Veilig krikpunt ?

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Veilig krikpunt ?

Bericht door aut5MIIsport60 » wo 03 apr 2013, 16:34

Heb even een spiegel onder de Mii gelegd om de krikpunten te zoeken, maar waar (bij welk cijfer op foto) kan ik het veiligst
een niet originele krik plaatsen ?

Hier ,voor het achterwiel :

Afbeelding

En achter voorwiel:

Afbeelding

Alvast bedankt voor het voorkomen van onnodige schade :-)
MII style Sport 60pk semi-aut5

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door Autheo » wo 03 apr 2013, 16:42

Op jouw foto's zijn 3 en 5 bij de verdikking in de balk de originele plaatsen, waar de 'boordkrik' geplaatst moet worden. Ik veronderstel dat een niet originele krik daar ook geplaatst kan worden. Voorwaarde is wel, dat de krik goed verticaal onder het punt moet blijven, dus met het opkrikken niet schuin gaat staan.
Of de andere punten ook geschikt zijn zou ik niet weten.

Gebruikersavatar
JuP !
Forum eindbaas
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 23:27
Locatie: Pixo Look 1.0

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door JuP ! » wo 03 apr 2013, 17:40

Zit er in de Up! zulkse VW krik?

Afbeelding

Die valt om de rand tussen 2 en 3, en tussen 4 en 5. Let wel.....dit zijn kwalitatief uiterst teleurstellende onbetrouwbare krikken.
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia



zeg maar JP ! ;)

Miisport1
Vagling liefhebber
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 15 mar 2013, 21:23

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door Miisport1 » wo 03 apr 2013, 18:01

zou 1 2 4 pakken.is vlak en geen rand.
de randen willen nog wel eens ombuigen vooral bij dat soort krikken toyota heeft ze ook en bij mij zijn de randen ook krom geworden.
beter een vlakke krik gebruiken.meer draagvermogen per 1cm oppervlakte.zie het als ik loop met hoge hakken op parket of met platte zolen.
ik heb zelf een krik van een renault met een klosje hout er tussen voor nood langs de weg voor de mii.
in de schuur gebruik ik een garage krik voor de winter ,zomer wielen wissel.

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door Patrick-Brand » wo 03 apr 2013, 18:03

Ik weet het niet zeker hoor, maar stond hier niet iets over in de gebruikershandleiding? Was er niet een krikpunt die zichtbaar was als je je portier open doet.. Weet niet zeker hoor.
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door aut5MIIsport60 » wo 03 apr 2013, 18:19

Bedankt tot zover, thuis heb ik zo'n zware garagekrik staan, maar voor onderweg wil ik een handiger formaat op vakantie met volle bepakking.
Ik heb ook nog een ongebruikte Renault-krik met plat bovenstuk of dacht aan deze kriks:

http://www.halfords.nl/shop/Auto-onderh ... oud/109681 (zou op die rand passen)

http://www.halfords.nl/shop/Auto-onderh ... oud/109680 (handzamer ,wel met plankje)
MII style Sport 60pk semi-aut5

Gebruikersavatar
TV_UP!
Forum eindbaas
Berichten: 1247
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 20:12
Locatie: Fijnaart

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door TV_UP! » wo 03 apr 2013, 18:35

Het kan aan mij liggen maar er staan driehoekjes op de zijkant die aangeven waar het krikpunt zich bevindt. (was bij mij polo 6n2 wel teminste)
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,

Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L

Miisport1
Vagling liefhebber
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 15 mar 2013, 21:23

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door Miisport1 » wo 03 apr 2013, 18:51

http://www.autoinspectie.nl/content/use ... s_wiel.JPG

zo iets alleen ik heb het dan in een originel plastic koffer die in het wiel past en een net ander type.

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door aut5MIIsport60 » wo 03 apr 2013, 20:24

Ik heb een ongebruikte zgan thuiskomer (VAG) gekocht voor slechts E25,- ,heb er enkel geen krik bij.
Als ik nu een niet originele krik aanschaf wil ik wel weten waar op welke plek dat veilig ondergezet kan worden.
Bij mijn vorige wagens was dat gewoon vooraan en achteraan de dorpel.
MII style Sport 60pk semi-aut5

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door henri » wo 03 apr 2013, 20:29

Een garagekrik met een rubberpad gaat uitstekend onder een Up op plaats 5:

Afbeelding

Als je krik voldoende hoog komt, kun je voor- en achterwiel gelijktijdig demonteren met de krik op punt 3. Doe dit voor je eigen veiligheid alleen met degelijk materiaal!!! Anders punt 3 gebruiken voor het demonteren van je achterwiel.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door Psycho_Mantis » wo 03 apr 2013, 20:49

Niet krikken op punt 3
Mijn krik schoot tussen het metaal door met schade tot gevolg
Zou hem iets naar rechts pakken

