 2013, 21:51

Ja hoor Tom doet dat alsjeblieft, het is nu toch wel duidelijk dat het de spuigaten uit loopt.
Volgens mij zijn de mensen die wel echt geholpen zijn nog niet eens op 1 hand te tellen...

Gebruikersavatar
inside
Forum newbie
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:47
Locatie: arnhem

Re: Vochtprobleem

Bericht door inside » vr 11 jan 2013, 21:51

Petrolhead Tom schreef:Ik wil namens het forum wel eens contact zoeken met Pon. Indien dat wenselijk is.
prima voorstel en neem dan gelijk het probleem van trekt naar links mee!

Gr. Hans

Prohopper
Vagling liefhebber
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 20:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door Prohopper » vr 11 jan 2013, 21:57

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op wo 13 mar 2013, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Vochtprobleem

Bericht door Pop Up! » vr 11 jan 2013, 22:39

Petrolhead Tom schreef:Ik wil namens het forum wel eens contact zoeken met Pon. Indien dat wenselijk is.
Lijkt me goed plan, er zijn toch heel wat mensen ontevreden hier en Pon negeert het nu....
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door Tom Westendorp » vr 11 jan 2013, 23:09

En er is één aanspreekpunt. Ik maak er maandag direct werk van.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
RoyVisser
Vagling liefhebber
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 18:18

Re: Vochtprobleem

Bericht door RoyVisser » za 12 jan 2013, 00:09

Yup! schreef:
RoyVisser schreef:Zeker een maand gereden zonder de airco ook maar een moment aan te zetten.

vanmorgen bij de auto, grote condensvlek over de voorruit, op de manier waarop ik hem eigenlijk altijd al zag. Ziet de beslagenheid er bij meerdere mensen ongeveer zo uit? Lijkt wel aan de passagierskant te beginnen op een of andere manier.

buitenkant was helemaal droog, en bij geen één auto op de parkeerplaats waren de ramen beslagen (staan er zeker een stuk of 30, waaronder ook C1 en 107)

je kunt ook goed zien dat de binnenspiegel beslagen is.

het is 1 dag 0 graden en het is gelijk al weer raak :(

Nog steeds geen reactie gehad op mijn laatste mail van Martin Schilder Alkmaar.. Maar wat meer hun naam gaan posten denk ik.. Zal iig deze foto komende maandag even doormailen.
Staat je recirculatie schuif naar links? (kan het net niet zien op de foto)
ja op lucht van buiten :)
Pearl Black High Up 60pk BlueMotion met 16" Classic Velgen, Pearl Black Inleg, Titaanzwart Interieur, Geen Typeaanduiding, Plaatsvervangend Reservewiel, Drive Pakket en Executive Pakket

mark#41
Forum newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: do 13 dec 2012, 19:19

Re: Vochtprobleem

Bericht door mark#41 » za 12 jan 2013, 12:17

ANTERA , is het mogelijk om de sheets met detail tekeningen iets uit te vergroten?
Ik zou graag meer details willen zien van de opbouw van het verwarming/cooling huis en de positie daarin van de condensor/wisselaar voor de airco. Het lijkt namelijk dat de wisselaar horizontaal is geplaats , dus met de lamellen verticaal, en is de kans groot dat er daad werkelijk water tussen de lamellen blijft hangen [ de cappilaire werking] .
Ook kunnen we dan beter zien hoe de condens afvoer is geregeld.
http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl& ... 0,s:0,i:82

Als de opening in /tussen 2 vlakken klein genoeg is blijft een vloeistof gewoon hangen, met wisselaars is het zaak om het ding op efschot te plaatsen zodat vocht weg kan vloeien [ water blijft al hangen tussen een verticale relatief brede opening maar stroomt weg als je de hoek aanpast]


Zijn er forum leden die ooit eens geprobeert hebben om na een aircorit de reciculatie klep naar rechts te zetten toen ze thuis kwamen?
Zo ja, was er toen bij het vervolg van de rit ook direct sprake van dichtbeslagen ramen?

