Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door Tom Westendorp » di 31 jan 2017, 13:46

Ziet er mooi uit! Ik heb de tank weer volgegooid met octaan 102 v-power.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door blastaway » wo 01 feb 2017, 11:12

Petrolhead Tom schreef:Ziet er mooi uit! Ik heb de tank weer volgegooid met octaan 102 v-power.
Scheelt dat voor onze auto's?
Ik dacht dat het onzin was en gewoon op de ongeblazen motoren (en zeker de upjes met 3 cilinders) euro 95 geschikt is. Ik tank in België en daar is nu de euro95 e10. Eens zien of hij daar op loopt.
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door damianw26 » wo 01 feb 2017, 12:32

Gezien het niet meer vriest eens even goed gepoetst! Met name de wielkasten en dorpels even goed gepoetst ivm het zout. Wat opvallend is: er zeer veel steenslag puntjes bij gekomen sinds eind december. De lak van de up is beroerd dun gespoten...
Bijlagen
IMG_8726.JPG
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door TwitNour » wo 01 feb 2017, 12:50

De auto ziet er weer mooi glanzend uit. Moet bij mij ook weer eens gebeuren. Jammer van die steenslag, bij komen komen er elk jaar ook weer nieuwe plekjes bij. Toch is het de laatste tijd weinig bijgekomen, wellicht omdat ik flink afstand neem ten opzichte van m'n voorligger.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door Tom Westendorp » wo 01 feb 2017, 13:38

blastaway schreef:
Petrolhead Tom schreef:Ziet er mooi uit! Ik heb de tank weer volgegooid met octaan 102 v-power.
Scheelt dat voor onze auto's?
Ik dacht dat het onzin was en gewoon op de ongeblazen motoren (en zeker de upjes met 3 cilinders) euro 95 geschikt is. Ik tank in België en daar is nu de euro95 e10. Eens zien of hij daar op loopt.
Ik heb het een maand getankt en voor mijn gevoel is hij zuiniger.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door damianw26 » wo 01 feb 2017, 14:27

TwitNour schreef:De auto ziet er weer mooi glanzend uit. Moet bij mij ook weer eens gebeuren. Jammer van die steenslag, bij komen komen er elk jaar ook weer nieuwe plekjes bij. Toch is het de laatste tijd weinig bijgekomen, wellicht omdat ik flink afstand neem ten opzichte van m'n voorligger.

De grap is dat ik zelden meer de snelweg zie, en voorheen bijna iedere dag 60km lang. Misschien meer steentjes oude 80 wegen des lands
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door TwitNour » wo 01 feb 2017, 21:57

Mijn Up rijdt ook op E10, want ik tank in België, en je kunt sinds 1 januari niks anders dan E10 tanken wat betreft 95. Voor mij m'n eerste tank dit jaar, en hij is pas half leeg, dus ik kan nog niet echt zeggen of ik het merk.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door Tom Westendorp » wo 01 feb 2017, 23:24

Die troep komt er bij mij echt niet in.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door TwitNour » wo 01 feb 2017, 23:41

Ik geloof niet dat het veel zal uitmaken op moderne motoren.

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door blastaway » do 02 feb 2017, 07:13

Ik denk ook niet dat het uitmaakt, zeker niet op een ongeblazen moter. Met de v70 tankte ik om en om
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door Tom Westendorp » do 02 feb 2017, 08:01

TwitNour schreef:Ik geloof niet dat het veel zal uitmaken op moderne motoren.
Je auto loopt er prima op dat is geen probleem. Het is een sluipmoordernaar voor alles wat er mee samenhangt.

http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2013/ ... f-10114350" onclick="window.open(this.href);return false;
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door blastaway » do 02 feb 2017, 08:36

Petrolhead Tom schreef:
TwitNour schreef:Ik geloof niet dat het veel zal uitmaken op moderne motoren.
Je auto loopt er prima op dat is geen probleem. Het is een sluipmoordernaar voor alles wat er mee samenhangt.

http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2013/ ... f-10114350" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je je aan de fabrieksvoorschriften houdt zou het goed gaan. Ik geloof dat in alle boekjes euro95 staat als brandstof. Volgens onderstaande pagina moet het kunnen in ieder geval.

http://www.e10check.nl/auto/volkswagen/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door Tom Westendorp » do 02 feb 2017, 13:25

Het kan prima maar het is een sluipmoordenaar. Dat moet ook iedereen lekker zelf weten. Ik weet bijvoorbeeld dat onderdelen al snel duurder zijn dan een paar cent besparing op een volle tank.

Terug on-topic: ik heb een kofferbakmat gekocht en ben nu plankgas op zoek naar een Garmin.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door TwitNour » do 02 feb 2017, 20:03

Petrolhead Tom schreef:Het kan prima maar het is een sluipmoordenaar. Dat moet ook iedereen lekker zelf weten. Ik weet bijvoorbeeld dat onderdelen al snel duurder zijn dan een paar cent besparing op een volle tank.

Terug on-topic: ik heb een kofferbakmat gekocht en ben nu plankgas op zoek naar een Garmin.
Om nog even af te sluiten:
De bekende Euro95 is vaak feitelijk E5. Al jaren wordt daarin maximaal vijf procent ethanol bijgemengd. Dit heeft nog nooit tot problemen geleid.

Gebruikersavatar
LNY
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 20:18

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door LNY » vr 03 feb 2017, 09:54

Nou....ik heb wel degelijk problemen gehad met E5.
Met mijn motor dan, niet met de auto gelukkig. Maar het geeft wel aan dat ethanol geen goed spul is
Op mijn motor zit een kunstof tank die enorm uitzet door de toegevoegde ethanol. Die vervormde zo erg dat als ik de tank omhoog wilde kantelen dat hij niet meer langs het balhoofd kon.
Sindsdien gaat er altijd euro 98 in en is dat niet meer voorgekomen. Gelukkig is de tank weer ongeveer in de oorspronkelijke afmetingen teruggekeerd.
Ik ben zeker niet de enige. Heel veel motorrijders hebben dit probleem ondervonden.

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Het grote: wat heb jij vandaag aan je auto gedaan?-topic

Bericht door lupocor » za 04 feb 2017, 08:48

lees dit eens en start dan een nieuw topic over brandstoffen.

Geschiktheid motoren en andere voertuigonderdelen[bewerken]
Niet alle voertuigen kunnen zonder meer E10 gebruiken. Circa 90% van alle benzinemotoren in West-Europa zijn geschikt voor E10 volgens de Duitse Milieudienst (Umweltbundesamt). Nieuwe auto’s zijn in het algemeen geschikt voor E10. De meeste auto-importeurs kunnen informatie verstrekken over de geschiktheid van hun modellen. Er zijn ook websites die dergelijke informatie bieden.[7] In Duitsland zijn tankstations die E10 verkopen, verplicht daarnaast E5 aan te bieden, zodat oudere auto’s, die niet voor E10 geschikt zijn, ook nog kunnen tanken.

Bij de overige voertuigen kan de ethanol, vooral bij hoge druk en hoge temperaturen, een corrosie veroorzaken van aluminiumonderdelen, vooral van het brandstofsysteem, zoals de brandstofpompen en het aanzuigtraject tussen inspuitpunt en inlaatklep. Bovendien kan de ethanol bepaalde kunststoffen aantasten, zoals in slangen en afdichtingen. Dat geldt ook voor de brandstofleidingen, die vaak van kunststof zijn. Ook bijzonder kwetsbaar zijn de eenlaags-brandstoftanks, die in verschillende voertuigen worden gebruikt. De ethanoltoevoeging veroorzaakt bij dergelijke tanks sluipende lekkages. Deze zullen op de lange duur te merken zijn aan een toenemende benzinelucht, uiteraard vooral bij in garages geparkeerde auto’s.[4][8]

In de discussies wordt echter ook verwezen naar ervaringen met soortgelijke brandstoffen in andere landen, zoals de VS. Daar zijn geen problemen bekend.[9][10]

Plaats reactie