Inrijden van je nieuwe auto?

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
RonaldNL
Vagling liefhebber
Berichten: 480
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 20:49

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door RonaldNL » do 05 apr 2012, 21:42

Als je wagen op bedrijfstemperatuur is kun je gewoon knallen ... word het tenminste ook niet zo slome trage ouwe wijven bak maar lekker pittig dingetje :D
The Only Way is UP!

Bryan
Vagling liefhebber
Berichten: 429
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 17:55

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Bryan » do 05 apr 2012, 21:46

RonaldNL schreef:Als je wagen op bedrijfstemperatuur is kun je gewoon knallen ... word het tenminste ook niet zo slome trage ouwe wijven bak maar lekker pittig dingetje :D
precies ;)

bryan

Gebruikersavatar
Paulus
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 10:42
Locatie: Utrecht

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Paulus » di 15 mei 2012, 22:38

RonaldNL schreef:Als je wagen op bedrijfstemperatuur is kun je gewoon knallen ... word het tenminste ook niet zo slome trage ouwe wijven bak maar lekker pittig dingetje :D
Zelfs een auto met 40.000km op de teller kan je 'los' rijden als deze door een 'oud vrouwtje' is ingereden. Dit is mijn ervaring met mijn vorige auto. Verschil in top ging na een maand pittig rijden zelfs van 191 naar 205kmu, op de teller. Olieverbruik hierna, nihil. Wel olieverbruik als je 3u lang (in Duitsland toen) tussen de 170 en 205kmu hebt gereden :D

Ofwel, doe waarbij je je goed voelt, het maakt eigenlijk niet echt uit wanneer je je auto een keer losgooit. Enige is dat je wellicht er rekening mee houdt dat je de eerste 1000km de motor/ onderdelen laat 'inwerken' en je toeren beperkt houdt (Lees; bijv. max 4000 toeren).

Met mijn up merk ik na 800km al dat ie pittiger wordt, en dan hou ik me nog aan mijn eigen vuistregel, de eerste 1000km max 4000 toeren. Waarbij ik af en toe 130/140kmu niet schroom.

Marcel
Forum newbie
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 jul 2012, 07:24

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Marcel » wo 08 aug 2012, 11:15

Mensen, de een houdt van de dochter de ander van de .... ;) laten we elkaar daar niet op afreken, immers wat mooi is is zeer persoonlijk, er zijn mensen die een Lada Niva een mooie auto vinden :oops: , tsja waarom zal ik die mensen voor gek verslijten :twisted: , zou een beetje goedkoop zijn toch? :ugeek:

Hasta,
Eeuu... optie's?.. alles eingenlijk..alleen Launch control niet...;-)

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Toine » wo 08 aug 2012, 12:09

Ik hou mij toch aan de eerste 1000 KM aan max. 4000 toeren en geen volgas... erboven tot 1500 KM rustig aan tot max. toerental en volgas.

Maar goed ieder zijn ding!
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

stUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 221
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 17:29

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door stUp! » wo 08 aug 2012, 16:22

De motor in joun auto heeft in de fabriek al heel wat draai uren gemaakt, in rijden is eigenlijk niet echt nodig.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Psycho_Mantis » do 09 aug 2012, 08:06

Helemaal waar, maar toch moet je niet gelijk bij de dealer wegracen.
De versnellingsbak en ect moet nog wel inlopen, dus toerental iets lager houden kan geen kwaad de eerste 1000 km, daarna hoef je je echt niet druk te maken.

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Roelio » do 09 aug 2012, 14:21

Volgens mij doe je altijd wel even extra voorzichtig met je nieuwe spullen voordat je gaat knallen lijkt me??? Het is geen sport auto dus ik zou hem gewoon netjes behandelen en blijven behandelen.