Gebruikersavatar
rekel49
Forum newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: do 29 nov 2012, 16:30
Locatie: Zoetermeer

Re: Vochtprobleem

Bericht door rekel49 » za 12 jan 2013, 12:58

Gisteren ochtend na het verwijderen van ijs op de voorruit zo'n 5-tal minuten met draaiende motor stil gestaan voordat ik weg kon rijden met een klein venstertje zicht op weg naar de dealer. Die heeft de Up! op lekkages getest en niets bijzonders kunnen vinden. De 'extra' afwaterings openingen zijn af fabriek aanwezig, daar hebben ze dus niets aan gedaan. Mijn verwijzing naar het VW Up! forum hebben ze ter harte genomen en de reeks klachten van anderen bekeken. Als antwoord kreeg ik mee dat men wacht op eventueel verdere instructies van Pon of VW zelf.
White Up! | 55kW BMT | 5 Deur | M&M | Drive Pakket | VAG COM Instellingen | Pilot Bi-Xenon | PIAA H724 Dagrij | Philips Silvervision & INPRO LED Zijknippers | W8 | SEAT Armsteun

rodeup
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 14:28

Re: Vochtprobleem

Bericht door rodeup » za 12 jan 2013, 15:37

Ook wij hebben 'last" van het vocht probleem.
Daar mijn vrouw er hoofdzakelijk mee rijd kan ik niet zeggen wanneer het precies op treed.
Bij ons is de linker vaste vloer mat ( dus niet de losse die je eruit kunt halen) vochtig tot nat,nu heb ik eens onder de auto gekeken en daat zitten in de draagbalken rubberen doppen.
Alle doppen zijn door de tectielspray bedekt echter op één na.
Verder zit er precies onder de plek waar je de linker voet plaatst een kunstof dekplaat,hier door kun je dus niet verder kijken of daar soms afdichtings doppen missen/ los/of niet goed afsluiten.
Als er hierdoor wel water door de bodemplaat binnen komt kan het er behoorlijk nat worden.
Water damp stijgt omhoog en slaat dan oa. op de voorruit neer gevolg, beslagen ruiten.
En als het vriest krijg je een soort van rijping, de voorruit is bevroren, maar in de auto zelf is het nog net "warm"genoeg voor verdamping.

Prohopper
Vagling liefhebber
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 20:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door Prohopper » za 12 jan 2013, 15:51

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op wo 13 mar 2013, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Witte Reus
Vagling liefhebber
Berichten: 200
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10

Re: Vochtprobleem

Bericht door Witte Reus » za 12 jan 2013, 16:08

mark#41 schreef:Ik denk dat het al met al tijd word voor echte actie en dat we stoppen met het oplossen van een VW / PON probleem.
Iemand die iets meer weet over consumenten recht en de handelswijze voor dergelijke consumenten problemen? D fabrikant / importeur leverd een product wat niet voldoet aan de verwachtin en ook zijn er duidelijk aantoonbare mankementen.
HELLUUUUUUUP
Ik weet het nodige van consumentenrecht. Heb jarenlang de after-sales gedaan bij een handel in duurzame gebruiksgoederen. Wat ik al eerder heb gezegd: je hebt niets te maken met de fabrikant/importeur. Je hebt een overeenkomst met de dealer gesloten en niet met PON. De dealer is aansprakelijk voor het leveren van een product dat niet voldoet aan datgene wat je er redelijkerwijs van mag verwachten (conformiteitsbeginsel).

