Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » vr 13 feb 2015, 19:33

Keesf schreef:
Kirsten0950 schreef:
MauriceR. schreef:Ik heb het vermoeden dat het een samenloop van omstandigheden is: omdat de band gewisseld is, denk je dat het daar aan ligt. Ik zou even iets verder (laten) zoeken: veerpoot, draagarm, stuurstang. Waarschijnlijk zit daar iets ruimte op omdat een (borg)moer of bout enigszins los zit. Komt in NL heel vaak voor, helaas... de verkeersdrempels.

Andere mogelijkheid - maar dat lijkt me niet waarschijnlijk: bout van het wiel die niet goed vast zit of... de plastic wieldop (als je die op de velg hebt, natuurlijk) zit een beetje los. Kortom, ga even naar een garagebedrijf waar ze ff tijd voor je hebben.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn laatste Saab 9-3. Bleek speling op een draagarm te zijn. Vastgezet en nooit meer last van gehad.

M.

Ik dacht inderdaad dat,dat het aan het wiel lag, maar hij is 2 keer bij de dealer geweest, de eerste keer hebben ze al gelijk gekeken naar het wiel, daar zat het probleem niet, ook hebben ze toen alles goed vastgezet wat enigszins los kan trillen. De auto is gisteren voor de 2e keer terug geweest, en hebben zelfs het wiel eraf gehaald en konden daar niks vinden. Wat ze nu vermoeden dat het is, is het rubber van de veer, dat was erg hard, omdat je veer in en uit gaat door een hobbel/drempel komt hij tegen het rubber aan en dat schijnt het geluid te maken. Ze hebben het nu ingevet en ik heb er gister even mee over drempels gereden, toen hoorde ik het niet, maar dat is dus vaker zo, het is niet constant..

Dus ik hoop dat het nu weg blijft, en zo niet, weer filmpjes maken en gaan we wel weer verder zoeken, maar was eerder benieuwd of meer up rijders er last van hebben. Ik heb het nu bijna ander halve maand, en het is (misschien) nog niet opgelost..



exact hetzelfde probleem hier!

ben dr al mee bij de dealer geweest. daar was t natuurlijk niet te horen. ik krijg t idee dat t alleen is als de motor/ophanging koud is. is bij mij tenminste alleen op het eerste stuk nar een tijd stil te hebben gestaan.

en wielen en of banden zijn t niet. ik rij nu op de std spoke velgen met dealer conti's eronder. maar met mn wintersetje hoorde ik t ook


'Fij'n' om te horen dat ik niet de enige ben!! Maar ik had inderdaad ook in het begin het idee dat het kwam als de motor koud was, totdat ik een keer van krimpen naar schiedam ging en weer terug, (dan zou de motor toch best warm moeten zijn) en toen hoorde ik het elke keer, (zie zwart filmpje). Mijn up is woensdag terug geweest naar de dealer en tot nu toe heb ik het nog niet gehoord.. dus ik hoop dat het opgelost is.

Wel vreemd dat het bij jouw ook was met je wintersetje.. Ik heb normaal de triangel 16 inch eronder zitten..
Maar welke maat winterbanden had jij? Ik heb precies dezelfde maat als het reserve wiel. (165/70 14)
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door JoVe » za 14 feb 2015, 15:00

Kirsten0950 schreef:Ik heb voor de kerst mijn winterbanden onder de up gedaan, en niet veel later hoorde ik steeds een vaag 'pok' geluid bij drempels of hobbels. Het is niet constant maar wel vreemd om te horen. Het zit linksvoor.

Ik ben er mee naar de dealer gegaan en zij konden niet zeggen wat het probleem kon zijn, (het kon ook geen kwaad, ze hadden van alles gecontroleerd).
Toch zat het me niet lekker, dus ik filmpjes gemaakt van de weg en het geluid en weer terug naar de dealer. Vandaag is de auto weer terug geweest en het enige wat ze daar zeiden wat het kon zijn is het rubber waar de veer in zit te hard is (door bijv. kou) als hij dan terug veert en dan en tegen het rubber terecht komt dat het dan dat geluid maakt. Ze hebben het nu goed ingevet dus we gaan het wel zien..

