Startmotor kapot?

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Iriis91
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 nov 2019, 20:54

Startmotor kapot?

Bericht door Iriis91 » ma 20 apr 2020, 11:52

Mijn auto starten in november niet na een korte, lees paar honderd meter, verplaatsing de dag r voor. De garage dacht dat me accu was versleten dus een nieuwe erin. Nu had ik vorige week weer mijn auto een korte stuk verplaatst. Vervolgens start mijn auto de dag erna weer niet. Beide keren met startkabels doet hij het wel.

Mijn garage denkt nu aan mijn start motor. Kan het dan wel zo zijn dat hij met start kabels wel aan de praat gaat? Of wat zou he5 anders nog meer kunnen zijn? Me auto is van 2012.

Ik wil niet dat ik een dure start motor er in zet en het nog niet is opgelost.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Startmotor kapot?

Bericht door Autheo » ma 20 apr 2020, 13:31

Wat bedoel je met niet starten? Heeft de startmotor moeite met ronddraaien, of draait hij gewoon rond maar slaat de motor niet aan?

Zeker als je zegt dat je de auto een heel klein stukje hebt verplaatst, en de motor maar heel kort aan is geweest, denk ik niet direct aan de startmotor maar aanslag op de bougies doordat de motor nog geen minuut lang gedraaid heeft en volkomen koud is gebleven. Als je een koude motor start, nooit direct weer uitzetten, maar even laten lopen is m.i. het devies.

Iriis91
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 nov 2019, 20:54

Re: Startmotor kapot?

Bericht door Iriis91 » ma 20 apr 2020, 14:18

Ik ben niet zo een auto technicus maar hij doet een beetje het zelfde als dat je accu leeg is.

Alexander91
Forum newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 24 jan 2020, 21:56

Re: Startmotor kapot?

Bericht door Alexander91 » ma 20 apr 2020, 16:04

Wat ook nog zou kunnen: heeft je auto een start stop systeem? Zo ja, dan moet je nieuwe accu destijds wel ingeleerd zijn in de computer. Doe je dat niet of zet je er een accu in die geen start stop ondersteunt, dan is ie binnen de kortste keren weer naar de klote. Als je dat wil uitsluiten moet je ff met een spanningsmeter de accuspanning testen:

motor uit, contact aan: 12,1-12,6 volt
motor aan én start stop systeem: 12,8 volt
motor aan zonder start stop systeem: 14-14,5 volt

Voltage tijdens starten mag NIET onder de 10 volt droppen.

Klopt dit allemaal, dan is de accu goed en je startmotor idd kapot. Startmotors hebben idd niet het eeuwige leven. Een slechte startmotor kan idd doen alsof je accu leeg is.

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Startmotor kapot?

Bericht door NidayFright » ma 20 apr 2020, 19:20

Hebben ze bij de garage ook de laadspanning van de dynamo gecontroleerd? Een correcte laadspanning ligt rond de ~14 volt bij stationair draaien en zo ook bij een verhoogd toerental. Zou het voor de zekerheid wel even uitsluiten ondanks de weinige verreden kilometers, is ook maar een kleine moeite. Als het contact verder nog steeds kan worden ingeschakeld maar er tijdens het starten een spanningsval wordt geconstateerd dan is de startmotor 9vd10 keer de oorzaak.
GTI DARK SILVER

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Startmotor kapot?

Bericht door dennuus1 » ma 20 apr 2020, 20:41

Eerst een duidelijke probleem omschrijving plaatsen alvorens je goede adviezen kunt krijgen.

Start hij niet, of start hij wel maar slaat de motor niet aan?

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Startmotor kapot?

Bericht door mk1992 » di 21 apr 2020, 07:25

Een defecte startmotor gaat het met startkabels ook niet doen. Dan zou je hem alleen kunnen bumpstarten.
Dit is dus een accuprobleem, de startmotor heeft niet genoeg stroom om z’n werk te doen.

Wat Alexander91 zegt zou wel eens kunnen kloppen.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Startmotor kapot?

