Distributie snaar / ketting

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door dubbel-UP! » za 30 jun 2012, 11:42

henri schreef:Ach, in een restaurant betaal je voor dezelfde fles wijn ook meer dan in de supermarkt ;)
Zal allemaal wel, maar niemand zal het zomaar kunnen verkroppen om meer dan dubbel te betalen, heb je toch ook ineens minder dorst :lol:
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
Ben
Vagling liefhebber
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 07:37
Locatie: apeldoorn

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Ben » za 30 jun 2012, 15:37

dubbel-UP! schreef:
Ben schreef:
CBdicX schreef:En weet u ook hoe het nu precies zit met dat olie gedoe, om de 15.000, om de 30.000, eens per jaar, eens per 2 jaar, op de computer melding wachten, ect ect ?
Op zich heel simpel
Voor de longlife motoren wordt een duurder en kwalitatief beter olie gebruikt en moet 30.000 km of twee jaar mee kunnen
Afhankelijk van gebruik daarom is er een variabele interval
Bij veel start en stop en korte rij tijden zal de olie eerder vervangen moeten worden
Bij de UP is het een vast interval van 15.000 km of 1 jaar hier wordt gebruik gemaakt van goedkopere olie
Dit is waarschijnlijk gedaan omdat het een stadsauto betreft en veel korte stukjes zal rijden
Ik ben er wel blij mee dat de goedkope olie er in gaat scheelt behoorlijk in mijn portemonnee
En ik denk dat als je er longlife olie in zou hebben met variabele interval dat hij ook tussen de 15.000 en de 20.000 km het zou aangeven ( ervaring met de Caddy die in stads verkeer gebruikt wordt)
Hoop dat het een beetje duidelijk is voor je
Gr. Ben
Op zich een duidelijk verhaal, alleen de kosten van de olie is een beetje onjuist. :? Longlife olie kost via internet (exact dezelfde als bij de dealer (merk en type)) maar 8,60 euro. Dealer rekent er rond de 19 euro voor!
Kijk maar op www. oil-center.de
Dus zoveel duurder is die eigenlijk niet, maar ze laten het je duur betalen..................
Helaas kan de dealer het niet via internet kopen zitten aan contract met olie leverancier vast :o
move-up dark silver drivers pakket en winter pakket getinte ramen carbon op bumper en spiegels

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Marantz » za 30 jun 2012, 15:44

We zitten toch vast aan wat VW voorschrijft, zeker de eerste 2 jaar betreft het behouden van de motor garantie.
Daarna kan je doen wat je wilt lijkt mij......

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door dubbel-UP! » za 30 jun 2012, 16:05

De winstmarge blijft toch bij iemand hangen. Of de dealer of de leverancier.
Bij zulke omzet hoeveelheden zou deze juist goedkoper/concurerender moeten kunnen zijn ;)
Ik vind zulke winstmarges absurt :x
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Marantz » za 30 jun 2012, 16:09

dubbel-UP! schreef:De winstmarge blijft toch bij iemand hangen. Of de dealer of de leverancier.
Bij zulke omzet hoeveelheden zou deze juist goedkoper/concurerender moeten kunnen zijn ;)
Ik vind zulke winstmarges absurt :x
Tja, de tandarts zou ook goedkoper worden......... :evil:

Jantje
Forum newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 09:59

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Jantje » zo 01 jul 2012, 11:35

Volgens mij staat er als kop boven dit topic iets over een distributieriem. Olie en tandartsen horen ergens anders besproken te worden. En waarom zetten veel mensen de vorige vraag/antwoord er steeds bij? Soms kom ik 5 keer het zelfde verhaaltje tegen.

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Marantz » zo 01 jul 2012, 11:42

Topics lopen vaak een andere richting op dan waar het in eerste instantie over ging, is een nagenoeg niet te vermijden fenomeen.
Vragen en antwoorden worden er bij gezet zodat duidelijk is op welke vraag (en evt antwoord) er gereageerd wordt.
Soms reageren forum leden veel later omdat er bijvb. niet eerder een antwoord was op die betreffende vraag, of er komen opmerkingen tussen door, waardoor het dan onduidelijk is waarop er nu pricies gereageerd wordt.
Reageerd iemand direct dan kan het zonder quote, zoals hier...............

PS. gelukkig is dit een forum waarbij humor vaak de boventoon voerd en er opmerkingen geplaatst worden die opzich niets met het onderwerp te maken hebben, hoe serieus het onderwerp dan ook zal zijn.
Ik persoonlijk hoop dat dit zo blijft, kunnen we af en toe eens een big smile op onze gezichten toveren :mrgreen:

Gebruikersavatar
Martin33
Vagling liefhebber
Berichten: 388
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 17:26

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Martin33 » zo 01 jul 2012, 12:49

koetjes en kalfjes, small talk :D :D :D
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Toine » zo 08 jul 2012, 18:20

henri schreef:
Ben schreef:Ps. Alle vervangings termijnen worden langer ook voor de andere vw's
Dat viel me ook al op bij mijn vorige auto: een Seat Ibiza 20VT van 2005. Hier stond een vervangingstermijn voor van 180.000; ook al extreem lang.
Hmmm ik heb die van mij volgens het boekje laten vervangen bij 90.000, maar de mijne had ook een JD kuurtje gehad... :mrgreen:
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

dinkys
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 11:12

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door dinkys » vr 17 aug 2012, 14:01

OFF-Topic: Bij citybugclub werd een topic tijdelijk gesloten omdat er gesproken werd over de aanschaf van een Skoda Citigo.
Ook het meermaals quoten wordt daar niet gerespecteerd. Gelukkig is dit forum anders. Ga zo door allemaal.