Hebben meer mensen hier last van?

Zie fimpjes;

Bij de 3e seconde hoor je het.
https://www.youtube.com/watch?v=r_Op_80FIbc

bij seconde 6. (rij wel wat hard over de drempel, deed ik even om er echt zeker van te zijn dat je het geluid goed hoort)
https://www.youtube.com/watch?v=3VhryiZC7T4

Bij seconde 3.
https://www.youtube.com/watch?v=h6JB9hlLSOw
Lijkt mij iets van een schokbreker of de veer op de veerschotel. Bij het verwisselen is de auto uit de veren geweest en daardoor kun je mogelijk dit pok geluid horen. Hen dit zelf nog niet meegemaakt bij het wisselen naar winterbanden en andersom. Of stabilisatorstangrubber.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Touchwood » za 14 feb 2015, 15:19

Misschien zit er iets los in de deur, dat je alleen hoort bewegen bij zo'n rare drempel-beweging.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door PR010 » za 14 feb 2015, 16:32

Laat alle rubbers even smeren. Ik had dit ook wat ik hievoor ook zei
Black on Black

Gebruikersavatar
Keesf
Forum newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 15:18

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Keesf » zo 15 feb 2015, 22:37

quote="Kirsten0950"
Keesf schreef:
Kirsten0950 schreef:
MauriceR. schreef:
...veel tekst...


'Fij'n' om te horen dat ik niet de enige ben!! Maar ik had inderdaad ook in het begin het idee dat het kwam als de motor koud was, totdat ik een keer van krimpen naar schiedam ging en weer terug, (dan zou de motor toch best warm moeten zijn) en toen hoorde ik het elke keer, (zie zwart filmpje). Mijn up is woensdag terug geweest naar de dealer en tot nu toe heb ik het nog niet gehoord.. dus ik hoop dat het opgelost is.

Wel vreemd dat het bij jouw ook was met je wintersetje.. Ik heb normaal de triangel 16 inch eronder zitten..
Maar welke maat winterbanden had jij? Ik heb precies dezelfde maat als het reserve wiel. (165/70 14)
17" winterwielen, met 205/40 banden


ik heb 1 keer eerder zon geluid gehad. dat was met een golfje 1 , daar bleek t toplager niet goed vast te zitten. maar bij mijn up is dat wel t geval. dus dat is t niet.

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » ma 16 feb 2015, 17:32

PR010 schreef:Dit was bij mij hitteschild. En tweede keer dat ik het had heb ik al mn rubbers ingevet. Nu nergens meer last van!

Typisch... De rubbers van waar de veer in zit zijn vorige week ingevet, en tot nu nog niks gehoord... Zou het opgelost zijn ??
Laatst gewijzigd door Kirsten0950 op ma 16 feb 2015, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » ma 16 feb 2015, 17:34

PR010 schreef:Laat alle rubbers even smeren. Ik had dit ook wat ik hievoor ook zei
Klopt, is gedaan zoals ik op je andere post reageerde :)
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » ma 16 feb 2015, 17:35

Bedankt voor al jullie reactie's!

Sinds vorige week woensdag heb ik het 'pok' geluidje niet meer gehoord, dus ik denk dat het opgelost is.. :D
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » do 05 mar 2015, 21:30

Helaas.. het is weer terug, nog niet zo regelmatig als eerst.. maar toch... :cry:

Van het weekend ga ik mijn gewone wielen er weer onder zetten, ben benieuwd of het dan weg blijft...
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Tom Westendorp » do 05 mar 2015, 21:33

Keep us posted!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » ma 16 mar 2015, 16:55

Inmiddels mijn gewone wielen er weer onder gezet, en helaas het geluid is nog steeds aanwezig, dus aan de winterbanden/wielen lag het ook niet. Ik heb het weer op kunnen nemen en naar mijn dealer gestuurd. Hij mag weer terug en ze gaan een onderdeel vervangen. (welke weet ik nog niet, volgende week maandag weer ik meer.)

wordt vervolgd... :?:
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Vinniepilon » ma 16 mar 2015, 19:01

Ben wel benieuwd wat het is!
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Tom Westendorp » ma 16 mar 2015, 22:08

Ik ook! Heel apart dat ze het niet kunnen vinden.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » ma 23 mar 2015, 12:29

Ze gaan er een nieuwe schokdemper onder zetten.. ik gevraagd of ze dus vermoeden dat, dat het is.. Wisten ze niet... :?:

Geen idee dus of dit de oplossing gaat zijn..

Wordt vervolgd...
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » ma 23 mar 2015, 17:06

:?

De schokdemper is vervangen, ik reed weg en bij de eerste drempel/hobbel hoorde ik het helaas weer, ben gelijk weer terug gegaan en er is weer iemand meegereden en toen was het geluid niet meer te horen.. (zooo vervelend)

Ze weten verder niet meer wat ze er aan kunnen doen, ik moet het maar weer aankijken en als het lukt, weer op film zetten.. Als het blijft ga ik het verder zoeken bij een andere garage. Het kwam er een beetje op neer dat ik het maar voor lief moest nemen nu, omdat de UP! toch gehorig is en slecht geisoleerd is. (kom uit een 107 zelfde verhaal maar dan zonder pok geluid) Dat de auto wat geluid maakt is niet raar en dat je veel hoort ook niet, maar dit hoort toch niet, of ben ik nou zo onredelijk ? :(

Kunnen de mensen die er hier last van hebben het ook proberen op film te krijgen. ?? B
Ben benieuwd of je hetzelfde hoort..


Hier weer een filmpje van afgelopen vrijdag.. (oude schokdemper dus :p)

https://www.youtube.com/watch?v=abL2f5wuq7s" onclick="window.open(this.href);return false;
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door JoVe » ma 23 mar 2015, 17:13

En het is geen rubber van een stabilisatorstang (etje). Bij het nemen van een drempel zou hij iets uit de veren kunnen komen.
Zit de ruitensproeiertank wel goed vast of ander kunststof beschermdeel in het vooronder.
Misschien wel de homokineet die wat speling heeft.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Up-Jury » ma 23 mar 2015, 18:06

Ik heb er ook last van en tijdens bezoek garage (wanneer de motor warm is) niet meer te horen.
Ben zelf nog even aan het zoeken wat het kan zijn maar zal zeker nog een afspraak maken om het te onderzoeken.
Verlengde garantie heb ik nog 2 maanden ;)


Doordat ik nu een Low sound demper heb is het niet meer te horen :lol:

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door TwitNour » ma 23 mar 2015, 22:34

Ik moet zeggen dat het geluid wel erg bekend klinkt. Hoor het wellicht ook, maar dan alleen bij flinkere drempels. Ik zal zo snel mogelijk eens een opname maken en uploaden. Wellicht dat ik dit ook heb (echter vind ik het niet zo storend, zeker omdat ik het waarschijnlijk niet zo vaak hoor)

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » di 24 mar 2015, 13:35

JoVe schreef:En het is geen rubber van een stabilisatorstang (etje). Bij het nemen van een drempel zou hij iets uit de veren kunnen komen.
Zit de ruitensproeiertank wel goed vast of ander kunststof beschermdeel in het vooronder.
Misschien wel de homokineet die wat speling heeft.

Dit hebben ze allemaal ook gecontroleerd, en daar zat het hem ook niet in..
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » di 24 mar 2015, 13:37

Up-Jury schreef:Ik heb er ook last van en tijdens bezoek garage (wanneer de motor warm is) niet meer te horen.
Ben zelf nog even aan het zoeken wat het kan zijn maar zal zeker nog een afspraak maken om het te onderzoeken.
Verlengde garantie heb ik nog 2 maanden ;)


Doordat ik nu een Low sound demper heb is het niet meer te horen :lol:

Ik dacht in het begin ook dat het alleen maar was als de motor koud was, totdat ik een keer van krimpen naar schiedam reed en weer terug toen hoorde ik het best wel erg.. en constant.. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen bij jouw garage!
All I need is that feeling of Freedom

Plaats reactie