Welk merk banden?

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Welk merk banden?

Bericht door Inge » di 20 mei 2014, 19:34

Ik heb advies nodig voor welk merk zomerbanden te kiezen. Ben nu bezig met Serpens 16" velgen en velgen zonder banden tja dat rijd wat lastig, nietwaar? ;) Daar ik totaal geen ervaring heb met banden en wat goed/ slecht is graag jullie advies hierbij. Natuurlijk kan ik de tests bekijken (en heb ik ook gedaan) maar hoor graag persoonlijke ervaringen. Continental Sportcontact5 komen bijvoorbeeld goed uit de tests. Op mijn vorige auto (Opel Corsa) had ik Continental 4 season banden en nu de standaard Bridgestones. Bevallen alle twee goed.

Dus kom maar op met julie wijze raad en tips. Weet dat mijn dank mega is.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Welk merk banden?

Bericht door Roelio » di 20 mei 2014, 20:11

Heb hier laatst ook naar gezocht en ik kwam bij wel wat budget banden uit maar voldoen prima. Dit waren de Landsail LS288 195/45 16
De banden die ook echt goed zijn, wel budget zijn de Kumho Ecsta KH11

Als je meer geld heb is er genoeg keuze zal even een linkje er bij zoeken...... http://www.anwb.nl/auto/tests/bandentes ... ntest/2014
Did you have your UP today ? Level UP !

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Welk merk banden?

Bericht door up! » di 20 mei 2014, 21:17

Ik zou een A-merk kopen, bijv. Continental of Michelin, misschien bij elkaar 100 euro duurder dan een Chinees budgetmerk, maar met 15.000 km per jaar rijd je er weer 4 jaar of zo mee, is 25 euro per jaar extra kosten. Maar dan weet je wel dat je goed zit. Er kunnen natuurlijk ook heel goede banden van budgetmerken zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee. Sowieso is denk ik de grootste winst te halen door banden bij een juist adres te kopen...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Welk merk banden?

Bericht door Xanderv » di 20 mei 2014, 21:31

ANWB bandentest laat altijd zien dat goedkope banden slecht presteren bij regen, in ieder geval slechter dan a merken. Zelf ook gemerkt met met golfje in de regen dat ik ging glijden bij een ingreep.... Ik rij nu op de conti ecocontact5, prima bandje weinig geluid, a status verbruik geloof ik en slijtage ook in die richting. Rond de 90 euro per bandje als je goed zoekt.

http://www.anwb.nl/auto/tests/bandentes ... ntest/2014

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Welk merk banden?

Bericht door Inge » wo 21 mei 2014, 07:16

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een A merk. Alleen is er zoveel keus dat voor mij de bomen even niet meer zichtbaar zijn in het bos.

Conti heb ik goede ervaringen mee met Michelin, Pirelli etc bijvoorbeeld helemaal niet vandaar de vraag naar welk merk.

Als ik ga zoeken bij bandenboeren wat is dan voor de 16" de beste maat voor onze drieling. Is dat deze: 185/50 R16?
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Welk merk banden?

Bericht door up! » wo 21 mei 2014, 08:36

Dat is inderdaad de juiste bandenmaat, Inge.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Welk merk banden?

Bericht door RobertJ » wo 21 mei 2014, 08:47

Heb de premiumcontact nu, maar moet zeggen dat ik voor de conti ecocontact zou gaan als ik nu moest kiezen, minder verbruik en geluid geloof ik, precies wat ik zou willen. Dus mijn advies: ecocontact!

Sent from my XT897

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Welk merk banden?

Bericht door Tom Westendorp » wo 21 mei 2014, 09:09

Toyo proces heb ik zelf erg goede ervaringen mee. Ook niet duur, lekker stil en lekker veel grip. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Welk merk banden?

Bericht door Inge » wo 21 mei 2014, 09:11

@up dank dan weet ik naar welke maat ik mag zoeken.
@RobertJ - dank voor de tip van de eco contacts ga ik naar kijken.

@Tom - ik ben niet zo een race monster :mrgreen: maar ga er wel naar kijken.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Welk merk banden?

Bericht door N!jntje » wo 21 mei 2014, 10:36

Als je deze zaterdag meegaat. Ik rij op 185/50/16 ;) dus dan zou je het met de tourrit kunnen horen/merken...

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Welk merk banden?

Bericht door Inge » wo 21 mei 2014, 11:40

Hoi Robin,

Weet nog niet of dat gaat lukken - heb nogal wat correctiewerk liggen (paar grote toetsen) en wil ook even afwachten hoe ik deze keer op de emdr ga reageren. Afgelopen keer was ik een paar dagen goed van slag. Maar positieve is dat ik merk (althans begin te vermoeden) dat ik er baat bij begin te hebben.

Maar wel fijn om te weten dat jij die maat banden hebt liggen - weet ik ook meteen het verschil ? in misschien rijcomfort in vergelijking met de 14" die ik nu heb. Welk merk + type heb jij er trouwens op liggen?
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Welk merk banden?

Bericht door N!jntje » wo 21 mei 2014, 14:59

Bridgestone turanza. De banden die meestal ook op de originele Vw velgen worden geleverd.

Plan van aanpak voor de meeting!

Neem je toetsen mee naar de meeting :D
Geef iedereen een toets :P
10 minuutjes nakijken ;)
Toetsen nagekeken! 8-)

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Welk merk banden?

Bericht door Inge » wo 21 mei 2014, 16:12

Zou leuk zijn - alleen helaas is het War Poetry dus gaat die vlieger helaas niet op. :mrgreen:

Hoe bevallen deze Bridgestone's je? Wel goed te weten dat VW die op de meeste banden fabriek af legt.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: RE: Welk merk banden?

Bericht door NoTVR » wo 21 mei 2014, 17:31

Ik zou niet voor sportbanden gaan; die zijn vaak zachter, en je verbruik stijgt significant. Michelin gaat veelal langer mee, zodat je de meerprijs terugverdient. Eco banden hebben een langere remweg, zou ik niet voor kiezen.
Michelin of Conti zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Welk merk banden?

Bericht door MauriceR. » wo 21 mei 2014, 17:52

Michelin Energy is een aanrader, zeker icm de grootste feature van dit model: zuinigheid. Onder de BMW van mijn vrouw zitten Bridgestones zomerbanden. Mijn eerste kennismaking met dat merk. Andere maat natuurlijk, maar wel uitzonderlijk koersvast. Nadeel is dat je ze goed hoort (rolgeluid).

Rondshoppen op het internet naar de goedkoopste aanbieder is vaak wel lonend. Toch is een regionale 'brick and mortar shop' (je geeft Engels, dus deze term mag) de goedkoopste: http://van-essen.nl. Bel even voor de prijs. Wel je vertaalmodus aanzetten: ze praten lekker authentiek 'plat'.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Welk merk banden?

Bericht door MuziekUP » wo 21 mei 2014, 21:33

Ik zou altijd gaan voor A-merk banden. Zelf heb ik voorkeur voor Michelin, maar o.a. Conti levert ook prima banden. Bij prijs altijd even opletten of deze incl. montage, toebehoren, milieuheffing etc.is.
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Welk merk banden?

Bericht door Inge » do 22 mei 2014, 05:48

@notvr - dan weet ik dat ook weer - geen sportbanden want vliegen met onze dinky toys zit er toch niet in ;)
@muziekup - dank voor de tip betreffende montage ed.. En ga me verder oriënteren op Michelin (energy) en de conti's voor nu
@Maurice - dank voor de link - zal er zeker een kijkje op gaan nemen en bellen als ik eruit ben welke het worden. Vraag ik natuurlijk wel even jullie "approval" :mrgreen:
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Welk merk banden?

Bericht door Xanderv » do 22 mei 2014, 16:34

Dat "zuinige" banden slecht remmen met regen is niet altijd waar. Hoe kunnen de eco contacts op nr1 staan in de anwb test?

Succes met zoeken :)
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Welk merk banden?

Bericht door henri » do 22 mei 2014, 19:23

Ik ben erg tevreden over de Continental EcoContact5 onder mijn Up. Stil en (nog) meer grip dan de PremiumContact2, waar ik het eerste zomerseizoen op gereden heb met mijn Up.

Van een minder remgedrag is geen sprake bij stevig remmen. Dit is wel van toepassing op winterbanden onder een Up. Zowel met Bridgestone als Dunlop winterbanden treedt (enige) instabiliteit op bij fors remmen.

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Welk merk banden?

Bericht door RobertJ » do 22 mei 2014, 23:58

Dat bedoel ik henri en xander! Ik rijd op de prems en mijn volgende worden zeker de eco5! Of tzt...6

Sent from my XT897

Plaats reactie