Bericht door NidayFright » di 21 apr 2020, 09:15

mk1992 schreef:
di 21 apr 2020, 07:25
Een defecte startmotor gaat het met startkabels ook niet doen. Dan zou je hem alleen kunnen bumpstarten.
Dit is dus een accuprobleem, de startmotor heeft niet genoeg stroom om z’n werk te doen.

Wat Alexander91 zegt zou wel eens kunnen kloppen.
De startmotor kan ook een sporadische klacht geven m.b.t. het starten. En het maar lijkt alsof de motor met een start-hulp aanslaat. Sluit niks uit, er kunnen meerdere oorzaken zijn voor dit probleem. Eerst de accu controleren, die misschien defect is als gevolg van. En daarna de oorzaak zoeken. Neem aan dat de garage ook wel weet wat ze moeten controleren voor dit probleem.
GTI DARK SILVER

Alexander91
Forum newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 24 jan 2020, 21:56

Re: Startmotor kapot?

Bericht door Alexander91 » di 21 apr 2020, 15:44

Hier een voorbeeld van een slechte startmotor met een goede accu:

https://www.youtube.com/watch?v=qxcsSEVZcas

Op 1:35 zet ie er een nieuwe accu in. Totaal geen verschil. Lijkt alsof de accu leeg is. Vervolgens haalt ie de startmotor uit elkaar en poetst 'm helemaal schoon van binnen. Op 9:08 start ie 'm nog een keer met dezelfde accu en een opgepoetste startmotor --> een wereld van verschil.

Een slechte startmotor wordt vaak wel verward met een lege accu. En idd, een slechte startmotor kan sporadische klachten geven. De ene keer wel, de andere keer niet.

Iriis91
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 nov 2019, 20:54

Re: Startmotor kapot?

Bericht door Iriis91 » di 21 apr 2020, 21:22

dennuus1 schreef:
ma 20 apr 2020, 20:41
Eerst een duidelijke probleem omschrijving plaatsen alvorens je goede adviezen kunt krijgen.

Start hij niet, of start hij wel maar slaat de motor niet aan?

De motor slaat niet aan

Iriis91
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 nov 2019, 20:54

Re: Startmotor kapot?

Bericht door Iriis91 » di 21 apr 2020, 21:23

Heb het nu weer eenmalig gehad en dus een half jaar geleden ook eenmalig. Beide keren na nog geen 500 meter auto verplaatsen. Gebruik mijn auto minimaal 5 dagen in de week 2x per dag en verder nooit problemen met starten. Ook nu laatate 2 dagen doet hij het weer prima op gister ochtend na dan.

Iriis91
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 nov 2019, 20:54

Re: Startmotor kapot?

Bericht door Iriis91 » di 21 apr 2020, 21:25

mk1992 schreef:
di 21 apr 2020, 07:25
Een defecte startmotor gaat het met startkabels ook niet doen. Dan zou je hem alleen kunnen bumpstarten.
Dit is dus een accuprobleem, de startmotor heeft niet genoeg stroom om z’n werk te doen.

Wat Alexander91 zegt zou wel eens kunnen kloppen.
Oké thanks. Duidelijk aan me garage aangegeven dat hij met startkabels wel deed. Toch zegt hij start motor. Misschien ook eens ma een andere garage.

Heb idd het start stop systeem...

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Startmotor kapot?

