Vreemd knarsend geluid reminrichting

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
whitehighup
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 16:32

Vreemd knarsend geluid reminrichting

Bericht door whitehighup » za 11 jul 2020, 16:56

Hallo beste mensen,

Sinds februari van dit jaar ben ik in het bezit van een High Up! white edition, modelletje 2013.
Ik ben er heel erg blij mee en verwacht er veel kilometers mee te maken. Sinds de aanschaf 4 maanden geleden van 36000 naar 48000 :).

Nu viel mij laatst iets vreemds op. Ik rijd veel snelweg en als ik een tijdje niet geremd heb, ontstaat er een repeterend mechanisch 'knarsend' geluid. Ik kan het geluid het best beschrijven als een roestige veer die wordt gespannen en weer terugveert. Als ik met mijn voet het rempedaal aanraak (maar niet rem) voel ik ook een vibratie. Het geluid duurt zo'n twee seconden en herhaalt zich om de minuut (soms iets langer). Best irritant als je 5,5 uur moet rijden. Als ik geremd heb duurt het even voordat het geluid weer terugkeert. Sinds kort doet het zich ook voor op een wat langere 80 weg.

Zou het iets met de rembekrachtiger (VW noemt het de brake servo) of de ABS unit kunnen zijn? Hill assist eventueel?

Ik heb nog niet heel diepgaande systeemkennis, maar leer graag bij. Naar de dealer brengen voor diagnose draait meestal uit op een lege portemonnee...

Met vriendelijke groet,

Luc

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Vreemd knarsend geluid reminrichting

Bericht door dennuus1 » za 11 jul 2020, 19:27

Waar komt het geluid vandaan? Voor, achter? Wielen? Motorruimte? Interieur?

whitehighup
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 16:32

Re: Vreemd knarsend geluid reminrichting

Bericht door whitehighup » za 11 jul 2020, 19:29

Het geluid komt bij de voeten ruimte vandaan aan de bestuurderskant. Is ook hoorbaar door de cabine als je geen radio oid aan hebt staan.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Vreemd knarsend geluid reminrichting

Bericht door damianw26 » zo 12 jul 2020, 11:15

Dit geluid maakte zowel mijn vorige up als ook die ik nu heb. Met name in de regen op de snelweg hoor je het bij het rempedaal eens in de zoveel minuten. Het is de camera van het city stop systeem die dan iets kalibreert heb ik wel eens gelezen, geen idee of dat klopt maar iedere up doet het.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Plaats reactie