Ter verdere info: http://www.consumentenautoriteit.nl/ond ... jk-product

Verder is in de meeste leveringsvoorwaarden opgenomen dat een klacht/gebrek binnen een redelijke termijn nadat dit is geconstateerd schriftelijk moet worden gemeld. In veel gevallen zal dit overbodig zijn omdat de leverancier ook na mondelinge melding zal zorgen voor een oplossing maar omdat dit vochtprobleem, ook wanneer dit wordt verholpen, risico's op gevolgschade met zich meebrengt is het in deze verstandig om sowieso alles schriftelijk vast te leggen, zeker als je een aantal jaren in de Up/Mii/Citigo wilt blijven rijden. Hoe maak je (in het uiterste geval dat dit bij de rechter belandt) anders bij vochtgerelateerde problemen aannemelijk dat in het verleden de auto aan de binnenzijde kleddernat is geweest t.g.v. een productgebrek en niet door eigen toedoen?

Als iemand een rechtsbijstandverzekering heeft kan die ingeschakeld worden. De brief die zij sturen aan de dealer kan dan mogelijk als voorbeeld dienen voor anderen met hetzelfde probleem maar zonder een dergelijke verzekering.
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK

mark#41
Forum newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: do 13 dec 2012, 19:19

Re: Vochtprobleem

Bericht door mark#41 » za 12 jan 2013, 17:53

Dan zal er een van de forumleden met een echt probleem en rechtbijstand verzekering [ zou wel willen maar heb geen probleem tot dusver] tot een geregiseerde actie over moeten gaan en dus de dealer schriftelijk via de verzekering op de hoogte moeten stellen van zijn/haar problemen en zo het gerechterlijke balletje moeten aftrappen.......
Ik denk dat wij misschien met elkaar in ons eigen vakgebied diegene waar mogelijk ruggesteun moeten geven , wie heeft de drive?
Of gaan we eerst Tom afwachten die contact gaat zoeken met Pon namens de forumleden?

Gebruikersavatar
THID
Vagling liefhebber
Berichten: 125
Lid geworden op: di 26 jun 2012, 10:32

Re: Vochtprobleem

Bericht door THID » za 12 jan 2013, 18:19

Nou, ging vanmorgen weer lekker en ook op dit moment staat de auto met een schone buitenkant en dichtgevroren voorruit voor de deur. Mocht ik er nog niet op staan, zet me er maar bij op de lijst ;)

vanmorgen:
2013-01-12 10.25.54_klein.jpg
2013-01-12 10.25.54_klein.jpg (81.27 KiB) 2790 keer bekeken
Moet het nog melden bij de dealer overigens.
High up! BlueMotion Technologies 3drs 60pk Black Pearl | Dynamic | Executive | Drive | Panoramisch Dak
---
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door Tom Westendorp » za 12 jan 2013, 19:40

Witte Reus schreef:
mark#41 schreef:Ik denk dat het al met al tijd word voor echte actie en dat we stoppen met het oplossen van een VW / PON probleem.
Iemand die iets meer weet over consumenten recht en de handelswijze voor dergelijke consumenten problemen? D fabrikant / importeur leverd een product wat niet voldoet aan de verwachtin en ook zijn er duidelijk aantoonbare mankementen.
HELLUUUUUUUP
Ik weet het nodige van consumentenrecht. Heb jarenlang de after-sales gedaan bij een handel in duurzame gebruiksgoederen. Wat ik al eerder heb gezegd: je hebt niets te maken met de fabrikant/importeur. Je hebt een overeenkomst met de dealer gesloten en niet met PON. De dealer is aansprakelijk voor het leveren van een product dat niet voldoet aan datgene wat je er redelijkerwijs van mag verwachten (conformiteitsbeginsel).

Ter verdere info: http://www.consumentenautoriteit.nl/ond ... jk-product

Verder is in de meeste leveringsvoorwaarden opgenomen dat een klacht/gebrek binnen een redelijke termijn nadat dit is geconstateerd schriftelijk moet worden gemeld. In veel gevallen zal dit overbodig zijn omdat de leverancier ook na mondelinge melding zal zorgen voor een oplossing maar omdat dit vochtprobleem, ook wanneer dit wordt verholpen, risico's op gevolgschade met zich meebrengt is het in deze verstandig om sowieso alles schriftelijk vast te leggen, zeker als je een aantal jaren in de Up/Mii/Citigo wilt blijven rijden. Hoe maak je (in het uiterste geval dat dit bij de rechter belandt) anders bij vochtgerelateerde problemen aannemelijk dat in het verleden de auto aan de binnenzijde kleddernat is geweest t.g.v. een productgebrek en niet door eigen toedoen?

