Pagina 2 van 3

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: za 30 jun 2012, 11:42
door dubbel-UP!
henri schreef:Ach, in een restaurant betaal je voor dezelfde fles wijn ook meer dan in de supermarkt ;)
Zal allemaal wel, maar niemand zal het zomaar kunnen verkroppen om meer dan dubbel te betalen, heb je toch ook ineens minder dorst :lol:

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: za 30 jun 2012, 15:37
door Ben
dubbel-UP! schreef:
Ben schreef:
CBdicX schreef:En weet u ook hoe het nu precies zit met dat olie gedoe, om de 15.000, om de 30.000, eens per jaar, eens per 2 jaar, op de computer melding wachten, ect ect ?
Op zich heel simpel
Voor de longlife motoren wordt een duurder en kwalitatief beter olie gebruikt en moet 30.000 km of twee jaar mee kunnen
Afhankelijk van gebruik daarom is er een variabele interval
Bij veel start en stop en korte rij tijden zal de olie eerder vervangen moeten worden
Bij de UP is het een vast interval van 15.000 km of 1 jaar hier wordt gebruik gemaakt van goedkopere olie
Dit is waarschijnlijk gedaan omdat het een stadsauto betreft en veel korte stukjes zal rijden
Ik ben er wel blij mee dat de goedkope olie er in gaat scheelt behoorlijk in mijn portemonnee
En ik denk dat als je er longlife olie in zou hebben met variabele interval dat hij ook tussen de 15.000 en de 20.000 km het zou aangeven ( ervaring met de Caddy die in stads verkeer gebruikt wordt)
Hoop dat het een beetje duidelijk is voor je
Gr. Ben
Op zich een duidelijk verhaal, alleen de kosten van de olie is een beetje onjuist. :? Longlife olie kost via internet (exact dezelfde als bij de dealer (merk en type)) maar 8,60 euro. Dealer rekent er rond de 19 euro voor!
Kijk maar op www. oil-center.de
Dus zoveel duurder is die eigenlijk niet, maar ze laten het je duur betalen..................
Helaas kan de dealer het niet via internet kopen zitten aan contract met olie leverancier vast :o

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: za 30 jun 2012, 15:44
door Marantz
We zitten toch vast aan wat VW voorschrijft, zeker de eerste 2 jaar betreft het behouden van de motor garantie.
Daarna kan je doen wat je wilt lijkt mij......

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: za 30 jun 2012, 16:05
door dubbel-UP!
De winstmarge blijft toch bij iemand hangen. Of de dealer of de leverancier.
Bij zulke omzet hoeveelheden zou deze juist goedkoper/concurerender moeten kunnen zijn ;)
Ik vind zulke winstmarges absurt :x

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: za 30 jun 2012, 16:09
door Marantz
dubbel-UP! schreef:De winstmarge blijft toch bij iemand hangen. Of de dealer of de leverancier.
Bij zulke omzet hoeveelheden zou deze juist goedkoper/concurerender moeten kunnen zijn ;)
Ik vind zulke winstmarges absurt :x
Tja, de tandarts zou ook goedkoper worden......... :evil:

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 11:35
door Jantje
Volgens mij staat er als kop boven dit topic iets over een distributieriem. Olie en tandartsen horen ergens anders besproken te worden. En waarom zetten veel mensen de vorige vraag/antwoord er steeds bij? Soms kom ik 5 keer het zelfde verhaaltje tegen.

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 11:42
door Marantz
Topics lopen vaak een andere richting op dan waar het in eerste instantie over ging, is een nagenoeg niet te vermijden fenomeen.
Vragen en antwoorden worden er bij gezet zodat duidelijk is op welke vraag (en evt antwoord) er gereageerd wordt.
Soms reageren forum leden veel later omdat er bijvb. niet eerder een antwoord was op die betreffende vraag, of er komen opmerkingen tussen door, waardoor het dan onduidelijk is waarop er nu pricies gereageerd wordt.
Reageerd iemand direct dan kan het zonder quote, zoals hier...............

PS. gelukkig is dit een forum waarbij humor vaak de boventoon voerd en er opmerkingen geplaatst worden die opzich niets met het onderwerp te maken hebben, hoe serieus het onderwerp dan ook zal zijn.
Ik persoonlijk hoop dat dit zo blijft, kunnen we af en toe eens een big smile op onze gezichten toveren :mrgreen:

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 12:49
door Martin33
koetjes en kalfjes, small talk :D :D :D

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: zo 08 jul 2012, 18:20
door Toine
henri schreef:
Ben schreef:Ps. Alle vervangings termijnen worden langer ook voor de andere vw's
Dat viel me ook al op bij mijn vorige auto: een Seat Ibiza 20VT van 2005. Hier stond een vervangingstermijn voor van 180.000; ook al extreem lang.
Hmmm ik heb die van mij volgens het boekje laten vervangen bij 90.000, maar de mijne had ook een JD kuurtje gehad... :mrgreen:

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: vr 17 aug 2012, 14:01
door dinkys
OFF-Topic: Bij citybugclub werd een topic tijdelijk gesloten omdat er gesproken werd over de aanschaf van een Skoda Citigo.
Ook het meermaals quoten wordt daar niet gerespecteerd. Gelukkig is dit forum anders. Ga zo door allemaal.

ON-Topic: De verkopers die ik heb gesproken van zowel VW, Skoda als Seat zeggen dat de VAG 3-ling een ketting heeft.
Goed dat we hier leden hebben die meer kennis van zaken hebben.

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: zo 30 sep 2012, 18:46
door Vuurvogel
Wij zijn in het bezit van een seat MII en word erg blij van de berichten van de 240.000 of 5 jaar
Maar is dit zeker heb me namelijk bij aanschaf wat anders laten vertellen( 120.000) of 5 jaar

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: zo 30 sep 2012, 18:57
door Martin33
Vuurvogel schreef:Wij zijn in het bezit van een seat MII en word erg blij van de berichten van de 240.000 of 5 jaar
Maar is dit zeker heb me namelijk bij aanschaf wat anders laten vertellen( 120.000) of 5 jaar
dan doe ik er 24 jaar mee :D

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: za 25 jul 2015, 13:03
door Gerkenator
sorry oud topic

de verkoper zei dat de up! een ketting heeft.

heeft ie nou een ketting of heeft ie nou een riem?
of verschilt dat weer per bouwjaar van de up! ?

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: za 25 jul 2015, 13:21
door Tom Westendorp
Ik weet niet beter dan dat de up een ketting heeft.

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: za 25 jul 2015, 15:30
door Gerkenator
iemand die het zeker weet??

want lees hier 2 verhalen

de 1 zegt ketting
de andere zegt riem, die overigens 240.000km meegaat?

verkoper zei namelijk ook ketting, maar wist het ook niet zeker.
kon ook niet onder de kap kijken door de telefoon heen haha.

ook kom ik op google berichten tegen dat kettingen van vw niet erg goed zijn ( met name de tsi versies )
en dat vw helemaal afstapt van de ketting in de toekomst

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: za 25 jul 2015, 15:49
door Gerkenator
of heeft een bluemotion wel een ketting en een normale up een riem?

heb mijn kenteken ingevoerd.

weet trouwens niet of hij ook op de waterpomp en de airco aangesloten zit.

Afbeelding

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: za 25 jul 2015, 18:51
door Ruben
Werk als monteur bij VW dealer dus hier het verlossende woord:
Up!/Mii/Citigo heeft een distributieriem! Interval 240.000km of 6jaar. Waterpomp zit niet op distributie riem maar achterop de cilinderkop. Airco zit op de multiriem. Dit geld voor alle motoren (1.0 60pk en 75pk en 1.0 CNG)

Overigens zijn de rest van de nieuwe volkswagens nu ook overgegaan naar riemen, na het ketting gedoe.

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: za 25 jul 2015, 19:42
door Gerkenator
ok goed om het nu eindelijk te weten.

bedankt voor de info

als een riem knapt, heeft dat schade voor de motor? want bij sommige autos heb je geen schade als riem knapt.
laatste vraag, wat kost bij de dealer een vervanging ongeveer, ook al is de toekomstige up! van mij er nog lang niet aan toe

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: za 25 jul 2015, 19:47
door Tom Westendorp
Volgens mij is het alleen bij hele oude motoren zo dat een geknapte distributieriem niet direct tot motorschade hoeft te leiden. Bij een up! verwacht ik eigenlijk wel dat je hele tor in de soep draait op het moment dat de riem knapt.

Re: Distributie snaar / ketting

Geplaatst: za 25 jul 2015, 20:08
door Ruben
Ja als de riem knapt zal de motor in de soep lopen.

Prijzen zal ik zo op dit moment niet weten.

Er bestaan inderdaad motoren waar geen motorschade ontstaat dat noemen ze een non-interference motor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Interference_engine" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaggroep heeft alleen maar interference motoren. Non-interference komt weinig meer voor.