Ontdooier voor de winter

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ontdooier voor de winter

Bericht door TwitNour » di 09 dec 2014, 14:28

Beste mensen,

Mijn ouders gebruiken bij hun auto zo'n flesje met van die vloeistof om de ramen mee te ontdooien. Het werkt wel, maar ik vraag me af of er nadelen aan hangen? Is het misschien slecht voor de lak of heeft het een negatief effect op je ramen? Via Google search kom ik niet veel negatieve dingen tegen.

robbert-h
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: za 20 sep 2014, 13:49

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door robbert-h » di 09 dec 2014, 15:16

TwitNour schreef:Beste mensen,

Mijn ouders gebruiken bij hun auto zo'n flesje met van die vloeistof om de ramen mee te ontdooien. Het werkt wel, maar ik vraag me af of er nadelen aan hangen? Is het misschien slecht voor de lak of heeft het een negatief effect op je ramen? Via Google search kom ik niet veel negatieve dingen tegen.
Het is beter dan bijvoorbeeld ja ramen krabben. Dit omdat je dan krassen in je ruit kunt krijgen. Op het forum van carclean.nl staat een discussie over ruitenontdooiers.
Volkswagen Groove UP! Deep Black Metallic uit November 2013.

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door arnout84 » di 09 dec 2014, 18:47

robbert-h schreef:
TwitNour schreef:Beste mensen,

Mijn ouders gebruiken bij hun auto zo'n flesje met van die vloeistof om de ramen mee te ontdooien. Het werkt wel, maar ik vraag me af of er nadelen aan hangen? Is het misschien slecht voor de lak of heeft het een negatief effect op je ramen? Via Google search kom ik niet veel negatieve dingen tegen.
Het is beter dan bijvoorbeeld ja ramen krabben. Dit omdat je dan krassen in je ruit kunt krijgen. Op het forum van carclean.nl staat een discussie over ruitenontdooiers.
Krab je dan je ruit met een meten spatel of zo? Mijn kunststof krabbertje gaat echt nooit krassen maken op de voorruit...

robbert-h
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: za 20 sep 2014, 13:49

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door robbert-h » di 09 dec 2014, 19:45

arnout84 schreef:
robbert-h schreef:
TwitNour schreef:Beste mensen,

Mijn ouders gebruiken bij hun auto zo'n flesje met van die vloeistof om de ramen mee te ontdooien. Het werkt wel, maar ik vraag me af of er nadelen aan hangen? Is het misschien slecht voor de lak of heeft het een negatief effect op je ramen? Via Google search kom ik niet veel negatieve dingen tegen.
Het is beter dan bijvoorbeeld ja ramen krabben. Dit omdat je dan krassen in je ruit kunt krijgen. Op het forum van carclean.nl staat een discussie over ruitenontdooiers.
Krab je dan je ruit met een meten spatel of zo? Mijn kunststof krabbertje gaat echt nooit krassen maken op de voorruit...
Ik heb de auto in de garage staan vrij van vocht en kou. Zie hier het topic waar ik over sprak: http://forum.carclean.nl/forum/discussi ... ijskrabber
Volkswagen Groove UP! Deep Black Metallic uit November 2013.

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door Altos » wo 10 dec 2014, 07:32

arnout84 schreef:
robbert-h schreef:
TwitNour schreef:Beste mensen,

Mijn ouders gebruiken bij hun auto zo'n flesje met van die vloeistof om de ramen mee te ontdooien. Het werkt wel, maar ik vraag me af of er nadelen aan hangen? Is het misschien slecht voor de lak of heeft het een negatief effect op je ramen? Via Google search kom ik niet veel negatieve dingen tegen.
Het is beter dan bijvoorbeeld ja ramen krabben. Dit omdat je dan krassen in je ruit kunt krijgen. Op het forum van carclean.nl staat een discussie over ruitenontdooiers.
Krab je dan je ruit met een meten spatel of zo? Mijn kunststof krabbertje gaat echt nooit krassen maken op de voorruit...
Het is niet de krabber die de krassen maakt maar het vuil onder de bevroren laag op je voorruit. Denk aan opgespat vuil en regen van de straat waar vuil in zit, hoe denk je anders dat je die krasjes in de vooruit krijgt, nie van je zachte rubberen ruitenwisser, wel?
Dat vuil (meestal zand enzo) schuurt lekker mee onder (welke dan ook) krabber.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door TwitNour » wo 10 dec 2014, 11:37

Daar heb je een punt. Dus het is beter om gebruik te maken van die vloeistof?

