Waneer komen de winterbanden

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Autheo » zo 03 dec 2017, 22:42

Xanderv schreef:
De citigo rij ik meestal maar ritjes van 8 km per keer, dan wordt het rustig rijden maar geen winterbanden.
Even off topic: XanderV, knap dat je met zulke korte ritjes toch nog zo zuinig kunt rijden: 22 km/l volgens je Phuel-link. Vooral omdat bij korte ritjes de motor eerst nog op werktemperatuur moet komen, en dan wat meer verbruikt. Complimenten!

Weer on topic: als je in Nederland de auto met gladheid kunt laten staan, heb je geen winterbanden nodig. En eventueel rustig rijden is op zo'n korte afstand ook nog te doen, lijkt me. Maar velen beseffen niet, dat met echte gladheid de remweg bij 50 km/u met zomerbanden in de winter het dubbele is van de remweg met winterbanden. Dus als het echt glad is extra oppassen geblazen, ook op korte ritten. ;)

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Xanderv » zo 03 dec 2017, 22:58

Klopt helemaal theo, ik kan de fiets pakken als het te glad wordt! En veilig rijden kom je een heel eind mee.

Offtopic, ja dat verbruik is wel van warmere maanden hoor. Ik merk dat nu, als de motor niet op bedrijfstemp is, dat er wat meer verbruikt wordt.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door henri » ma 04 dec 2017, 16:56

Gisteren eindelijk weer eens gemak gehad i.p.v. last van mijn winterbanden:

Afbeelding

hppietens
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18 dec 2017, 17:41
Locatie: Groningen

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door hppietens » do 21 dec 2017, 12:33

Zouden jullie voor de up het in Nederland aanraden om winterbanden eronder te plaatsen? Ik heb dat met de IQ niet gedaan en kon altijd prima rijden, heb niet zo goed zicht op in hoeverre het nodig zal zijn...

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Autheo » do 21 dec 2017, 13:48

hppietens schreef:Zouden jullie voor de up het in Nederland aanraden om winterbanden eronder te plaatsen? Ik heb dat met de IQ niet gedaan en kon altijd prima rijden, heb niet zo goed zicht op in hoeverre het nodig zal zijn...
Oei, daar kan heel veel discussie over bestaan. Er zijn felle tegenstanders tegen winterbanden in Nederland. Mensen die zeggen dat het hier nauwelijks zin heeft om winterbanden aan te schaffen. En er zijn enthousiaste voorstanders. Dus het is heel afhankelijk aan wie je het vraagt.

Ik zelf was eerst sceptisch over winterbanden, vooral omdat dagen met echt stevige winterse omstandigheden in Nederland meestal op de vingers van je twee handen te tellen zijn. En om voor zo weinig dagen die uitgave te doen...
Tot ik een keer het voorrecht had om een hele dag te testen op de RDW banen in Lelystad wat het verschil tussen zomerbanden, winterbanden en 4-seizoenenbanden is. Vanaf die dag ben ik om: in de winter beslist winterbanden, juist omdat je dan bij gladheid en verraderlijke omstandigheden meer grip hebt, en in noodsituaties (uitwijken, remmen) je dan niet al direct in de problemen komt.
Maar wel deze kanttekening (die ik hier al eerder heb genoemd): als je de auto bij winterse omstandigheden kunt laten staan, heb je geen winterbanden nodig. Maar als je ook bij gladheid niet zonder je auto kunt, is het raadzaam winterbanden te nemen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Tom Westendorp » do 21 dec 2017, 15:00

Onder de 8 graden werkt een winterband gewoon beter dan een zomerband. Daarom altijd winterbanden. Er hoeft geen 10 centimeter sneeuw te liggen om voordeel van de winterband te hebben.

Bij hard remmen kan het al snel enkele wagenlengtes schelen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

hppietens
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18 dec 2017, 17:41
Locatie: Groningen

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door hppietens » do 21 dec 2017, 16:06

Hmm, ik kan de auto in de winter zeker laten staan.. maar vind veiligheid wel erg belangrijk. Ben alleen nog best een 'newbie' wat winterbanden betreft, en snap dat het inderdaad wel een gevoelig onderwerp kan zijn :)

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door TwitNour » do 21 dec 2017, 16:45

Ik rijd zelf nu zo’n 4 jaar met de Up, geen winterbanden gebruikt en (klop klop) geen problemen gehad. Ik geloof wel degelijk dat winterbanden het verschil kunnen maken, maar je gezonde verstand doet dat ook. Er zijn mensen die zich met winterbanden onder hun bak meteen onvatbaar vinden voor gladheid etc. en dat moet je ook niet hebben. Het ligt natuurlijk ook wel echt aan de hoeveelheid kilometers die je rijdt. Met mijn 15k per jaar, waarvan in de winter minder dan in de zomer, vind het voordeel niet opwegen tegen de kosten en ongemak. Het is gewoon per persoon anders

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Tom Westendorp » do 21 dec 2017, 17:03

Ik heb er bij de aanschaf van mijn eerste auto een snelle rekensom op los gelaten. Setje winterbanden 250 euro, bumpertje en bumperbalkje aan gort kost al gauw het dubbele. Altijd winterbanden dus. Tevens kost het helemaal niets want je verspreid je kilometrage over twee setjes. Onderaan de streep ben je dus marginaal duurder uit.

