Remschijf problemen

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » za 19 jan 2019, 22:50


Dat is voor remklauwen aan de achterzijde inclusief handrem (nvt bij een up)

Is ook te gebruiken bij de voorklauwen, dat heb ik echter nog nooit iemand zien doen, is ook heel omslachtig.

Gewoon een grote waterpomptang pakken, heb je die niet, schroevendraaier tussen remblok en schijf, en dan terug duwen (hefboom effect)

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Remschijf problemen

Bericht door Xanderv » zo 20 jan 2019, 17:30

Dankjewel dennus. Dat idee had ik al maar bedankt voor de bevestiging!

Nu nog een keuze welke remschijf haha. Ik ben aan het twijfelen tussen febi en brembo. Brembo is natuurlijk een gevestigd merk maar febi is een dochter van bilstein dus ook geen rotzooi. Zou de 20 euro extra van brembo het waard zijn ?
Ik hoef geen gatem of dergelijke, als ze maar goed remmen en natuurlijk niet kromtrekken haha.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » ma 21 jan 2019, 07:49

Je merkt helemaal geen verschil.

Veel spul komt allemaal uit dezelfde fabriek, helemaal van de huis tuin en keuken autotjes...

Er zijn tig remfabrikanten, die hebben echt niet allemaal een eigen fabriek.

Een oud collega van mij is enkele jaren geleden op excursie geweest naar de Hella fabriek (bekend van lampen, maar ze maken dus ook remmen)

Hier kwamen remblokken van de band af rollen die vervolgens letterlijk allemaal bedrukt werden met verschillende merken. Hella, Brembo, Textar, en ze werden zelfs bedrukt met Toyota en Nissan logo's..

Ik heb de foto's gezien, ik was al nooit erg merkgeil, maar nu interesseert het mij helemaal niks meer wat voor merkje erop staat.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door Tom Westendorp » ma 21 jan 2019, 10:45

Eens. Wellicht dat het bij een Porsche 911 GT3 verchil maakt maar bij een up! echt niet.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Remschijf problemen

Bericht door Autheo » ma 21 jan 2019, 18:44

dennuus1 schreef:
ma 21 jan 2019, 07:49
Je merkt helemaal geen verschil.

Veel spul komt allemaal uit dezelfde fabriek, helemaal van de huis tuin en keuken autotjes...

Er zijn tig remfabrikanten, die hebben echt niet allemaal een eigen fabriek.

Een oud collega van mij is enkele jaren geleden op excursie geweest naar de Hella fabriek (bekend van lampen, maar ze maken dus ook remmen)

Hier kwamen remblokken van de band af rollen die vervolgens letterlijk allemaal bedrukt werden met verschillende merken. Hella, Brembo, Textar, en ze werden zelfs bedrukt met Toyota en Nissan logo's..

Ik heb de foto's gezien, ik was al nooit erg merkgeil, maar nu interesseert het mij helemaal niks meer wat voor merkje erop staat.
Mogelijk maakt het merk geen verschil, maar ik zie op het oog wel verschil tussen bijvoorbeeld de gladde schijven van Bosch of de geperforeerde schijven van Zimmermann. Zou er voor geperforeerde schijven verschil kunnen bestaan t.o.v. niet geperforeerde schijven wat betreft het al dan niet kromtrekken?

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Remschijf problemen

Bericht door Xanderv » ma 21 jan 2019, 21:55

Ik heb een beetje rondgeneusd qua gaatjes ed. Die gaatjes zouden er voor kunnen zorgen dat er eerder scheuren in de remschijf komen en of ze daadwerkelijk beter presteren is niet duidelijk. Gladde remschijven zijn ook geventileerd alleen aan de achterzijde, en zoveel hebben de schijven echt niet te lijden dat ze nog extra geventileerd moeten worden. De gaatjes kunnen vollopen met remstof waardoor je remmen gaan piepen (lijkt me wel een beetje vergezocht hoor).

Als je naar formule 1 / daytona / le mans gaat kijken hebben echte performance auto's gladde remschijven dus dan ga je eerder denken dat het puur voor het oog wordt gedaan.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Remschijf problemen

Bericht door Drive » di 22 jan 2019, 17:48

Zo de gatenkaas schijven zitten erop :lol:
Ik ben tevreden met het resultaat.
IMG_20190122_140916.jpg
Laatst gewijzigd door Drive op di 22 jan 2019, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Remschijf problemen

Bericht door Xanderv » di 22 jan 2019, 19:56

Als ze maar remmen en recht blijven toch?!
Ik heb net de zimmermans besteld zonder gaten ;)
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Remschijf problemen

Bericht door Xanderv » vr 25 jan 2019, 19:20

Hey ik had nog een vraagje,

Ik hoor bij drempels af en opgaan een lichte bonk in het linkervoorwiel waar ook de kromme remschijf aan zit. Ik zit te denken om het lager te vervangen aangezien ik al een hoop los heb met het vervangen van de remschijf en ben bang dat andere deze schijf ook krom wordt.

Nu is mijn vraag of het een beetje te doen is om deze los te krijgen. Heb al gesneupt op youtube en zat dat de hele boel los moet. het lager eruit krijgen zal ook niet zo´n probleem zijn (goed grote dop en eruit slaan) maar er weer in zonder een pers.....

Denken jullie dat het te doen is? Ik heb het wel eens gedaan bij een brommer en dan wat lagers in het blok maar dat zijn kleintjes en dit is een behoorlijke.

Dan de laatste vraag, zou ik de rechterkant dan ook vervangen terwijl hier niks mis mee is of laten onder het motto leave well enough alone?

Groetjes en bedankt.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » za 26 jan 2019, 18:53

Je hebt het hier over een wiellager?