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door Gert » wo 10 dec 2014, 12:32

Een compromis lijkt me ook nog mogelijk. Krabben als de auto schoon is. Het aangevroren ijs ontstaat dan uit waterdamp en daar zit geen grof stof in. Dus bij schoon vriesweer. Flesje als de auto niet schoon is. Dus bvb bij sneeuw/ijs/pekel gevolgd door dooiweer waarbij de auto vlug smerig wordt.

Volgens mij kan een ruit wel wat meer hebben dan bvb de lak van de auto dus krabben is niet zo heel link. Wat de krabber erg aantrekkelijk maakt zijn de lage variabele kosten ;)

Mogelijk heeft het zin om bij vriesweer als je de auto in de avond voor het laatst gebruikt om dan even de voorruit (en acherruit?) schoon te sproeien. Het aangevroren ijs is dan ook schoner.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door RobertJ » wo 10 dec 2014, 13:54

Beste is om er een iso zeiltje(zilver matje) op de miepen in de avond, ook lage variabele kosten ;)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door Gert » do 11 dec 2014, 09:37

RobertJ schreef:Beste is om er een iso zeiltje(zilver matje) op de miepen in de avond, ook lage variabele kosten ;)
Vergeet de lage arbeidskosten niet ;)

Ook al is het geen porem, het is te overwegen.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door JCC » do 11 dec 2014, 10:28

Of er koud/lauw water over gieten. Nog goedkoper. :D

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door Altos » do 11 dec 2014, 12:47

JCC schreef:Of er koud/lauw water over gieten. Nog goedkoper. :D
Goeie manier om je ruit te laten scheuren idd, hoef je niet meer the krabben...
Ook vriest deze nieuwe laag vaak weer snel vast bij volhardende kou waardoor je niks meer ziet...goeie tip! :D

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door Gert » do 11 dec 2014, 14:28

Ja, op zijn tip afgaand lijkt JCC me een theoretisch natuurkundige ;)

Misschien is trouwens mijn tip om de ruiten even te sproeien s'avonds ook niet zo een heel goeie, al zit er antivries in het water :oops:
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door JCC » do 11 dec 2014, 15:18

Altos schreef:
JCC schreef:Of er koud/lauw water over gieten. Nog goedkoper. :D
Goeie manier om je ruit te laten scheuren idd, hoef je niet meer the krabben...
Ook vriest deze nieuwe laag vaak weer snel vast bij volhardende kou waardoor je niks meer ziet...goeie tip! :D
Ik bedoelde het ook nog serieus.

Doe dit al een aantal jaar zonder problemen.
auto gehad met flinke ster in de ruit.
En daar is verder nooit iets mee gebeurt.

En dan geen kokend water maar gewoon koud uit de kraan.
Als je bedenkt dat water bijvoorbeeld 15 graden is en de ruit -5. Is dat niet zo'n groot verschil in temperatuur.
Zal zomers met de zon vast meer spanning op komen.

Duss...
Water over de ruit, ruitenwisser aan.
En als het erg vriest heb je inderdaad een flinterdun laagje wat weer gelijk aanvriest. Maar dan even de ruitensproeier aan. Maar dat is eigenlijk zelden.
En de ruitenwisser is dan gelijk ontdooit van de ruit.


Waar ik altijd meer bang voor was, was dat de afwateringsgaten dicht vroren. maar dat is eigenlijk nooit gebeurt.
Wel met de zijruiten die vastgevroren waren met de raam open draaien.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door Gert » ma 15 dec 2014, 17:42

Zag de ruitendekentjes vandaag bij de Aldi liggen voor 1,99.
Voor het geld hoef je het dus niet te laten.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door Autheo » ma 15 dec 2014, 20:21

Gert schreef:Zag de ruitendekentjes vandaag bij de Aldi liggen voor 1,99.
Voor het geld hoef je het dus niet te laten.
Die standaard ruitendekens vind ik aan de kleine kant. Als je aan de onderzijde de ruitenwissers er op plaatst, houdt je aan de bovenkant een hele strook waar je nog veel ijsvorming krijgt. Zelf heb ik zo'n scherm in de maat voor een truck aangeschaft (via Conrad). Inderdaad, supergroot voor zo'n kleine Vagling, maar zo bedek je de ruit van boven tot onder. Door een deel tussen de deur te klemmen, blijft het bij wind ook goed zitten. De rest van het scherm bedekt dan ook nog eens de spiegels en het voorste deel van de zijruiten. Bevalt me prima!

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door Psycho_Mantis » do 18 dec 2014, 11:24

Ik maak me er nog niet zo druk over met de huidige temperaturen...

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ontdooier voor de winter

Bericht door TwitNour » do 18 dec 2014, 13:53

Psycho_Mantis schreef:Ik maak me er nog niet zo druk over met de huidige temperaturen...
Nee nu valt net inderdaad weer mee met het kwik op 14 graden. Haha.

Plaats reactie