Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » vr 17 nov 2017, 17:01

Heb zojuist even gekeken. Met mijn garagekrik krijg ik het (vermoedelijke) subframe 300 mm van de grond. Bokjes welke ik gezien heb hebben een minimale maat van 282 mm, moet lukken dus. Heb ff een foto van de onderzijde gemaakt, maar hoe plaats ik die hier? Is er een documentenlijst zoals op motor-forum?

Verder is het oliefilter makkelijk te bereiken, evenals de carterplug.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door JoVe » vr 17 nov 2017, 17:10

http://upforum.nl/posting.php?mode=reply&f=7&t=867" onclick="window.open(this.href);return false;

zo dus ??
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door JoVe » vr 17 nov 2017, 17:11

onderin staat bijlage toevoegen en daar klik je op en haal je de foto uit je bestand
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door dennuus1 » vr 17 nov 2017, 18:13

De carterstop zit inderdaad aan de achterzijde van het blok, dus het maakt niet uit dat hij schuin staat.

Bij het oliefilter komt er nauwelijks olie uitlopen, dus ook dit maakt niet uit.

Je krijgt sws nooit alle olie er uit, er is ook een verschil met fabrieksvulling en servicevulling (3,4L bij vagling)

Wat ik ook wel eens heb gedaan; auto aan 1 kant opkrikken zodat je bij de carterstop kunt, losdraaien, auto laten zakken, 5 minuten laten uitlekken, opkrikken, carterstop er weer in. Het stelt gewoon niks voor, maak het niet moeilijker dan dat het is :)

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » vr 17 nov 2017, 21:18

Onderdelen besteld, assteunen ook, zal mij benieuwen. Stelt ook niet veel voor.
Nog wel ff een goede plek vinden voor de assteunen, denk dat het het subframe wordt. Krik namelijk de auto op met een garagekrik met een houten blok (ong. 100 mm breed) tussen de felsnaad en de krik. Hierdoor blijft er weinig ruimte over voor een assteun ernaast denk ik..

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » za 18 nov 2017, 12:26

Toch ff een fototje van de onderzijde (bijlage). Zat te denken om de assteun op de plaats van de pijl te zetten. Ding heeft natuurlijk een holletje waar je een as in kunt leggen, maar denk zelf meer gebruik te maken van een stukje 'vlak' onder het subframe (aangezien er aan de voorzijde van de auto geen ronde as loopt waar je mooi op af kunt steunen). Weet nog niet hoe groot het vlakke steunvlak van de assteun is, aangezien ik deze nog moet krijgen.
Bijlagen
Seat Mii assteun 1.jpg

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door dennuus1 » za 18 nov 2017, 13:22

Daar kun je hem prima neerzetten, zolang het maar stevig staat is het goed.

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » wo 22 nov 2017, 08:41

Weet iemand de aanhaalmomenten van de carterplug en het oliefilter?

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door JoVe » wo 22 nov 2017, 11:03

keesh schreef:Weet iemand de aanhaalmomenten van de carterplug en het oliefilter?

vast is vast of even googlen

oliefilter is mij geleerd handvast en het rubber ringetje even insmeren met olie en dan de motor even laten draaien om te zien of het niet lekt.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door dennuus1 » wo 22 nov 2017, 12:33

Carterstop; vast is vast. Maak het niet te gek, aluminium carterpan, als je hem te vast draait draai je het draad eruit. Is echt iets wat je op gevoel moet doen.

Oliefilter handvast, let er op dat als je het oude oliefilter eraf draait de rubber ring ook mee komt. Het komt wel eens voor dat deze op het blok blijft plakken, als je dan het nieuwe filter erop draait heb je er 2 ringen tussen zitten, en dan spuit de olie eruit :)

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » wo 22 nov 2017, 12:38

dennuus1 schreef:Carterstop; vast is vast. Maak het niet te gek, aluminium carterpan, als je hem te vast draait draai je het draad eruit. Is echt iets wat je op gevoel moet doen.

Oliefilter handvast, let er op dat als je het oude oliefilter eraf draait de rubber ring ook mee komt. Het komt wel eens voor dat deze op het blok blijft plakken, als je dan het nieuwe filter erop draait heb je er 2 ringen tussen zitten, en dan spuit de olie eruit :)
Weet ik, maar was toch even benieuwd naar de waarden. Dealer heeft zojuist aangegeven dat de carterplug met 30 Nm vast moet. Zoals gezegd doe ik het onderhoud aan de motorfiets al jaren, maar wil graag van tevoren toch e.e.a. uitsluiten, daar de Mii mijn dagelijkse vervoer is.

Tnx

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » vr 24 nov 2017, 16:26

Nou gelukt hoor. Ik blij en de Mii kan er weer 15.000 tegenaan. :whistle:

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Autheo » vr 24 nov 2017, 16:42

keesh schreef:Nou gelukt hoor. Ik blij en de Mii kan er weer 15.000 tegenaan. :whistle:
Heb je de melding voor het onderhoud (insp) ook kunnen resetten?

