Problemen met schakelen Up!

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Tumanik
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do 10 sep 2015, 17:41

Problemen met schakelen Up!

Bericht door Tumanik » do 10 sep 2015, 18:19

Hallo iedereen,

ik ben Tom uit Norg, een 45-jarige Up! rijder die nieuw is op dit leuke forum en zich net in het clubhuis heeft voorgesteld. Daar schreef ik dat ik een overwegende tevreden Up! rijder ben die blij is met de luxe opties, mooie velgen en witte bekleding van zijn 75pk sterke 3-drs Move Up! uit januari 2013.

Ook beschreef ik echter dat er helaas 1 dingetje is wat m'n volle tevredenheid in de weg staat en me tegelijkertijd een beetje zorgen baart: de versnellingsbak...

Voordat ik verderga wil ik benadrukken dat ik bekend ben met de problemen omtrent het zetten van de versnelling in de achteruit en de 1e versnelling doordat deze niet gesynchroniseerd zijn.

Ik heb vaak problemen met het schakelen tijdens het rijden: het gebeurt af en toe dat de Up! niet in zijn 3 of 4 wil. De koppeling laten opkomen of in z'n vrij zetten is dan de oplossing. Onder af en toe versta ik gemiddeld 1 keer per dag. Ik ben hiervoor al bij de dealer geweest maar men vertelde mij dat ze niets konden vinden.

Mijn vragen daarom zijn:
- hebben meer Up!, Citigo en Mii rijders hier last van?
- wat zou dit probleem kunnen veroorzaken?
- wat adviseren jullie mij omtrent de te nemen stappen?

Wat betreft mijn laatste vraag: ik ben ervan op de hoogte dat de drieling inmiddels met andere versnellingsbakken worden geleverd. Kan ik wellicht aanspraak maken op (coulance bij) een reparatie?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben erg tevreden met mijn Up! maar de perikelen met de versnellingsbak maakt hier inbreuk op en bovendien schrik ik toch weer elke keer als ik op de weg te maken krijg met een haperende bak.

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Problemen met schakelen Up!

Bericht door arnout84 » do 10 sep 2015, 18:45

Heb je de zoekfunctie al geprobeerd? Er is over dit onderwerp een flink topic al.

Even kort door de bocht : PON doet er niks aan, is de bouw van de auto zeggen ze dan.

Ik heb er wel eens last van dat de auto niet (goed) in de 1 wilt, echter heb ik dat sporadisch en nooit in andere versnellingen.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Problemen met schakelen Up!

Bericht door Autheo » do 10 sep 2015, 19:35

Hallo Tumanik,
Sluit me bij Arnout aan: via de zoekfunctie zul je al veel informatie vinden. Ik denk dat je daarbij vooral even moet kijken naar het kalibreren, dus de afstelling tussen de pook en de bak. Als die afstelling niet goed is, krijg je die schakelproblemen.

Tumanik
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do 10 sep 2015, 17:41

Re: Problemen met schakelen Up!

Bericht door Tumanik » do 10 sep 2015, 20:15

Bedankt Arnout en Autheo voor jullie snelle reacties. Ik heb inderdaad al veel kunnen vinden over de achteruit en 1e versnelling, bij mij zijn er echter problemen met de 3e en 4e versnelling.

Zijn er ook überhaupt gevallen waarbij PON wel tegemoet kwam of coulance hanteerde?

Ik baal gewoon een beetje; ik vind de Up! een enorm fijne en leuke auto maar die bakproblemen, die toch niet horen bij een product van 12.000 euro, zorgen voor een smet.

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Problemen met schakelen Up!

Bericht door arnout84 » do 10 sep 2015, 20:53

Complete bakken zijn gewisseld heb ik wel eens gelezen. Soms wisselen ze de koppeling etc. Is het misschien ook maar hoe ver je dealer voor je wilt gaan. Ik zou gewoon eens naar je dealer gaan...

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: Problemen met schakelen Up!

Bericht door PR010 » vr 11 sep 2015, 06:05

Ik heb een andere bak. Maakt bijna geen fuck uit
Black on Black

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Problemen met schakelen Up!