Tot de 200 km zou ik gewoon rustig aan doen als een slome aap rijden dus.... Daarna pas als hij goed warm is wat hogere toeren opzoeken..... En na 1000 km warm rijden en gaan....
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
daan
Forum newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: di 17 jul 2012, 21:28

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door daan » za 11 aug 2012, 12:04

Mijn Up! zag gelijk na 20 km al wat volgas is. Ik heb mijn auto ingereden met 100% snelweg kilometers en aan 1 stuk door 1400km (vakantie italie op de dag van aflevering). Auto alleen goed warm laten worden maar verder niet laten rusten. Resultaat; rijd bepakt en al met 2 mensen volle tank en afgeladen met vakantiegoederen 175km/h en trekt snel op. Dit allemaal met maarliefst 60pk bmt. Oliepeil is niet veranderd en de auto rijdt als een zonnetje.
Motoren zijn uitvoerig getest in fabriek en dat doen ze niet tot 4000rpm ;). Daarnaast wordt het tegenwoordig met zo een preciezie gemaakt dat niks hoeft in te slijten oid.
En ten slotte elke motor moet warm zijn voor je het gas intrapt. Zelfs voor autos met 100000km op de teller kan je een hoop verkloten door te gassen met een koude motor.
60pk BMT Candy White High Up! Executive Dynamic Drive reservewiel

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door up! » za 11 aug 2012, 15:32

Roelio schreef:Volgens mij doe je altijd wel even extra voorzichtig met je nieuwe spullen voordat je gaat knallen lijkt me???
Knallen doe ik sowieso nooit met mijn spullen, behalve soms op de Duitse Autobahn.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Roelio » ma 27 aug 2012, 11:12

Advies van mijn dealer:

Tot de 1250 KM inrijden met niet meer toeren dan 2500~3000....

En eigenlijk is dit best wel te doen.
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Roelio » di 28 aug 2012, 11:56

Misschien is dit eens leuk te lezen.

Ik ga er zeker wat mee doen. http://tralvex.com/pub/cars/zip/car-runi.pdf
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Roelio » di 28 aug 2012, 12:17

Hoop dat iemand hier wat aan heeft.. Na het een en ander te hebben gelezen sluiten onderstaande regels perfect bij mijn gevoel en verschillende adviezen aan.

1. Elke keer dat je een helling op rijdt terug schakelen. (Dus niet de motor krachtig werk laten doen)
2. Onder de 4000 RPM blijven zeker tot de eerste 200 km. (misschien wel beter om onder de 2500~3000 te blijven)
3. Na 200 km richting de 1500 km rustig opbouwen kwa toeren, geleidelijk naar de 4000 opbouwen en zorgen dat je nooit langer dan 2 seconden er overheen gaat.
4. Na 1500 km pas de Max toeren opzoeken en hier ook niet te lang in blijven hangen.
5. Pas na 3000 km (Racen) in zijn twee vol gas en dan doorschakelen vlak voor de toeren begrenzer inschakelt. (Dit om de motor te leren omgaan met performance anders blijft het een trage bak)

Wat ik vooral hieruit heb geleerd is dus niet in zijn 5 rijden en bij 70 KM optrekken... Dit is heel slecht voor inrijden././!??!@?
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
peter1957
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 20:26
Locatie: Brunssum

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door peter1957 » di 28 aug 2012, 19:29

In de autoweek staat het volgende:

Waar het bij moderne (of revisie)motoren om gaat, is een goed inlopen van de zuigerveren op de cilinderwanden. Dit gaat het beste door de motor de eerste 2000 km alleen onder wisselende belastingen en toerentallen te laten werken en daarbij niet het maximale uit de motor te halen, dus vooral niet de motor hoog in de toeren jagen. Belast de motor nooit zolang deze nog niet door en door op temperatuur is gekomen. Dit duurt langer dan de motortemperatuur aangeeft, want het kost tijd voor het hele motorblok goed is doorgewarmd. Voorkom korte ritten en dus koude starts, slijtage treedt hoofdzakelijk op tijdens de koude start. Ritten over de snelweg genieten de voorkeur, want dan kan de olie goed warm worden zodat de daarin terechtgekomen brandstofresten en condenswater eruit kunnen verdampen. Ontzie de motor echter ook weer niet teveel, want dat vertraagt het inloopproces en kan in extreme gevallen tot ‘verglazing’ van de cilinderwanden leiden (vooral bij dieselmotoren). Hierbij worden de hoongroeven in de cilinderwand door de zuigerveren ‘dichtgepoetst’ en ontstaat er een glad oppervlak dat geen olie meer kan vasthouden. Dit bevordert de slijtage. Omdat bij een nieuwe auto de lak nog niet geheel uitgehard hoeft te zijn, is het raadzaam om de auto de eerste weken het liefst niet of zo voorzichtig mogekijk met water te wassen. (DB)
Volkswagen High up! [img][img][img][img][/img][/img][/img][/img]Black Pearl, met DAB radio en Fender geluidssysteem. November 2015