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door JoVe » vr 24 nov 2017, 16:52

Autheo schreef:
keesh schreef:Nou gelukt hoor. Ik blij en de Mii kan er weer 15.000 tegenaan. :whistle:
Heb je de melding voor het onderhoud (insp) ook kunnen resetten?
das een goeie Theo. :idea:
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Touchwood » vr 24 nov 2017, 19:49

In het instructieboekje van mijn Up staat beschreven hoe je zelf het serviceinterval kunt resetten. Bladzijde 21 rechtsbovenaan.

- contact uitschakelen
- toets 0.0/Set indrukken en ingedrukt houden
- contact weer inschakelen
- toets 0.0/Set loslaten en binnen 10 seconden opnieuw kort indrukken.

Mijn Up is van mei 2013. Of de procedure voor alle tot nu toe uitgebrachte Up's (en wellicht ook voor Mii's en Citigo's) geldt weet ik niet. Bovenstaande procedure tot nu toe 5 keer gebruikt. Werkt puik.
Laatst gewijzigd door Touchwood op za 25 nov 2017, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » za 25 nov 2017, 13:00

Autheo schreef:
keesh schreef:Nou gelukt hoor. Ik blij en de Mii kan er weer 15.000 tegenaan. :whistle:
Heb je de melding voor het onderhoud (insp) ook kunnen resetten?
Gek genoeg niet in beeld gehad... of laatst wel een tijdje (weet ik niet meer), maar nu in elk geval niet meer. Vreemd... Ik neem aan dat ie op km's werkt en niet op een tijdsinterval, want de laatste beurt bij de garage was in januari.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Autheo » za 25 nov 2017, 14:10

Touchwood schreef:In het instructieboekje van mijn Up staat beschreven hoe je zelf het serviceinterval kunt resetten. Bladzijde 21 rechtsbovenaan.

- contact uitschakelen
- toets 0.0/Set indrukken en ingedrukt houden
- contact weer inschakelen
- toets 0.0/Set loslaten en binnen 10 seconden opnieuw kort indrukken.

Mijn Up is van mei 2013. Of de procedure voor alle tot nu toe uitgebrachte Up's (en wellicht ook voor Mii's en Citigo's) geldt weet ik niet. Bovenstaande procedure tot nu toe 5 keer gebruikt. Werkt puik.
Interessante tip. Heb dit in het instructieboekje van de Mii niet gevonden, maar eventueel het proberen waard!

Joch3m
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 09:44
Locatie: Purmerend

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Joch3m » za 25 nov 2017, 23:29

dennuus1 schreef:
Je krijgt sws nooit alle olie er uit, er is ook een verschil met fabrieksvulling en servicevulling (3,4L bij vagling)
Vertel hier eens wat meer over? Viel mij ook al op dat niet alle olie eruit wilde.
Seat Mii 2012 Sport met drivepakket

Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door dennuus1 » zo 26 nov 2017, 11:59

Er blijft altijd olie achter in de motor, je hebt vaak schotten in de carterpan zitten, of spatplaten etc waar olie achter blijft liggen. Er blijft olie in de cilinderkop achter etc.. dus je krijgt nooit alle olie er uit..

Bij VW valt dit nog enigzins mee, je hebt auto's waar de carterstop niet op het laagste punt van de motor zit (geen idee welke idioot dit verzonnen heeft, en wat de reden er van is) maar zo blijft er dus sws nog een dikke cm onderin de pan liggen..

Er zijn auto's waarvan de fabrieksvulling 1 a 1,5 liter meer is dan de servicevulling, dus zoveel olie kan er achter blijven..

Maargoed, als jij netjes optijd je beurten uitvoert, mengt dat kleine beetje oude olie wel met de nieuwe, en is er niks aan de hand :)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Autheo » za 24 mar 2018, 10:01

AsadYz schreef:Kan iemand me alsjeblieft de gemiddelde kilometerstand van auto's op benzine en gas geven?
Dag AsadYz, leuk dat je je op het forum hebt aangemeld. In de drie minuten dat je forumlid bent, heb je blijkbaar nog niet voldoende tijd gehad om eens even de topics te bekijken of de zoekfunctie te gebruiken. Dan had je misschien zelf een antwoord kunnen vinden op je bovenstaande vraag, die je hier nogal onduidelijk gesteld hebt. Want wat bedoel je met een gemiddelde kilometerstand? Als je de interval tussen de beurten bedoelt, kun je makkelijk even naar de volkswagen site gaan, en bij 'onderhoud' je kenteken opgeven: https://www.volkswagen.nl/service/onderhoud . Dan weet je het precies.

Als je wat anders bedoelt, is het verstandig wat duidelijker je vraag te stellen.
Overigens vinden we het leuk als je je eerst even voorstelt in het voorsteltopic. Wat voor up! heb je (of (Citigo, of Mii)?
Veel plezier ermee!

Plaats reactie