Vreemd geluid ruitenwissers

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
CanisLupus
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 16:11

Vreemd geluid ruitenwissers

Bericht door CanisLupus » zo 22 jan 2017, 15:19

Wie weet wat het volgende geluid is, na circa 50 wisacties wordt er met wat geratel een bakje of zoiets geleegd, het lijkt net of er een ketting wordt aan getrokken. Het geluid is er dus alleen als het regent. Ik ben dus maar eens gaan tellen wat de frequentie was en toen kwam ik op circa 1 maal op de 50.
Ik ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Vreemd geluid ruitenwissers

Bericht door Autheo » zo 22 jan 2017, 18:10

CanisLupus schreef:Wie weet wat het volgende geluid is, na circa 50 wisacties wordt er met wat geratel een bakje of zoiets geleegd, het lijkt net of er een ketting wordt aan getrokken. Het geluid is er dus alleen als het regent. Ik ben dus maar eens gaan tellen wat de frequentie was en toen kwam ik op circa 1 maal op de 50.
Ik ben benieuwd!
Hier is in onderstaand topic al uitgebreid over gesproken:
http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f ... ais#p47040
Hoewel er nog wat discussie over bleef bestaan, was de belangrijkste conclusie de volgende:
Het schijnt de rem-wis-functie te zijn die de remschijven drogen wanneer het regent.
Omdat de isolatie niet zo hoog is hoor je dus de Abs pomp. Dit schijnt alleen bij versies met ESP voor te komen.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vreemd geluid ruitenwissers

Bericht door TwitNour » zo 22 jan 2017, 20:04

Ik ben ook op de hoogte van het geluid en had ook al gemerkt dat het alleen tijdens het regenval aanwezig was. Ik heb ooit het City Emergency Braking systeem van de Up geprobeerd, en bij het remmen hoorde ik precies hetzelfde geluid. Had al wel een idee dat het aan de rem zou liggen. Het klinkt inderdaad als een soort kettinggeluid dat ongeveer bij je voeten vandaan komt.

CanisLupus
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 16:11

Re: Vreemd geluid ruitenwissers

Bericht door CanisLupus » zo 22 jan 2017, 20:27

Bedankt voor de snelle reacties. Zal ik me geen zorgen meer maken. Ik heb vandaag weer heel wat geleerd van het forum.

Plaats reactie