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Roelio » wo 29 aug 2012, 09:12

Mooie aanvulling peter.
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
Victorio
Forum newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 17:31

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Victorio » za 13 apr 2013, 17:57

Ik geef dit topic even een kick omdat ik al een tijdje zocht naar de informatie in de bovenstaande twee reacties. :)
Heldere antwoorden!

Ik heb inmiddels 140km op de teller staan en blijf hem rustig inrijden, niet te saai maar wel onder de 3000rpm.
Afbeelding | High Up! | BMT | 60pk | 2 deuren | Deep black pearl | Executive-, Drive- en Dynamic pakket
Afbeelding | Peugeot 106 | 1.1 Accent

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Patrick-Brand » za 13 apr 2013, 18:18

Victorio schreef:Ik geef dit topic even een kick omdat ik al een tijdje zocht naar de informatie in de bovenstaande twee reacties. :)
Heldere antwoorden!

Ik heb inmiddels 140km op de teller staan en blijf hem rustig inrijden, niet te saai maar wel onder de 3000rpm.
Lees bij iedereen onder de 3000 rpm blijven.. Maar hoe doe je dat? Snelwegen vermijden? Want als ik op de grote weg zit, en met het verkeer wil meekomen zit ik gewoon op 4.000 rpm met een snelheid van 120 tot 130.
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door up! » za 13 apr 2013, 18:19

Roelio schreef:Hoop dat iemand hier wat aan heeft.. Na het een en ander te hebben gelezen sluiten onderstaande regels perfect bij mijn gevoel en verschillende adviezen aan.

2. Onder de 4000 RPM blijven zeker tot de eerste 200 km. (misschien wel beter om onder de 2500~3000 te blijven)
5. Pas na 3000 km (Racen) in zijn twee vol gas en dan doorschakelen vlak voor de toeren begrenzer inschakelt. (Dit om de motor te leren omgaan met performance anders blijft het een trage bak)
2. Ik bleef onder de 3.250 gedurende de eerste 1.000km, zon ongeveer 110km/h op de teller. Onder de 2500 blijven is wel extreem voorzichtig, ik geloof er niet in dat dat beter zou zijn.
5. Hier geloof ik niet in. Ik ben met geen enkele auto die ik heb gehad in de toerenbegrenzer geweest, en heb nooit enig probleem met een trage bak gehad. Maar het is maar wat je wil geloven en waar je je goed bij voelt :) Ik geloof meer in een uurtje 4000-5000 toeren draaien op de Autobahn :)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door up! » za 13 apr 2013, 18:21

Patrick-Brand schreef:Lees bij iedereen onder de 3000 rpm blijven.. Maar hoe doe je dat? Snelwegen vermijden? Want als ik op de grote weg zit, en met het verkeer wil meekomen zit ik gewoon op 4.000 rpm met een snelheid van 120 tot 130.
Gewoon 100 rijden, dan zit je op de 3.000 rpm. Wat jij doet, lijkt me ook geen enkel probleem, maar ik heb het niet zo gedaan, reed niet meer dan 110 op de teller.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Tom Westendorp » do 18 apr 2013, 10:45

Lijkt me geen probleem hoor Patrick. Ik heb het al eerder aangegeven bij ons worden nieuwe auto's niet extra voorzichtig ingereden en dit heeft in de afgelopen jaren bij vijf auto's, zonder uitzondering, geleid tot auto's die geen olie verbruiken. Ik heb ze allemaal binnen de 1000 kilometer al een keer flink op snelheid gebracht voor een korte tijd en allemaal zo'n 1000 a 500 toeren voordat het rode gebied begon. Op die manier rijdt je ze stevig in en kan de motor goed op elkaar inlopen. Constante snelheid vermijd ik zoveel mogelijk.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie