Remschijf problemen

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Remschijf problemen

Bericht door JoVe » vr 21 mar 2014, 15:21

--BUMP-- schreef:27 juni 2013, nu op 55.000 km.

Rijdt lekker probleemloos door, alleen ben ik het inmiddels wel beu om elke beurt nieuwe remschijven te moeten laten installeren....

Heb je het nu over de remschijven of remblokken
Als je bij elke 15000 nieuwe remschijven moet vind ik wel erg veel. Normaal zouden die toch minstens 60000 moeten meegaan. Remblokjes daarintegen zouden bij 45000 vervangen moeten worden lijkt mij, of je moet veel in de stad rijden en veel remmen. Maar dan nog!
Of zit je teveel op je voorganger dat je elke keer moet remmen :lol:
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
--BUMP--
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 16:16

Re: Kilometer standen

Bericht door --BUMP-- » vr 21 mar 2014, 15:29

Misschien is het wat offtopic om het hier over de remmen te gaan hebben, ik zal de mods verzoeken om er een apart topic van te maken.

Het betreft de remschijven (+ blokken natuurlijk) die telkens vervangen zijn, op eigen verzoek overigens. Ik merkte de eerste keer na 12.000 km een trillend stuur bij het remmen, vooral bij snelheden boven de 80 km/h. Na vervanging van de schijven en blokken was het probleem weg, maar kwam weer terug na ca. 20.000 km met de nieuwe schijven. Nu, 10.000 km na de laatste vervanging, merk ik weer een lichte trilling; voelt hetzelfde als de vorige keren. Hebben meer mensen daar klachten over of ervaringen mee? :(
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Kilometer standen

Bericht door JoVe » vr 21 mar 2014, 15:42

--BUMP-- schreef:Misschien is het wat offtopic om het hier over de remmen te gaan hebben, ik zal de mods verzoeken om er een apart topic van te maken.

Het betreft de remschijven (+ blokken natuurlijk) die telkens vervangen zijn, op eigen verzoek overigens. Ik merkte de eerste keer na 12.000 km een trillend stuur bij het remmen, vooral bij snelheden boven de 80 km/h. Na vervanging van de schijven en blokken was het probleem weg, maar kwam weer terug na ca. 20.000 km met de nieuwe schijven. Nu, 10.000 km na de laatste vervanging, merk ik weer een lichte trilling; voelt hetzelfde als de vorige keren. Hebben meer mensen daar klachten over of ervaringen mee? :(

Vreemd, er zitten geventileerde (dikke) schijven op en die zouden niet krom mogen trekken volgens mij. Misschien productie fout??
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Remschijf problemen

Bericht door Touchwood » vr 21 mar 2014, 18:41

Remschijven vervangen na 12000 km is niet normaal. Die moeten makkelijk 100000 a 200000 km mee kunnen afhankelijk van je rijstijl.
Laatst gewijzigd door Touchwood op vr 21 mar 2014, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ome Rolph
Vagling liefhebber
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:56
Locatie: Zwaag

Re: Remschijf problemen

Bericht door Ome Rolph » vr 21 mar 2014, 18:47

Ik heb vorige week m'n Up! bij Martin Schilder in Alkmaar neergezet voor een kleine beurt. (7.500km)
Regulier onderhoud dus plus een paar extra punten.
De onderkant vd voorruit (het zwarte niet-transparante gedeelte) vertoonde witte vochtvlekken. Deze is onder garantie vervangen.
Ook had ik last van kromme schijven. Althans, dat dacht ik. Bleken de wielnaven te zijn. Deze vertoonden een afwijking die buiten de tolerantie vielen. Ook deze zijn onder garantie vervangen.
Probleem: Opgelost!!
3-Deurs High Up!, Darksilver, Dynamic pakket, Executive pakket, Drive pakket, M&M en Eibach Pro verlagingsset.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door Tom Westendorp » za 22 mar 2014, 10:16