Bericht door Tom Westendorp » vr 11 sep 2015, 07:55

Volgens mij stoor ik mij minder aan bijgeluiden of heeft die van mij er gewoon minder last van, hoe het ook is, ik hoor amper iets.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Tumanik
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do 10 sep 2015, 17:41

Re: Problemen met schakelen Up!

Bericht door Tumanik » vr 11 sep 2015, 18:26

Bedankt iedereen voor 't advies. Mij gaat het dus niet om de al bekende problemen met de R en 1e versnelling -die heb ik sowieso- maar met de 3e en 4e.

Is er behalve druk uitoefenen op de dealert nog een andere mogelijkheid? Zo zijn er geloof ik mensen met veel verstand van VAG versnellingsbakken zoals de DSG dokter?

De versnellingen opnieuw laten kalibreren is ook een optie?

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: Problemen met schakelen Up!

Bericht door PR010 » za 12 sep 2015, 08:48

Ala je echt last ervan hebt moet je gewoon naar de dealer gaan. Ik weet niet of je nig garantie hebt maar je moet gewoon blijven klagen zo is die bij mij ook vervangen. Het hoort niet dus...
Black on Black

Tumanik
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do 10 sep 2015, 17:41

Re: Problemen met schakelen Up!

Bericht door Tumanik » ma 14 sep 2015, 17:42

PR010 schreef:Ala je echt last ervan hebt moet je gewoon naar de dealer gaan. Ik weet niet of je nig garantie hebt maar je moet gewoon blijven klagen zo is die bij mij ook vervangen. Het hoort niet dus...
Bedankt voor de tip! Had je soortgelijke problemen met de bak? Eigenlijk geeft VW zelf toe dat de bakken slecht zijn omdat ze nu standaard andere bakken gebruiken. Ik las ergens dat die oude bakken slechts 25 kilo wegen?!

Gebruikersavatar
Bobmii
Vagling liefhebber
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 14:50

Re: Problemen met schakelen Up!

Bericht door Bobmii » di 15 sep 2015, 12:31

Ik heb zelf weleens dat ik de auto niet direct in de achteruit krijg. Dan moet ik even de koppeling op laten komen in de vrij en vervolgens opnieuw in de achteruit zetten. Dit komt bij mij wekelijks voor. Als ik uw klacht zo beluister en het minimaal 1x per dag voorkomt lijkt mij dat de dealer voor een blijvende oplossing moet zorgen! Dit is niet normaal!
Seat Mii style chic 60pk - candy white - VAGcom instellingen - W8 verlichting - lederen bekleding - drive pakket - extra getinte ramen rondom - LED achter lichten.

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Problemen met schakelen Up!

Bericht door Blackciti » di 24 okt 2017, 15:09

Dit schijnt een probleem te zijn dat product eigen is.
Ik heb ook de nodige ergernis (gehad) met de versnellingsbak van mijn Citigo 75 pk. Hij was behoorlijk rumoerig, hij ratelde bij stationaire toeren en bij het oplaten komen van de koppeling hoor(de) je een klonk. Ook de achteruit was onwillig. Niet iets wat je van een VW product verwacht.
Bij Pon geweest en daar is men op de hoogte van de problemen. Men heeft mij via hun computerprogramma laten zien dat het geratel optreed bij een bepaalde stationaire loopcultuur en dat het enige wat je er aan kunt doen is mee leren leven. Oké...
Echter bij de afgelopen servicebeurt de opdracht gegeven de olie van de versnellingsbak te vervangen, daar er door de garage al eens een speciale toevoeging is bij gedaan om zo het geratel te verminderen. Dit echter gaf geen resultaat, de bak ging er wel zwaarder door schakelen.
De bak olie is dan nu vervangen door een, naar men zegt, speciale olie die maar liefst €48,- per liter kost. Anderhalve liter moest er in, dus kwam er €72,- extra op de rekening. Maar... het geratel is echt vermindert en de bak maakt ook beduidend minder lawaai, schakelt lichter, terwijl ook de klonk van de koppeling minder is. Nu afwachten of dit zo blijft. Want dit, zo slecht, heb ik nooit eerder meegemaakt. En dat voor VW.

Moraal van het verhaal, er klopt geen barst van die versnellingsbakken die VW gebruikt voor hun drieling én, dat Pon niet bereid is tot algehele coulance in de gevallen die echt schrijnend zijn is een schande!

Plaats reactie