Als iemand een rechtsbijstandverzekering heeft kan die ingeschakeld worden. De brief die zij sturen aan de dealer kan dan mogelijk als voorbeeld dienen voor anderen met hetzelfde probleem maar zonder een dergelijke verzekering.
Ik ben in het recht werkzaam en ik ben het helemaal met je eens. Echter is het zo dat iedere klacht die een dealer krijgt wordt doorgegeven aan Pon. Zo werkt dat in Nederland. En met die kennis in acht nemende acht ik het verstandiger rechtstreeks contact met PON op te nemen om hen naar een reactie te vragen. Wanneer er wordt gezegd dat er niets aan de hand heb ik al wel een paar ideeën over hoe we als een collectief kunnen reageren maar vooralsnog lijkt het mij wijselijk gewoon eens informatie op te vragen en uit te zoeken of er eigenlijk wel echt wat aan het probleem gedaan wordt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: Vochtprobleem

Bericht door EdUp! » za 12 jan 2013, 19:49

Ik heb nog geen last gehad voor een vochtprobleem tot nu toe. Dat kan natuurlijk ook komen door de standkachel die in de auto is ingebouwd. Vanmiddag viel mij wel een vochtontwikkeling op. De verwarming stond op recirculatie en op standje twee op ramen en voeten. Op het zijraam ontstond bij de zijspiegel snel een condensplek op het raam. Eenmaal van de recirculatie at was het vocht zo weer weg! Auto was ruim warmgereden toen de condens ontstond. Airco staat al even niet aan de up! en de up heeft vier weken stilgestaan in de buitenlucht.

Prohopper
Vagling liefhebber
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 20:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door Prohopper » za 12 jan 2013, 20:13

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op wo 13 mar 2013, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Witte Reus
Vagling liefhebber
Berichten: 200
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10

Re: Vochtprobleem

Bericht door Witte Reus » zo 13 jan 2013, 01:18

Petrolhead Tom schreef: Ik ben in het recht werkzaam en ik ben het helemaal met je eens. Echter is het zo dat iedere klacht die een dealer krijgt wordt doorgegeven aan Pon. Zo werkt dat in Nederland. En met die kennis in acht nemende acht ik het verstandiger rechtstreeks contact met PON op te nemen om hen naar een reactie te vragen. Wanneer er wordt gezegd dat er niets aan de hand heb ik al wel een paar ideeën over hoe we als een collectief kunnen reageren maar vooralsnog lijkt het mij wijselijk gewoon eens informatie op te vragen en uit te zoeken of er eigenlijk wel echt wat aan het probleem gedaan wordt.
Even vooropgesteld: ik heb zelf geen last van dit probleem. Of dat te maken heeft met het beperkte gebruik, stalling in de garage e.d. weet ik niet. Mogelijk zou ik er in andere omstandigheden ook last van hebben. Volg dit topic dus vooral omdat ik het interessant vind.
Wat ik erg stuitend vind in dit hele verhaal is de houding van de dealers. Hebben er nooit van gehoord, kunnen bij geen enkele auto iets vinden, geven het door aan PON maar maken er (naar mijn idee) niet echt een prioriteitspunt van, en het toppunt vind ik tot nu toe het verhaal over de hemelbekleding. Vervangen op risico klant: hoe verzinnen ze het.
Ik kan me daarnaast voorstellen dat er een aantal Up/Citigo/Mii rijders zijn die binnenkort (of misschien nu al) zo genoeg hebben van de gevaarlijke situaties die kunnen ontstaan ten gevolge van het beslaan van de ruiten of het ijsvrij moeten maken van de binnenkant van de auto dat ze de auto liever kwijt dan rijk zijn. Hoe eerder de dealers aansprakelijk gesteld worden en worden ingelicht dat bij niet oplossen van het probleem binnen redelijke termijn ontbinding van de koop zal worden geeist hoe minder het de betreffende eigenaren zal kosten. Dit in verband met de (zeer waarschijnlijke) correctie op de prijs vanwege het genot (!) dat zij inmiddels van de zaak (auto) hebben gehad.
Hangt de eis van ontbinding de dealer boven het hoofd dan acht ik de kans vrij groot dat er wat harder zal worden gelopen voor de klant. De insteek van mijn eerdere posts is dan ook: laat merken dat je niet met je laat sollen, dat je er serieus werk van maakt als het niet wordt opgelost. En de gewoonte in Nederland om klachten door te geven aan PON ten spijt, dan moet je dus toch bij de dealer zijn.