Een wiellager bonkt niet, dus zou niet weten waarom je hem zou willen vervangen.

Vervangen zonder pers? Heel veel succes gewenst.

Ik denk dat je het geluid beter kunt zoeken in de stabilisator stang/koppelstang of evt kogels.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Remschijf problemen

Bericht door Xanderv » zo 27 jan 2019, 11:20

Als er ruimte op het wiellager zit dan kan dit toch bonken? Als je van een drempel afrijdt dan heeft het wiel een moment dat het ruimte krijgt in het lager. Dat was mijn redenatie maar als je zegt dat dit niet kan dan laat ik er wel een garage naar kijken. Dan ga ik binnenkort alleen de remmerij vervangen ;) thnx
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » zo 27 jan 2019, 15:58

Nee een wiellager kan niet bonken.
Tenzij het lager compleet uit elkaar ligt, maar dan valt er niet meer mee te rijden.

Als een wiellager defect is hoor je dit tijdens het rijden, als een soort gonzend/joelend geluid.

royarisse
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 30 sep 2018, 21:24

Re: Remschijf problemen

Bericht door royarisse » zo 15 dec 2019, 20:50

Drive schreef:
do 17 jan 2019, 15:29
Nu even tijd maken om ze te monteren.
Zimmermann schijven met Ate ceramic blokken.

IMG_20190117_140850.jpg
Heb op die van mij ongeveer een jaar geleden nieuwe schrijven gezet omdat de vorige krom waren. Inmiddels zijn ze al weer een paar maanden krom. Ik geloof niet meer in verhaaltjes over te lang voor het rode licht of wasstraten… Volgens mij zijn de VW OEM schijven gewoon prul :P

Dus ben heel benieuwd: Hoe doet deze combi 't bij jou? :)

Gebruikersavatar
jaappie
Forum eindbaas
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 19:12

Re: Remschijf problemen

Bericht door jaappie » zo 15 dec 2019, 22:19

royarisse schreef:
zo 15 dec 2019, 20:50
Drive schreef:
do 17 jan 2019, 15:29
Nu even tijd maken om ze te monteren.
Zimmermann schijven met Ate ceramic blokken.

IMG_20190117_140850.jpg
Heb op die van mij ongeveer een jaar geleden nieuwe schrijven gezet omdat de vorige krom waren. Inmiddels zijn ze al weer een paar maanden krom. Ik geloof niet meer in verhaaltjes over te lang voor het rode licht of wasstraten… Volgens mij zijn de VW OEM schijven gewoon prul :P

Dus ben heel benieuwd: Hoe doet deze combi 't bij jou? :)
Ik rij meer dan een jaar met de zimmermann geperforeerde schijven met brembo blokken en de combinatie is nog altijd erg fijn. Geen last van trillingen/kromme remschijven meer gehad!

Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Remschijf problemen

Bericht door Drive » ma 16 dec 2019, 23:27

royarisse schreef:
zo 15 dec 2019, 20:50
Drive schreef:
do 17 jan 2019, 15:29
Nu even tijd maken om ze te monteren.
Zimmermann schijven met Ate ceramic blokken.

IMG_20190117_140850.jpg
Heb op die van mij ongeveer een jaar geleden nieuwe schrijven gezet omdat de vorige krom waren. Inmiddels zijn ze al weer een paar maanden krom. Ik geloof niet meer in verhaaltjes over te lang voor het rode licht of wasstraten… Volgens mij zijn de VW OEM schijven gewoon prul :P

Dus ben heel benieuwd: Hoe doet deze combi 't bij jou? :)
Ik ben Zeer tevreden met de Zimmermann schijven, en de Ate ceramic remblokken.

royarisse
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 30 sep 2018, 21:24

Re: Remschijf problemen

Bericht door royarisse » do 19 dec 2019, 14:38

Dank @jaappie en @Drive, dan denk ik dat dit mijn kerstcadeautje word :)

Gebruikersavatar
jaappie
Forum eindbaas
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 19:12

Re: Remschijf problemen

Bericht door jaappie » vr 20 dec 2019, 18:51

royarisse schreef:
do 19 dec 2019, 14:38
Dank @jaappie en @Drive, dan denk ik dat dit mijn kerstcadeautje word :)
wel een erg leuk kerstcadeau :D

dafour
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 apr 2020, 12:25

Re: Remschijf problemen

Bericht door dafour » wo 13 mei 2020, 11:27

Heb hier ook dit gekend probleem.
2012 Up! met 96k km

Nieuwe set brembo schijven+blokjes 5000 geleden,gisteren terug enorme trilling gehad aan het stuur.
Los daarvan moeten de trommels ook vernieuwd worden...

Wat ik al allemaal heb gelezen zou ik best de wielnaven inspecteren en de rubbers?

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » do 14 mei 2020, 19:04

Als het spul nog zo goed als nieuw is kun je er beter voor kiezen om de schijven laten af te draaien aan de auto, dan heb je de evt naafslingering ook getackeld.

En waarom trommels vervangen? Dat komt zelden voor..

Matspel
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: di 04 aug 2020, 16:09

Re: Remschijf problemen

Bericht door Matspel » di 04 aug 2020, 16:19

Beste allemaal,

Ik ben nieuwe op het Forum en ook nieuw met mijn Skoda Citygo (broertje van de up) Bouwjaar 2014 km 104000.
Auto nu half jaartje in bezit, super blij mee. Alleen heb ik ook last van kromme schijven. Achter was ik niet op de hoogte dat je dus niet op de rem moet staan bij het stoplicht. Zal dit echt de reden zijn dat de schijven krom zijn?
Zo ja...
welke schijven zal ik plaatsen die niet zullen kromtrekken?

Groetjes Mats

Plaats reactie