Gebruikersavatar
oubaasje
Vagling liefhebber
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 27 apr 2012, 15:47
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door oubaasje » wo 03 apr 2013, 21:31

Hebben jullie geen instructieboekje gekregen toen je up (of citigo of Mii) afgeleverd werd?
Zie blz 231 en 252 (Up uitgave 31.08.2012)

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door henri » wo 03 apr 2013, 22:19

De jeugd van tegenwoordig weet niet meer wat een instructieboekje is ;)

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door aut5MIIsport60 » wo 03 apr 2013, 22:42

In instructieboekjes staat over het algemeen ; "voorzichtig, ga liever naar de dealer voor elk wissewasje".
Zie bijvoorbeeld zekeringen, staat niet in dat heilige boekje.

Komt wel goed met de krik, leg immers ook dat reservewiel onder de dorpel voor het geval dat de krik wankelt.

Later fdeze maand foto's van de wegen waarover ik ga rijden, dan snappen jullie mijn bezorgdheid :-)
MII style Sport 60pk semi-aut5

Miisport1
Vagling liefhebber
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 15 mar 2013, 21:23

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door Miisport1 » do 04 apr 2013, 10:40

aut5MIIsport60 schreef:In instructieboekjes staat over het algemeen ; "voorzichtig, ga liever naar de dealer voor elk wissewasje".
Zie bijvoorbeeld zekeringen, staat niet in dat heilige boekje.

Komt wel goed met de krik, leg immers ook dat reservewiel onder de dorpel voor het geval dat de krik wankelt.

Later fdeze maand foto's van de wegen waarover ik ga rijden, dan snappen jullie mijn bezorgdheid :-)

Dat heb ik ook zit regelmatig in luxemburg.duitsland tegen polen aan. Op allerlei grevel wegen naar boven en beneden.op de meest rare tijden.sochtends snachts verlicht onverlicht.dus ik heb gewoon mijn zomer wiel of winterwiel bij mij. Ik heb geen zin om 800 km terug op een thuiskomer te doen.

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door Toine » vr 05 apr 2013, 08:33

Als je je auto wast zie je de driehoekjes aan de zijkant en dan op de verdikking van de balk daar moet je zijn, die wiebelkrikken zijn niet echt betrouwbaar, ik heb deze voor een euro of 20,- maar om met deze nu de hele tijd mee rond te rijden is weer een ander verhaal....
http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f ... rik#p19534
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door henri » vr 05 apr 2013, 11:00

Met de originele wiebelkrik is het vooral belangrijk om eerst de wielbouten een fractie los te draaien alvorens op te krikken. Doe je dit niet,dan is de kans al serieus aanwezig dat je auto van de krik aflazert; vooral als de wielbouten belachelijk vastgedraaid zijn door een garage/bandenboer/dealer.

Ook moet je donders goed in de gaten houden dat de voet van de krik geheel vlak op de grond staat voor maximale stabiliteit voor zover dat mogelijk is met de wiebelkrik.

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door erikvank » vr 05 apr 2013, 11:06

henri schreef:Met de originele wiebelkrik is het vooral belangrijk om eerst de wielbouten een fractie los te draaien alvorens op te krikken. Doe je dit niet,dan is de kans al serieus aanwezig dat je auto van de krik aflazert; vooral als de wielbouten belachelijk vastgedraaid zijn door een garage/bandenboer/dealer.

Ook moet je donders goed in de gaten houden dat de voet van de krik geheel vlak op de grond staat voor maximale stabiliteit voor zover dat mogelijk is met de wiebelkrik.

Die bouten alvast een stukje losdraaien doe ik ook als ik mijn hydraulische garagekrik gebruik. Op zijn wielen staat zo'n auto altijd steviger en dat is als je kracht gaat zetten toch prettiger.
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door henri » vr 05 apr 2013, 11:45

Klopt als een bus, Erik. Doe ik ook altijd.

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: Veilig krikpunt ?

Bericht door aut5MIIsport60 » zo 14 apr 2013, 12:01

Even een update over m'n (onterechte) lekke bandenangst tijdens vakantie en het dubbel uitlaatsierstuk zit er ook nog onder :D

Na 1600 km door Dui/O/Ho (prima snelwegen) en nu al zo'n 700 km door Roemenie nog geen reserveband of spuitbus nodig gehad.
De Mii stuurt geweldig om alle gaten/putdeksels heen en een eventueel mislukte uitwijkmanouvre (vanwege tegenligger)en dus wel door een gat vangen de banden icm schokdempers prima op. Nog geen enkele trilling in het stuur. Overigens zijn enkel de straten in steden zeer slecht, de buitenwegen zijn gewoon goed.

Wel wat gedoe met in- en uitstappen met zo'n 3-deurtje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MII style Sport 60pk semi-aut5

Plaats reactie