t Is zeker niet mn bedoeling om je actie richting PON te ontmoedigen/dwarsbomen. Een dergelijke actie is zelfs alleen maar toe te juichen. Maar met het TSI verhaal in gedachten heb ik niet echt het vertrouwen dat PON erg hard zal lopen om voor een oplossing te gaan zorgen. Ik verwacht van PON eigenlijk een reactie waarmee wel wordt erkend dat er enkele klachten bekend zijn maar dat dit slechts een zeer klein percentage is van het totaal aantal in Nederland verkochte Up's/Mii's/Citigo's. wijst daarom niet op een productiefout, etc etc. bla bla bla. Maar ik kijk er absoluut met belangstelling naar uit in de hoop voor de betreffende eigenaren dat ik m'n ongelijk zal moeten toegeven.

Uiteraard wens ik jou veel succes met je actie richting PON en ik hoop oprecht dat dit zal leiden tot een oplossing.
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK

Gebruikersavatar
brinkiboy
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 23:11
Locatie: Dronten

Re: TIP

Bericht door brinkiboy » zo 13 jan 2013, 12:05

brinkiboy schreef:Ik was net bij onze lokale voetbalvereniging (ASVD) om mijn zoontje naar de training te brengen, stond daar ineens een up op de parkeerplaats. Een mooie candy white up. Omdat ik nog even op de levering van de mijne moet wachten, heb ik natuurlijk even er omheen gelopen. Even genieten... :roll:

Maar, op de bijrijders stoel lag een katoenen doet. Echt zo'n poetsdoek zeg maar. Die was duidelijk bedoeld om de ramen af en toe te lappen, want dat was ook bij deze up helaas nodig. De ramen waren idd al beslagen. Triest om te zien...

Maar toen kwam de ingeving. :idea: :idea: :idea:

Zijn er meer van jullie die zo'n doek in de auto hebben liggen? Vast wel.

Probeer deze doek voordat je de auto verlaat eens over de ventielen onderaan de voorruit te leggen. Dan kan er geen vocht uit de airco terug de auto in. Zo kunnen we de hypothese checken dat het de airco is die zorgt voor de beslagen ramen.

Ben benieuwd of iemand dit wil proberen...

Gr
Raymond

Heeft iemand de ventilatie openingen al afgedekt? ben erg benieuwd of dit iets oplevert...
High up, 1.0 60pk BM, Black pearl, panoramadak, maps and more, executive pakket, drive pakket, bekleding beige-grijs-bruin

Volkswagenup
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 10:32

Re: Vochtprobleem

Bericht door Volkswagenup » zo 13 jan 2013, 12:56

Hallo , wij hebben een up vanaf april een van de eerste. nu het kouder wordt hebben we een ernstig vochtprobleem.
de auto heeft vannacht in de garage gestaan , maar na 10 min rijden ( bij min 3) waren alle ruiten zo ernstig beslagen dat zonder ze schoon te poetsen rijden onmogelijk was , dit met de airco aan ! ook toe de auto een uur later weer gebruikt werd waren alle ramen ernstig beslagen ik zal morgen de dealer ook eens bellen ! :cry: Jef koopman

Plaats reactie