Ome Rolph schreef:Ik heb vorige week m'n Up! bij Martin Schilder in Alkmaar neergezet voor een kleine beurt. (7.500km)
Regulier onderhoud dus plus een paar extra punten.
De onderkant vd voorruit (het zwarte niet-transparante gedeelte) vertoonde witte vochtvlekken. Deze is onder garantie vervangen.
Ook had ik last van kromme schijven. Althans, dat dacht ik. Bleken de wielnaven te zijn. Deze vertoonden een afwijking die buiten de tolerantie vielen. Ook deze zijn onder garantie vervangen.
Probleem: Opgelost!!
Volgens mij heeft Martin van VAGTechniek daar laatst ook al melding van gemaakt. Het schijnt inderdaad vaker voor te komen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Remschijf problemen

Bericht door GuidoUp » za 22 mar 2014, 17:43

Vandaag ook langs de dealer geweest en dinsdag terug want dan dat de chef werkplaats een stuk rijden en remmen..
Ben benieuwd


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door Tom Westendorp » za 22 mar 2014, 17:48

Keep us updated Guido! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Remschijf problemen

Bericht door GuidoUp » za 22 mar 2014, 19:25

Yessss i Will


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
--BUMP--
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 16:16

Re: Remschijf problemen

Bericht door --BUMP-- » zo 23 mar 2014, 12:01

Ome Rolph schreef: Ook had ik last van kromme schijven. Althans, dat dacht ik. Bleken de wielnaven te zijn. Deze vertoonden een afwijking die buiten de tolerantie vielen. Ook deze zijn onder garantie vervangen.
Probleem: Opgelost!!
Hmm, dat zou op zich ook een punt kunnen zijn. Alleen, bij mij zijn de klachten telkens weg na het vervangen van de remschijven. Zou het misschien kunnen dat de remschijven sneller krom trekken doordat ik erg veel snelwegen rijd? Denk dat wel 90% van mijn kilometers snelwegkilometers zijn...
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: Remschijf problemen

Bericht door DonkUp » zo 23 mar 2014, 12:07

Dat zou niet van invloed mogen zijn.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » zo 23 mar 2014, 12:23

--BUMP-- schreef:
Ome Rolph schreef: Ook had ik last van kromme schijven. Althans, dat dacht ik. Bleken de wielnaven te zijn. Deze vertoonden een afwijking die buiten de tolerantie vielen. Ook deze zijn onder garantie vervangen.
Probleem: Opgelost!!
Hmm, dat zou op zich ook een punt kunnen zijn. Alleen, bij mij zijn de klachten telkens weg na het vervangen van de remschijven. Zou het misschien kunnen dat de remschijven sneller krom trekken doordat ik erg veel snelwegen rijd? Denk dat wel 90% van mijn kilometers snelwegkilometers zijn...
Nee ik denk niet dat het komt van veel snelweg rijden, eerder is de stad en dan veel in bochten remmen. Het zou ook mogelijk zijn als je door waterplassen rijdt met warme remschijven en dan remt heb ik mij eens laten vertellen.
Het zijn geventileerde (dikke) schijven dus hoe dit mogelijk zou zijn? Ik heb dit vroeger eens gehad met mijn golf 1, maar dat waren schijven van ongeveer 1 cm dik. Kreeg toen ook trilling in het stuur en bleek er een kromme schijf te zijn.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Groovejunk
Vagling liefhebber
Berichten: 268
Lid geworden op: za 21 dec 2013, 13:11

Re: Remschijf problemen

Bericht door Groovejunk » zo 23 mar 2014, 13:50

Bij mij waren ze bij aankoop van de auto ook krom, uiteraard netjes door de dealer onder garantie vervangen. Er stond zo'n 14K op de teller toen ik de auto kocht.

Geen idee of het 'slecht gebruik' betrof of een productie fout.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » zo 23 mar 2014, 15:18

En zo komen er steeds meer probleempjes boven drijven bij de UP!
Vocht/Lekkage
Tocht
Trekt naar R/L
Remschijven/Wielflens
om er maar een paar te noemen.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Remschijf problemen

Bericht door RobertJ » zo 23 mar 2014, 16:11

JoVe schreef:En zo komen er steeds meer probleempjes boven drijven bij de UP!
Vocht/Lekkage
Tocht
Trekt naar R/L
Remschijven/Wielflens
om er maar een paar te noemen.
Op de verkoopaantallen valt het volgens mij wel mee, daarnaast zijn een hoop van die problemen al verholpen bij de nieuwe productie. Ik denk dat het goede is dat we geen rare elektronische problemen hebben, en ook motorisch lijkt het een kwaliteitsproduct!