Bericht door Autheo » di 21 apr 2020, 22:06

Iriis91 schreef:
di 21 apr 2020, 21:23
Heb het nu weer eenmalig gehad en dus een half jaar geleden ook eenmalig. Beide keren na nog geen 500 meter auto verplaatsen. Gebruik mijn auto minimaal 5 dagen in de week 2x per dag en verder nooit problemen met starten. Ook nu laatate 2 dagen doet hij het weer prima op gister ochtend na dan.
Als ik jou was zou ik me nu in eerste instantie nog geen zorgen maken. Probeer te voorkomen dat je de motor afzet als die minder dan een minuut gedraaid heeft. Heb het zelf ook wel eens gehad dat na het verzetten van de auto het starten veel meer moeite kostte, terwijl ik anders nooit problemen heb. Ik zou in jouw geval nu eerst maar eens kijken of in gewone omstandigheden het probleem zich ook gaat voordoen, want als er echt iets mis is met de startmotor zal dat niet tot een hoogst enkele keer beperkt blijven. Je hebt een start-stopsysteem, dan zou ik verwachten dat je met een slechte startmotor dan ook problemen hebt (of krijgt). Maar als dat geen problemen oplevert, denk ik dat er met die startmotor niets mis hoeft te zijn. Ik vermoed dat het gewoon aan het zo snel weer afzetten van de motor heeft gelegen. Het is je misschien wel opgevallen, dat vlak na het wegrijden met een koude motor, het start-stopsysteem bij een stoplicht toch niet automatisch de motor uitzet. Dat is elektronisch zo geregeld. Pas als na het wegrijden met een koude motor de condities voor de motor en de accu zodanig zijn, dat het start-stop systeem goed kan functioneren, zal de motor bij een stop afslaan. Volgens mij moet je de motor dus ook niet zelf afzetten, als die nog maar nauwelijks gedraaid heeft, maar eerst even iets langer laten draaien.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Startmotor kapot?

Bericht door dennuus1 » wo 22 apr 2020, 06:51

Iriis91 schreef:
di 21 apr 2020, 21:23
Heb het nu weer eenmalig gehad en dus een half jaar geleden ook eenmalig. Beide keren na nog geen 500 meter auto verplaatsen.
En daar is je probleem.

Mocht je dit nog een keer hebben; auto in de vrij en op de handrem, gaspedaal op de bodem tijdens starten totdat hij aanslaat. Hij krijgt dan meer lucht tijdens het starten.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Startmotor kapot?

Bericht door Touchwood » di 28 apr 2020, 12:03

Autheo schreef:
di 21 apr 2020, 22:06
Iriis91 schreef:
di 21 apr 2020, 21:23
Heb het nu weer eenmalig gehad en dus een half jaar geleden ook eenmalig. Beide keren na nog geen 500 meter auto verplaatsen. Gebruik mijn auto minimaal 5 dagen in de week 2x per dag en verder nooit problemen met starten. Ook nu laatate 2 dagen doet hij het weer prima op gister ochtend na dan.
Als ik jou was zou ik me nu in eerste instantie nog geen zorgen maken. Probeer te voorkomen dat je de motor afzet als die minder dan een minuut gedraaid heeft. Heb het zelf ook wel eens gehad dat na het verzetten van de auto het starten veel meer moeite kostte, terwijl ik anders nooit problemen heb. Ik zou in jouw geval nu eerst maar eens kijken of in gewone omstandigheden het probleem zich ook gaat voordoen, want als er echt iets mis is met de startmotor zal dat niet tot een hoogst enkele keer beperkt blijven. Je hebt een start-stopsysteem, dan zou ik verwachten dat je met een slechte startmotor dan ook problemen hebt (of krijgt). Maar als dat geen problemen oplevert, denk ik dat er met die startmotor niets mis hoeft te zijn. Ik vermoed dat het gewoon aan het zo snel weer afzetten van de motor heeft gelegen. Het is je misschien wel opgevallen, dat vlak na het wegrijden met een koude motor, het start-stopsysteem bij een stoplicht toch niet automatisch de motor uitzet. Dat is elektronisch zo geregeld. Pas als na het wegrijden met een koude motor de condities voor de motor en de accu zodanig zijn, dat het start-stop systeem goed kan functioneren, zal de motor bij een stop afslaan. Volgens mij moet je de motor dus ook niet zelf afzetten, als die nog maar nauwelijks gedraaid heeft, maar eerst even iets langer laten draaien.
Ik ga met Autheo mee in deze. Heb in het begin ook een keer gehad, dat ik de Up een paar meter verplaatste, waarna ie de volgende dag niet wilde starten. De wagen was splinternieuw. Na een aantal malen starten en dan steeds weer een poosje wachten kwam er uiteindelijk na een minuut of 15 weer leven in, maar op een manier alsof ie op 1 of 2 poten liep. Daarna werd het langzaam beter. Sinds die tijd laat ik de Up-motor altijd minstens een minuut of 5 lopen na starten en een kleine verplaatsing. Nooit weer gehad. Wat precies de reden is weet ik niet. Misschien een conditie, waarmee de ontwikkelaars van de software geen rekening hebben gehouden.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Alexander91
Forum newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 24 jan 2020, 21:56

Re: Startmotor kapot?

Bericht door Alexander91 » di 28 apr 2020, 21:11

Touchwood schreef:
di 28 apr 2020, 12:03
Autheo schreef:
di 21 apr 2020, 22:06
Iriis91 schreef:
di 21 apr 2020, 21:23
Heb het nu weer eenmalig gehad en dus een half jaar geleden ook eenmalig. Beide keren na nog geen 500 meter auto verplaatsen. Gebruik mijn auto minimaal 5 dagen in de week 2x per dag en verder nooit problemen met starten. Ook nu laatate 2 dagen doet hij het weer prima op gister ochtend na dan.
Als ik jou was zou ik me nu in eerste instantie nog geen zorgen maken. Probeer te voorkomen dat je de motor afzet als die minder dan een minuut gedraaid heeft. Heb het zelf ook wel eens gehad dat na het verzetten van de auto het starten veel meer moeite kostte, terwijl ik anders nooit problemen heb. Ik zou in jouw geval nu eerst maar eens kijken of in gewone omstandigheden het probleem zich ook gaat voordoen, want als er echt iets mis is met de startmotor zal dat niet tot een hoogst enkele keer beperkt blijven. Je hebt een start-stopsysteem, dan zou ik verwachten dat je met een slechte startmotor dan ook problemen hebt (of krijgt). Maar als dat geen problemen oplevert, denk ik dat er met die startmotor niets mis hoeft te zijn. Ik vermoed dat het gewoon aan het zo snel weer afzetten van de motor heeft gelegen. Het is je misschien wel opgevallen, dat vlak na het wegrijden met een koude motor, het start-stopsysteem bij een stoplicht toch niet automatisch de motor uitzet. Dat is elektronisch zo geregeld. Pas als na het wegrijden met een koude motor de condities voor de motor en de accu zodanig zijn, dat het start-stop systeem goed kan functioneren, zal de motor bij een stop afslaan. Volgens mij moet je de motor dus ook niet zelf afzetten, als die nog maar nauwelijks gedraaid heeft, maar eerst even iets langer laten draaien.
Ik ga met Autheo mee in deze. Heb in het begin ook een keer gehad, dat ik de Up een paar meter verplaatste, waarna ie de volgende dag niet wilde starten. De wagen was splinternieuw. Na een aantal malen starten en dan steeds weer een poosje wachten kwam er uiteindelijk na een minuut of 15 weer leven in, maar op een manier alsof ie op 1 of 2 poten liep. Daarna werd het langzaam beter. Sinds die tijd laat ik de Up-motor altijd minstens een minuut of 5 lopen na starten en een kleine verplaatsing. Nooit weer gehad. Wat precies de reden is weet ik niet. Misschien een conditie, waarmee de ontwikkelaars van de software geen rekening hebben gehouden.
Volgens mij heeft dat te maken met condens die zich heeft gevormd in de cilinder na het korte verplaatsen van de auto. Heb dat wel 's vaker gehoord. En met condens op de bougie krijg je geen vonk: dan gaat 't starten wat moeilijk. Daar valt met software niet veel tegen te programmeren....

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Startmotor kapot?

Bericht door Touchwood » wo 29 apr 2020, 17:47

Condens? Wie weet. Heb het bij vorige autos nooit mee gemaakt.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Plaats reactie