Gezond verstand of niet Nour, wanneer je bij 120 hard moet remmen scheelt het drie autolengtes, feit. Helaas kan het voorkomen dat je in een noodsituatie terechtkomt en je hard moet remmen dan wil ik die meters niet tekort komen. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door dennuus1 » do 21 dec 2017, 17:43

Petrolhead Tom schreef:Tevens kost het helemaal niets want je verspreid je kilometrage over twee setjes. Onderaan de streep ben je dus marginaal duurder uit.
Precies dit.

Mensen met 2 linkerhanden zijn elk jaar wat geld kwijt als ze de wielen bij de garage laten wisselen, maar als je dit gewoon zelf doet ben je inderdaad nauwelijks extra geld kwijt.

Veel winterse dagen hebben we hier niet, maar alle beetjes helpen. Het kan net het verschil maken om net wel, of net niet de bocht uit te vliegen..

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Autheo » do 21 dec 2017, 18:22

dennuus1 schreef: Mensen met 2 linkerhanden zijn elk jaar wat geld kwijt als ze de wielen bij de garage laten wisselen, maar als je dit gewoon zelf doet ben je inderdaad nauwelijks extra geld kwijt.
Mijn advies aan mensen met 2 linkerhanden is om hoe dan ook toch te leren je banden zelf te verwisselen. Zo heel moeilijk is dat niet, en je kunt er alleen maar profijt van hebben.
Lastig is wel dat de Vagling standaard niet meer met een krik geleverd wordt..., maar daar zijn eenvoudige oplossingen voor.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door dennuus1 » do 21 dec 2017, 19:16

Nu zou ik het ook niet aanraden om met de originele krik te gaan klooien.. Koop minimaal een krikje van de Gamma oid, staan net iets stabieler..

Momentsleutel van de Lidl oid, en gaan met die banaan.

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Bertjuh » do 21 dec 2017, 19:53

Ik heb thuis een goedkope garagekrik en momentsleutel van de Lidl staan/liggen.. ideaal..

Wat betreft winterbanden.. dit wordt mijn 6e seizoen met winterbanden er onder.. bevalt me super..
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Autheo » za 17 nov 2018, 18:34

Vandaag de winterbanden er weer onder gedaan. De zomertijd is voorbij, dus de zomerbanden mogen weer even 'uitrusten'. Drie aan hun haak in de berging, en één als reserveband onder de kofferbodem.

Zijn er nog meer forumgenoten die de wintersloffen er al onder hebben?

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door dennuus1 » za 17 nov 2018, 19:30

Hier vandaag de winterwielen in de wheelwax gezet, morgen gaan ze eronder.

Temperaturen maakt mij niet zoveel uit, maar ze hebben hier helaas al zout gestrooid, en dat vinden de gepolijste velgranden van mijn zomerset niet leuk.... :(

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door mk1992 » za 17 nov 2018, 20:08

Morgen sla ik mijn slag. Tis nu nog een beetje warm, je kunt wachten tot het sneeuwen gaat maar dan wordt het tijdens het wisselen ook echt koud buiten.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Tom Westendorp » ma 19 nov 2018, 08:49

Ik moet ze ook snel gaan monteren.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Upsilon » ma 19 nov 2018, 09:14

Gebruik ze al jaren niet meer en moet zeggen dat ik ze ook nog niet gemist heb.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door mk1992 » ma 19 nov 2018, 09:31

Upsilon schreef:
ma 19 nov 2018, 09:14
Gebruik ze al jaren niet meer en moet zeggen dat ik ze ook nog niet gemist heb.
Was ook jaren tegen, totdat moeder’s Scenic op een ijzelige dag helemaal niks in te brengen had op zomerbandjes. Paaltje gepakt en een nieuw front kunnen aftikken.

Je hoeft er maar 1x plezier van te hebben, en nu mijn auto’s ook iets duurder worden neem ik de veilige optie maar.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Upsilon » ma 19 nov 2018, 11:20

mk1992 schreef:
ma 19 nov 2018, 09:31
Was ook jaren tegen, totdat moeder’s Scenic op een ijzelige dag helemaal niks in te brengen had op zomerbandjes. Paaltje gepakt en een nieuw front kunnen aftikken.

Je hoeft er maar 1x plezier van te hebben, en nu mijn auto’s ook iets duurder worden neem ik de veilige optie maar.
Ben ook niet tegen, heb er goede ervaringen mee. Enige nadeel is dat het wat stugger rijdt, vooral met de remweg als het niet sneeuwt.
De laatste jaren is het niet zodanig erg dat ik het echt heel nodig vind. Met een beetje velg zit ik voor m'n T-RoC al aan de 1000 euro, dat vind ik nogal een investering. En dan heb je nog het gedoe met wisselen en opslag.... ik pas m'n verplaatsingen dan wel aan aan het weer.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Plaats reactie