Sent from my XT897

Rob Up!
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 20:29

Re: Remschijf problemen

Bericht door Rob Up! » zo 23 mar 2014, 20:46

Remschijven zijn zo krom als ze heet geworden zijn door het remmen
en je rijd een keer door een waterplas dat ze meteen afgekoeld worden
zijn ze al krom of ze nu 1 cm of 2 cm dik zijn.
Tegenwoordig hebben ze de kans niet om krom te worden want ze zijn wel eerder
versleten (onder de min maat).

Gebruikersavatar
--BUMP--
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 16:16

Re: Remschijf problemen

Bericht door --BUMP-- » ma 24 mar 2014, 10:23

Rob Up! schreef:Remschijven zijn zo krom als ze heet geworden zijn door het remmen
en je rijd een keer door een waterplas dat ze meteen afgekoeld worden
zijn ze al krom of ze nu 1 cm of 2 cm dik zijn.
Tegenwoordig hebben ze de kans niet om krom te worden want ze zijn wel eerder
versleten (onder de min maat).
Ik vind het wel frappant dat het bij mij telkens tussen de 10.000 en 20.000 km gebeurt; sinds de eerste vervanging let ik beter op mijn remgedrag. Ik houd de voet nooit langer dan 2 a 3 seconden op de rem bij stilstand, vermijd plassen, vermijd noodstops en rem ook juist niet te zacht. Zou er misschien een ander onderdeel niet goed functioneren, waardoor de remschijf krom trekt? Ik las al iets over wielnaven, maar de trilling is bij mij juist na vervanging van de remschijven een poosje weggeweest. Misschien kan het aan een niet goed werkende remklauw liggen? De auto rolt wel gewoon, de rem loopt niet aan ofzo.
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 mar 2014, 10:40

Het zou me niet verbazen als het bij jou het wiellager is. Dat maakt namelijk dat het best logisch te verklaren is waarom je schijven steeds krom trekken. Een nieuwe schijf kan meer hebben dan een gebruikte schijf. Waarschijnlijk slijten jou schijven op een bepaald punt harder dan normale schijven omdat ze steeds een tik krijgen door het wiellager. Dat maakt dat ze krom gaan trekken. Het vervangen van de schijven is dan symptoombestrijding in plaats van het probleem bij de kern aanpakken. Ik zou het eens voor leggen bij de dealer.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: Remschijf problemen

Bericht door @@lgra » ma 24 mar 2014, 10:58

Remmen goed gebruiken geeft veel minder problemen. Je hoeft niet altijd noodremmingen te maken, maar af en toe eens bewust wat later remmen en meer doortrappen heeft een uitermate heilzame werking op de schijven. Juist omdat het geventileerde schijven zijn (Ik snap niet hoe ze dat bedacht hebben op een autootje van slechts een dikke 800 kg)is er wat extra voor nodig om de schijven eens wat op te warmen.
Verder doet stilstand ook erg veel. Als de schijven bij stilstand nat worden of bij pekel het vocht zelf aan gaan trekken onstaatal heel snel roestinwerking. Als een auto daarna te snel stilstaat krijg je met name op de plaats war de blokken tegen de schijf lagen, een stroeve plek. Als je daarna ook met regelmaat je remmen spaart zullen die stroeve plekken ook bijna niet meer verdwijnen. Een stroeve plek voelt aan als een kromme schijf (trilling) Pas bij intensief gebruik zullen deze plekken echt weer verdwijnen, maar als je overdrijft kunnen deze stroeve plekken extra warm worden, waardoor je alsnog een kromme schijf krijgt.

Als je echt problemen met je schijven hebt is het het beste om de oude schijven af te draaien. De schijven moeten daarvoor uiteraard wel dik genoeg zijn, maar afgedraaide kromme schrijven trekken zelden weer krom. ;)
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

Rob Up!
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 20:29

Re: Remschijf problemen

Bericht door Rob Up! » ma 24 mar 2014, 18:46

Je zou je schijven eens moeten laten afdraaien aan de auto.
Mocht dan de naaf iets krom zijn of kleine spelingen hef je daar mee op.
Anders zou ik het zo ook niet weten.

Plaats reactie