ON-Topic: De verkopers die ik heb gesproken van zowel VW, Skoda als Seat zeggen dat de VAG 3-ling een ketting heeft.
Goed dat we hier leden hebben die meer kennis van zaken hebben.

Vuurvogel
Forum newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 18 sep 2012, 18:21
Locatie: Alkmaar

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Vuurvogel » zo 30 sep 2012, 18:46

Wij zijn in het bezit van een seat MII en word erg blij van de berichten van de 240.000 of 5 jaar
Maar is dit zeker heb me namelijk bij aanschaf wat anders laten vertellen( 120.000) of 5 jaar

Gebruikersavatar
Martin33
Vagling liefhebber
Berichten: 388
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 17:26

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Martin33 » zo 30 sep 2012, 18:57

Vuurvogel schreef:Wij zijn in het bezit van een seat MII en word erg blij van de berichten van de 240.000 of 5 jaar
Maar is dit zeker heb me namelijk bij aanschaf wat anders laten vertellen( 120.000) of 5 jaar
dan doe ik er 24 jaar mee :D
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd

Gerkenator
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 23:14

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Gerkenator » za 25 jul 2015, 13:03

sorry oud topic

de verkoper zei dat de up! een ketting heeft.

heeft ie nou een ketting of heeft ie nou een riem?
of verschilt dat weer per bouwjaar van de up! ?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Tom Westendorp » za 25 jul 2015, 13:21

Ik weet niet beter dan dat de up een ketting heeft.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gerkenator
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 23:14

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Gerkenator » za 25 jul 2015, 15:30

iemand die het zeker weet??

want lees hier 2 verhalen

de 1 zegt ketting
de andere zegt riem, die overigens 240.000km meegaat?

verkoper zei namelijk ook ketting, maar wist het ook niet zeker.
kon ook niet onder de kap kijken door de telefoon heen haha.

ook kom ik op google berichten tegen dat kettingen van vw niet erg goed zijn ( met name de tsi versies )
en dat vw helemaal afstapt van de ketting in de toekomst

Gerkenator
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 23:14

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Gerkenator » za 25 jul 2015, 15:49

of heeft een bluemotion wel een ketting en een normale up een riem?

heb mijn kenteken ingevoerd.

weet trouwens niet of hij ook op de waterpomp en de airco aangesloten zit.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ruben
Donateur member
Berichten: 165
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 22:11
Locatie: Zwolle

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Ruben » za 25 jul 2015, 18:51

Werk als monteur bij VW dealer dus hier het verlossende woord:
Up!/Mii/Citigo heeft een distributieriem! Interval 240.000km of 6jaar. Waterpomp zit niet op distributie riem maar achterop de cilinderkop. Airco zit op de multiriem. Dit geld voor alle motoren (1.0 60pk en 75pk en 1.0 CNG)

Overigens zijn de rest van de nieuwe volkswagens nu ook overgegaan naar riemen, na het ketting gedoe.
| High Up! | Blue | Blue Dashpad | Dynamic Triangle pakket (Zwarte hemel, Triangle velgen, Ramen 65% getint) | Drive pakket (Cruise Control, Boordcomputer, Parkeersensoren) | Maps&More | Fender soundsystem |

Gerkenator
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 23:14

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Gerkenator » za 25 jul 2015, 19:42

ok goed om het nu eindelijk te weten.

bedankt voor de info

als een riem knapt, heeft dat schade voor de motor? want bij sommige autos heb je geen schade als riem knapt.
laatste vraag, wat kost bij de dealer een vervanging ongeveer, ook al is de toekomstige up! van mij er nog lang niet aan toe

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Tom Westendorp » za 25 jul 2015, 19:47

Volgens mij is het alleen bij hele oude motoren zo dat een geknapte distributieriem niet direct tot motorschade hoeft te leiden. Bij een up! verwacht ik eigenlijk wel dat je hele tor in de soep draait op het moment dat de riem knapt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Ruben
Donateur member
Berichten: 165
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 22:11
Locatie: Zwolle

Re: Distributie snaar / ketting

Bericht door Ruben » za 25 jul 2015, 20:08

Ja als de riem knapt zal de motor in de soep lopen.

Prijzen zal ik zo op dit moment niet weten.

Er bestaan inderdaad motoren waar geen motorschade ontstaat dat noemen ze een non-interference motor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Interference_engine" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaggroep heeft alleen maar interference motoren. Non-interference komt weinig meer voor.
| High Up! | Blue | Blue Dashpad | Dynamic Triangle pakket (Zwarte hemel, Triangle velgen, Ramen 65% getint) | Drive pakket (Cruise Control, Boordcomputer, Parkeersensoren) | Maps&More | Fender soundsystem |

Plaats reactie